[WN] overstap naar western? met 18 jarig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

overstap naar western? met 18 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 13:06

ik wil graag met mijn paard de overstap naar een westernzadel maken. Ik weet alleen dus zelf helemaal niks van Western .

ik rij nu alleen maar buitenritten en daarom wil ik graag overstappen naar wat ik gehoord heb zit een westernzadel veel fijner, helemaal op langere tochten (in de zomer maak ik max 3 uur) alleen mijn paard is bijna 18 en heeft alleen maar engels gereden, hij heeft ook een erg gevoelige rug wat komt door verkeerd en gespannen (in)rijden, kan dit dan wel? en hoe zit het precies met de maten van een westernzadel? zijn die ook anders?
ik heb een heel mooi zadel gezien, nou weet ik dat zadelmarkt niet de
beste kwaliteit heeft maar aangezien mijn paard al wat ouder wordt en ik toch niet meer zo vaak rijd ga ik geen 1000 euro aan een topmerk uitgeven.

link.
http://www.zadelmarkt.nl/UNCLE%20TOM%20AANBIEDING.htm

Jester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:38

Op ieder paard kun je een westernzadel leggen als het maar goed past... een westernzadel wil echter niet zeggen, dat je ook western rijdt....Omscholen van je paard en jezelf kan altijd, maar dan heb je een trainer/tijd en veel geduld (vooral met jezelf) nodig. Kan ik weten want ik heb 20 gesprongen/gedressuurd voordat het westernvirus me in zijn greep kreeg.

Niet alle westernzadels zijn zacht... dat wordt een kwestie van uitproberen wat goed op je paard ligt, lekker zit, je mooi vindt en ook nog eens betaalbaar is (je hebt niet zo'n groot budget, begrijp ik). Ik weet ervaring dat dat een heel gezoek is.

Veel succes bij je beslissing/keuze, maar let goed op of het zadel goed op je paard ligt!!! Je kunt van je paard niet verwachten dat hij braaf en ontspannen is als bij elke beweging het zadel pijnlijk drukt. Er zijn nml nogal wat malafide verkopers van western zadels die zeggen dat een westernzadel op ieder paard past!!! Dat is beslist niet zo!!! Als zemet dat verhaal aankomen, weet je zeker dat je bij hem/haar geen zadel moet kopen!!!

Jolande

Re: overstap naar western? met 18 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 13:46

Mijn advies: blijf wel gewoon dressuur rijden met een westernzadel erop. Ik zou het je paard niet moeilijk gaan maken met nieuw hulpen ed. als je er toch alleen maar lekkere buitenritjes mee gaat maken.

Zorg wel dat je een goed zadel koopt, zeker als je paard al problemen heeft. Er zijn veel goedkope zadels te koop, maar de kwaliteit is daar dan ook naar Die link naar zadelmarkt zou ik dus maar verwijderen, als ik hier reacties tot nu toe op bokt gelezen heb kun je daar beter weg blijven. In de sticky bovenaan staan westernstores, misschien kun je daar beter even kijken. Vaak hebben ze er ook hele goede tweede hands zadels, dat lijkt me dan een betere optie voor je.

ijspeert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 14:42

Ik heb ook al jaren een westernzadel, en rij ook alleen buiten en gebruik gewoon de engelse stijl maar rijdt wel altijd met lange teugel.
Gewoon lekker ontspannen buiten voor ons allebei

Zijn zadel heb ik al jaren en ooit bij arthur westernshop gekocht.
Was 2e hands maar heb het nu al meer dan 10 jaar.

Ik heb tegenwoordig ook e-pony die tot vorig jaar dressuurwedstrijden heeft gelopen.

Daar heb ik ook een westernzadel voor gekocht.
Heeft even geduurt met zoeken want het is een smalle korte pony.
Ik had geluk op marktplaats daar bood iemand een oud zadel aan.
En laat dat nu een zeer goed oud en zeer degelijk merk westernzadel zijn met een araberboom.
En het past als gegoten...

En dat voor de prijs van niet schrikken 85.-
Met nog een handgemaakte bok voor dat zadel erbij.

Maar daar moet je echt tegen aanlopen.

Veel succes met je zoektocht naar een zadel

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 14:53

Jolande schreef:
Mijn advies: blijf wel gewoon dressuur rijden met een westernzadel erop. Ik zou het je paard niet moeilijk gaan maken met nieuw hulpen ed. als je er toch alleen maar lekkere buitenritjes mee gaat maken.

Zorg wel dat je een goed zadel koopt, zeker als je paard al problemen heeft. Er zijn veel goedkope zadels te koop, maar de kwaliteit is daar dan ook naar Die link naar zadelmarkt zou ik dus maar verwijderen, als ik hier reacties tot nu toe op bokt gelezen heb kun je daar beter weg blijven. In de sticky bovenaan staan westernstores, misschien kun je daar beter even kijken. Vaak hebben ze er ook hele goede tweede hands zadels, dat lijkt me dan een betere optie voor je.

ik blijf ook gewoon engels rijden hoor. is alleen voor buitenritten. maar ik heb al te horen gekregen dat de uncle tom niet het beste zadel is. het is wel heel balen want ik woon zelf in Frankrijk en heb tot nu toe alleen nog maar gigantisch dure zadels gezien, als ik het dus in NL koop kan ik niet passen, dat is het probleem. ik moet zeker weten dat hij past, en zo niet dat ik het kan ruilen, ik heb gemaild met zadelmarkt en normaal moet je binnen 8 dagen ruilen maar ze maken dus voor mij een uitzondering. ook is mijn budget dus niet zo groot (moet eerst mijn oude zadel nog verkopen)

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 01:03

Voor een goed 2e hands zadel moet je op rond 600 euro rekenen denk ik. Anders bel gewoon eens met zo´n westernstore, wie weet kunnen ze iets voor je betekenen, of kennen ze een winkel in frankrijk. Je weet nooit! Ik zou denk ik toch het liefst iemand er naar laten kijken die er verstand van heeft. Of weet je misschien zelf hoe een zadel moet liggen? Want daar komt best veel bij kijken. Dus hulp ter plekke zou het beste zijn.

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 13:11

je kan ook gewoon westernrijden met je engelse zadel hoor het is niet direkt nodig een westernzadel te hebben maar meer een manier van rijden waarbij de basis op een paar puntjes na gelijk is, ga je alleen voor comfort kun je ook eens naar een endurance zadel kijken, ook hoor ik enthousiaste verhalen over australian stock zadels

cp112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 13:40

djmaris schreef:
je kan ook gewoon westernrijden met je engelse zadel hoor het is niet direkt nodig een westernzadel te hebben maar meer een manier van rijden waarbij de basis op een paar puntjes na gelijk is, ga je alleen voor comfort kun je ook eens naar een endurance zadel kijken, ook hoor ik enthousiaste verhalen over australian stock zadels

ik wil juist precies andersom, wel gewoon engels blijven rijden maar met een westernzadel. de australian stock is inderdaad ook nog wel iets, maar ik heb eigenlijk altijd al een echt westernzadel willen hebben (mijn vader is er ook helemaal gek van) maar omdat ik, toen ik nog in Nederland woonde, ook nog gewoon reed en wedstrijden is het er nooit van gekomen(zowiezo is 2 zadels wel beetje duur )
Ik weet wel hoe een zadel moet liggen, het zadel dat ik nu heb hebben wij bij een zadelmaker gekocht en dan moesten we ook het paard meenemen omdat ze dan konden zien of het paste en hoe het bijgevuld moest worden, toen hebben ze mij helemaal uitgelegd hoe het moet liggen, hoeveel ruimte er in de kamer moet zijn etc etc. dat lijkt mij bij een westerzadel niet anders.

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 14:23

cp112 schreef:
Ik weet wel hoe een zadel moet liggen, het zadel dat ik nu heb hebben wij bij een zadelmaker gekocht en dan moesten we ook het paard meenemen omdat ze dan konden zien of het paste en hoe het bijgevuld moest worden, toen hebben ze mij helemaal uitgelegd hoe het moet liggen, hoeveel ruimte er in de kamer moet zijn etc etc. dat lijkt mij bij een westerzadel niet anders.

Dat is bij een westernzadel dus totaal anders!!!!
De pasvorm van een westernzadel hangt grotendeels af van de lengte, breedte en vorm van de boom, die in het zadel zit.
Deze boom zit dus 'verstopt' onder de skirts van het zadel.
No way dat iemand die niets van westernzadels afweet, kan bepalen of het goed ligt.
Koop alsjeblieft geen zadel dat niet door een deskundige op de rug van je paard gepast is!