[WN] Multitrainer of Pessoa teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoesPleasure

Multitrainer of Pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 16:10

Ik zit erover te denken om mijn paard met een Pessoateugel te gaan longeren om zo de achterhand er wat meer eronder te krijgen en kracht te kweken, maar kwam op een Duitse site ook de multitrainer tegen.
Heeft iemand hier ervaring mee en waar geven jullie dan de voorkeur
aan en waarom?

Zie onderstaande link

http://shops.venditio.com/ranchware/kat ... arf+3.html

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 16:33

Ik ken die multitrainer niet maar zo te zien is't een soort 'spin-off' van de Pessoa. Pessoa ken ik wel, heb ik zelf ook en kan in sommige gevallen erg nuttig zijn. Ik heb em vooral gebruikt om Fly, die erg veel moeite had d'r achterhand er onder te zetten en vooral sterker moest worden er een paar maanden mee gelongeerd zonder verder te rijden. Zo kon ze eerst zonder ruiter op d'r rug sterker worden om daarna onder't zadel daarmee verder te gaan. Heeft haar erg goed geholpen. Natuurlijk had ik het zelfde ook onder zadel kunnen bereiken maar met de Pessoa en zonder mij op d'r rug was't voor haar (en voor mij uiteraard ook) gewoon net iets makkelijker.
Ik gebruik hem zelf wel alleen op de laagste stand, dus lang en laag...

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:16

Op de Duitse fora zijn ze niet echt te spreken over die multitrainer. Het schijnt dat deze nogal in de mond zit met bewegen.
Ik heb hem zelf niet uitgeprobeerd dus ik kan er niet zo veel over zeggen.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:32

Mmm ik zou ook voor de pessoa gaan, vooral omdat die niet zo dwingt als die multi trainer.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 21:33

Leek me bij nadere bestudering van de foto inderdaad ook. De trainer zit gefixeerd vast aan het bit terwijl de Pessoa door het bit heen gaat en niet gefixeerd is. De druk is 'indirect' en ook wanneer het paard omhoog komt zal'ie niet direct een harde ruk in z'n mond krijgen.

Uriah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:33

ik heb sinds een paar maanden ook een pessoa ,het is een heel fijn ding! onder het zadel loopt ze nu al veel lekkerder en gebruikt haar achterhand veel beter! die van mij krijgt er ook een betere balans van toen ik begon met de pessoa ging rechtsom altijd wat moeilijk en verloor ze haar balans etc nu is er bijna geen verschil meer tussen rechtsom of linksom en is ze lekker aan het swingen!

ik vind die multi trainer er een beetje dwingend uit zien en dat is de pessoa absoluut niet.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:46

Ik heb zelf ook een Pessoa, en gebruik hem regelmatig. De Pessoa vereist dat je in het bezit bent van een longeersingel, terwijl je deze zonder kunt gebruiken. Toch denk ik ook dat de Pessoa zachter is, door de katrolletjes aan het bit, en de wat directere werking door de verbinding met de achterhand, lijkt me de Pessoa directer in het wegvallen van de druk als het paard nageeft. En daar ben ik bij de multitrainer nog niet zo zeker van.
Overigens kunnen elastiekjes ervoor zorgen dat het paard kan hangen, dat hij steeds meer druk gaat opzoeken. Been there, done that.

JoesPleasure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 10:58

Cassidy schreef:
Ik heb zelf ook een Pessoa, en gebruik hem regelmatig. De Pessoa vereist dat je in het bezit bent van een longeersingel, terwijl je deze zonder kunt gebruiken. Toch denk ik ook dat de Pessoa zachter is, door de katrolletjes aan het bit, en de wat directere werking door de verbinding met de achterhand, lijkt me de Pessoa directer in het wegvallen van de druk als het paard nageeft. En daar ben ik bij de multitrainer nog niet zo zeker van.
Overigens kunnen elastiekjes ervoor zorgen dat het paard kan hangen, dat hij steeds meer druk gaat opzoeken. Been there, done that.

Ja dat druk opzoeken daar willen we eigenlijk vanaf, want dat is al een vervelend euvel.
We denken dat ze door gebrek aan kracht in de achterhand en bovenaan de hals/nek, ze steeds de druk van het bit op blijft zoeken.
Als ik de multitrainer zou gebruiken zou ik 'm ook alleen met kaptoom gebruiken, maar ik denk dat de pessoateugel inderdaad wat vriendelijker is voor de paardenmond.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:43

Tegenwoordig is er ook een Pessoa zonder elastiek, soort 'gevorderde' pessoa. Misschien dat dat dan 'de gulden middenweg' oplossing is?

Overigens heb ik geen 'echte' longeersingel, maar had nog wel zo'n dekensingel met kussens en ringen er aan... kun je ook prima als longeersingel gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Francis op 26-03-06 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:44

De Pessoa is altijd zonder elastiek, maar bij de multitrainer staat de beschrijving dat er verbinding met de mond wordt gemaakt door elastiek. En dat lijkt me nu net geen succes.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:48

Pessoa heeft wel degelijk elastiek hoor.. .de standaard pessoa heeft in het deel wat achter de billen langs gaat elastiek zitten.
Laatst bijgewerkt door Francis op 26-03-06 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:50

Oh? Moet ik toch eens kijken wat er onder dat bontje zit...

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:54

ohoh... onder dat bontje zit dus elastiek ja.

JoesPleasure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 15:10

Kun je de pessoa ook gewoon met een kaptoom gebruiken of is dan juist het effect weg?

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 15:11

zou'k niet weten. Denk dat 't wel kan, maar 't effect zal wel minder zijn.

JoesPleasure

Re: Multitrainer of Pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 15:24

Zit er ook nog verschil in kwaliteit vd de pessoateugel?
Zie ze op internet vanaf 37.50 t/m 120,- euri.
Ik neem aan dat het principe hetzelfde is?

Smoske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 16:50

Ik longeer regelmatig met de pessoa. Ook om de achterhand beter er onder te krijgen en hem sterker te maken. Ik merk echt verschil in de houding van mijn paard als ik wel/niet met de pessoa gewerkt heb. Wat kwaliteitsverschil betreft...geen idee...mijn grootvader heeft die van mij zelf gemaakt en kost dus veel minder dan in de ruitersportzaken. (in de buurt: ongeveer 120 euro)

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:37

die multitrainer lijkt me niet zo'n goed idee Ik denk dat je met de pessoa je paard toch veel meer vrijheid geeft, en je kan zelf ook instellen, maar bij die multitrainer lijkt me dat niet het geval.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 19:37

Die dure is de 'echte'... hier hebben ze een 'namaak' voor ongeveer 50 euro en volgens mij heb ik die ook (2e hands gekocht nl.) en die is prima.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:32

Ik heb ook een goedkopere versie. Straal vergeten om op stal even te kijken of ik er ook elastiek in heb zitten.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:52

Ik longeer mijn paard ook met de pessoateugel

Cassidy er zit echt elastiek in dat bontje van pessoateugel

The_BUD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:19

cassidy als je goed had gekeken toen je hem van me over nam had je kunnen zien dat er elastiek in zit en het is geen goedekopere versie ???????

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:46

@Pups: ik haal zelden net aangeschafte spullen helemaal uit elkaar om te kijken hoe het in elkaar steekt. Maar het bontje moet een deze dagen gewassen worden, dan ga ik meteen even kijken hoe het er onder uit ziet.

Op de versie die ik van je heb overgenomen heb, vind ik het verstellen niet makkelijk. En als het wel de dure versie is geweest (129 Euro) heb ik er een echt koopje aangehad

The_BUD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:21

Ten eerste weet je niet wat ik er voor betaald hebt. ten tweede als je hem vaker gebruikt gaat het verstellen ook makkelijker.

velvet

Re: Multitrainer of Pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:52

Ik longeer mijn paardje regelmatig met 2 lijnen. je moet t ff onder de knie krijgen maar vind het makkelijker want je kan net zoveel geven en nemen als tijdens trainen onder het zadel