[WN] reining training thuis...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seppe

reining training thuis...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 20:49

Hoe doen de reiners onder jullie het?

Hoe leren jullie de paarden goed onderin te stoppen, zonder reiningbodem?

Trainen jullie ook in "niet-reining" bakken?

In de wintermaanden heb ik steeds gelest/gereden in reining binnenbakken, maar nu het weer lichtelijk aan het verbeteren is (wel veel te traag naar mijn zin), zou ik ook thuis willen doortrainen.

Het is mijn paard aangeleerd om vanuit galop steeds te stoppen (ik bedoel: niet eerst naar draf, stap en dan halt) In de binnenbak begint hij al aardig te stoppen (1 metertje ).

Maar hoe zullen we dat nu thuis aanpakken?

Ook informatie over piste aanleg is welkom!

Bedankt!

Henla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 09:40

Thuis laat ik mijn paard nooit een sliding maken. Zet hem wel eens stil vanuit de galop, maar meer als hij vervelend is. Verder train ik mijn stops eigenlijk alleen in de les.
Verder train ik wel alles thuis, zoals spins, cirkels, roll-backs enz.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:36

Voor mij geldt hetzelfde;
Thuis train in op soeplesse en reactie, verder inderdaad rollback, circels, spin, rechte lijnen en lead changes.
Onze bak is redelijk klein dus ben ik lid geworden van een landelijke rijvereniging in de buurt waar ze twee grote binnenbakken en een groot buitenterrein hebben. Hier kan ik dezelfde oefeningen doen maar dan met veel meer ruimte.
Daarnaast ga ik 1x per week naar een training bij de Kalverhoek, hier hebben ze een goede stopbodem en verder heb priveles bij Mireille van Soldt waar ze ook een goede stopbodem hebben.

Het blijft veel reizen en tijd in beslag nemen maar dat maakt het ook weer leuk.
Ik zou in iedergeval zeker niet thuis op je stops trainen als je bodem niet goed is.

anika

Re: reining training thuis...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:12

wat voor bodem heb je thuis seppe?

mistercooper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:49

waar mijn paardje staat hebben ze een goeie bodem,dus ik kan soms wel eens een stopje maken.
ik zou niet zo snel op een slechte bodem stoppen,is niet heel erg goed voor de benen van je paard.
wat je misschien wel kan doen ter voorberijden hem lekker op de achetrhand rijden en proberen hem zo recht mogelijk te houden,en natuurlijk oefeningetjes om je achterhand gespierder te maken,want dan stopt ie makkelijker.

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 17:24

Thuis heb ik een buitenpist, die we 15 jaar geleden hebben laten aanleggen als dressuur- en springpist.

Maar na verloop van tijd, is de drainage dichtgeslibt en is het scheldezand vermengd met ander zand/klei/leem.

Maar jullie komen dus wel vanuit de galop terug in draf? En niet altijd via een (sliding)stop?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:18

seppe natuurlijk rij je ook gewone overgangen van stap naar draf en daarna naar galop en weer terug
ik tenminste wel

ik stop thuis ook niet veel vanwege de niet goede bodem!
alleen als er natte plekken zijn kan ik daar een stopje wagen
je loopt het risico dat je paard niet graag meer stopt als je op een slechte bodem stopt of verkeerd gaat stoppen

verder stop ik op een slechte bodem altijd uit een redelijk verzamelde galop en niet uit een run-down(op wedstrijd bijvoorbeeld)

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:41

Ik trainde altijd in het bos, bij gebrek aan een fatsoenlijke bak.
Doe dat nog geregeld, wissels met name,tempocontrole en ook spins, rollbacks alleen cirkels is lastig!

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:59

De bodem klinkt niet heel slecht maar ik heb hem niet gezien dus das moeilijk.

Echte slidingstops doe ik maar 1 x in de week oefenen soms met nog meer tijd ertussen. Dan ga ik echt eerst gebruik maken van de wanden en dat dan uitbouwen naar een slidingstop. Die van mij stoppen vrij makelijk en ik ben hier vrij verwend met de bodem dus dat ik makkelijk kletsen.

Ik zelf vind het ook goed vanuit de stap, draf en galop na een stop ook achterwaarts te gaan. gewoon stoppen kun je altijd doen als je het maar met beleid doet.

Heb je geen goede bodem wat veel mensen niet hebben geloof ik dan kun je inderdaad naar het bos of een andere locatie om je stops te oefenen.

Succes!

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:02

Ene CherokeeChum! Je kunt ook cirkels doen om een dikke boom

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:05

Heb je geen wat grotere kruispunten in het bos of op de hei? Die heb ik hier wel een paar en daar kunnen prima circels op

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 10:55

Vergeet je niet voorrang van rechts te verlenen dan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:20

Dat is een Belgische regel Seppe Hier in het bos geldt dat wie het hardst gaat voorrang heeft

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:41

Wie op een rotonde rijdt heeft toch voorrang?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:43

Ach WB het hele leven is toch een soort van rotonde? Als je niet verder kijkt dan je neus lang is blijf je in hetzelfde rondje rijden.

Moraal van het verhaal: ik heb altijd voorrang

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:53

Ik kan natuurlijk ook die cirkels op een rotonde oefenen?!die auto's wachten wel effe toch? Ik kan natuurlijk ook die cirkels op een rotonde oefenen?!die auto's wachten wel effe toch? Ik kan natuurlijk ook die cirkels op een rotonde oefenen?!die auto's wachten wel effe toch?

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:56

Ja hoor, heb ik weer....
Gelukkig was de buitenbak ontdooid vandaag, kon ik cirkels oefenen zonder al die zwaailichten achter me aan ...
(aan die smileys waag ik me niet meer..)

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:05

3 x je .... teveel!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:36

Dizzy van z'n circels Hairfill ging te hard over de rotonde denk ik