[WN] Moet er regelgeving komen voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Moet er regelgeving komen voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 10:04

Wanneer je een bit mag gebruiken!

Dit bedoel ik niet perse voor het uitbrengen van een paard op een wedstrijd, nee, dit bedoel ik voor namelijk vooral die eigenpaard rijders, die er misschien verstandig aan zouden doen, om nog een tijdje door te lessen op een manege paard, waar de trainer/eigenaar, wel als van zelf sprekend een trens in laat hangen.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:12

Je bedoelt dat ik niet meer over mijn eigen paard mag beslissen wat ik daar in hang ??

Dat er te snel op een shank wordt overgestapt ben ik met je eens, maar dat is dan hoofdzakelijk wedstrijdgericht.
Ik maak zelf wel uit of ik vind dat mijn paard op die dag in die omstandigheid een bosal, snaffle of shank inkrijgt

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:16

Dus heb je een eigen paard, maar je moet op een manegepaard blijven rijden??

Daar heb je toch geen eigen paard voor?

Net wat SM zegt, een eigenaar bepaald (helaas soms) zelf wel waar hij/zij mee gaat rijden. Wat je dan allicht kan aankaarten is of je als trainer wel slim bezig bent door iemand te snel op een shank te laten rijden.

Inderdaad doordat de trainer zegt 'ja, je paard is nu 8, hup, op die shank, want daar heeft ie de leeftijd voor'.
Of een vriendin van mij die van haar trainer op correctional moest gaan rijden omdat anders haar paard onbestuurbaar was.
Dat ligt dan eerder bij de instructie dan bij de eigenaar....

DWSS

Re: Moet er regelgeving komen voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:19

er zou beter een regelgeving komen dat je op 2 handen mag blijven rijden op trens ongeacht de leeftijd van het paard..... ( wedstrijd gericht )

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:21

DWSS schreef:
er zou beter een regelgeving komen dat je op 2 handen mag blijven rijden op trens ongeacht de leeftijd van het paard..... ( wedstrijd gericht )

Die is er bij de wran toch al

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:27

Alleen zolang je beginner bent, daarna vervalt die regel en moet je op 1 hand starten bij een paard wat 6 jaar en ouder is.

Ik denk dat hier mede een deel van het probleem ontstaat.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:32

Wat voor een probleem ontstaat er dan??

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:48

Mensen zijn niet tevreden met het alleen starten in de Beginners en willen Ama en Open starten, dat moet dan dus op 1 hand, waar noch het paard noch de ruiter al aan toe is.
2e voorbeeld
Veel beginnende ruiters kopen een beleerd paard wat dus al vaak iets ouder is (en dus meer kan) en lopen in 2 beginners wedstrijden de kans dat ze al aan hun max.punten zijn en overmoeten naar de Ama. Dus moeten op 1 hand starten. Paard kan het misschien wel, maar de ruiter nog niet.

3e voorbeeld: jeugdruiter-onderdelen worden niet altijd in 'beginners' gegeven. Als men dus Jeugd start met een ouder paard moet dit op 1 hand.
Beginner starten als jeugd is vaak gezien de aantallen in een klas ook niet het meest aangename nl.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:09

Moeten die mensen dan gewoon niet starten als ze er niet aan toe zijn? Of geadviseerd worden dat niet te doen?

Wat dat betreft is het systeem wel een beetje alles of niks idd. Er is naast de beginners niet veel ruimte om op een andere manier geleidelijkaan wedstrijdervaring te krijgen, maar dat weet ik niet zeker..

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:15

D-wedstrijden starten,worden geen punten toegekend dus daar kun je inblijven tot je honderste(maarja die worden natuurlijk weer niet genoeg uitgeschreven)en dat is het probleem van de organisatoren.
De wran(in dit geval) geeft de mogelijkheden,wat er mee gedaan wordt is een tweede.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:16

Citaat:
Moeten die mensen dan gewoon niet starten als ze er niet aan toe zijn? Of geadviseerd worden dat niet te doen
Natuurlijk is dat zo. Een slechte starter is tenslotte ook geen visitiekaartje voor een lesgever, maar ik denk niet dat die er veel meer aan kan doen dan adviseren. Of er moeten meer oefenwedstrijden komen met een strakker startbeleid.

Het probleem met het systeem (AQHA) is dat wij beoordeelt worden op een Amerikaans systeem wat voor een kleiner land niet zo goed uitpakt.
De WRAN zou hier zelf iets aan kunnen doen en als ik zo de berichten hier af en toe lees is men daar ook druk mee bezig.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 11:20

In het andere topic suggereer ik, dat frustratie wel eens voor kan gaan komen uit het feit dat ruiters omdat de regelgeving het er naar maakt, op één hand met een bit gaan sturen, terwijl deze nooit op een trens hebben leren rijden. Het beeld, waar vaak over gesproken wordt, het rijden met harde handen, daarvan gooi ik op de bokt tafel, dat het boven genoemde daar wel eens aan ten grond slag zou kunnen liggen.

Kijk nou is om je heen! Op maneges waar les gegeven wordt! Kijk naar de lesklanten op de eigenpaarden, en naar de lesklanten op manege paarden. Negentig procent van de manege paarden hebben allen een trens in, en vaak schat ik het niveau van zo’n ruiter hoger in, dan van een lesklant die ook mee rijd in die les, in dit geval op een eigenpaard, en ja, vaak met een bit erin.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:22

Ik ben daar absoluut GEEN voorstander van. Laat mensen eerst maar eens fatsoenlijk doortrainen voordat ze gaan starten.
Ik vind de regels zoals ze bij de WRAN gesteld zijn goed en duidelijk.

De post van Peter vat ik niet zo. Ik zou dus als eigenaar van enkele paarden ook op manegepaarden met trens moeten gaan rijden

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:23

Dan neem ik aan dat je de maneges die lesklanten op lespaarden op een shank laten rijden, even buiten beschouwing laat

maar waarom rijdt die lesklant met dat eigen paard in de les met een shank? Of is dat de kern van je probleemstelling?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:27

Peter, dan is die instructeur die daar goud geld staat te verdienen toch hopelijk wel mondig genoeg om tegen zijn leerling te zeggen dat die shanks eruit gaat en de snaffle er in????
Moeten daar nou ook al regels voor komen? Da's wel heeeeeeeel erg Nederlands...

Als mijn instructeur tegen me zegt dat ik beter terugkan naar snaffle, dan doe ik dat. Als ik niet het vertrouwen in hem zou hebben dat dat het beste voor mij is, dan zou hij mijn instructeur niet zijn namelijk. Overigens zou ik er wel een motivering bij willen horen.

In de praktijk echter hoor ik VEEL VAKER westerninstructeurs tegen hun leerlingen zeggen dat ze op shanks over moeten (met de domste redenen!) dan dat het van ruiters zelf komt. Dus wat dat betreft zouden de lesgevende "pro's" van mij eens de hand in eigen boezem mogen steken.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:48

PeterV schreef:
Wanneer je een bit mag gebruiken!

Dit bedoel ik niet perse voor het uitbrengen van een paard op een wedstrijd, nee, dit bedoel ik voor namelijk vooral die eigenpaard rijders, die er misschien verstandig aan zouden doen, om nog een tijdje door te lessen op een manege paard, waar de trainer/eigenaar, wel als van zelf sprekend een trens in laat hangen.

Nog meer regeltjes???
Wat doe je op je eigen manege eraan, als je vind , dat iemand met een bit rijdt en daar ,jou inziens, nog niet mee om kan gaan?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 11:52

Sonja, als alle instructeurs zouden aan geven wanneer je klaar er voor zal zijn, om je paard op een bit te kunnen rond sturen, denk ik dat het totaal beeld van de rijdende ruiter op een wedstrijd, er rustiger zal uit zien. Persoonlijk denk ik dus, dat er te snel naar een bit gegrepen wordt,

-1 regelgeving dat aangeeft, dat een paard op één hand gestart dient te worden.
-2 dat trainers dit vaak als maatstaaf ook zo hanteren
-3 de ruiter op zich door heeft, dat deze met bit het paard beter in de hand heeft
-4 uit ego strelende overwegingen, omdat het stoerder staat

Wat ik probeer aan te geven, is dat de door mijn opgesomde punten, waarvan ik vind dat deze vaak ten grond slag liggen aan het feit, dat er met een bit gereden gaat worden. Als het ware bijdraagt aan het rommelige slordige beeld, hoe westernpaarden soms, vaak, gereden worden.

Uiteindelijk kan dit leiden, en hiervan wil ik ook weten of mijn mening hierin gedeeld wordt, dat western ruiters zovaak een gefrustreerde snukkend onrustig beeld achter laten, omdat deze domweg nooit een paard goed hebben leren rijden op een eenvoudig trensje.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:58

Ik denk dat je dat probleem nooit op zult lossen Peet. Op een trens rukken en plukken 'ze' ook als ze dat op shanks doen (misschien zelfs nog wel harder ) en de regelgeving is toch prima?
Ik denk eerder dat je de trainers eens een schop onder hun reet moet geven. Dat die eens het lef moeten hebben om klanten te vertellen dat ze nog niet toe zijn aan een volgende stap, en dat ze eerst eens fatsoenlijk moeten leren rijden voor ze aan wedstrijden gaan denken.
Maar in de praktijk willen instructeurs vaak zo hard! Die hebben helemaal geen zin en tijd om mensen op een GOEDE manier door de basis te begeleiden.
En daarom zou je bepaalde Amateurs toe moeten staan om beginners een intro in de westernsport te kunnen geven. Maar ja, daar zijn de Pro's weer te bang voor hun hachje, en daarom hebben we vorig jaar de 75-euro-regel afgeschaft.
Maar weer invoeren dan, zodat de beginners WEL de begeleiding kunnen krijgen die ze nodig hebben?

Redneck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:59

Natuurlijk moet het wel zo zijn dat je pas met shanks gaat rijden als je daartoe in staat bent. Maar ik heb ooit op een wedstrijd gezien dat werkelijk iedereen die met een trens reed, zijn of haar paard zo verschrikkelijk in de mond aan het trekken was..... En al die paarden liepen met de mond wijd open. Niet het bit of de trens bepaald de hardheid, maar de hand van de ruiter!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:02

Dan mag ik toch hopen dat de daar aanwezige jury daar ook IEDEREEN op aangesproken cq afgestraft heeft....

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 12:09

jessiejanes schreef:
Nog meer regeltjes???
Wat doe je op je eigen manege eraan, als je vind , dat iemand met een bit rijdt en daar ,jou inziens, nog niet mee om kan gaan?

Ik meestal niet zoveel, maar de gene die les geven, proberen dat op een adviserende manier aan te geven, dat het bit beter nog even aan de willigen gehangen kan worden, door dat de ruiter in kwestie BV nog niet goed kan zitten, en daardoor het bit een verkeerde uitwerking heeft, op het doel daarvan, dus eigelijk niet goed leert rijden.

En als dat niet helpt, ja, dan ga ik er wat aan doen.

Gewoon, even aangeven, dat er nu al zelfs gel*l over wordt in de kantine dat deze zijn of haar paard aan het verklooien is, want dat is een gegeven feit, dus niet bijdraagt aan het geen wat onze stal wil uitdragen.

Tja, meestal zeggen deze daarna, hun stal op, en daar ben ik nog blij mee ook, terwijl dat het gel*l in de kantine wel meeviel, omdat de meeste toeschouwers, gek genoeg vaak denken dat het nog zo hoorde ook.

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 12:14

Sonja schreef:
Ik denk dat je dat probleem nooit op zult lossen Peet. Op een trens rukken en plukken 'ze' ook als ze dat op shanks doen (misschien zelfs nog wel harder ) en de regelgeving is toch prima?

Ik probeer ook alleen maar een balletje erover op te gooien, dat lesklanten gewoon is gaan toetsen of deze nou werkelijk zo goed zijn en goed doen omdat hun trainer dat aan geeft, of hun niet naar de oren praat, omdat deze natuurlijk ook de bekende vakvullende werking hebben op een manege.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:18

DWSS schreef:

Dit vind ik onzin. De beginners klasse heeft geen leeftijds grens voor met twee handen rijden dat moet voldoende zijn.
Zo lang jij en je paard niet op 1 hand uit de voeten kunnen moet je gewoon beginners starten. Zo moeilijk is dat toch niet.

Je werkt er nou eenmaal naar toe om je paard op 1 hand te gaan rijden. Kunnen je paard of jij dat nog niet dan ben je gewoon een beginner, daar zal men zich bij neer moeten leggen.

Mensen die dan in de problemen komen omdat ze uit de beginners klasse willen moeten zich eens goed achter de oren krabben en nadenken of ze niet ergens iets moeten gaan veranderen zodat ze wel op 1 hand verder kunnen!

Je moet niet de regels gaan aanpassen aan de onkunde van ruiter en trainer lijkt mij.
Ik vind de regels zoals ze nu zijn gewoon duidelijk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:18

Hahaha Peter dat moet een grapje zijn. En WIE gaat hen dan vertellen dat het oliebol is wat ze doen? Hun eigen trainer? Denk je nou echt dat die gaan zeggen "Nee da's niet zo best wat ik je geleerd heb/wat ik je toegestaan heb om je aan te leren?"

?

Da's toch een grapje denk ik he?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:19

nou dan mag ik wel een shop onder mijn kont.
Calamity-Jane en Carlie lopen altijd met een shank in de (kinder)lessen.
shankje met een kinriempje.
en dit is een wel overwogen keuze van mij

en ik ben niet van plan dat te veranderen

iemand met een eigen paard leer je eerst rijden met een snaffle, maar ook daarin zijn er "wel overwogen" uitzonderingen.