in stap halve of hele draai

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Re: spin & roll-back

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 16:22

XoNo"]
[quote="Colinda schreef:
Inderdaad, dat dacht ik ook. Pivot is overigens ook een term wat wordt gebruikt voor een draai in het linedancen.


hoi,

goh... is dat zo?
En dan te bedenken dat ik ook nog aan linedancen doe, nooit v. pivot gehoord, wel v. shuffle, coaster-step, grape-vine enzo... Haha! Verward

groetjes Jolanda

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Re: spin & roll-back

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 18:48

Colinda"]
[quote="XoNo"][quote="Colinda schreef:
Inderdaad, dat dacht ik ook. Pivot is overigens ook een term wat wordt gebruikt voor een draai in het linedancen.


hoi,

goh... is dat zo?
En dan te bedenken dat ik ook nog aan linedancen doe, nooit v. pivot gehoord, wel v. shuffle, coaster-step, grape-vine enzo... Haha! Verward

groetjes Jolanda
[/quote]

Ja ja dat is echt zo hoor! PIVOT = Een draai op de BALLEN van beide VOETEN linksom of rechtsom

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 21:28

In de Nederlandse Quarter Horse Journal (de nieuwste) staat wat over de rollback. Hij moet inderdaad worden omgesprongen en niet omgelopen...Dus in een sprong om 180º. Heb ik het toch verkeerd geleerd Frusty

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 21:34

Blijf ik nog steeds met mijn vraag zitten dat je toch technisch niet van een paard kunt verlangen dat hij in één keer 180º omspringt Verward

pmarena

Berichten: 48188
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-02 21:51

In 1 keer in tegenovergestelde richting kunnen staan , en dan nog recht op de lijn , klaar om weg te lopen ?

Lijkt me ook een erg sterk staaltje eerlijk gezegd ,
en zeer groot risico om het 1 en ander flink te verdraaien ?!

In 2 galopsprongen dat geloof ik nog wel , maar 1 ....

Is dat echt zo ?
Dat dat op een verantwoordelijke manier kan ? Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 21:55

Reiningpaarden hebben speciaal beslag op de achterbenen, dat glijden in de stope en draaien in de spin mogelijk maakt. Dus een draai om 180º in de rollback zal dan ook lukken.

En als ze los lopen op het land doen ze nog veel gekker....

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 21:58

Sugarmiss schreef:
Blijf ik nog steeds met mijn vraag zitten dat je toch technisch niet van een paard kunt verlangen dat hij in één keer 180º omspringt Verward


Hoi ,

nee... niet in één keer, wat zouden we dan allemaal goeie reiningruiters zijn he ? Haha!

Er gaat heel wat basis aan vooraf... dus ook eerst een pivot... achterhand sterker maken (aangalloperen vanuit back-up) etc.

Als het paard sterk genoeg is, kun je hem naar de wand toe, een 180 graden draai gaan vragen, hij heeft dan ook weinig keus, of moet door de wand heen Lips are sealed
Nee... maar je merkt op dat moment ook gauw genoeg of je paard hier wel klaar voor is; het "stokken" v/d achterhand, in de back-up gaan i.p.v. roll-back, niet goed uitkomen etc. etc. zegt (lijkt mij) genoeg....

Maar ook heb je dusdanig "sterke" paarden die geen roll-back van 180 graden maken, maar een 200 graden draai maken, Wauw !!! Scheve mond nee , ook niet goed dus...

zo...dit is mijn stukje theorie... Schijnheilig
het lijkt zóoooo simpel... (was dat maar waar) Gaaaap

groetjes Jolanda

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 22:03

In de Quarter Horse Journal stond dat je de rollback leert door op de hoefslag te lopen en dan richt hek te draaien. Als ze het goed doen kunnen ze niet eens naar voren weglopen, dan moeten ze wel 180º doen...theoretisch dan... Schijnheilig

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 10:20