[WN] Even wat vraagjes over western.. is dit normaal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

twinducklin

Even wat vraagjes over western.. is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 22:07

Hallo,

Ik zit hier al langer op het forum maar ben nooit in deze rubriek geweest omdat ik zelf dresuurmatig/recreatief rijd. Vandaar ook een paar vraagjes aan jullie. Sorry voor het lange verhaal, maar graag jullie mening

Sinds 6 weken staat er een veulen bij ons op stal ( de stal naast mijn paard, het veulen is van een vriendin van me moeder ).
Het veulen is op dit moment 11 maanden oud. Het veulen mocht de eerste 4 weken niet mee de wei op omdat hij eerst moest wennen aan de eigenaar en moest leren luisteren. Hieronder wordt verstaan dat hij moest leren aan de hand mee te lopen, voetjes leren geven en vaststaan in de stal, en leren om te longeren ( dit ivm het halteren ) De eerste maand heeft hij dag/nacht met een halster in de stal gestaan met daaraan een stukje halstertouw ( ongeveer 30 cm ) zodat hij zou wennen aan het contact met het hoofd. Nu mag ze wel mee de wei op maar niet te lang hooguit zo'n 3 tot 3,5 uur per dag ( dit nadat ze zaterdag een schaafwondje op de rug opgelopen heeft, dus mag ze niet te lang naar buiten dan kan dit ook niet meer gebeuren wordt gezegd ) Nog steeds wordt ze zo'n regelmatig gelongeerd ( toch altijd minimaal 3 x per week ) ook zijn er de plannen om over een maandje of 2 een zadel op te gaan leggen en rond 1,5 te gaan inrijden. Ikzelf vindt dit absoluut niet kunnen maar iedere opmerking die ik maak krijg ik als antwoordt dat dit in de westernsport zo hoort, dat ik er niks van af weet. Ik ben van mening dat een quater ( fout geschreven ) als veulen op de wei hoort en zo opvoeding van andere paarden te krijgen, en ook dat deze paarden niet zo jong horen te worden ingereden, maar ik heb dus inderdaad totaal geen verstand van westernrijden maar is dit echt zoals het hoort?
De eigenaar in kwestie heeft trouwens niet echt verstand van paarden, wel van het rijden maar niet wat er allemaal bij komt kijken. Ze hebben een veulen aangeschaft omdat een schoonzus ( die van een westernstal komt en daar gewerkt heeft ) haar zou helpen, en die verteld dus dat het allemaal op deze manier hoort..

Authentic

Re: Even wat vraagjes over western.. is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:11

Nou nee, echt niet.

Ik heb nog nooit gehoord van een paard maar met een halster en een touwtje in de stal zetten om te wennen. Ik heb zelf ook een entermerrie (ook een Quartertje) en zo gauw als iemand me zoiets zou aanraden zou ik die nooit maar dan ook nooit meer in de buurt van mijn paard willen zien.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:11

hallow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:16

zo cru zijn wij westernruiters niet hoor

nee bij 1,5 inrijden is inderdaad niet goed.(het is trouwens quarter )
wat ik ervan meegemaakt hebt is het inrijden toch echt bij 3 of 3,5 en daarna rust.
bij 2 of 2,5 worden de dingen zonder erop te zitten geleerd(reageren op stem/commando's en dergelijke) .. ik weet niet hoe mede leden er over denken.

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 22:19

Ja ik kon me dit ook niet voorstellen, maarja zoals ik al zei ik heb geen verstand van western.. Hoe zit dat dan met die halter wedstrijden? Iedereen doet daaraan mee van 1 jaar zeggen ze. Ze zegt zelfs dat normaal rond de 4 maanden ( meteen naar het afspenen ) wordt begonnen en dat zij dus al ver achter ligt..

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:22

Nee hoor, dit 'hoort' niet.
Helaas zijn er mensen die denken dat ze't moeten doen zoals 't af en toe in Amerika gebeurt (i.v.m. de miljoenen dollar bussiness die het daar is).
Ik heb mijn mijn zelfgefokte paard heel wat gehalterd en niet geheel onverdienstelijk ook als ik mag zeggen. Mijn paard heeft gewoon vanaf dag 1 elke dag de hele dag buiten gestaan en doet dat nog steeds, weer of geen weer.
Longeren doe je als je zuinig wilt zijn op je paard niet voor ze zo'n 1½ á 2 jaar zijn en dan nog MET MATE (hóógstens 3 keer per week zo'n 10 tot 15 minuten) en ja, als je paardje dan iets minder spieren heeft omdat'ie niet voor de Halter gefokt is, dan heb je pech... dan kun je dat er proberen op te voeren en longeren en je veulen in 1 of 2 jaar naar de knoppen helpen, of je hebt geduld en doet 't ietsje rustiger aan (en als je veulen goed genoeg is kán dat ook... Halterpaarden worden geboren, niet gemaakt).

Wat dat voetjes geven e.d. betreft. Er is niks mis mee met je paard vanaf dag 1 een nette opvoeding te geven. Aan de hand lopen, beentjes geven, vast staan enz...kunnen ze inderdaad prima leren als ze pas een paar weken oud zijn... zolang je het oefenen maar beperkt tot korte sessies en je je veulen verder gewoon de kans geeft lekker paard te zijn... dat is altijd nog het beste voor een fysiek en mentaal gezond paard.

Natuurlijk heeft niet iedereen de gelegenheid om z'n paard de hele dag buiten te zetten en ook met 't oog op andere zaken wil ik echt niet zeggen dat mijn manier de enige/beste manier is... 'anders' wil niet altijd 'slechter' betekenen, maar het welzijn van het paard moet naar mijn mening wel altijd voorop staan en dat verliezen sommige fanatiekelingen helaas nog wel eens uit het oog in hun run naar de showring.

Edit: Ik heb het touwtje aan het halster wel eens vaker gezien, het idee daar achter is dat het veulen aan de druk van het halster en touw went (soms doen ze ook een lang touw zodat het veulen zelf af en toe op het touw staat en zo went aan de druk. Dit zou dan weer helpen met leren vast zetten). Ik ben zelf niet zo'n fan van deze methode, maar weet dat't nog wel vrij regelmatig (vooral in de US dus) wordt toegepast.

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:22

twinducklin schreef:
Ja ik kon me dit ook niet voorstellen, maarja zoals ik al zei ik heb geen verstand van western.. Hoe zit dat dan met die halter wedstrijden? Iedereen doet daaraan mee van 1 jaar zeggen ze. Ze zegt zelfs dat normaal rond de 4 maanden ( meteen naar het afspenen ) wordt begonnen en dat zij dus al ver achter ligt..

Halter is aan de hand, niet iedereen doet daaraan mee. En halterpaarden mogen heus wel naar buiten, en je hoeft ook geen jaarlingen te longeren om te halteren.

Dat wat je stalgenoot doet heeft helemaal niks met western te maken!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:31

twinducklin schreef:

Ik ben daar zelfs al vanaf 3 maanden mee begonnen (met showen dus, kijk voor foto's maar in m'n profiel). Totdat m'n veulen was afgespeend (met 6 maanden) nam ik de merrie gewoon mee naar de shows en die bleef als't veulen de ring in moest gewoon braaf op stal. Ik had ze al wel geleerd een poosje uit elkaar te blijven.
Halter showen kan ook zonder een veulen de Haltertraining van een volwassen paard te geven. Training in stilstaan e.d. kan spelenderwijs en zoals gezegd... longeren doe je gewoon nog niet bij zo'n baby.. als het niet zonder kan omdat je veulen niet genoeg massa heeft of wat dan ook, moet je je afvragen waarom je mee doet aan de Halter. Overigens, als een veulen lekker de hele dag buiten in de wei loopt krijgt 'ie meer dan genoeg beweging en is longeren helemaal niet nodig.
('Tuurlijk kun je't ook gewoon voor de ervaring doen, maar dan is die extreme Halter-'fitting' ook niet echt nodig).

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 22:32

[quote="Francis"]
Natuurlijk heeft niet iedereen de gelegenheid om z'n paard de hele dag buiten te zetten en ook met 't oog op andere zaken wil ik echt niet zeggen dat mijn manier de enige/beste manier is... 'anders' wil niet altijd 'slechter' betekenen, maar het welzijn van het paard moet naar mijn mening wel altijd voorop staan en dat verliezen sommige fanatiekelingen helaas nog wel eens uit het oog in hun run naar de showring.[quote]

Dat buiten zetten heeft niks ermee te maken dat het geen mogelijkheid is. Bij ons op stal mogen ze iedere dag de wei op ( mits de wei niet te glad is dan mogen ze in de paddock ( als je daarom vraagt, mijne wordt ook altijd in de paddock gezet ) Tussen 12 en 14 worden de paarden s' middags naar binnen gehaald maar de andere jonge paarden gaan dan de paddock in tot s'avonds. Maar zij haalt haar veulen bewust naar binnen, in het weekend namelijk moeten we zelf de paarden van de wei halen ( buiten worden ze wel gezet ) en ik ga normaal als het mooi weer is nu tussen 14 en 16 uur, zij haalt echter de groep al binnen tussen half 12 en 12 uur omdat hij anders te lang buiten staat???

Maar ik ben " blij " dat mijn denkwijze dus niet verkeerd is, en dat gelukkig andere westernruiters het niet op deze manier doen. Ik vind het namelijk echt zielig voor het paardje. Deze begint ook al stalondeugden te krijgen zoals weven, aan de houten balk knagen ( die 2 meter hoog hangt ) aan het plastic knagen ( hangt een zeil tussen mijn paard en het veulen omdat het veulen anders teveel aan mijn paard " hangt " ) Is het niet normaal dat een veulen steunt op een ouder paard?

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:38

Klinkt inderdaad alsof deze mensen niet echt beseffen wat een paard inhoud... in wezen is het zelfs wreed om een paard 't contact met andere paarden te ontzeggen (en voor een veulen dus helemaal). Een paard is een kuddedier en in het wild in z'n eentje ten dode opgeschreven. Daarom zal een paard altijd 't contact met andere paarden (dieren) zoeken... dat betekent veiligheid en geborgenheid voor hem/haar.
Asl ze bang zijn dat het veulen niet alleen in de ring wil/kan staan hebben ze't denk ik juist bij't verkeerde eind. Dit veulen krijgt zo geen normale sociale ontwikkeling en zal juist eerder lastiger zijn als't ineens wel tussen andere paarden komt. Dat een veulen even alleen moet kunnen zijn kun je gewoon trainen.
Ik heb mijn veulen vanaf ongeveer week een geleerd even alleen te zijn. Ik begon gewoon door ze elk apart naar buiten te brengen... mama naar buiten, veulen blijft even op (dichte) stal, veulen ophalen en weer bij mama in de paddock... de tijd die ze uit elkaar zijn bouw je langzaam uit en als een veulen 2 á 3 maanden is kan'ie zát een uur bij z'n moeder weg (kun je dus bijv. weer gewoon met de merrie gaan rijden). Op die manier leert een veulen dat 'even weg' geen 'afzondering' is, maar dat'ie altijd weer in z'n 'kudde' terug komt.
Door een paard zo af te zonderen kweek je een zuur, onsociaal paard dat straks zelfs onbetrouwbaar naar andere paarden kan worden.

twinducklin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 22:43

Het veulen hecht zich op dit moment dus heel erg aan mijn paard, een merrie met blijkbaar nogal wat moedergevoelens. Dit doet hij al vanaf dat hij hier op stal gekomen zijn. Bij ons zijn de stallen per twee zeg maar en dan komt er weer een muur tussen. ( beetje duidelijk hoop ik ) Daarom is tussen mijn paard en het veulen waar de tralies tussen hun zitten een zeil gespannen zodat hij haar niet kan zien. Ze staan sinds twee weken samen op de wei ( in een groep van totaal nu 5 paarden ) Op de wei beschermd mijn paard haar heel erg, houd haar bij de rest vandaan en begleid haar van stal naar de wei en ook weer terug, ook corrigeerd ze het veulen wanneer hij haar aan de kant probeert te duwen. Maar dit mag dus niet van de eigenaar en binnenkort worden ze dan ook in aparte weides gezet.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:44

Ohh wat vreselijk... Hoe komen mensen toch aan dit soort ideeën... Dit wordt straks een paard wat niet weet wat het is om paard te zijn... Hij leert weinig sociale vaardigheden en kan later best een een outcast worden omdat hij niet goed weet hoe hij zich moet gedragen in een kudde.....

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:21

Wij hebben zelf 3 QH veulens gefokt, opgevoed en ingereden (2, de 3e is nu 2, dus niet ingereden).

Jerry (nu 7) en Chaine (nu 6) hebben altijd bij de andere paarden in de wei gelopen. Ok hun jongste halfbroer (Shadow nu 2). Ook nadat ze afgespeend waren, gewoon weer met de groep mee naar buiten. Jammer voor bulten, schrammen en weet ik veel, maar een belangrijk deel van de opvoeding krijgen ze van elkaar en van de ouderen. Wel vroeg begonnen met "fatsoenlijk" gedrag tegenover de mens. Blijven staan, voetjes geven, aan het halster mee lopen, etc.

De 2 oudsten zijn vervolgens vanaf hun 2e jaar aan een zadel gewend - met niets erop -. Gewoon zadeltje erop, rondje aan de strik mee, zadel er weer af. Dat langzaam opgebouwd naar een licht persoon erop (3 jaar) Vervolgens zijn Jerry (met 5) en Chiane met 4, door ons zelf ingereden.

De manier zoals je in je topic aan geeft is volgens mij helemaal van de zotte. Natuurlijk kun je een paard (als jong veulen) al aan de halter showen, maar daartoe heeft Francis haar ervaringen heel duidelijk weergegeven. Het longeren van hele jonge paarden, kan een exact tegenovergestelde uitwerking hebben (ongeacht ras of type ruitersport). De spieren die volwassen halter paarden hebben zijn veelal een gevolg van bloedlijnen (bijvoorbeeld "Impresive" bloedlijn). Dat krijg je er - zeker als je jong zijn- echt niet aangelongeerd (wel verkeerde gewrichten etc.)

Dus hetgeen jij beschrijft is "verkeerd". Men heeft de melk horen klotsen, maar weet niet waar de tepel hangt... Helaas weer een voorbeeld van slechte reclame voor de western sport...

MVG Louis

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:29

YEP! En hoe belangrijk kan het halteren in Europa nou zijn, economisch gezien, dat je je veulen aan zo'n jeugd wil blootstellen.
Ik snap ook niet dat mensen blind achter zo'n ,,trainer''aanhobbelen.Ben zelf ook fanatiek, maar het paard , en zijn lichamelijk en geestelijk welzijn gaat toch voor.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:32

Ja mensen...allemaal weer 'lieve' woordjes...ik vrees dat het misschien toch op Iskiaanse wijze opgelost moet worden:
Twinducklin...vraag eens aan de eigenaar of het paardje al gechipt is....zo niet...zeg me dan even waar ie staat kom ik op een nacht wel met de trailer langs om het arme dier uit zijn 'lijden te verlossen'...en dan heb ik in de Jura nog een echt fijn plekkie voor hem/haar....

Pfffffff....waarom word ik altijd zo kwaad als ik dit soort verhalen lees...

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:36

Ik(k)ook...

mistercooper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:48

wat verschikkelijk stom zijn die mensen zeg!
eigelijk zou dit ook onder dieren mishandeling moeten vallen!!
mijn paardje is eigelijk altijd buiten gezet,sinds hij al een paar weken oud was,eerst samen met zijn moeder en toen hij gespeend was samen met wat andere jaarlingen op een stukje land.
daar werden ze gewoon lekker aan hun lot over gelaten.
ze werden alleen gevoerd en hadden een schuilstalletje,maar verder mochten ze tot aan hun 3e lekker paard zijn en werd er niks van ze gevraagd.
je moet hem nou zien hij is pas 3 en half en doet het geweldig!!
hij is super sociaal en lief!

zulke mensen die een paard dat niet gunnen vindt ik echt wreed!!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:52

sablou schreef:
Wij hebben zelf 3 QH veulens gefokt, opgevoed en ingereden (2, de 3e is nu 2, dus niet ingereden).

Jerry (nu 7) en Chaine (nu 6) hebben altijd bij de andere paarden in de wei gelopen. Ok hun jongste halfbroer (Shadow nu 2). Ook nadat ze afgespeend waren, gewoon weer met de groep mee naar buiten. Jammer voor bulten, schrammen en weet ik veel, maar een belangrijk deel van de opvoeding krijgen ze van elkaar en van de ouderen. Wel vroeg begonnen met "fatsoenlijk" gedrag tegenover de mens. Blijven staan, voetjes geven, aan het halster mee lopen, etc.

De 2 oudsten zijn vervolgens vanaf hun 2e jaar aan een zadel gewend - met niets erop -. Gewoon zadeltje erop, rondje aan de strik mee, zadel er weer af. Dat langzaam opgebouwd naar een licht persoon erop (3 jaar) Vervolgens zijn Jerry (met 5) en Chiane met 4, door ons zelf ingereden.

De manier zoals je in je topic aan geeft is volgens mij helemaal van de zotte. Natuurlijk kun je een paard (als jong veulen) al aan de halter showen, maar daartoe heeft Francis haar ervaringen heel duidelijk weergegeven. Het longeren van hele jonge paarden, kan een exact tegenovergestelde uitwerking hebben (ongeacht ras of type ruitersport). De spieren die volwassen halter paarden hebben zijn veelal een gevolg van bloedlijnen (bijvoorbeeld "Impresive" bloedlijn). Dat krijg je er - zeker als je jong zijn- echt niet aangelongeerd (wel verkeerde gewrichten etc.)

Dus hetgeen jij beschrijft is "verkeerd". Men heeft de melk horen klotsen, maar weet niet waar de tepel hangt... Helaas weer een voorbeeld van slechte reclame voor de western sport...

MVG Louis

Ben het helemaal met je eens...
Een veulen/jaarling moet van zijn jeugd genieten en moet "paard" kunnen zijn.Dit wil niet zeggen dat je ze niet in handen moet nemen...gewoon lekker elke dag korte sessies van voetje optillen en meelopen en alles wat daarbij hoort...gewoon op spelender wijs.
Snap niet wat mensen bezield om zo'n jong dier af te zonderen en op te sluiten op stal...heeft dat diertje zoiets fouts gedaan om eenzame opsluiting te verdienen??
Ik weet dat ze in de USA 2-jarigen al uitbrengen in de topsport en sommigen zijn natuurlijk echt goed.Alleen hoor je nooit hoeveel er nooit op het toneel zijn verschenen en je hoort ook niet vaak wat er naderhand met die paarden is gebeurd....neem aan dat ze niet meer te berijden zijn als ze een jaar of 7 zijn.
Zo'n jong dier 3x in de week longeren.... ...mafketels.Waarom niet gewoon lekker op de wei mikken met een paar maten en elke dag even in een kraal wat oefenen voor van alles en nog wat...gewoon een kwartiertje/20min.

Nou ja...denk dat mijn mening wel duidelijk is

Groetjes,Tinky

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 00:04

sablou schreef:
Men heeft de melk horen klotsen, maar weet niet waar de tepel hangt..

@ Iski, helemaal met je eens dat het weer met 'zoete woordjes' gaat, maar mijn ervaring is wel dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn.
Door hard van leer te trekken werk je mensen vaak tegen je in het harnas en bereik je ze niet meer. Door te proberen de conversatie gaande te houden kun je ze misschien bereiken en een gedragsverandering bewerkstelligen. (Dat hoef ik jou niet uit te leggen neem ik aan maar dat is dus mijn insteek als ik hier op bokt mijn mening geef.)

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 00:24

Francis schreef:
sablou schreef:
Men heeft de melk horen klotsen, maar weet niet waar de tepel hangt..

@ Iski, helemaal met je eens dat het weer met 'zoete woordjes' gaat, maar mijn ervaring is wel dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn.
Door hard van leer te trekken werk je mensen vaak tegen je in het harnas en bereik je ze niet meer. Door te proberen de conversatie gaande te houden kun je ze misschien bereiken en een gedragsverandering bewerkstelligen. (Dat hoef ik jou niet uit te leggen neem ik aan maar dat is dus mijn insteek als ik hier op bokt mijn mening geef.)

Francis...daar heb jij weer helemaal gelijk in...wanneer je met zo'n eigenaar in gesprek zou kunnen komen is jouw aanpak, en een beetje de psychologische aanpak dus, niet alleen interessant maar ook effectiever omdat je met gedragsverandering meer en duurzamer effect bereikt.
Maar wanneer er niet te praten valt telt voor mij maar 1 ding in het belang van het dier....aanpakken die hap.

Soms helpt het niet om de vliegen te vangen...soms moet je ze simpelweg doodmeppen....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 00:44

iski schreef:
Soms helpt het niet om de vliegen te vangen...soms moet je ze simpelweg doodmeppen....

en daar heb jij dan weer helemaal gelijk in.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 00:55

Francis schreef:
en daar heb jij dan weer helemaal gelijk in.

Thanks Honey...ehh....Froney....ik bedoel Franny....

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 01:01

Dit is niet normaal nee maar helaas zitten er gekke tussen. En dan heb ik het niet alleen over de westernsport maar ook in de dressuursport heb je zulke rare mensen bij zitten helaas.

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 01:14

Quarterh0rse schreef:
Dit is niet normaal nee maar helaas zitten er gekke tussen. En dan heb ik het niet alleen over de westernsport maar ook in de dressuursport heb je zulke rare mensen bij zitten helaas.

Klopt helemaal..idiotie begint en houdt niet op bij Western of Engels....het begint in de wieg... Soms had het kind en niet het badwater weggegooit moeten worden....

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 01:31

Zo'n persoon die dat doet verdient echt een trap onder zijn achterste is mijn mening