[WN] jullie eisen aan een trainer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

jullie eisen aan een trainer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 19:41

ik heb nu een aantal mensen hier uit de omgeving meegemaakt en hier zaten verschillende typs mensen tussen.
Nu ben ik benieuwd op wat voor eigenschappen jullie letten bij een trainer..

hebben jullie liever iemand die een sterke mening heeft over zijn manier van trainen of zoeken jullie ook iemand op die een weidere blik werpt op de traingsmogelijkheden, iemand die ook op een goede manier omgaat met mensen of iemand die meer naar de paarden kijkt.

ik ben benieuwd

mistercooper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:49

mijn eisen zijn:
ondersteunende hulpen
aandacht er goed bij houden (dus niet gezellig met andere mensen gaan praten tijdens de les)
goed kijken naar hoe het paard loopt(paard moet voorop komen)
de les aanpassen aan het niveau van de ruiter en paard dus niet te makkelijke of te moeilijke dingen doen
en af en toe een complimentje

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 19:50

en dan iemand die er echt zakelijk op kijkt. of iemand die ook sociaal denkt aan zijn lesklant?

spatter

Re: jullie eisen aan een trainer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:59

ik wil iemand die mij precies uitlegt wat ik moet doen en waarom en dat ook goed kan onderbouwen
verder heb ik graag privé-les en de hele aandacht
hij moet mij met mijn paard, met al onze gebreken verder helpen
wel eerlijk zijn
niet vast zitten aan één methode maar in kunnen spelen op het type paard en zijn karakter

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 07:57

Ik kan niet anders dan me volledig bij de eerdere 2 aansluiten. Gelukkig heb ik zo'n trainer!

Zou het niet zo kunnen zijn dat iemand die echt zakelijk kijkt naar het geven van instructie, op een aantal puntjes te kort schiet?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:59

Monnik schreef:
Zou het niet zo kunnen zijn dat iemand die echt zakelijk kijkt naar het geven van instructie, op een aantal puntjes te kort schiet?

Dat denk ik wel. Ik heb wel eens een tijdje op een ponyclub gereden met een paard, mijn instructeur vond dat er geen eer te behalen was aan dat paard dus kreeg ik bijna geen aandacht. Het werdt toch nooit wat dus waarom mij ook maar proberen iets vooruit te komen???
Mijn huidige trainer probeert juist iedereen zo ver mogelijk te krijgen. Of ze nu met een hafje komen of met een quarter, iedereen wordt op zijn/haar niveau aan het werk gezet. Doordat we geen groepen kunnen indelen naar niveau kunnen we zo veel van elkaar leren.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:20

Ik wil: privé-les. Bij voorkeur aan huis op op redelijke afstand.

Ik zoek in een trainer:

Iemand die kijkt naar combinatie van ruiter en paard, i.p.v. standaardregels toepast. Dat wil zeggen iemand die let op karakter van ruiter en paard, de wijze van leren (bijvoorbeeld de een moet je onder druk zetten, de ander juist niet). Iemand die in staat is uit te leggen waarom iets wel of niet goed is. Bijvoorkeur ook bekend is met verschillende methoden. Zeker iemand die niet kiest voor scherpere sporen, scherper bit of drawreins.

Iemand die rekening kan houden met mijn lichamelijke beperkingen (de ene dag meer kunnen dan de andere dag) én mijn ambitie (wel steeds beter worden). Iemand die geen problemen heeft met een KWPN-er in de westernsport en kan werken met de voor die sport beperkingen in fysiek van mijn paard. Daar samen met mij oplossingen voor kan bedenken.

Iemand waarvan ik het gevoel heb nog wat te leren.
Iemand die er geen problemen mee heeft als ik voor onderdelen eens bij een andere trainer te rade ga. Dat zelfs aanraadt.

Iemand die zeker in het begin voldoende wedstrijdondersteuning levert.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:24

precies, dat is in mijn ogen ook een goede trainer!
kan me er helemaal in vinden Volgens mij heb ik ook zo'n train(st)er.
Ben al bij diverse trainers geweest voor les en je pikt van iedereen iets op (ook hoe het niet moet).
Belangrijkste is dat jij je lekker voelt bij de manier van trainen, niet of je gezellig kan kletsen met die trainer. Ideaal is als beide kan maar is niet strikt noodzakelijk.

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:28

wat ik het meest belangrijke vind aan een trainer is dat hij menselijk is naar zijn klant en ruiter, niet door de bak lopen schreeuwen en schelden, maar het op een rustige wijze vertellen en ook luisteren naar de wensen van zijn ruiters, geen dingen met hun paarden laten doen waar de ruiter of het paard nog niet aan toe zijn, oog hebben voor de gevoelens van de ruiter tijdens het rijden en op tijd ook eens gas terug nemen als de ruiter aan geeft nog niet klaar te zijn voor dingen die hij als trainer op dat moment verlangt.
en wat vooral ook nodig is dat zo'n trainer oog heeft en verstand van paarden en ze naar hun kunnen laat lopen en als wedstrijd ruiter zelf niet "the hell out them ride" in een inrijbak of op een federatie feest avond als de eigenaar er niet bij is.
maar gelukkig is dat voor mij nu verleden tijd en ga ik weer met plezier met mijn paard om dankzij een nieuwe trainings methode

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:15

wat ik wil van een trainer ?

WINNEN g*dv*rd*mm*!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 17:44

Tenkoste van je paard ?In that case, koop een crossmotor,DOFUZZ!
Verder sluit ik me aan bij de rest;Al win ik ook graag, niet ten koste van mn paard....En wie is dan uiteindelijk de winnaar?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 08:16

hier weer zelfde reactie

nooit gehoord van sarcasme?

ik probeer hier een toon te vinden maar wat ik ook probeer, het lukt me niet echt. misschien moet ik in de leer bij iski of zo.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 08:26

Voor mij is iemand een goede instructeur.....als ik bij iedere les van me paard komt met het gevoel van...WAUW ik heb weer iets geleerd!!!! ook al ging het een les wat minder. Ik heb 2 (3) instructeurs en zij geven me iedere keer weer dat gevoel. Ze helpen me heel goed, het klikt tussen ons en ik kan altijd vragen stellen en ze helpen me iedere keer weer verder met mij en mijn pony.
Als een instructeur deze eigenschappen heeft voor mij...dan vind ik het een goede instructeur! Verder ben ik het ook wel eens met de eerder benoemde eigenschappen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 08:53

dofuzz schreef:
hier weer zelfde reactie

nooit gehoord van sarcasme?

ik probeer hier een toon te vinden maar wat ik ook probeer, het lukt me niet echt. misschien moet ik in de leer bij iski of zo.

dofuzz een smilie wil vaak helpen om te begrijpen hoe iemand het bedoeld!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:36

Een goede trainer is niet alleen iemand die mij nieuwe dingen kan leren, maar ook iemand die mij (als ruiter en als mens!) corrigeert en stimuleert. Ik merk dat verschillende instructeurs heel verschillende uitwerkingen op mij hebben. Bij een groot aantal kom ik thuis met het idee dat ik wel iets opgestoken heb (al is het maar hoe ik iets niet wil) en slechts van enkelen kom ik thuis met een soort van kriebel in m’n bloed waar ik weer een enorme motivatie/rijzin/plezier etc uit haal.

In 3 hoofdonderdelen wat ik wil:

Leren:
· Een goede trainer richt zich eerst op de basis en werkt van daaruit verder. Maar is ook niet te beroerd om terug te keren naar de basis. Zolang deze versterkt en herbevestigd wordt, is er een kans om verder uit te bouwen.
· Dat houdt in dat de ideale trainer zelf een uitstekende basiskennis heeft in theorie en praktijk, maar dat hij/zij ook openstaat voor andere trainingsmethodes, op de hoogte is en blijft van “trends” in de showarena etc.
· En omdat ‘de ideale trainer’ openstaat voor andere methodes, gaat hij dus niet zeuren of zelfs afbranden omdat ik OOK bij anderen rijd. Sterker nog, hij moet dat stimuleren (en liefst op zijn eigen niveau zelf ook doen!)

Corrigeren:
· Ik heb zelf de neiging om ‘te ver’ te gaan, mijn verwachtingen te hoog te stellen en de ‘schuld’ van dingen buiten mezelf te zoeken. Daar mag hij/zij mij (desnoods keihard) op corrigeren. Daar word je (ook als mens) alleen maar realistischer en dus beter van. (voorbeeldje: Milena was volgens mij stout in het trailparcours want als ik een vierkant in rij begint ze zelf al te draaien. NEE zegt de trainer dan, JIJ DENKT aan wat je volgende stap is op het moment dat je er in rijdt en dat dier is dusdanig geconcentreerd op jou dat zij DOET wat jij DENKT. Dus dat paard is niet stout, je moet ZELF meer rust in je denken hebben…)
· Met mijn jonge paard ben ik juist het tegenovergestelde als met de ervaren merrie en heb ik de neiging om ‘te voorzichtig’ te zijn (kan dat? Ja dat kan…)

Motiveren
· Niet alleen door het geven van gerichte opdrachten om zelf mee aan de slag te gaan (huiswerk) maar ook door de eigen manier van rijden, uitleg geven etc. Zie wat ik bovenaan geschreven heb. Toen ik net begon met westernrijden gaf bijna alles me een positieve prikkel indeze, maar ik ben er heel kritisch in geworden de laatste jaren en begin me regelmatig af te vragen waarom ik niet gewoon genoegen neem met boshobbelen…
· Als MENS: de ‘ideale trainer’ is gewoon een leuk mens, met voldoende zelfvertrouwen om te weten dat ik hem/haar niet voor niets ‘uitkies’ om van te leren, maar ook weer niet zoveel arrogantie (cq doorgeslagen zelfvertrouwen danwel het volledig ontbreken ervan) dat hij/zij er vanuit gaat dat hij/zij de enige danwel beste ter wereld is voor mij en eigenlijk alle anderen.

O en waar ik ook ernstig jeuk van krijg zijn mensen die niet starten “omdat ze te goed zijn voor het niveau in Nederland” en ondertussen geen flikker presteren cq zich uberhaupt niet durven te meten. En dan uiteraard vooral volhouden dat er GEEN TIJD is om te starten en dat men er liever voor kiest (soort van Goddelijk cadeau aan de rest van de mensheid) om anderen te laten delen in de eigen oneindige kennis en kunde (die nog nooit bewezen is)… Yeah right….
Daarmee zeg ik niet dat alle instructeurs moeten starten, maar als je dan immer een grote bek hebt over je eigen fantastische niveau, dan mag je het ook een keer waarmaken… (en geen tijd? Dan kom ik die stal wel een dagje draaien…)

johanna29

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:06

Sonja schreef:
Een goede trainer is niet alleen iemand die mij nieuwe dingen kan leren, maar ook iemand die mij (als ruiter en als mens!) corrigeert en stimuleert. Ik merk dat verschillende instructeurs heel verschillende uitwerkingen op mij hebben. Bij een groot aantal kom ik thuis met het idee dat ik wel iets opgestoken heb (al is het maar hoe ik iets niet wil) en slechts van enkelen kom ik thuis met een soort van kriebel in m’n bloed waar ik weer een enorme motivatie/rijzin/plezier etc uit haal.

In 3 hoofdonderdelen wat ik wil:

Leren:
· Een goede trainer richt zich eerst op de basis en werkt van daaruit verder. Maar is ook niet te beroerd om terug te keren naar de basis. Zolang deze versterkt en herbevestigd wordt, is er een kans om verder uit te bouwen.
· Dat houdt in dat de ideale trainer zelf een uitstekende basiskennis heeft in theorie en praktijk, maar dat hij/zij ook openstaat voor andere trainingsmethodes, op de hoogte is en blijft van “trends” in de showarena etc.
· En omdat ‘de ideale trainer’ openstaat voor andere methodes, gaat hij dus niet zeuren of zelfs afbranden omdat ik OOK bij anderen rijd. Sterker nog, hij moet dat stimuleren (en liefst op zijn eigen niveau zelf ook doen!)

Corrigeren:
· Ik heb zelf de neiging om ‘te ver’ te gaan, mijn verwachtingen te hoog te stellen en de ‘schuld’ van dingen buiten mezelf te zoeken. Daar mag hij/zij mij (desnoods keihard) op corrigeren. Daar word je (ook als mens) alleen maar realistischer en dus beter van. (voorbeeldje: Milena was volgens mij stout in het trailparcours want als ik een vierkant in rij begint ze zelf al te draaien. NEE zegt de trainer dan, JIJ DENKT aan wat je volgende stap is op het moment dat je er in rijdt en dat dier is dusdanig geconcentreerd op jou dat zij DOET wat jij DENKT. Dus dat paard is niet stout, je moet ZELF meer rust in je denken hebben…)
· Met mijn jonge paard ben ik juist het tegenovergestelde als met de ervaren merrie en heb ik de neiging om ‘te voorzichtig’ te zijn (kan dat? Ja dat kan…)

Motiveren
· Niet alleen door het geven van gerichte opdrachten om zelf mee aan de slag te gaan (huiswerk) maar ook door de eigen manier van rijden, uitleg geven etc. Zie wat ik bovenaan geschreven heb. Toen ik net begon met westernrijden gaf bijna alles me een positieve prikkel indeze, maar ik ben er heel kritisch in geworden de laatste jaren en begin me regelmatig af te vragen waarom ik niet gewoon genoegen neem met boshobbelen…
· Als MENS: de ‘ideale trainer’ is gewoon een leuk mens, met voldoende zelfvertrouwen om te weten dat ik hem/haar niet voor niets ‘uitkies’ om van te leren, maar ook weer niet zoveel arrogantie (cq doorgeslagen zelfvertrouwen danwel het volledig ontbreken ervan) dat hij/zij er vanuit gaat dat hij/zij de enige danwel beste ter wereld is voor mij en eigenlijk alle anderen.

O en waar ik ook ernstig jeuk van krijg zijn mensen die niet starten “omdat ze te goed zijn voor het niveau in Nederland” en ondertussen geen flikker presteren cq zich uberhaupt niet durven te meten. En dan uiteraard vooral volhouden dat er GEEN TIJD is om te starten en dat men er liever voor kiest (soort van Goddelijk cadeau aan de rest van de mensheid) om anderen te laten delen in de eigen oneindige kennis en kunde (die nog nooit bewezen is)… Yeah right….
Daarmee zeg ik niet dat alle instructeurs moeten starten, maar als je dan immer een grote bek hebt over je eigen fantastische niveau, dan mag je het ook een keer waarmaken… (en geen tijd? Dan kom ik die stal wel een dagje draaien…)

Sluit ik mijn volledig bij aan,

met vr.gr. johanna vellinga

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:01

Hé dan kunnen we wel een weekeindje samen gaan trainen
hahaha

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 19:00

verdorie sonja als jij een bericht heb geplaatst zegt iedereen daarna hetzelfde je maakt het ze wel erg makkelijk! maar het is ook duidelijk wat U typt bedankt allemaal

johanna29

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:37

Sonja schreef:
Hé dan kunnen we wel een weekeindje samen gaan trainen
hahaha

Hey hoi penny meisje,

Gaan we toch in september doen !!!!

met vr.gr. johanna vellinga

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:46

Ja super, ik hoorde al dat je verzet had naar het laatste weekeinde, supergezellig! Leuk hoor!!!