[WN] Hoofd....ding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Hoofd....ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 11:57

Ik was laatst op een stal en daar stond een paardje in een box met een mooie deken op. Plus nekdingdeken. En hij had iets op zijn hoofd! En nou vroeg ik me toch echt af waar dat dan goed voor mocht zijn. Volgens mij heet dat een hood, of iets dergelijks. Hij was helemaal ingepakt, alleen zijn ogen en neusgaten waren nog vrij. Het materiaal zag er wel lekker zacht uit, zeer rekbaar enzo.

Waar is dat voor? Dat ie niet vies wordt??

REGINA76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:13

verschillende redenen, blijft kort in zn vacht voor de shows, ook voor vies worden, je hebt ze in verschillende stoffen te koop, bij een lycra heb je echter sneller de kans dat het de manen afbreekt.
bijna iedere westernshop heeft ze wel te koop, hoods.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:18

Zoiets bedoel je ??
Afbeelding

Deze is van fleece en lekker warm, die van lycra zijn veel dunner.

Je hebt ook nog Hood's
Afbeelding
Die doe je 's winters aan als je wilt dat de haren kort blijven, net als op de rest van het lichaam.

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 13:27

Ah, dus het is gewoon voor de haren en het vies worden?
Ik vond het er wel zielig uitzien. Ik bedoelde overigens die eerste, die had ik bij een paardje gezien. Helemaal ingepakt!

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:29

Moet een paard dan zo erg domesticeren? Ik vind het een beetje vre gaan eigenlijk, ook als het paard er geen last van heeft... Mag hij nog een beetje dier blijven?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:36

Voor super-hot-shot-showmensen is een paard weinig 'dier' meer.

Persoonlijk vind ik dat er wel ergere dingen zijn dan een sleezie of een hood

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:44

Ik heb ze ook, maar mijn paard vind het maar ondingen, dus vaak gebruiken doe ik ze niet. Het eerste jaar dat ik mijn merrie had heb ik er een aangeschaft en gebruikt, maar had na de winter geen manen meer over.

Ze gaan bij mij dan nu ook alleen maar op bij temperaturen ver onder het vriespunt.

Afhankelijk van de pasvorm blijft het ding ook meer of minder goed zitten. Soms hebben de paarden ze in no-time stuk, of zit het ding zo gedraaid dat ze met twee oren in een opening zitten, of het gat voor het oog zo is verschoven dat het half of helemaal over hun hoofd heenzit.

Zo'n fleece of lycra-meerekding heet overigens ook wel slicker, of sleezy.

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:49

Imitador schreef:
Moet een paard dan zo erg domesticeren? Ik vind het een beetje vre gaan eigenlijk, ook als het paard er geen last van heeft... Mag hij nog een beetje dier blijven?

Tsja als je wilt dat je paard een paard blijft moet je 'm loslaten in 't bos, ik vind een sleezy niet zo veel minder natuurlijk als ijzers onder de hoeven slaan, een stuk ijzer in de mond doen en erop gaan zitten.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:50

Ik gebruik ze alleen na het rijden als ze bezweet zijn. Lycra hou ik so-wie-so al niet van, dus ik heb ze van rekkatoen voor de zomer en fleece voor de winter.
Afbeelding
Afbeelding

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:07

Vind het een beetje gelul hoor... super hot shot showmensen... ik schaar mijzelf en m'n paard toch wel onder de showers.. mijn paard heeft al heel wat grote shows afgelopen maar staat nu ook gewoon lekker buiten in het zonnetje (of de blub, naar gelang het weer). Maar op een show krijgt ze een hood op, zodat mijn noeste werk van wassen en manen in'vlechten' niet binnen een half uur naar de maan is. Daar krijgt ze niks van en wordt ze echt niet minder paard van.
Haar moeder kreeg 's winters een winterhood op omdat die wintervacht van 20 cm kreeg... dan is zo'n hood een alternatief voor scheren.. geschoren zou ik m'n paard niet op een koude winterdag buiten zetten zonder extra bescherming, juist op hun hals verliezen ze veel warmte. Door mijn paard een hood op te geven kon ze wél de hele dag naar buiten, lekker paard zijn. Denk dat ze dat dan toch zou prefereren dan geschoren op stal staan...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:16

Het paard van een super-hot-shot-shower gaat in september al onder een winterdeken om te zorgen dat ze geen winterhaar gaan aanmaken en staan nu onder 600 gram dekens omdat ze het anders te koud krijgen.

Als in soms op een show kom waar het buiten al +25 is en ik zie dan paarden onder een dikke hood staan in een nog warmere tent om de manen mooi te houden, dan heb ik daar idd medelijden mee.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:22

mijn paard gaat ook in september onder een deken... dunne. .. nu staat ze onder een 300 grams... ben misschien geen hot shot maar wel een super shower maar laat mijn paard toch wel paard zijn denk ik...
Aan de andere kant zijn er genoeg 'recreanten/niet showers die hun paard dan misschien zonder dik dek of hood wel 't grootste deel van de dag op stal hebben staan... dan denk ik.. laat mijn super show paard lekker mét hood (hoewel Dot die dus niet nodig heeft..dat was Fly) en deken de hele dag buiten staan... vind ze denk ik een stuk prettiger dan zónder hood de halve dag op stal... weet ik wel zeker eigenlijk.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 14:42

Die van mij heeft ook een deken op hoor (met hals), maar hebben er onder nog behoorlijk dik/lang haar. Ik vind niet nat worden belangrijker dan kort haar hebben.

Een paard langdurig op stal houden is sowieso niet paardvriendelijk, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om een paard veel naar buiten te doen. Geen paard aanschaffen zou dan maar

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:05

Mijn paard heeft met deze lage temperaturen ook een Sleezy op stal, ze heeft er absoluut geen last van en nu hoef ik niet meer om de 3 weken te scheren (extreem geval)...Maar ik heb sinds eind oktober niet meer hoeven scheren.
Zonder Sleezy zat het haar er binnen 3 weken weer op.
Overdag wanneer mevrouw buiten staan heeft ze hem lekker af (mits goed weer).
Ik ben alles behalve een hot-shot-shotmensje maar het is wel verrekte handig!

Aangezien sommige mensen op bokt overal commentaar op hebben of het hoe dan ook beter weten is het voor mij genoeg om te weten dat het voor mij prima werkt.
En als je het niet met me eens bent.....Vooral niet doen dan!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:11

Weet dat niet iedereen de mogelijkheid heeft, probeer alleen even een punt duidelijk te maken over super showpaarden en paard zijn... Ik ben het er mee eens dat dik ingepakt de hele dag op stal staan geen paardwaardig bestaan is, maar dat vind ik níet dik ingepakt op stal staan ook... dan is dik ingepakt de hele dag buiten staan toch heel wat paardvriendelijker. Ik bedoel maar te zeggen dat het gebruik van een bepaald item niet per definitie goed of fout hoeft te zijn, het gaat er om waar en hoe je 't gebruikt en in genoeg gevallen kunnen die dingen gewoon bere handig en zelfs prettiger voor het paard zijn dan eventuele alternativen.

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 16:08

In ieder geval heb ik nu zeeeer duidelijk antwoord op mijn vraag, en weet ik precies waar een hood voor dient. Ik meen wel dat mensen er verschillende meningen over hebben, dat mag.

Mijn doel is iig bereikt en dat is het leren wat de functie van een hood is.
Bedankt!

Desiree01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:12

Casey van mij gaat al met haar neus richting de hood als ik er mee aan kom lopen, zo van lekker warm ding, hier ermee. Voor haar is het dus niet zielig, ze kan er net zo veel mee als zonder, als ik haar bloot laat staan is het een grote teddybeer, en is ze elke dag na het rijden drijfnat, gevolg langer uitstappen, langer uit de wei/stal weg, vervolgens een uur onder een zweetdeken en ga zo maar door. Nu kan ze na het werken en als ze op adem is, weer lekker ingepakt en wel terug naar de wei/ stal.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:07

Ik deed altijd alleen een muts op vlak voor de wedstrijden zodat de boel netjes bleef zitten. Maar die van mij gaat in augustus/september ook al onder de dekens en staat nu onder zo'n 800 gram. Heeft meer met de spieren te maken dan met de wintervacht.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:06

ElCid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:54

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:03

Vind je?
Afbeelding

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:54

@Cornelie WHAHAHAHAHA wat een pak.

Ik heb een nieuwe functie uitgevonden voor de sleezy. Normaal gesproken gebruik ik hem ook alleen vlak voor een wedstrijd om ze schoon te houden.
Maar had in Januari het probleem dat ik een laat veulen moest afspenen, en mams dus in het zicht van kind bleef (ik had geen enkele andere optie, het vroor dusdanig dat ik geen gebruik kon maken van de paddoc of rijbak.) En aldus mams met sleezy op de helemaal afgevreten wei in.

We hebben vreselijk gelachen, want mams hinnikte naar Daisy (haar vriendin) en niet eens naar dr kind. Maar die hoorde haar moeders en begon te gillen, kind loopt naar omheining en kijkt en kijkt......maar ziet dr moeders nergens staan, want dat rare ding in Blauw kan dr moeder niet zijn Ze liep terug naar pleegmams Daisy, en nog een keertje terug naar de omheining om het toch nog eens te controleren, maar nee hoor geen mams te zien.

De oplossing dus voor het afspenen

Zo liepen ze toen erbij, vooraan Feline en Clips samen op de afgevreten wei, en achterin, de kleine stipjes, dat zijn de anderen.
Afbeelding

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 01:14

Dat is wel een hele goeie oplossing Rina.

Maar verder vindt ik ze zielig voor de paarden Dat vindt ik zelf hoor

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 10:07

Als ik het zo zie, zou je het eventueel ook voor zomereczeem kunnen gebruiken, nietwaar? Zomerdekentje op en sleezy eronder!

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 10:10

Tja, dat is dan ieder zijn eigen mening zullen we maar zeggen.
Maar om de 3 weken een praam op je neus omdat je weer geschoren moet worden lijkt me pas geen pretje (dat is dan mijn geval).
En net als het paard van Desiree01 vind mijn knollie het ook helemaal niet erg als ze hem weer op moet.
Ik heb er 1 die over het hoofd aan moet dus dan gaat ze al helemaal met haar neus vooruit staan zodat hij er makkelijker overheen glijd.

groetjes Angela