[WN] Gezocht dekhengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chawi

Gezocht dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 22:04

Omdat onze dekhengst van keuze helaas geruind is....

Ik ben op zoek naar een paint-hengst die het liefst zijn vlekken vererft.
Graag uit een pleasure-lijn. In ieder geval geen cutting.
Het moet een forse jongen zijn die goed op zijn benen staat.
Liefst rond boven de 1.50m.
Het gaat om een merrie zonder papieren, dus dat moet geen probleem zijn voor de eigenaar.
Het gaat mij niet om een hengst met veel prestaties op zijn naam, maar wel een goed karakter en goede beweging.
Het zou om dit dekseizoen gaan.

Wie o wie kan mij aanbevelingen doen?
Ik heb de volgende 2 dekhengsten al op mijn lijstje van " ga ik naar kijken" staan:

Zippo Macq
Lucky's Gold Piece

Shotime

Re: Gezocht dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:48

misschien Mac summer bar? die is iig homozygoot dus vererft zijn (tobiano) vlekken.

Leuk karakter ook

en groot genoeg, heb al een nakomeling van 1,70 m te koop zien staan

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:11

Ik denk dat als je met een Quarter zou fokken, je veel meer keus hebt. Er zijn bijna geen paintpleasurehengsten in Nederland. Misschien is Solo van Brigitte Drost een optie. Overigens is er ook nog zaad beschikbaar van haar andere hengst, die dus inmiddels geruind is, maar KI is dus nog mogelijk.

Als je met een quarter zou fokken, is de keus groter. Gaat het je puur om de vlekken? Die garantie heb je namelijk met een Paint niet helemaal. Zelfs niet als je met een homozygote hengst fokt, tenzij jij een bonte merrie hebt die homozygoot is voor bont

Chawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 03:45

Natuurlijk is het fokken met een quarter een goede optie en inderdaad zijn daar veel meer keuzes in, maar ik wil eerst kijken wat mijn opties zijn in de paint hengsten. Zit daar niets tussen wat aan onze eisen voldoet (en vlekken is geen vereiste, maar wel een wens), dan gaan we de quarters bekijken.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:39

Als je per se bont wil, dan ligt Mac Summer Bar idd voor de hand. Hij is homozygoot, dus ALTIJD vlekken. Dat hij toch een breeding stock op zijn naam heeft, komt door de registratiecriteria van de APHA. De veulens van MSB die ik ken hebben idd een fijn karakter. Wel sensibel. MSB fokt groot, vaak rond de 1.60m (1.70 lijkt me een beetje overdreven ).

Ik weet niet of Kiblers Avalanche nog dekt. Die is ook homozygoot. Van hem ken ik alleen geen nakomelingen.

Met overo heb je nooit 100% kans op kleur. Wel heel jammer, want dat is mijn favoriete bontpatroon .

Overigens geldt voor niet-homozygote tobiano's hetzelfde als voor overo's: 50% kans op vlekken vanuit de hengst gezien (percentage wordt uiteraard anders als de merrie ook vlekken heeft).

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:05

Van MSB ken ik er ook eentje die 1.67 is geworden! Hij fokt inderdaad erg groot!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:38

Ik heb een ruin van hem gezien die nog 3 moet worden, hij meet op dit moment 1.68cm. Achterhand was nog een stuk hoger dus er komt zelfs nog wat bij. Je moest naar hem opkijken, zo'n hoogte al.....

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:01

WHOA!!! Die zijn dus echt serieus GROOT!!! Nou Rietveld, dat veulen gaat zéker boven de 1.50 uitkomen lijkt me

Chawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 19:06

Haha, zo groot wil ik nu ook weer niet. Ons paardje is nu 1.55 en dat vinden we een perfecte hoogte
Ondanks dat zullen we Mac Summer Bar toevoegen aan ons lijstje! Bedankt alvast.

Mac schreef:
De veulens van MSB die ik ken hebben idd een fijn karakter. Wel sensibel.

Wat bedoel je precies met sensibel?

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:58

Rietveld schreef:

Gevoelig. Wat voor een normaal mens geen probleem moet zijn, maar zo'n paard moet je niet willen "onderwerpen" aan een harde training.

Yuma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:03

Ik zou ook naar die van Brigitte van Dorst kijken. Die beweegt namelijk magnefiek

Chawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 01:26

Mac schreef:
Rietveld schreef:

Gevoelig. Wat voor een normaal mens geen probleem moet zijn, maar zo'n paard moet je niet willen "onderwerpen" aan een harde training.

Dat moet geen probleem zijn, want zo is mijn merrie ook en los van haar dagen dat ze nogal last heeft van haar hormonen, weten we precies wat we aan elkaar hebben

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 08:30

Yuma schreef:
Ik zou ook naar die van Brigitte van Dorst kijken. Die beweegt namelijk magnefiek

Cash, van Brigitte is gecastreerd, dat dekt dus zo moeilijk. Tenzij ze nog wat rietjes in de vriezer heeft?!?

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 08:31

Als Quarterhengst die op bonte en appie merries meestal vlekken doorgeeft is Dandy Breeze Cash, van Dineke Jonker. Díe beweegt als een elastiekje en heeft een karakter om te zoenen..........

Chawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 10:14

Mijn merrie heeft zelf geen vlekken. Ik zal wel Dandy Breeze Cash in mijn achterhoofd houden, mocht het met de paints niet lukken

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:37

FF nieuwsgierig maar welke van de twee hengsten van jou is gecastreerd??

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:43

vera schreef:
FF nieuwsgierig maar welke van de twee hengsten van jou is gecastreerd??

Huh?? Van mijn drie hengsten laat ik er nooit een castreren, .......

Yuma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:07

Cash, van Brigitte is gecastreerd, dat dekt dus zo moeilijk. Tenzij ze nog wat rietjes in de vriezer heeft?!?[/quote]

En inderdaad dat schijnt zo te zijn

Chawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 23:16

Wat zijn de voor-/nadelen van KI?

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 23:40

Rietveld schreef:
Dat moet geen probleem zijn, want zo is mijn merrie ook en los van haar dagen dat ze nogal last heeft van haar hormonen, weten we precies wat we aan elkaar hebben

Lijkt me dan dat je beter zo'n gevoelig typje niet kruist met nog een gevoelig typje... Zou ik voor zo'n merrie toch een wat coolere/flegmatiekere hengst uitzoeken.

Voordelen KI: Geen risico's bij dekken (verwondingen, infecties e.d.) Geldt voor merrie én hengst. Kan thuis of in de buurt d.mv. sperma verzending dus minder reisafstand en meestal ook minder stress voor de merrie (wat weer beter is voor't opnemen van de vrucht)
Nadelen KI: Sperma gaat altijd wát in kwaliteit achteruit vergeleken bij 'life cover'. Verschilt per hengst, maar soms kunnen meerdere pogingen nodig zijn (kan overigens ook voor life cover gelden). Veel hangt ook af van de deskundigheid van degene die 't sperma ontdooit/verwerkt. Da's dus ook een nadeel... je hebt om in één keer goed resultaat te krijgen wel expertise nodig. Die is in Stroe bij Holstud zeker aanwezig, hoe andere KI stations zijn met bevroren sperma weet ik niet.

Denk er wel even om je merrie op OLWS te laten testen als je voor een Frame Overo hengst gaat.

OH, en wat die vlekken betreft... is een bonus, maar zou het zeker niet als eerste (of tweede of derde) criterium nemen.
Zelfs met een homozygoot loop je kans op een 'breedingstock' omdat je ook dan een minimal white veulen kan krijgen. Een veulen wat genetisch gezien wel bont is maar niet voldoende wit heeft om ook als zodanig geregistreerd te worden.
En je hebt uiteindelijk meer aan een goed op de benen staand, tussen de oren correct, gezond breedingstock veulen, dan een schitterend bont veulen wat kromme poten heeft en een sh!t karakter.
Op vlekken alleen kun je niet rijden.

REGINA76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 00:05

volgend jaar heb ik een paint pleasure hengst ter dekking hij is nu 2 en dat vindt ik erg jong.
laat hem nog testen op olws.
zie liever gezonde bewegende veulens, dan dat ze sterven na de geboorte.
lees de verhalen van francis goed door en jeddah kan je ook het 1 en ander vragen.
idd op vlekken kanje niet rijden, en liever een huppelend breedingstockje dan een vlekkiie wat niet klopt.

Chawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 12:31

Rietveld schreef:
Natuurlijk is het fokken met een quarter een goede optie en inderdaad zijn daar veel meer keuzes in, maar ik wil eerst kijken wat mijn opties zijn in de paint hengsten. Zit daar niets tussen wat aan onze eisen voldoet (en vlekken is geen vereiste, maar wel een wens), dan gaan we de quarters bekijken.

Zoals ik mijn starttopic al schreef, gaat het mij om karakter en om beweging. 2 eigenschappen die bij mijn paardje die op bepaalde punten verbeterd kunnen worden. Wie weet heb ik het geluk dat de hengst van mijn keuze precies datgeen doorgeeft waarop ik hem geselecteerd heb en als bonus nog vlekken geeft.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:14

Je wekte in eerste instantie toch de indruk dat vlekken het voornaamste waren, dat is hetgeen je als eerste in je lijstje voorwaarden vermeldt. Karakter en beweging staan onderaan in't lijstje... dat zou dus andersom moeten naar mijn mening.

Chawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 15:24

Ik zal volgende keer een lijstje aanleveren in volgorde

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:55

Ik denk dat het EN/EN moet zijn toch?
Als je met een Paint wilt fokken lijkt het me logisch dat je naar kleurvererving kijkt.