[WN] Slidingplates, wel of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Slidingplates, wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 21:32

Graag zou ik van jullie Bokkers willen weten, hoe jullie denken over slidingplates.Persoonlijk heb ik ze er net weer onder laten maken, om de stops naar een iets hoger level toe te werken.
Had eerst aangepaste, gewone ijzers ,dwz uitgesmeed aan de toon en de takken aangepast, dit functioneerde opzich prima, stops van plusminus 1.5 tot 2.5 meter op een goede bodem. Heirfill graaft zich echter wat te veel in met de stop , vandaar dat we het eens met echte gaan proberen.Wat zijn jullie ervaringen in de praktijk?

SuperrrPaint

Re: Slidingplates, wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:40

ik hou me ogen ook even open op dit topic, ik heb ze nog niet(me paardje dan) .

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:51

Er zit veel verschil in slidingplates. Heb je lange of korte tak. breed of smal ijzer aan de voor tot achterzijde. is de tak wat rechter of wat gebogen gelegd aan de achterkant. etc. etc....

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 22:07

Wie is jouw hoefsmid? Die van mij is kundig maar niet gecharmeerd van plates, heb ook het idee dat ze er niet helemaal fijn onderliggen.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:49

Heb een goeie hoor! Hogendoorn uit Barneveld. Die doet het al heel lang. Maar vanaf volgende week ga ik met Patch naar de hoefsmit van mijn trainer die schijnt nog beter te zijn. Die naam weet ik niet.

Kun je een beetje beschrijven hoe ze er onder liggen dan of een foto maken?

Heeft ie aan de voorkant ook gezorgd dat het paard makelijk weg kan?

Etc. etc.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:58

Tja Cherokee... aan je onderschrift te zien wil je reinen.. en daar heb je nu eenmaal goed sliding ijzers voor nodig. Al is het maar voor het behoud van de benen van je paard.

Ik heb mijn paarden alleen op plates als ik ook echt aan het trainen ben. In de winter laat ik ze eraf, want wij hebben dan toch niet de mogelijkheid om dan goede stops te maken. Een rustig stop lukt wel maar meer ook niet.
Van de week moet Tina weer op plates voor de showexercise op 1 april.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:03

Ik gebruik met lange tak, overal even breed en recht aan de achterkant. Aan de voorkant doet 'ie er ook iets mee idd tegen 'ingraven' omdat ze vrij stijl inzet, maar ik kan niet uitleggen wat precies.
Nog wedstrijden de komende tijd? Gewoon even wat ruiters vragen naar hun ervaringen en even wat achterhoeven bekijken.

Ik heb een fijne smid die goed weet waar 'ie mee bezig is maar is voor jou wat ver uit de buurt.

Ik heb haar trouwens het hele jaar door op plates staan, ook omdat ik het van 'gelegenheden' moet hebben om stops te kunnen oefenen. Is onze dressuurbodem niet geschikt voor en doe ik dus ook niet.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:11

CherokeeChum schreef:
Graag zou ik van jullie Bokkers willen weten, hoe jullie denken over slidingplates.

Wil je weten wat we van slidingplates op zich vinden OF wil je weten wat de ervaringen met slidingplates zijn?

MVG Louis

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:14

ik heb bij mijn paard het hele jaar slidingplates onderliggen

het koste even moeite om het goede model te vinden, duidelijk niet die van sonja
ook de maat was wat moeilijk bij mijn welsh-cob, zijn maatje is wat aan de grote kant

mijn jonge paard krijgt ze nog niet onder, daar wacht ik mee tot hij er aan toe is
ik begrijp dat die van jou al stops maakt dus die zou ik zeker plates onder leggen
verder moet je de ijzers opzet geven om ingraven te voorkomen

fique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:22

die van mij heeft eerst ook aangepaste gewone ijzers gehad en heb nu wel gewone plates eronder. ik merk toch wel duidelijk verschil, maarja het is ook net of ze er goed onder worden gezet. bij die van mij zitten er niet echt lange takken aan omdat ze ze anders aftrapt in de molen (weet niet hoe ze dat voor elkaar krijgt) en aan de voorkant wordt hij wat ronder geslepen zodat ze een beetje geholpen wordt alsware.

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 19:39

Ik zou graag weten wat voor type plates;
Ervaringen met het hele jaar rond op plates?
Hij loopt voor op blote voeten omdat ie verschrikkelijk goede voeten heeft, alleen achterijzers voor het stoppen.
Anika, heb ook Jan H. hij heeft Heirfill geen opzet gegeven,heb de nagels al vlak aan het ijzer gevijld , maar helpt niet.
Hij stopt heel hard met de achterhand er goed onder, en een heel goed ruggebruik,maar gaat veel te diep de grond in.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:08

das vreemd! Heb je jan wel gezegd wat je paard doet in de stop etc.? Opzet heb jij zeker nodig. Loopt je paard ook goed door van voren? Waar sta jij met je paard? Kan wel even komen kijken als je wil?

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 20:28

Ja, is wel een goed plan, twee zien meer als 1.
Hij loopt normaal wel goed door op een goed stopbodem,zoals bij jou in K.W.B . Sta op de Elysahof in Otterlo, bel je wel even van de week.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:39

Is goed ik hoor je wel!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:44

CherokeeChum, heeft je smid je paard wel eens zien stoppen? Je staat er nl versteld van wat een kleine aanpassing aan het ijzer al voor effect kan hebben.
Ik had eerst ook een andere "vorm" ijzers eronder liggen (liepen bij de takken eerst iets naar elkaar toe en dan weer iets breder zeg maar) maar hij heeft bij mij juist een type met rechtere takken erbij bedacht en dat blijkt beter te werken, in combinatie met een bepaalde vorm opzet vooraan.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:46

Digger heeft plates met lipjes aan de voorzijde anders verliest hij ze. Die lipjes heeft hij voor trouwens ook

Adrienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:09

CherokeeChum schreef:
Wie is jouw hoefsmid? Die van mij is kundig maar niet gecharmeerd van plates, heb ook het idee dat ze er niet helemaal fijn onderliggen.

Als jou smid niet gecharmeerd is van plates dan kun je je afvragen of hij wel kundig genoeg is om je paard op plates te zetten.

Niet elke smid kan nl plates beslaan. Het is een vak apart en komt echt behoorlijk nauw.

CherokeeChum schreef:
Anika, heb ook Jan H. hij heeft Heirfill geen opzet gegeven,heb de nagels al vlak aan het ijzer gevijld , maar helpt niet.
Hij stopt heel hard met de achterhand er goed onder, en een heel goed ruggebruik,maar gaat veel te diep de grond in.

Nog een teken dat hij niet echt heel veel ervaring heeft met plates. Die nagels mogen niet boven het ijzer uit komen en moeten al vanaf dag 1 gelijk zijn aan het plate oppervlak!

Begrijp me niet verkeerd hoor dat geen ervaring hebben met plates wil niks zeggen over of een smid goed is of niet. Maar gewoon dat hij niet genoeg weet over het beslaan met plates.

Misschien kun je je smid, gezien je verder tevreden over hem bent, eens tippen om een keer een dagje met een smid mee te lopen voor wie plates dagelijkse kost zijn. Heb ik mijn smid ook gevraagt en die vond het toen een goed idee heeft een dag mee gekeken met een ervaren "plate" smid en nu is er geen vuiltje meer aan de lucht

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 23:17

Met het aangepaste gewone ijzer,dwz uitgesmede toon+opzet en
rechtere takken had ik dit probleem niet of veel minder iig.
Het slidingijzer heeft geen opzet, en de takken lopen iets naar elkaar toe en vervolgens weer iets wijder, ik denk dat Sonja het goed beschrijft. Ik denk inderdaad dat ik ook het type ijzer zou moeten hebben dat zij heeft. Jan is heel kundig, de reden dat hij niet dol op plates is , is dat paarden er van kunnen gaan verkrampen ,door dat ze zich constant wat schrap moeten zetten
tegen uitglijden, volgens zijn uitleg.
Ik denk dat hij daarin best eens een punt zou kunnen hebben.
Vandaar ook mijn vraag in dit topic, naar ervaringen met plates.
Ik had al aangegeven dat hij met zn achterbenen iets wijd stopt, en daar heeft hij het ijzer ook op aangepast. Hij heeft hem zelf niet
zien stoppen,Ik denk ook dat hij daar te druk voor is, normaal heb ik ook eigenlijk geen probleem.Jk zal dat van die opzet en rechtere takken eens met hem bespreken. Bedankt voor de reacties en het meedenken tot zover Met het aangepaste gewone ijzer,dwz uitgesmede toon+opzet en
rechtere takken had ik dit probleem niet of veel minder iig.
Het slidingijzer heeft geen opzet, en de takken lopen iets naar elkaar toe en vervolgens weer iets wijder, ik denk dat Sonja het goed beschrijft. Ik denk inderdaad dat ik ook het type ijzer zou moeten hebben dat zij heeft. Jan is heel kundig, de reden dat hij niet dol op plates is , is dat paarden er van kunnen gaan verkrampen ,door dat ze zich constant wat schrap moeten zetten
tegen uitglijden, volgens zijn uitleg.
Ik denk dat hij daarin best eens een punt zou kunnen hebben.
Vandaar ook mijn vraag in dit topic, naar ervaringen met plates.
Ik had al aangegeven dat hij met zn achterbenen iets wijd stopt, en daar heeft hij het ijzer ook op aangepast. Hij heeft hem zelf niet
zien stoppen,Ik denk ook dat hij daar te druk voor is, normaal heb ik ook eigenlijk geen probleem.Jk zal dat van die opzet en rechtere takken eens met hem bespreken. Bedankt voor de reacties en het meedenken tot zover

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 23:20

Doet ie het weer,grrrrrrrr! Sorry...

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 08:48

Ik zou alleen in jou geval een korte tak doen dan die van Sonja. Voor zover ik weet gaat jou paard al diep dus is het beter voor zijn benen als je tak niet lang is maar overleg dat maar met Jan die weet het wel.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:14

als jullie willen gaan golfen, gaan jullie dan beginnen met een aangepaste en uitgesmede hamer of hakbijl?

er zijn in de handel tig verschillende soorten sliding plates te verkrijgen in alle soorten maten , breedtes , etc.. deze zijn ook nog eens goedkoper dan veel smeedwerk van de smid. wat wel heel belangrijk is, is dat je niet alleen een goede smid hebt maar ook nog eens een smid die weet wat reining is.

trouwens enkel voor reining en cowhorse heb je plates nodig. verder is er geen enkele western discipline waar een "sliding" stop gevraagd wordt. als cutters plates zouden dragen dan schuiven ze voorbij de koe wat telkens leidt tot een "loss of working advantage" wat resulteert in een penalty

mijn eigen paarden (de reiners tenminste) lopen op "S" plates van Kerkaert. een paard leert heus niet stoppen omdat hij plates eronder heeft. vandaar een smalle plate zodat hij thuis in de training toch moeite moet doen en duwen met de achterhand zodat hij leert een dynamische en gebalanceerde stop te maken zonder zich te bezeren. als er dan een belangrijke wedstrijd (bv EK) is waar we willen presteren dan gaan er 2 weken voor die wedstrijd "M" plates onder.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:31

Golfen en glijden mmm ?

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:51

anika schreef:
Golfen en glijden mmm ?

soms zie je dat in de wedstrijdarena bij reiningproeven. Het golft en glijdt gelijktijdig

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:04

Ohw ja!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 16:44

anika schreef:
Ohw ja!

sorry, heb even vergeten dat je hier geen grapjes meer mocht maken. het moet zeer zeker héél serieus blijven!!
Je bent dus niet BlonT hoor, als dat een troost is.

Neemt niet weg dat er bij het glijden af en toe toch wel wat additionele bewegingsvormen te zien zijn. Of dat nu aan de smid, de plates, het paard of de ruiter ligt, durf ik dus niet te zeggen.