Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

)
twinducklin schreef:Ja ik kon me dit ook niet voorstellen, maarja zoals ik al zei ik heb geen verstand van western.. Hoe zit dat dan met die halter wedstrijden? Iedereen doet daaraan mee van 1 jaar zeggen ze. Ze zegt zelfs dat normaal rond de 4 maanden ( meteen naar het afspenen ) wordt begonnen en dat zij dus al ver achter ligt..
En halterpaarden mogen heus wel naar buiten, en je hoeft ook geen jaarlingen te longeren om te halteren. 
twinducklin schreef:Ja ik kon me dit ook niet voorstellen, maarja zoals ik al zei ik heb geen verstand van western.. Hoe zit dat dan met die halter wedstrijden? Iedereen doet daaraan mee van 1 jaar zeggen ze. Ze zegt zelfs dat normaal rond de 4 maanden ( meteen naar het afspenen ) wordt begonnen en dat zij dus al ver achter ligt..

hij is pas 3 en half en doet het geweldig!!sablou schreef:Wij hebben zelf 3 QH veulens gefokt, opgevoed en ingereden (2, de 3e is nu 2, dus niet ingereden).
Jerry (nu 7) en Chaine (nu 6) hebben altijd bij de andere paarden in de wei gelopen. Ok hun jongste halfbroer (Shadow nu 2). Ook nadat ze afgespeend waren, gewoon weer met de groep mee naar buiten. Jammer voor bulten, schrammen en weet ik veel, maar een belangrijk deel van de opvoeding krijgen ze van elkaar en van de ouderen. Wel vroeg begonnen met "fatsoenlijk" gedrag tegenover de mens. Blijven staan, voetjes geven, aan het halster mee lopen, etc.
De 2 oudsten zijn vervolgens vanaf hun 2e jaar aan een zadel gewend - met niets erop -. Gewoon zadeltje erop, rondje aan de strik mee, zadel er weer af. Dat langzaam opgebouwd naar een licht persoon erop (3 jaar) Vervolgens zijn Jerry (met 5) en Chiane met 4, door ons zelf ingereden.
De manier zoals je in je topic aan geeft is volgens mij helemaal van de zotte. Natuurlijk kun je een paard (als jong veulen) al aan de halter showen, maar daartoe heeft Francis haar ervaringen heel duidelijk weergegeven. Het longeren van hele jonge paarden, kan een exact tegenovergestelde uitwerking hebben (ongeacht ras of type ruitersport). De spieren die volwassen halter paarden hebben zijn veelal een gevolg van bloedlijnen (bijvoorbeeld "Impresive" bloedlijn). Dat krijg je er - zeker als je jong zijn- echt niet aangelongeerd (wel verkeerde gewrichten etc.)
Dus hetgeen jij beschrijft is "verkeerd". Men heeft de melk horen klotsen, maar weet niet waar de tepel hangt... Helaas weer een voorbeeld van slechte reclame voor de western sport...
MVG Louis
...mafketels.Waarom niet gewoon lekker op de wei mikken met een paar maten en elke dag even in een kraal wat oefenen voor van alles en nog wat...gewoon een kwartiertje/20min.
sablou schreef:Men heeft de melk horen klotsen, maar weet niet waar de tepel hangt..
maar dat is dus mijn insteek als ik hier op bokt mijn mening geef.) Francis schreef:sablou schreef:Men heeft de melk horen klotsen, maar weet niet waar de tepel hangt..
![]()
![]()
![]()
@ Iski, helemaal met je eens dat het weer met 'zoete woordjes' gaat, maar mijn ervaring is wel dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn.
Door hard van leer te trekken werk je mensen vaak tegen je in het harnas en bereik je ze niet meer. Door te proberen de conversatie gaande te houden kun je ze misschien bereiken en een gedragsverandering bewerkstelligen. (Dat hoef ik jou niet uit te leggen neem ik aanmaar dat is dus mijn insteek als ik hier op bokt mijn mening geef.)
iski schreef:Soms helpt het niet om de vliegen te vangen...soms moet je ze simpelweg doodmeppen....
en daar heb jij dan weer helemaal gelijk in. Francis schreef:en daar heb jij dan weer helemaal gelijk in.
Quarterh0rse schreef:Dit is niet normaal nee maar helaas zitten er gekke tussen. En dan heb ik het niet alleen over de westernsport maar ook in de dressuursport heb je zulke rare mensen bij zitten helaas.