[WN] Nadelen Juli-dekking...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seppe

Nadelen Juli-dekking...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 20:41

Gisteren sprak ik met 2 ervaren 'westernmensen', die me allebei afraadden om mijn merrie in juli te laten dekken.

Reden: Het veulen zal altijd het jongste zijn

Zijn er nog ervaren mensen die deze mening delen. Op de leeftijd van 4-5-6 is er toch totaal geen verschil zichtbaar?

Volgens mij heeft dit puur te maken met 'futurity-overwegingen'.

Zelf zou ik persoonlijk voor april-mei gaan. Maar dan is er geen zaad van de betreffende hengst beschikbaar.

Wat zouden jullie doen? Andere hengst kiezen of toch juli?

bedankt

mehlika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:44

Ik zie het probleem niet.....

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:48

Voor nederland is het helemaal niet belangrijk... In amerika kan ik me voorstellen dat je liever vroege veulens hebt idd met het oog op de futurity's. Ik heb Tina ook in juli laten dekken en Ace kwam in juni. Geen enkel probleem. Hoe doen die mensen het dan als de merrie in april en mei niet hengstig wil worden of niet opneemt?? Laten ze ze dan niet meer dekken??

meandher

Re: Nadelen Juli-dekking...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:54

Als je aan de futurity mee wil doen met het veulen, is het prettig als ze wat vroeger in het jaar geboren is.
Je moet toch afspenen voor je mee gaat doen, en je tegenstanders kunnen inderdaad wat meer body hebben.
Je moet voor jezelf afwegen hoe graag je een dekking van deze hengst wil, en of je er de futurity op zou willen geven als je je veulen te jong vind om af te spenen.
Alhoewel je als je er tijd in steekt, de merrie en veulen er ook wel in kan trainen dat ze af en toe gescheiden van elkaar zijn. (oppassen dat je geen gillend veulen in de arena hebt staan)

Succes met je keuze!!!

Kornelius

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:55

Ja als je je paard op driejarige leeftijd op wereldtopniveau wilt hebben, maak je liever een paar maanden winst door je veulen begin januari ter wereld te laten komen. Scheelt weer wat in de lichaams en spierontwikkeling en trainingstijd.
Als je dat niet van plan bent, is het volgens mij niet van belang en zou ik het veulen liever een warme babytijd gunnen dan januari/februari brrrr
En het paard is dan niet altijd de jongste, omdat er vaak meerdere leeftijden in een klasse meerijden

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:57

Het is maar waar je voor kiest. Als je heel wedstrijdgericht bent dan is een laat veulen minder kansrijk in de halterklassen (zeker als je futurity start) en kun je ook minder het zomerwedstrijdseizoen rijden met je merrie.
Vandaar dat je veel januari/februari-veulens ziet.
Mijn keus zou het iig niet zijn.

Een veulen wat iets later geboren wordt komt in een aangenamer klimaat op de wereld, kan meteen naar buiten en is daardoor beter af als die 'stal-veulens' die die beweging de eerste maanden moeten missen.

spiritoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:08

Wij hebben nu 2 keer een veulen in juni gekregen en hebben daar zelf verder geen problemen meer gehad op het mee willen nemen naar een wedtstrijd we hadden dan ook een erg rekening houdende jury die de merrie gewoon bij het veulen wilde zien ipv weg uit de ring.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:23

Persoonlijk vind ik maart/ april, (evt. begin mei) de beste maanden voor de geboorte van een veulen. Ze kunnen dan de hele " warme" periode buiten zijn en hebben een aantal maanden voorsprong op later geboren veulens.
Nadeel kan zijn dat ze, als het lang koud blijft in het begin op stal moeten blijven.
Mijn Arabier is van begin juni en heeft toch duidelijk wat achterstand op vroeger in het jaar geboren leeftijdsgenoten.
Mijn halfbloed Arabier, nu met pensioen, is van half maart en was sneller verder ontwikkeld.
Mijn paint is van eind april, en nu al een beer van een hengst, nu 10 maanden oud.
De Lusitano hengst wordt begin april 5, en heeft zijn geboortedatum ook duidelijk mee.

Dus i.m.o. is een juli dekking erg laat in het jaar.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:32

Wat is je toekomstplanning voor dit veulen? (gebruiksdoel?)
Dat bepaald of het een nadeel is of dat het niet uitmaakt.

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 21:50

De cruciale vraag is inderdaad: wat is de bedoeling?

Bedoeling is zadelmak te maken op 2,5 - 3 jaar.(shoot me )

En vervolgens kleine wedstrijdjes op 4...

@ Elcid: De Lusitano hengst wordt begin april 5, en heeft zijn geboortedatum ook duidelijk mee.

Wat bedoel je hiermee? Kan jij dan duidlijk verschillen zien tussen paarden die in april 5 worden en paarden die in juni 5 worden?
Zijn deze verschillen dan lichamelijk en/of geestelijk?

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:04

Ik snap het ook niet, waarom mensen in de vredesnaam een veulen zo vroeg in het jaar willen hebben?????? De laatste van vorig jaar hier was 21 augustus, en na hoe oud die is zie ik echt geen achterstand in de ontwikkeling. Zelfs mijn Daisy was een laat veulen (17 augustus), en ook haar heeft dit nooit in de weg gezeten.

De andere veulens hier waren allemaal zo tussen eind april (wat ik zelfs aan de vroege kant vind) en eind mei. Gezien hoe het weer de laatste jaren is kun je tegenwoordig beter een wat laat veulen hebben dan een vroege. Die van half april kon de eerste weken niet naar buiten vanwege het slechte weer. En ik vind beweging voor een jong veulen wel het belangrijkste wat er is (naast de melk van mams natuurlijk)

Nee zolang er in NL niet zoveel geld mee gemoeid is dan in de US, wil ik geen vroeg veulen. Futurity of geen futurity. Dat is het mij niet waard.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:05

Seppe schreef:
De cruciale vraag is inderdaad: wat is de bedoeling?
Bedoeling is zadelmak te maken op 2,5 - 3 jaar.(shoot me )
En vervolgens kleine wedstrijdjes op 4...

ligt natuurlijk eraan voor welke disipline je trainen wilt!

Maar laten we voor reining nemen , dat het 18 maanden tot 2 jaar duurt voordat je paard ready-to-show is.
begin je dus met 3, is hij ong.vanaf 4,5 jaar klaar om te starten.(ready-to-show)
Als je niet met futurities mee wilt doen ben je niet leeftijd gebonden, dus maakt juli als geboortemaand niet uit.(daarnaast zijn er ook 4-jarigen futurities!)

Wil je halteren met dit veulen zal deze meestal in zijn nadeel zijn, omdat zijn klasse-genoten vaak een paar maanden ouder zullen zijn!Daarvoor is juli dus te laat.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:15

Met een juli-dekking en dus een juni-veulen zou ik vantevoren voor mezelf beslissen om geen futurity met het veulen te lopen, mocht dat aan de orde zijn.

Ik raak er steeds meer van overtuigd dat late veulens die toch in de futurity uitgebracht worden en dus vroeg gespeend zijn een grotere kans hebben om te gaan luchtzuigen. Ze moeten overgaan op veulenbrok terwijl hun spijsverteringsstelsel daar nog niet aantoe is, en daar komt de stress van het spenen natuurlijk nog bij.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:43

Dit Topic roept inderdaad meer vragen op dan dat het beantwoord. Welk belang? Welke achterstand? Volgens mij is er alleen sprake van achterstand in het denken..... Vreemd genoeg verbaast dat me nou weer niet..

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:47

Kornelius schreef:
Ja als je je paard op driejarige leeftijd op wereldtopniveau wilt hebben,
Nou ben ik niet zo erg bekend met de westernwereld, maar ik neem aan dat ook daar de paarden toch pas volwassen zijn ná of rond hun derde jaar en op hun top qua lichaam zitten rond hun 10de a 12de jaar.

Met een Juni veulen is niks mis mee, met het inrijden is het verstandig om te wachten. Maar ik zie verder alleen maar voordelen. Veulen kan gelijk de wei op en gras eten. Gras is niet té vet dus ze kunnen langer buiten staan. Mooi weer enz.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 06:30

Wat is er mis met een juli dekking, dan heb je in juni ene veulen, vrij normale natuurlijke tijd lijkt mij om te veulenen, kunnen ze lekker meteen de wei op en in het zonnetje spelen...
Ik zou gewoon lekker in juli laten dekken door de hensgt van jouw keuze...

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 06:48

Als je haar in juli laat dekken, moet je er wel vanuit gaan dat het niet de eerste keer gelijk raak hoeft te zijn. Dan wordt het augustus, misschien zelfs september. Dat zie ik als enigste nadeel. Een juni veulen kan gelijk de wei op en volop van de zomer profiteren! Maar als het veulen in juli of augustus wordt geboren, kan hij er al minder van profiteren. Daar moet je dus wel aan denken.

Wat betreft wedstrijden en zo heb ik geen idee.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:31

Ik ben nu eigenlijk wel heel nieuwsgierig geworden wat voor hengst jij op het oog hebt, omdat die pas in juli beschikbaar is .

Verder denk ik dat het meeste hierboven al genoemd is. Een laat veulen is alleen een nadeel als je er fanatiek mee wilt gaan halteren (aangezien halterpaarden de eerste jaren in leeftijdsklasses staan) of het vroeg in wilt gaan rijden (en dat wil je natuurlijk sowieso niet ).

Zelf verwacht ik 18 mei een veulen en eigenlijk nog later dan dat omdat mijn merrie meestal overdraagt. Ik had dat liever net een maandje eerder willen zien, maar de eerste dekking heeft niet gepakt. Ik zou het veulen graag minstens 6 maanden bij zijn/haar moeder laten lopen en daarmee komt de afspeentijd in de winter te liggen. Aangezien de winter al niet mijn merrie's favoriete seizoen is en het spenen voor haar heel stressvol is, loop ik het risico dat zij heel erg terug gaat vallen. Ze geeft zich sowieso helemaal weg aan haar veulens (oppermama) dus waarschijnlijk zit ik deze winter met een nogal schraal paard. Ik ken jouw merrie natuurlijk niet, maar dit zou dus ook een overweging kunnen zijn.

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 09:58

Eén van de weinige nadelen is het korte delseizoen wat je over houd als het niet gelijk pakt of je merrie wordt een tijdje niet hengstig.
Het wordt dus extra belangrijk goede afspraken te maken met de hengstenhouder.
En een niet afgespeend veulen kan ook wel een futurity lopen, alleen iets meer gesleep met paarden als moeders ook mee moet

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:34

Mac schreef:
of het vroeg in wilt gaan rijden (en dat wil je natuurlijk sowieso niet ).

Moet je even teruglezen

Wij probeerden het zo te regelen dat het veulen geboren werd aan het begin van het weideseizoen, zodat het gelijk op de wei kon!
Hier begint dat ong eind april. Eén dekking lukte wat eerder dan verwacht, dus dat veulen kwam eind maart. Dat is dan toch wel even onhandig....
Met leeftijden ivm wedstrijden heb ik hier in NL nog nooit rekening gehouden

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:06

Het enige nadeel vind ik van in juli dekken is het feit dat het veulen dan op zijn vroegst, dus als het gelijk raak is, in juni ter wereld komt. Dat betekent dat het veulen ongeveer in november, ik houd maar even 5 maanden aan, afgespeend gaat worden.

Dit betekent dus dat het veulen een moeilijke tijd krijgt en ook nog eens in de koudste periode van het jaar. Dat vind ik het minst prettig.
Daarbij komend dan ook nog dat de meeste veulens dan al zijn afgespeend en al enige tijd in een groepje lopen. Daar wordt jouw veulen als laatste tussen gezet dus ook dat is voor het veulen niet makkelijk.

Groetjes, Gisela

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:37

Cer schreef:
Moet je even teruglezen

Dat zeg ik. Dat wil je niet .

Ja Gisela, daar heb je ook gelijk in. Voor het veulen geldt natuurlijk hetzelfde, plus daarbij een evt inscharing.

Kornelius

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:00

Sammie schreef:
Kornelius schreef:
Ja als je je paard op driejarige leeftijd op wereldtopniveau wilt hebben,

Nou ben ik niet zo erg bekend met de westernwereld, maar ik neem aan dat ook daar de paarden toch pas volwassen zijn ná of rond hun derde jaar en op hun top qua lichaam zitten rond hun 10de a 12de jaar.

Tsja, lees ff http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=4&t=405744 door op een regenachtige zondag..

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:09

iski schreef:
Dit Topic roept inderdaad meer vragen op dan dat het beantwoord. Welk belang? Welke achterstand? Volgens mij is er alleen sprake van achterstand in het denken..... Vreemd genoeg verbaast dat me nou weer niet..

amen

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:07

Gisela schreef:
Het enige nadeel vind ik van in juli dekken is het feit dat het veulen dan op zijn vroegst, dus als het gelijk raak is, in juni ter wereld komt. Dat betekent dat het veulen ongeveer in november, ik houd maar even 5 maanden aan, afgespeend gaat worden.

Dit betekent dus dat het veulen een moeilijke tijd krijgt en ook nog eens in de koudste periode van het jaar. Dat vind ik het minst prettig.
Daarbij komend dan ook nog dat de meeste veulens dan al zijn afgespeend en al enige tijd in een groepje lopen. Daar wordt jouw veulen als laatste tussen gezet dus ook dat is voor het veulen niet makkelijk.

Precies! Heel goed verwoord Gisela. Verder zou ik er voor kiezen om dit seizoen over te slaan en volgend jaar vroeg te beginnen. Ik weet natuurlijk niet of je van plan bent je merrie volgend jaar weer te laten dekken.
Maar zou dat wel zo zijn zit je dan weer met het zelfde probleem. Want een veulen in op zijn vroegst juni wil zeggen dat je dan weer zo wat in juli zit met de volgende dekking.

Om futurities zou ik me hier niet druk maken, wil je dat persee wel dan ga je toch gewoon voor de 4 jarige futurities. Die futurities zijn er tenslotte voor 3 en 4 jarigen.