[WN] Filmpje Hypp aanval

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Filmpje Hypp aanval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 11:49

Ik wilde even een filmpje met jullie delen, dat ik al eerder was tegengekomen. Het is een opname van een Hypp aanval bij een merrie met veulen aan de voet, ik weet niet meer of hij hier al een keer heeft gestaan. En misschien hoort dit wel bij Links, maar dat moeten de moddies maar beslissen.

http://www.fightingms.org/hypp.html

Blue9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:51

Wat engg..!!

Blue9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:52

niet zo heel erg duidelijkd dat wel..!!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 11:53

De film wordt beter naarmate je langer speelt, maar hij duurt vrij lang.

Ik vind het voornamelijk zielig voor het veulen wat er bij staat en drinken wil. En het feit dat ze aan het fokken zijn met een HYPP positief dier.

kjcm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:00

ik heb het filmpje als eens eerder gezien maar nooit in z'n totaliteit, eigenlijk is dit gewoon heel erg.........zou de merrie voor of na de bevalling van het veulen geconstateerd zijn met hypp??

Anoniem

Re: Filmpje Hypp aanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:02

Ziet er best wel eng uit, maar kan iemand mij misschien wat beter uitleggen wat HYPP is?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:02

niet leuk om te zien
Gelukkig worden er nu consequenties vanuit de AQHA genomen.

Wat kan je trouwens doen voor zo'n paard tijdens een aanval?
Zie ik dat ze een infuus hebben in de hals (verband)?

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:10

Ik heb dezelfde vraag als o0Bianca0o...

Het ziet er heel zielig uit, maar snap niet zo goed wat het is, Het is erfelijk, maar verder...

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:14

Hypp is een genetische afwijking die voorkomt bij paarden met Impressive als voorvader. Het zijn spiertrillingen die verlamming kunnen veroorzaken en in ernstige vorm zelfs dodelijk kan zijn.
Er zijn wel paarden die er heel weinig last van hebben, als er goed op de voeding gelet wordt. Met minder dan 1% kalium in het voer hebben ze er geen last van.

Maar waarom ze idd een hypp positieve merrie laten dekken is mij ook een raadsel.... Je zou toch denken dat je het risico niet wilt lopen op een positief veulen...
Laatst bijgewerkt door crazycactus op 08-02-06 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Hahaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:15

Ziet er inderdaad niet prettig uit!

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:24

Dit is een vreselijk flimpje met een duidelijk hele nare Hypp aanval.

Ik wil er wel even bij vermelden dat dit soort aanvallen vooral gebeuren bij paarden die niet de verzorging krijgen die ze zouden moeten krijgen met Hypp. Je kan er zoveel aan doen, met alleen al veel vrije beweging. Paarden die dit soort aanvallen krijgen zijn vaak paarden die 23 uur per dag op stal staan en niet de juiste verzorging krijgen.

Paarden die Hypp H/H zijn hebben ook veel ergere aanvallen dan paarden die N/H zijn. H/H paarden zijn bij de AQHA niet meer registreerbaar.

Je kan Hypp een beetje met Diabeten (sp?) vergelijken. Als je dat niet goed verzorgd kan het goed mis gaan, maar wanneer je alles doet zoals je hoort te doen met de ziekte kan je er een prima leven mee hebben.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:26

Wat een vreselijk filmpje......

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:29

sneu zeg

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:09

Ik kende het filmpje al een tijdje, maar idd een trieste aanblik

lyzzievb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:12

getver! echt triest idd vooral hoe dat veulentje er dan bij staat mama wat doe je allemaal? echt heel erg!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 13:17

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 13:21

@ Jessiejanes. Je kunt een paard zelf helpen tijdens een milde aanval door oraal middelen toe te dienen, bij hevige aanvallen moet er een DA bijkomen omdat er dan een infuus gelegd moet worden.

http://www.vgl.ucdavis.edu/~lvmillon/hy ... tment.html

Overigens zijn er paarden die een dergelijke heftige aanval niet overleven.

Spikers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:59

Wat een verschrikkelijk filmpje, sorry hoor maar daar ga je niet mee fokken.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:59

Ook door middel van het juiste dieet zijn de symptomen soms onder controle te houden.
Maar inderdaad, met dragers zou gewoon niet gefokt moeten worden. Helaas gebeurt dat in de US in ieder geval nog steeds op grote schaal...

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:07

Niet alleen dieet, maar juist beweging blijkt enorm belangrijk te zijn!!! Veel paarden, vooral in de VS, staan teveel binnen, of bijvoorbeeld op tarwestro wat veels te hoog is in kalium.
Blijkt dat minimaal 6 uur buiten vrije beweging de meeste paarden niet eens medicijnen (plaspillen) nodig hebben.

Overigens zijn de "middelen" die je tijdens een aanval kan geven gewoon suikerwater of Karo siroop (geen idee was dat in het Nederlands is).

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:13

Cilian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:15

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind het schandalig dat er met paarden gefokt wordt die een vorm van Hypp hebben. Er zijn er toch nog genoeg die deze erfelijke afwijking niet hebben?

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:21

ik vind na het zien van dit filmpje maar weer dat er ABSOLUUT niet gefokt mag/moet worden met paarden die drager zijn hiervan.
Uiteindelijk raken we dan dit vreselijke gebeuren kwijt uit de fokkerij en hoeven we dit niet meer te ziengebeuren.

Op Wennekers is laatst een Hypp merrie bevallen van een 5 maands veulen (verworpen dus) met een waterhoofd, gespleten verhemelte en nog iets.... was dus niet goed en is verworpen.
Wieweet heeft het ook met de ziekte van de merrie te maken gehadf, dat zullen we nooit weten..... de eigenaar wist dat er Hypp in de merrie zat en heeft toch willen kijken of het lukte...helaas

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:24

Dit filmpje heb ik al eens eerder via Bokt bekeken (as volgens mij toen veel duidelijker beeld). Bij het openen van genoemde link crashen zowel Firefox als IE6 op mijn pc.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:37

Tja, verbeter de wereld, begin bij jezelf zou'k zeggen...
Ik ben zelf toevallig net bezig een brief aan't opstellen om in te sturen naar de DPHC om de club op te roepen een standpunt in te nemen tegen het fokken met twee OLWS dragers. Ik vind het fokken met 1 drager geen probleem, 't is iets héél anders dan HYPP, maar bewust twee dragers op elkaar zetten vind ik iets heel anders... zéker omdat het door testen niet nodig is en er voldoende alternatieven zijn.
Als wij daar als Nederlandse club een standpunt tegen innemen, doe je op wereldwijd niveau misschien (nog) niet veel, maar het is een begin... We groeien hier, en ook op Europees niveau en wellicht in de toekomst ook richting Amerika gaan we toch steeds meer invloed uitoefenen, dus alle beginnetjes die we nu maken zullen uiteindelijk toch invloed gaan uitoefenen... elke persoon die je er mee bereikt is er tenslotte 1..
Ik zou er dus voor pleiten dat de NQHA maar ook de DPHC ook wat betreft het fokken met HYPP-dragers een standpunt in zou nemen...
We zijn altijd zo goed in het kijken naar wat ze in Amerika doen en dat als 'heilig' verklaren...laten we daar nou es voor eens en altijd van af stappen en onze eigen weg bewandelen... daar waar het kan in ieder geval.
Je kunt als club leden die toch tegen het standpunt in gaan bijv. bannen als lid en hengsten van eigenaren die dat doen bijv. niet meer opnemen in de SSA...
'Tuurlijk, wie het wil doen doet het toch wel, maar je kunt je als club daar best van distantiëren vind ik.