[WN] Artikel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Artikel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 21:52

Toekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:53

Ow nee he...

10y

Re: Artikel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:30

@Toekie: zo krijg je koppijn hoor

Toekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:36

Oke, dan

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:43

Volgens mij hebben we het hier al eens uitvoerig over gehad.. Ben niet verder gekomen dan het gezeur over blijvend letsel enz... Goh jongens/dames.. hoeveel jonge (dressuur)paarden halen de 10 niet???

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 00:25

Freedom of speech, zullen we maar zeggen.
Voor de rest blabla.

Zo vind je dus ook artikelen waarin mensen denken te kunnen bewijzen dat de holocaust nooit heeft plaatsgevonden, of een video die de wereld rondgaat waarin bewijs word geleverd dat de amerikanen 9/11 zelf hebben veroorzaakt op de video zou zelfs te zien zijn dat de tower vol met springstof zit, etc.

Zo heeft iedereen zijn eigen waarheid, via het internet kun je deze met de wereld delen, maar of DE waarheid daadwerkelijk bestaat betwijfel ik ten zeerste.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 00:28

In het verleden werden topics, die alleen bestonden uit een link naar een artikel zonder commentaar, samenvatting of een stelling van de topicstarter, onherroepelijk gesloten.
Heb de link nieteens gevolgd, maar vind het starten van een discussie (discussie?) op deze manier een beetje armoedig.
Of had je dit eerder onder links willen zetten? Dan zal ik de moderators even inlichten....

johanna29

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 07:14

Tja, eens een keertje een hele andere blik op het fenomeen reining. Voor de echte reining fans misschien op sommige punten een beetje confronterend.

met vr.gr. johanna vellinga

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 07:19

jaja zie je wel reining verkl**t je paard helemaal dit zullen wel een paar dressuur mensen zeggen. Tuurlijk heb je er trainers/ruiters bij zitten die een paard verkeerd rijden maar mijn paardje is 10, in prachtige conditie, kan geweldig stoppen, heeft in het jaar dat ik hem heb nog nooit kreupel gestaan of zo. Dussss ===> af en toe snap ik niet waar mensen over zagen

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 07:20

owh een beetje vergeten: Ik ben er zeker van dat hier nog een hoop western mensen een ouder reiningpaardje hebben in topconditie

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 08:12

is iedereen er 100% zeker van dat deze tekst niet geschreven werd door bv andre Van Duin, Herman Finkers,etc. het is er zo over dat ik er de humor wel van in zie.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 08:25

Enige tijd geleden hebben we het hier over die site gehad en toen stond op de site aangekondigd dat dit artikel er aan zat te komen. Sommigen zeiden benieuwd te zijn wat er in dat artikel zou komen te staan. Ik zag nu dat het sinds kort op de site staat, dus voor de mensen die enige tijd geleden benieuwd wat er in zou komen, heb ik de link neer gezet.

Halloway

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 08:32

johanna29 schreef:
Tja, eens een keertje een hele andere blik op het fenomeen reining. Voor de echte reining fans misschien op sommige punten een beetje confronterend.

met vr.gr. johanna vellinga

Nee hoor.
Ga even naar de home page van deze site.
Er zal beslist ook wel een aanval op de arabierenfokkrij tussen zitten.
Deze persoon is gewoon een relnicht met een quest.
Een Iski in het quadraat zullen we maar zeggen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 08:43

Inderdaad, hij neemt alles en iedereen op de hak.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 08:44

....wacht met smart op een reactie van Iski...hehehe...

Ach, iedereen heeft wel wat te zei*en over andermans tak van sport. Iedereen mag zijn mening geven..... trek je eigen plan en doe wat je wilt zou ik zeggen...

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:16

Het is nooit verkeerd om zoiets te lezen... Deze meneer heeft op alle onderdelen (engels en western) wat aan te merken. En vwb de excessen heeft hij waarschijnlijk gelijk... En voor zover de lezer vindt dat het bij hem/haar er niet zo aan toe gaat, nou, mooi toch

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:23

Citaat:
In contrast, the reining people pride themselves in turning their horse so that its hind leg acts like a posthole digger and spinning the horse around like a maniac while the other hind leg is moving in the backward direction. This movement is entirely unnatural for the horse and serves no purpose relative to work or gaming.

Need I say more.... (Sommige lezers en ook niet lezers, maar die worden via-via geïnformeerd zouden zich hierin moeten herkennen).

Ja dus. Zoals in elke discipline binnen diergerelateerde hobby's komen er excessen voor. Helaas, want het zijn deze excessen die tot dit soort artikelen leiden. Zij die de schoen past dienen deze aan te trekken maar ik vrees dat dit nou juist degenen zijn met de bekende plaat voor hun kop.

Wanneer je als niet-Werstern-riding kenner/niet-western-riding-liefhebber iemand schier onvermoeibaar 40 keer linksom om vervolgens zonder enige pauze het inmiddels in zweet badende en zwaar pompende paard onverbiddelijk 40 keer rechtsom in een spin te zetten en dit dan een 20 minuten lang ziet volhouden kan ik me enigzins voorstellen dat iemand tot het schijven van zo'n artikel komt....en iedereen die zich dat niet kan voorstellen en deze methode van handelen als training bestempeld...tja....daarover laat ik het oordeel dan maar aan jullie, de kenners, over.

Ik ben van mening dat iedereen, en juist de z.g.n. Proffesionals, een voorbeeld voor hun mede hobbygenoten zou moeten zijn, zich er voortdurend van bewust moet zijn dat ze een uitstraling hebben op hun omgeving en een verantwoordelijkheid dragen die uitstijgt boven die van voor hun paard. En die verantwoordelijkheid houdt niet op wanneer je denkt dat niemand je ziet.

En over een ander deel van de strekking van dit verhaal: veel van de discipline Reining, maar òòk van andere onderdelen, heeft idd niets meer te maken met oorspronkelijke afkomst van het Western Riding, de man of vrouw die op de rug van een paard gezeten zijn/haar brood verdiend, éénhandig moet rijden om de andere vrij te houden voor werkzaamheden, 8 tot 12 uur per dag onafgebroken in het zadel zit.

Zelfs het cow-work zoals wij dat hier kennen kent nog maar weinig realiteits gebonden handelingen en dient louter voor de fun van de ruiter en, toegegeven, soms ook voor de fun van het paard... Maar dat hoeft ook niet. IJsdansen heeft ook niets meer met schaatsen als volksvermaak te maken maar is verworden tot een uitvergroting van een hobby. En zo is het met alle paardgebonden hobby's al net zo. Welk paard in vrijheid springt er nu over 180 cm hoge obstakels...of sleurt een karretje achter zich aan met daarop een schuimbekkend mannetje...of legt in rengalop 2500 meter af...in een cirkel....alleen de mens is zo stom om hard weg te lopen om op hetzelfde punt uit te komen.

Nee, het aangehaalde artkel staat bol van de vooroordelen en dient geen ander doel dan controverse uit te lokken. Wel, daarin is de schrijver geslaagd. Of je dit soort artikelen met de mijne kunt vergelijken....ik lees iets te weinig relativering....en al helemaal geen humor...

@ElCamino: op uw wenken bediend.....

@HAlloway: bedankt voor het compliment..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:27

Natuurlijk is het artikel 'kort-door-de-bocht' geschreven en natuurlijk tegen het zere been van al die reiners die het anders c.q. beter doen.

Maar hou je zelf eens een spiegel voor en bekijk dingen eens in het licht waarin ze geplaatst worden.

De 'sport' reining, waaruit is die ontstaan??
Niet uit de cutting, wat een werk-onderdeel is. Een cutting-stop is verre van een slidende reining-stop.
Dus met werken zoals vroeger met paarden en koeien bedoeld heeft het geen relatie. Iets waar zelfs Pleasure en Trail nog een raakvlak met het verleden hebben.

@Slidingplates: waarvoor dient een ijzer?? Om overmatige slijtage aan de hoeven van een paard te voorkomen omdat hij veel op het harde moet lopen.
Het is iig nooit de bedoeling ervan geweest om er voor te zorgen dat een paard meters kan glijden.

@Vergelijking Reining als 'dressuur'-onderdeel. Ook dat is natuurlijk een lachertje en wordt gebruikt om de 'sport' naar een hoger pijl te trekken.

En zo kan ik nog wel even doorgaan

Natuurlijk zijn er paarden die met reining gezond oud kunnen worden, maar hoeveel zouden dit er percentueel gezien zijn??

En vergeet niet dat zelfs een corivee als Rieky zegt dat een paard maar X spins en slidings in zich heeft als je slijtage wilt vermijden.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:27

iski schreef:
Citaat:
In contrast, the reining people pride themselves in turning their horse so that its hind leg acts like a posthole digger and spinning the horse around like a maniac while the other hind leg is moving in the backward direction. This movement is entirely unnatural for the horse and serves no purpose relative to work or gaming.

He zoals het hier staat spint het paard op het verkeerde been!!!!

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:36

Sugarmiss schreef:
En vergeet niet dat zelfs een corivee als Rieky

Hè...is dat een coryfee die met koeien werkt?

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:36

Cassidy schreef:
In het verleden werden topics, die alleen bestonden uit een link naar een artikel zonder commentaar, samenvatting of een stelling van de topicstarter, onherroepelijk gesloten.

Nu dus ook