Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Speedster schreef:.. dus maar eens een goede ruk moest geven als hij er te lang over deed. ..
Wie heeft er tips?
Kaunos schreef:Bij mij heeft het ongeveer een half jaar geduurd voordat hij echt goed puur op mijn stem / zit reageerde met de stops. En dan heb ik het puur over een nette stop met goede reactie en nog absoluut geen slide. De methode die ik geleerd heb is als volgt: je zegt ho, gaat vervolgens diep zitten en als je geen/onvoldoende reactie krijgt zet je druk op de teugels (dus GEEN ruk, maar gewoon druk zodat je contact hebt en het paard je hand voelt). Het klinkt alsof je je paard eerder engels hebt gereden, dus als het goed is weet hij dat hij nu moet vertragen. Als hij dan stilstaat zet je hem een paar passen achterwaarts.
Als hij achterwaarts niet kent, moet je hem dat eerst leren.
Als je deze methode met veel geduld blijft herhalen krijgt hij vanzelf door wat de bedoeling is en reageert hij op steeds minder hulpen. Op een gegeven moment kun je puur op je stem en zit stoppen.
Wellicht dat je je paard wel sneller kunt leren stoppen door een ruk te geven als hij niet stopt, maar daarmee krijg je een paard wat stopt uit angst voor die pijn in zijn mond, in plaats van een paard dat het leuk vindt om te stoppen, want over het algemeen vinden ze het echt leuk (uitzonderingen daargelaten)!
Toen de mijne het net onder de knie had moest ik echt ontzettend voorzichtig zijn met mijn zit, als ik ook maar ietsje ging verzitten in de galop stond hij al stil, dat had ik toch aangegeven![]()
Ik hoop dat je iets aan deze aanpak hebt.

GRRRRRRRRRRRRR
dat was vroegah nog wel eens anders
[/edit]
!
Yeah! Filmje doet 't dus nog 
Speedster schreef:Ik heb het wel over een paar maanden, hoorKlinkt veelbelovend! Ben nu wel benieuwd wat jij verstaat onder razendsnel...
Hoeft van mij allemaal niet zo snel te gaan.
Speedster schreef:Ik durf te wedden dat je binnen de kortste keren kan stoppen zonder ook maar druk op het bit uit te oefenenGewoon doorgaan zoals ik bezig was, rukken en trekken is dus nergens voor nodig.