[WN] Westernpad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole85

Westernpad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 18:29

Sorrie , waarschijnlijk zoveelste topic over een pad..

Afijn, zie wel of ie mag blijven leven en anders een slotje.

Mijn vraag:

Ik heb een 4 jarige bijna volbloed arabier (zie profiel), het zadel wat hij heeft ligt goed, dit is gecheckt door een paar personen met verstand ervan . Ik had nl vermoedens dat het niet zou passen, door het onderstaande probleem:

Ik kan er alleen geen goede pad voor vinden!!

Ik heb een neopreenpad, deze lag goed. Maar door een blessure heb ik een tijd niet kunnen rijden en de "spieren" zijn wat minder geworden. Ik heb het idee dat deze pad niet lekker ligt momenteel. Hij schuift nogal en pas na een poos rijden ligt ie stabiel, ook al is het goed aangesingeld. Moet wel zeggen dat mijn paard nu onder deken staat en de vacht dus wat gladder is, wellicht dat het daar ook aan kan liggen?

Om die reden heb ik een een gewone pad gekocht, een met een schoftuitsparing. Miskoop van het jaar volgens mij.
Het knelt als een gek rond de schoft.
Als ik het zadel erop leg, dan trek ik de pas iets omhoog, zodat de schoft vrij is. Singel ik aan, blijft het nog enigsinds liggen.. als ik een paar rondjes heb gereden, ligt het voor geen meter meer en trekt het gigantisch rond de schoft.

Om mijn paard in te rijden afgelopen zomer hebben we een extra dikke pad gebruikt, deze bleef toendertijd goed liggen. Maar ik heb deze verkocht, want ik dacht: heb em toch niet meer nodig.. Achteraf misschien dom, want dan had ik daar nu op terug kunnen vallen..

Afijn, nu mijn vraag:
Ik zoek een pad die:
- niet te dik is
- eventueel voorgevormd is bij de schoft, zodat de schoft vrij ligt (je hebt van die HH puffer pads voor engelse zadels, deze zijn voorgevormd en vrij bij de schoft, ideaal!)
-zou makkelijk zijn als het net als de neopreenpad afwasbaar is

De schoft is het grootste probleem, dus de afwasbaarheid is geen must, maar wel makkelijk

Wie heeft een suggestie qua merk en type?
Eventueel via pb

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:31

heb er geen verstand van maar ben ff op je profiel weze kijken en suppeer mooi paard heb je en vooral dat showhalster

DubbelFun

Re: Westernpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:43

Ik kan me niet indenken dat je probleem door de pad komt. Als een pad 1x goed ligt blijft ie goed liggen of hij moet dusdanig slijten dat ie veel dunner is geworden. Of door een hele slechte kwaliteit neopreen in elkaar gedrukt is.

Als je zelf al zegt dat je paarden achteruit gegaan is in zijn spieren zou ik toch eerder de oorzaak bij je zadel zoeken.

BlueBalance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 00:16

Ik kan me ook niet indenken dat dit door je pad komt. Bij een goed passend zadel schuiven dekjes of pads niet. Ik heb jouw paardje ook even bekeken in je profiel (hele moooie knol!) en zo te zien heeft hij een hele brede kamer kamer nodig. Hij is vrij breed en heeft niet al te veel schoft.

Wat voor zadel heb je er nu op liggen?

sablou

Re: Westernpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:02

Mijn reactie is 2-ledig.

Eerst maar even specifiek over pads:
Wij hebben de afgelopen jaren nogal wat pads gebruikt / getest. Natuurlijk voor ons zelf, maar ook om de klanten een goed advies te kunnen geven.
We hadden ze allemaal; pads met uitneembare vulling, pads op luchtkussentjes, pads van neopreen (met en zonder seperate toplaag), pads met schoft uitsparing, pads van vilt, noem maar op. Momenteel test ik een prachtig "merk" pad uit USA (zal de naam niet noemen) en dan nog een "no-name". En dan stop ik er mee. Tot nu staat ver bovenaan: het Tuffy pad van Big Horn Saddlery uit USA. Een ietwat ruw weefsel (daardoor glijd het schapenvacht van het zadel minder), een stugge maar goed dragende vulling en een degelijke lining.
Pads met een uitsparing gaven vrijwel altijd een probleem en pads met een "voorgevormde" schoft lagen vrijwel altijd goed (dit los van de kwaliteit).

Nu in het algemeen:
Een zadel moet goed passen (daar vertel ik niets nieuws mee). De grote fout, die men hier vaak maakt, is te denken dat een pad het "kleine" pasprobleem wel weg neemt. Ik heb nog nooit een pad gezien die dat -goed- doet (en er zijn heel veel lap middelen). Sterker in de meeste gevallen werd het probleem alleen maar erger. Mijn stelling: er zijn geen pads die de problemen goed weg nemen, wel pads die problemen maken.....

Mijn advies: koop een Tuffy pad en probeer het nog eens . Als dat niet helpt heb je waarschijnlijk toch een pas probleem...

Succes Louis

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:15

Gezien de prijs van een Tuffy Pad van Big Horn kun je misschien beter eerst Sablou langs laten komen voor een meting van je zadel.
Als hij een Tuffy meeneemt kun je 2 vliegen in 1 klap slaan

sablou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:06

Sugarmiss schreef:
Gezien de prijs van een Tuffy Pad van Big Horn kun je misschien beter eerst Sablou langs laten komen voor een meting van je zadel.

In die hoek had ik het niet gezocht.........

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:49

Dan zou je weer beschuldigd worden van commerciële praktijken

Maar het is natuurlijk niet logisch om iemand op voorhand te laten investeren in een dure pad als naderhand blijkt dat het zadel alsnog het probleem is.

Ik bedoelde ook niet te zeggen dat jij haar die pad zou moeten verkopen, maar wel dat je er waarschijnlijk een hebt om te laten zien dat - als het zadel wel goed ligt- wat voor effect die pad heeft. En als het zadel niet goed ligt dat ook die pad niet het gewenste resultaat geeft.

sablou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:14

Sugarmiss schreef:
Maar het is natuurlijk niet logisch om iemand op voorhand te laten investeren in een dure pad als naderhand blijkt dat het zadel alsnog het probleem is.

Gelijk. MAAR....
SymO schreef:
.... het zadel wat hij heeft ligt goed, dit is gecheckt door een paar personen met verstand ervan....

Dus ik ging er van uit dat het zadel OK is.
Overigens: Tuffy pads zijn o.a. verkrijgbaar bij Krämer Reitsport in D (ook verzending naar NL).

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:37

Sugarmiss schreef:

Nou, zo duur vind ik ze niet hoor. Ik heb er ook een gehad, maar persoonlijk vond ik het niet echt een goeie pad. Veel te stug en schuurde op de schoft van mijn pony.
Ik ken veeeeeeeeeele duurdere pads dan de Tuffy

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:53

Maar duurder houd niet altijd in beter
De tuffy is idd stug als ze nieuwe zijn, maar na een tijdje vormen ze wel goed.
Voor paarden met een hogere schoft/hollere rug kun je beter een gecontourde pad nemen. Die ligt vanaf het begin gewoon veel beter.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:30

Een tuffy pad is er al vanaf 75,- en gewoon in nl te koop. Persoonlijk vind ik 75,- niet duur maar het is ook maar net wat je gewend bent om uit te geven

Kaunos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:16

Ik heb ook een arabier waarmee ik western rij en het pad wat ik het liefst gebruik is een Mattes lamswollen pad met daarover een blanket. Die lamswollen pad is eigenlijk hetzelfde als die lamswollen onderleggers die ze in de dressuur gebruiken, maar dan in westernuitvoering. Deze pad is ook voorgevormd bij de schoft, is lekker soepel en kan zelfs in de wasmachine (met speciaal wasmiddel). Goedkoop zijn deze pads niet, maar ik zweer erbij. Ik heb ook een neopreen pad, maar ik heb het idee dat mijn paard ook een voorkeur heeft voor het lamswollen pad.