Gisela schreef:Het enige nadeel vind ik van in juli dekken is het feit dat het veulen dan op zijn vroegst, dus als het gelijk raak is, in juni ter wereld komt. Dat betekent dat het veulen ongeveer in november, ik houd maar even 5 maanden aan, afgespeend gaat worden.
Dit betekent dus dat het veulen een moeilijke tijd krijgt en ook nog eens in de koudste periode van het jaar. Dat vind ik het minst prettig.
Daarbij komend dan ook nog dat de meeste veulens dan al zijn afgespeend en al enige tijd in een groepje lopen. Daar wordt jouw veulen als laatste tussen gezet dus ook dat is voor het veulen niet makkelijk.
Precies! Heel goed verwoord Gisela. Verder zou ik er voor kiezen om dit seizoen over te slaan en volgend jaar vroeg te beginnen. Ik weet natuurlijk niet of je van plan bent je merrie volgend jaar weer te laten dekken.
Maar zou dat wel zo zijn zit je dan weer met het zelfde probleem. Want een veulen in op zijn vroegst juni wil zeggen dat je dan weer zo wat in juli zit met de volgende dekking.
Om futurities zou ik me hier niet druk maken, wil je dat persee wel dan ga je toch gewoon voor de 4 jarige futurities. Die futurities zijn er tenslotte voor 3 en 4 jarigen.