[WN] westernboom verbreden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noompiej

westernboom verbreden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 19:40

heey,

Ik weet niet of het kan daarom dat ik het aan jullie vraag

Ik heb al een paar jaar een hele goede cricle y western zadel 17 inch.. en ga binnekort me paardje verkopen(arabier) daar heeft het zadel opgelegen

En ga dan een breder paard kopen en wil graag me zadel houden.

Klopt het (zoiets heb ik gehoord) dat je de boom wat in het zadel zit bij een winkel kan wijder maken zodat het op een breder paard zou kunnen passen of moet je echt een heel ander zadel kopen?

groetjes kimberly

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:48

Een boom (mits van goed kwaliteit neem ik aan, zal niet met elke boom kunnen) is in sómmige gevallen énigzins aan te passen (maar dan moet je zadel al zo gemaakt zijn dat je er dus ook weer makkelijk bij kunt.. meestal niet 't geval bij fabrieks zadels).
Als je echt van maatje vreselijk smal naar lekker ronde quarterrug gaat, wees dan verstandig, verkoop je zadel met je paardje mee (weet de nieuwe eigenaar ook gelijk zeker dat ze een passend zadel hebben en jij weet zeker dat je paardje een passend zadel op krijgt) en koop voor je nieuwe paard een nieuw passend zadel (misschien wel weer het zadel wat'ie bij z'n oude eigenaar op heeft?)

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:10

Een boom aanpassen is niet mogelijk Francis, het is namelijk een star geheel en als je dat los zou maken dan kan je net zo goed een hele nieuwe boom maken.
Helemaal met een ralidboom die zijn van gegoten materiaal en dat kan je niet echt aanpassen, er kan wel een randje van af maar dat is geen centimeterwerk.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:48

zoals ik al zei... maten (en/of centimeters) verschil kun je niet aanpassen, maar een houten én ralide boom zijn wel degelijk enigzins aan te passen door middel van slijpen/schuren. Het gaat dan inderdaad om minimale aanpassingen en nogmaals, het zadel moet al zo gebouwd zijn dat men er bij kan, wat bij meeste fabriekszadels al niet het geval is.
Bovenstaande betekent (zoals ik dus ook al zei) in bijna alle gevallen dat je een ander zadel moet kopen, omdat de verschillen te groot zullen zijn.
Een dergelijke ingreep is eventueel denkbaar in situaties waarbij een oorspronkelijk goed passend zadel niet meer lekker past omdat het paard in de loop der jaren toch nét iets breder is geworden. Dat zijn dan zulke minimale verschillen dat het soms nog mogelijk is om dit d.m.v. iets weg te slijpen van de boom op te vangen.

De TS vroeg of het kón omdat ze zoiets gehoord had en ik leg dus uit dat het in sómmige gevallen zóu kunnen, maar meestal dus niet.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:55

Theoretisch heb je ook gelijk, maar de kans is zo klein. Toch lijkt me dat een houten boom aanpassen niet zo makkelijk is en qua kostprijs zeker niet haalbaar, als je eerst het rawhide moet weghalen om de boom aan te passen en daarna weer opnieuw moet bekleden.. dat wordt wel heel kostbaar en waarschijnlijk gaan de kosten voor de baat uit.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 00:25

Dat bedoelde ik dus met dat het met fabriekszadels al nagenoeg niet mogelijk is. Die zijn niet zo gemaakt dat je er later nog bij kunt en die zou je voor zo'n actie inderdaad compleet moeten 'slopen'.
Een handgemaakt zadel wordt door de zadelmaker vaak wel zo gemaakt dat je er later nog enigzins bij kunt en dan is het dus qua kosten ook nog haalbaar.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 01:21

Een boom aanpassen lijkt mij niet echt slim en is denk ik ook niet goed voor het zadel

sablou

Re: westernboom verbreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 08:57

Algemeen.
Los van het feit of het wel of niet kan, zal iedere vermindering van materiaal van de boom (breder maken = materiaal wegnemen) een verzwakking van de boom tot gevolg hebben. Verder moeten voor een derdelijke aanpassing niet alleen de bars bewerkt worden, maar soms ook de hoek waarin die bars op de fork zitten. Dat wordt een hele operatie, waarvan de kosten niet in vergelijking staan met het resultaat. Je zadel wordt er in iedere geval niet beter en niet mooier op. Verder moet je nog maar afwachten of het resultaat "past".

Smaller maken is in een aantal situaties wel mogelijk, omdat daar veelal materiaal (leder opvul wiggen) kunnen worden geplaatst.

Verbreden.
Het verbreden van een westernzadel (beter gezegd de boom in een westernzadel) is niet mogelijk, als de boom van hout is (rawhide bekleed). Want dan moet de rawhide van de boom af, vervolgens een aantal cm's hout weggenomen worden en dan weer die rawhide er om heen en dat lukt dus niet meer (en.....als het wel lukt, is de "sandwich" constructie verbroken en die krijg je nooit meer correct herstelt).

Het verbreden van een westernzadel met Ralide (of ander kunststof) boom, heeft enige mogelijkheden (ook hier : let op de degelijkheid), mits het betreffende zadel redelijk te "ontleden" is (en dat laatste is bij fabriekszadels vaak een mission-impossible).

Mijn advies sluit aan bij een vorige:
Verkoop je paard met zadel (weet de volgende eigenaar gelijk dat hij/zij een passend zadel heeft) en koop voor jezelf een ander - passend- westernzadel.

MVG Louis

Noompiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 10:04

dat is het hem juist heb niet zoveel geld om een nieuw zadel te kopen en heb mijn zadel nog niet zolang dus wil hem graag houden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:13

dan moet je een paard kopen wat onder jouw zadel past!

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:20

ik had ook zo'n soort probleem.ik had een 3 maanden oud zadel maar mijn paard was aan de voorkant gegroeit dus moest ik ook beslissen.ik heb ook een nummer gehad van een zadelmaker die ook zadels op maat maakt en min. zou kunnen verbouwen.ten eerste ben je dan ook meer dan 200 euro kwijt en zoals er hier boven al gezegt is veel kans dat het echt gaat lukken en je zadel niet ver***** word heb je niet.
ik zou als ik jou was of je zadel mee verkopen.of bij een goeie winkel inruilen voor een wel goed passend zadel.ik heb nu ook in een korte tijd gezien (ook bij andere) dat een niet passend zadel je paard verknalt.succes er dus mee!