[WN] wat voor een zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

staldo

wat voor een zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 17:53

hallo,
ik heb een paar vragen waar ik zelf geen antwoord op heb.
ik heb nu voor mijn paardje een rocking R zadel. nou is dit zadel eigenlijk een beetje te klein en dus ben ik op zoek naar een andere. ik wil mijn zadel inruilen en weet nu niet wat voor zadel ik er voor in de plaats moet nemen.
weet iemand of een rocking R zadel een goed zadel is, of dat ik liever een ander zadel kan nemen(b.v. crates)???
groetjes!!!

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:41

Rocking R is best redelijk maar ja crates is beter. Maar het belangrijkste is dat het past en dan is het merk niet relevant.

jeanette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:51

Helemaal met CC eens. Het merk zadel is niet belangrijk. Als het maar goed past. Het hebben van een merkzadel is nl geen garantie dat het ook goed op je paard ligt.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:22

Een bekend merk zal altijd makkelijker verkoopbaar zijn als een onbekend merk. Dat onbekende merk hoeft daarom helemaal niet slecht te zijn, maar onbekend maakt onbemind

Zoals je van Crates-zadels verschillende kwaliteiten hebt, heb je dat ook van Rocking R. Puur alleen op de naam kun je dus niet zeggen welke beter is.

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:47

Crates verschillende kwaliteiten? Hoe bedoel je dat?
Heeft Crates bijvoorbeeld ook een 'zadelmarkt' -lijn ofzo?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:01

Nou zo sterk zal het niet zijn, maar je hebt wel degelijk ook bij Crates een middelmodel en een duur model.
Denk alleen maar aan bijvoorbeeld zilver wat erop zit, verschil in tooling, enkele of dubbele skirt, butterfly-model.
Allemaal dingen die een prijs kunnen ophogen.

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:03

Tuurlijk, maar zonder het zilver of met een ander model skirts wordt de kwaliteit niks minder van, toch?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:05

Bij Crates waarschijnlijk niet, maar bij Circle Y of Billy Cook kan er wel degelijk een groot kwaliteitsverschil zijn. Die werken met andere soorten leer en bomen afhankelijk van de prijs van het zadel.

staldo

Re: wat voor een zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 10:08

maar het gaat er ook een beetje om welk zadel lekker zit, en dat het niet te zwaar is dat wilde ik eigenlijk graag weten. wat jullie een comfortabel zadel vinden!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 10:15

@Staldo: wat lekker zit is een heel persoonlijk gevoel, dat is voor iedereen anders.
De ene vind een hardseat fijn, bij de ander kan er niet genoeg padding in de seat zitten
Als het gewicht ook mee gaat spelen, kun je kijken naar een goede kunststof boom (Steele bijv), een enkele skirt en/of een roundskirt-model scheelt weer in extra leergewicht.
Kunststof offbillet en tiestrap zal ook enigszins helpen. Kunststof beugels ipv metalen/houten.
Maar dan nog denk ik dat je voor zo'n zadel nog wel moet rekenen op iets van 12/13 kilo.

staldo

Re: wat voor een zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 10:36

haha, ja dat snap ik. maar ik heb nu bijvoorbeeld een heel zwaar zadel. maar idd je heb gelijk
maar ik wilde gewoon jullie ervaring met een zadel weten, wat jullie persoonlijk het beste vinde!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:14

Voor mij is de Ortho-Flex het summum Zitting met voloende padding die goed in vorm blijft én een narrow twist, kwalitatief goede materialen gebruikt. En met de flexibele panelen (dus geen flexboom) vormt het zich altijd naar de beweging van het paard.

Enige nadeel is de 17 kilo.