[WN] Betreurenswaardig???????????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Betreurenswaardig???????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 06:33

Voor ik weer in een ander bedoeld topic onderwerpen aan snij, quote ik mijn even uit het topic, wie vind jij de beste, waar het muntje in dit geval, ook niet bij mijn valt, of het onder staande relevant is, aan het topic waar ik dit uit quote.

Jos schreef:
Halloway schreef:
Wat betreft de begeleiding van deze young-riders heb ik wel een opmerking,
Jos van Dijk

vind het betreurenswaardig dat zij niet gevraagd word door de Federatie/asociaties.
.
antwoordt Jos,

kleine correctie
ik vind het niet betreurenswaardig dat ik niet gevraagd wordt hoor.

ik vind het allen wel jammer , dat ik me vorig jaar heb opgegeven bij de WRAN vergadering, om iets op te zetten voor de jeugd
later is mij verteld dat dit even op een laag pitje staat, omdat het eerst op een hoger nivo op poten gezet wordt.

In maart is er weer een nieuwe vergadering, dus misschien is er dan wat meer bekend over het jeugd beleid.

ruitertjes zijn er in iedergeval wel al, en dat is altijd wel handig.

Betreurenswaardig, komt in mijn beleving niet zomaar uit de pen van Halloway, daar ik deze persoonlijk ken, en zeker geen persoon is, die de dingen graag wil horen, zoals hij dat gewent is om te horen.

Jos zelf, pareert gelukkig het eventuele betreurenswaardige, vind het jammer, na haar zelf te hebben opgegeven vorig jaar, om iets op poten te zetten voor deze groep, en wel jeugd ruiters.

Kennelijk, ben ik er wederom niet in geslaagd, om duidelijk aan Jos te verwoorden, waarom met name twee ingestelde commissies op de ALV afgelopen jaar, dusdanig raak vlak hebben met elkaar, dat wij mijn inziens beter even kunnen wachten waar in dit geval de regelgeving commissie mee voor de dag komt.
Deze regelgeving commissie, onderleiding van Chris Knol, waarop voorhand, de zich zelf opgegeven deelnemers, niet van enige mening al verschilde, hebben in mijn ogen een mooie job gedaan.

Daar inside informatie, niet te snel naar buiten, of verspreid mag worden, heb ik Jos op een gegeven moment op een wedstrijd ergens in het land, proberen te motiveren, waarom de jeugd commissie in dit geval, op een wat lager pitje gehouden moet worden, daar de tools die uit de andere gevormde commissie voort komen, waarschijnlijk wel is de leidraad kunnen wezen, voor een mooi op te zetten jeugd beleid.

Waarschijnlijk was dit geen rede genoeg, daar ik constateer wat Halloway nu in deze quote uit zijn toetsen bord laat rollen, om te weten wat hij weet, in dit geval van Jos, die daarop ook direct reageert, en het woord Betreurenswaardig pareert.

Betreurenswaardig, denk ik dan, en heb geleerd waar rook is, is vuur.

Jammer.

Jeugd beleid, ja, het moet er komen, maar dan wel goed.
-1 Daar waar nu het dragen van een cap, in het westernland een soort van zwevende regel is, zal dit toch, voor het dragen daarvan, een doordacht systeem op het gebied van regelgeving moeten voorkomen.

-2 De federatie, is druk met het ontwikkelen van een leidraad, die er zeker moet komen, zodat de instroomde die nu afhankelijk is van een goed willende individu in het land, getoetst kan gaan worden, aan afspraken die wij met elkaar maken, over, wat een opleiding nou ook een opleiding maakt.

-3 ARBO wetgeving, dan wel niet op het gebied van veiligheid, speelt bij het ontwikkelen van dit soort plannen de grootste rol.
Af moeten wij van, dat iedere western instructeur, ook maar zonder enige kennis van de boven genoemde zaken, aan de jeugd onder wijs verricht, hoe goed dit ook bedoeld is.

-4 Organisaties, moeten dus heel goed nadenken, voor deze überhaupt een predikaat bedenken, wat dan afgegeven wordt aan de nog aan te wijzen manege of training cq pensioenstallen, waar ouders met een gerust hart hun kind naar toe kunnen brengen voor een gedegen, paard rij opleiding.

-5 Verzekeren, dan wel niet verzekeringen, gaan een steeds grotere rol vervullen, daar waar deze sport één van de snelst groeiende is.
Dus deze zullen er ook niet voor schromen, om organisaties eventueel af te reken, op verkeerd gemaakt beleid, en met name waar het goed moet beginnen, en dat is toch echt bij de jeugd opleidingen.

Ja Jos, op voorhand dan maar, er is meer bekend, komende vergadering in maart. Een presentatie van een uur of 2 lang, zal je duidelijk maken, dat wij pas echt goed met elkaar kunnen gaan praten over het maken van jeugd beleid, dat brood nodig is, in de westernsport.
Met dank aan de andere commissie om het zomaar dan te zeggen, dat er is nagedacht over een breder, niveau regulerend systeem, zodat organisaties een door ontwikkeling in de plannen voor het jeugd beleid kunnen gaan maken.

Hard wordt er gewerkt aan de presentatie daarvan, en ben benieuwd wat er van gaat gevonden worden. Ieder zijn stem, is in mijn beleving goud waard, en het zal de mijne ook krijgen.

Vr GR Peter Vet

Jos

Re: Betreurenswaardig???????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:04

voordat ik een zwarte piet toegespeeld krijg
(mis de zwarte pieten smilie)

ik heb Halloway voor het laatst gesproken, tijdens een bezoekje aan onze stal, een dag na de wedstrijd op de kalverhoek, terug rekenend is dat 15 augustus geweest.
we hebben veel gepraat, en onder andere over de jeugd.

daarna.... heb jij mij het een en ander uitgelegd over het jeugd beleid.
en dat heb ik begrepen.

vandaar mijn correctie op halloway.
maar waarschijnlijk heb ik dit niet duidelijk genoeg gedaan.

in de tussen tijd ben ik wel verder gegaan om alvast wat jeugd te inventariseren en op te sparen, les tegeven.
lijkt me niks mis mee.

op een forum heb je niet zelf in de hand wanneer iemand iets zegt.
dit was dus duidelijk verouderde informatie, en daardoor krijgen lezers weer een verkeerd beeld.

maarja dat is BOKT.

misschien kan Halloway wat duidelijkheid verschaffen

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 10:00

Jos,

Het gaat niet per definitie over een eventuele zwarte piet krijgen of toe spelen, het gaat mijn er inderdaad om hoe bepaalde zaken de wereld in komen, dan wel niet gebracht worden.
De klem toon, van de uit Halloway zijn toetsen bord gerolde omschrijving, over het aangekaarte, geef ik van aan, dat het al gepareerd wordt, maar geef ook aan, dat waar rook ook vuur is. Hier ontstaan nou de wereld oorlogen uit voort, omdat op een forum als deze, gehele eigen interpretaties, over dit aangaande een eigen leven gaan leiden.

Dat je begonnen bent, Jos, alle respect dat jij je inzet, en wel voor met name de jeugd.
Ik weet dat deze missie bij jou op de goede plaats is, en dat jij je wel afvraagt, waarover ik mijn tot heden aan toe over verbaas.

Zomaar wat info, dat belangrijk is, voor een jonge ruiter, te paard gaat.
Even wat statistieken, die van huis uit heel belangrijk zijn, als deze sport volwassen wil worden. Bewust moeten wij ons er van zijn, Daar waar wij ook op een gegeven moment begonnen zijn, omdat wij een kind hadden die bevlogen was van het paard rijden, bedenk ik mijn nu achteraf, wat eigelijk al vooraf in dit geval de ouders van een kind, verteld had moeten worden, wanneer deze een kind, aan deze sport laat deelnemen. Natuurlijk zullen er nu wel weer bokkers zijn, die mijn met name van onverantwoordelijk gedrag zullen betichten, daar ik mijn hierin natuurlijk had moeten verdiepen, maar uiteindelijk is de manege houder, of trainingstal, pensionhouder, vele malen beter af, als deze dit ouders laat weten, voor deze überhaupt met kinderen aan de gang gaan. Nu lopen wij al een tijdje mee, in deze tak van sport western, waar wij ook in begonnen zijn, dus geen ervaring in andere disciplines hadden, en vraag je zelf is af, hoeveel stallen in het Nederlandse, deze informatie de ouders meegeven, voor dat hun kind op het zadel, te paard, zijn of haar eerste les tegemoet gaat.

Aard van het paard
Het paard is van oorsprong een kuddedier hetgeen betekent dat het gewend is in die kudde strak leiderschap te accepteren. Voor ruiters is dat een belangrijk gegeven. Het paard stelt strakke en duidelijke leiding op prijs en houdt niet van een aanpak vol tegenstrijdigheden. Het weet daar geen raad mee en gaat zich dan onvoorspelbaar gedragen. Naast kuddedier is het paard ook een vluchtdier. Als het schrikt is de eerste reactie op de vlucht slaan. Een ruiter met aandacht voor het paard zal vaak een schrikreactie zien aankomen; bepaalde geluiden, geuren of voorwerpen waarvan het paard kan schrikken. Hij kan er dan op inspelen door het dier gerust te stellen of een veiliger plek op te zoeken, waar ruiter en paard de schrikreactie kunnen verwerken.

SEH-behandelingen
Jaarlijks worden 9.800 slachtoffers van een ongeval tijdens paard- of ponyrijden behandeld op een SEH-afdeling van een ziekenhuis (exclusief ongevallen tijdens bewegingsonderwijs). Dit komt overeen met 12 SEH-behandelingen per 100.000 uren paard- of ponyrijden wat ongeveer gelijk is aan het aantal SEH-behandelingen per 100.000 sporturen bij sport in het algemeen (10 SEH-behandelingen per 100.000 sporturen). SEH-behandelingen na een ongeval tijdens paard- en ponyrijden maken 6% uit alle SEH-behandelingen na een sportongeval. Paard- en ponyrijden staat hiermee op de derde plaats na veldvoetbal en bewegingsonderwijs als het gaat om het jaarlijkse aantal SEH-behandelingen. Het aantal SEH-behandelingen na een ongeval tijdens paard- of ponyrijden is in de periode 1999-2003 niet significant veranderd.
De meerderheid van de slachtoffers is vrouw (84%, 8.200). Een kwart van de ongevallen komt voor bij de 10- tot en met 14-jarigen (24%, 2.400).
Ruim tweederde van de letsels wordt veroorzaakt door een val van het paard of de pony (66%, 6.500). Daarnaast raakt ruim 21% van de slachtoffers gewond door contact met het dier (2.000) bijvoorbeeld door een trap of schop van het dier of doordat het paard of de pony op de voet van het slachtoffer gaat staan. Voor meer dan de helft van de ongevallen is de locatie onbekend. De overige ongevallen vinden vrijwel allemaal in de manege plaats (35%, 3.400), een veel kleiner gedeelte in bijvoorbeeld natuurgebieden, op straat of op de boerderij.
Letsel is er vooral aan de armen (42%, 4.100) en benen (28%, 2.700). Hoewel oppervlakkige letsels/kneuzingen bovenaan staan komen diverse botbreuken (vooral aan armen) ook relatief vaak voor. Ten opzichte van andere sporten komt letsel aan de romp relatief vaak voor (16%, voor alle sporten 5%).

Ik kan hierover epistels lang, bok vullend, tot verveling aan toe, zaken benoemen, waar deze sport, pas echt volwassen mee wordt. Sommige zaken kan je, je maar beter eerst afvragen, voor je in dit geval met jeugdige aan de gang gaat, want je staat zwak als ondernemer.
Vooral wanneer een paard in de stres zou raken, en het lessende kind, letsel zou over houden.
De rechtspraak in Nederland, gaat er niet meer zo makkelijk mee om, wanneer een ouder later verklaart voor de recht bank, nooit door de lesgever, op dit soort van gevaren gewezen is.

Dit was mijn signaal, nu deze sport echt vorm gaat aannemen, laten wij stoppen met het may litle pony club structuur in stand te houden, dus stoppen met, het lekker bezig zijn met de kinderen. Structuur in opleiden brengen, hoe wel ik nu al weet, dat zeker niet elke pro, deze mening zal delen.

Juist daarom ben ik trots op de Wran, dat deze zich wel heeft aangesloten bij een organisatie, waar een opleiding structuur, van kracht is. Het is nu aan de ondernemers, om daar gebruik van te maken, en niet te blijven pionieren, op dit gebied.

Groeten Peter Vet

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:37

Even een korte maar misschien verhelderende uitleg (voor zover dit mogelijk is op Bokt)
Het geschreven stukje komt wel voort uit mijn gedachte en van mijn hand.
Ik heb alleen een grove typefout gemaakt, ik doelde in mijn post op het jeugdteam van een associatie.

Dus ik wil even duidelijk maken dat Jos geen enkele blaam treft in het door mij aangehaalde.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 10:58

Valt het jullie ook op, dat er een nieuwe generatie opstaat, die een eventueel gemaakte fout, ook plemp plubliek, durft aan te geven op bokt.
Maar goed, wat mijn ook opvalt is, dat de federatie dus al meer inpakt heeft, daar gewoon aangenomen wordt, dat alle associaties daar al bij aangesloten zijn.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:22

Halloway, bedankt.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 14:05

Jos schreef:
Halloway, bedankt.

Hèè Jos, ik weet het, het is nu misschien een beladen vraag, maareuh
waar ben jij allemaal lid van.

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:06

@PeterV: bij welke organisatie heeft de WRAN zich aangesloten? De federatie? Da's toch niet nieuw? Maar daar kan ik mij in vergissen en wat is de federatie dan van plan met betrekking tot de genoemde opleidingsstructuur?

=^.,.^=

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 14:11

farichta schreef:
@PeterV: bij welke organisatie heeft de WRAN zich aangesloten? De federatie? Da's toch niet nieuw? Maar daar kan ik mij in vergissen en wat is de federatie dan van plan met betrekking tot de genoemde opleidingsstructuur?

=^.,.^=

http://www.fnrs.nl/
Ga naar ruiterpaspoort
Klik daarna op organisaties.

De proeven zijn daar ook op te vinden, deze heten W proeven.

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:39

O K, is dat iets voor jeugdige ruiters? Dat wordt mij niet duidelijk. Van die proeven zie ik alleen maar een beschrijving, geen proefjes. En wat denkt/wil/hoopt de WRAN hier mee te bereiken (dit klinkt negatiever dan ik het bedoel hoor!)

=^.,.^=

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:59

PeterV schreef:
Jos schreef:
Halloway, bedankt.

Hèè Jos, ik weet het, het is nu misschien een beladen vraag, maareuh
waar ben jij allemaal lid van.

waarom een beladen vraag
en waarom deze vraag?

roel en ik zijn lid van de WRAN, AQHA, roel lid van de NQHA ik wordt lid van de NQHA, ik ben lid van de DPHC, roel lid van de NRHA en DRHA,
allebei lid van de Landelijke rijverening de Wieringermeer ruiters.
ik steunend lid van de Beemster ruiters.

verder nog zijn we lid van de ijsclub Beets , vereniging Nut en Vermaak Beets, Historische vereninge Beets, en de toneel verening 'Onder ons" in Beets.

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 16:00

farichta schreef:
O K, is dat iets voor jeugdige ruiters? Dat wordt mij niet duidelijk. Van die proeven zie ik alleen maar een beschrijving, geen proefjes. En wat denkt/wil/hoopt de WRAN hier mee te bereiken (dit klinkt negatiever dan ik het bedoel hoor!)

=^.,.^=

Ik denk dat de Wran goed heeft gezien waar de markt begint., Ik hield mijn zelf daar ook in eerste instantie niet zo mee bezig met de FNRS. Nu ik zie, en zelf kan ervaren, hoe dit systeem werkt, daar het FNRS gebeuren al een feit was, op de manege die wij hebben aangekocht, ben ik er wel anders tegenaan gaan kijken. Drie a vier aanmeldingen per week, van kinderen die paard willen leren rijden, waardoor wij momenteel een wachtlijst hebben opgebouwd, dat deze kinderen een kleine vier maanden geduld moeten hebben, om in te stromen. Zet dit weg tegen een 80 a 100 aantal kinderen per week die les hebben, maal de aangesloten maneges die daaraan meedoen, weet ik inmiddels wat de Wran daarmee bereiken wil, als je dit weer afzet naar de jeugd die western rijd. Regels die hier gelden, gelden bij een andere manege ook, op een andere plek in het land. Gedragsregels, de etiketten die er zijn, gelden bij ons net zo als bij de andere maneges op wat voor plek in Nederland dan ook.
Zet dit weer weg, in de wirwar van het western gebeuren, dan is het mijn nu wel duidelijk waarom de aanwas, in het dressuur, zo groot is. Wij hebben zelf ook diverse maneges achter de rug, en dankbaar ben ik deze er alle voor, wat wij hebben mogen leren, zoals het ons is vergaan. Maar goed, over doel groepen hebben wij het al in een vorig topic gehad, maar het mooiste wat ik nu ervaar, is dat deze sport, paard rijden dan, met dit systeem, voor een hele hoop kinderen is weggelegd. De western sport moet het nu vaak hebben van de hoppers, ik bedoel dit niet naar, maar dit is in grote lijnen wel waar. Dus deze sport draait kwa leden, op een groot deel van dressuur ruiters uit het verleden. Een eigen paard rij opleiding voor deze bedrijfstak, kan dus wellicht de groei inzitten, wat deze sport in de toekomst pas echt aantrekkelijk maakt. Wij krijgen nu kinderen, die bij ons komen lessen, omdat een manege even iets verderop, een wacht lijst heeft van anderhalf jaar. Ik vind dit ongelooflijk, dus zeg het maar. Het is nu aan de ondernemers wat deze willen.

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:06

Het wordt wat duidelijker maar om gebruikt te kunnen maken van een dergelijk systeem (wat naar ik begrijp op jeugdige ruitertjes is gericht), moeten er ook maneges zijn die western lessen kunnen bieden. Toch? En hoe kom je dan aan gediplomeerde western instructie want dat is ook nog niet algemeen. Ik neem tenminste aan dat de FNRS daar ook eisen aan stelt.

=^.,.^=

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 16:34

Nou en of die eisen stellen, dacht dat ik er gek van werd. Maar als je ziet wat er voor terug komt, zowel naar de ondernemer, als naar de ruiters, is dat het meer dan waard.
De federatie had ik al geschreven, is er druk mee doende, om het één en ander ook op dit gebied, straks lerend paard rijden, te structureren, maar goed, dan vallen wij weer in een ander topic, probeer daarvoor in het western land, maar is iedereen voor op één lijn te krijgen.
Ja en hoe kom je aan gediplomeerde instructeurs, inderdaad ook een eis, je hebt gelijk.
Ook wij moeten er op dit gebied tegenaan, met het hele gezin, Maar zoals in elke bedrijfstak het al jaren gaat, is het ’t creatieve wat een ondernemer maakt. Uiteindelijk zal je eraan moeten geloven, dat je toch op een één of andere manier dat papiertje haald.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 16:47

Jos schreef:
waarom een beladen vraag
en waarom deze vraag?

Ach was een grapje Jos, naar aanleiding van een lid, die vreemde gedachtes kreeg omdat zij ook lid was, zoiets zat het geloof ik in elkaar, maar hang mijn er niet aan op.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:58

@ P.Vet: Valt het jullie ook op, dat er een nieuwe generatie opstaat, die een eventueel gemaakte fout, ook plemp plubliek, durft aan te geven op bokt.

Ja leuk...ik hoop dat ik binnen de terminologie van Peter ook tot de nieuwe generatie mag behoren...voel ik me weer heel even jong

Frappant genoeg had ik het er deze week nog over met een instructrice, die haar sporen in de Westernsport ook verdiend heeft (Silvia Schoenmaker), hoe weinig aandacht er her en der geschonken wordt aan de informatievoorziening over het fenomeen Paard.

Ook ik ben ooit met les begonnen...en hoewel ik nauwelijks de voorkant van de achterkant wist te onderscheiden ( ) mocht ik er gewoon opklauteren. Gelukkig had ik een instructeur (W.Odendaal) die er een goede gewoonte van maakte om gaandeweg de lessen niet alleen rijles maar ook 'paardles' te geven waardoor je als cursist meer en meer over het dier te weten kwam.

Persoonlijk zou ik er voor willen pleiten dat, om nog voordat iemand zijn/haar kont in een zadel mag drukken, iedereen een stuk(je) theorie krijgt over het paard. "Hoe komt het dat ie doet wat ie doet". Dus paardrijles begint bij wijze van spreken aan de manegetafel en niet in de stal. Naar mijn smaak gebeurt dit nog te weinig.

Westernrijden in Nederland lijkt z'n oorsprong te vinden in "Renegates" die vanuit de Engelse sport overgestoken zijn naar The American Way. Soms uit bewuste keuze, soms uit noodzaak. Dat er daarbij niet al te veel/vaak gekeken is naar de wenselijkheid van de theorie valt in dat licht bezien te begrijpen. Misschien ook dat de nieuwe generatie ruiters een nog bewustere maar ook leergieriger keuze gemaakt heeft voor de Westernsport. Maar heel misschien zijn deze jongeren, opgegroeid in de huidige kennisvergaringsmaatschappij (nieuw woord voor de toemkomstige uitgave van de Dikke Van Dale?) van nature wel meer geïnteresseerd in alles wat met het paard van doen heeft.

Paardrijden in z'n algemeenheid en, in mijn ogen, het Westernriding in het bijzonder is meer een way of life dan alleen maar een sportbeoefening. En bij zo'n manier van leven hoort een filosofie...en bij een filosofie past een theoretisch kader..en daarin is wat mij betreft ruim plaats voor zowel begrip voor als kennis van het wezen PAARD. En hoe beter je het paard, en dan daarna jouw paard, begrijpt, des te betere combinatie kun je vormen en van daaruit kun je, wanneer dat jouw streven is, tot betere prestaties komen.

Het moet een geheel vormen, met kop en staart, met praktijk en theorie, met training voor en van het paard maar ook training voor en van de mens/ruiter. En daarmee wil ik ook een pleidooi houden voor de mentale choaching van de mens/ruiter. Want lijkt het paard het soms 'tussen de oortjes' te hebben, dan staan ons allerlei specialisten ten dienst....maar ook wij mensen moeten 'tussen de oren' getraint worden en blijven....zeker in de (top)sport.

Als laatste nog even een reactie op hetgeen Peter expliciet schrijft:
Citaat:

Het paard stelt strakke en duidelijke leiding op prijs en houdt niet van een aanpak vol tegenstrijdigheden. Het weet daar geen raad mee en gaat zich dan onvoorspelbaar gedragen.

[/quote]
Dat onvoorspelbare is zeker waar....maar dat ie niet zou weten hoe hier mee om te gaan niet....zo'n paard neemt namelijk simpelweg de leiding over. Uit zijn/haar gevoel van lijfsbehoud. En daarmee is ook jouw lijfsbehoud in gevaar.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 17:18

iski schreef:
Dat onvoorspelbare is zeker waar....maar dat ie niet zou weten hoe hier mee om te gaan niet....zo'n paard neemt namelijk simpelweg de leiding over. Uit zijn/haar gevoel van lijfsbehoud. En daarmee is ook jouw lijfsbehoud in gevaar.

was hier geen mooi woord voor, in een ander topic?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:26

PeterV schreef:
Ach was een grapje Jos, naar aanleiding van een lid, die vreemde gedachtes kreeg omdat zij ook lid was, zoiets zat het geloof ik in elkaar, maar hang mijn er niet aan op.

ik ben niet zo van 'ophangen' , eerder van 'uitroken'

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 08:29

betreurens waardig?

ja ..........na een nachtje slapen vind ik dit eigenlijk wel een betreurenswaardig topic.

aan mijn woord wordt duidelijk getwijfeld, en ik wordt van iets beschuldigd, wat er totaal niet is

later wordt dit gelukkig door Halloway rechtgezet

door dit soort topics wordt de sport beslist niet volwassen
en haken er enthousiastelingen af.

dit soort dingen zouden ook eerst via een PB behandeld kunnen worden.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 08:46

Ik sluit me persoonlijk helemaal aan bij de laatste post van Jos.
jammer,................

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:59

Even kijken of ik dit goed begrijp:
Citaat:
nu deze sport echt vorm gaat aannemen, laten wij stoppen met het may litle pony club structuur in stand te houden, dus stoppen met, het lekker bezig zijn met de kinderen. Structuur in opleiden brengen, hoe wel ik nu al weet, dat zeker niet elke pro, deze mening zal delen.

Juist daarom ben ik trots op de Wran, dat deze zich wel heeft aangesloten bij een organisatie, waar een opleiding structuur, van kracht is. Het is nu aan de ondernemers, om daar gebruik van te maken, en niet te blijven pionieren, op dit gebied.

Omdat zoiemand als Jos geen papiertje heeft (wat misschien wat zegt over de verzekeringskwestie, maar zeker niet of je wel weet waar je mee bezig bent, want je kan wel wat leren, maar of je dat dan ook toepast is een tweede) zou ze per direct moeten stoppen met kinderlessen??
Terwijl juist zoiemand als zij wel weet wat ze doet? Ook doordat ze ervaring heeft met kinderen op ander gebied dan met paarden? Moet die dan zo'n hele cursus gaan doen?
Zijn er geen uitzonderingsgevallen mogelijk dan?

Er zijn een aantal manege's die draaien op kinderlessen. Als die moeten stoppen totdat het papiertje aanwezig is, kunnen ze wel opdoeken.

Ik ben eigenlijk zeer benieuwd naar welke stallen die daadwerkelijk lesgeven, NU, dus OP DIT MOMENT, een papiertje hebben... zijn die allemaal in overtreding? Of nemen ze onnodig risico?
Hoe doen diegene het dan die de cursus geven, hebben die wel een lesgeefpapiertje? Anders is het papier wat ze afgeven wellicht niet rechtsgeldig?

@Jos: Via PB regelen kan ook zomaar verkeerd uitpakken hoor, dan wordt t gewoon openbaar gezet...

@PeterV: Hebben jullie nu ORUN of Deurnemensen in dienst voor de engelse lessen eigenlijk?

En wie is er eigenlijk aansprakelijk als er een clinic wordt gehouden door iemand zonder papier, en er gebeurt wat? De stalhouder van waar de clinic gehouden wordt? de clinicgever? Eigen aansprakelijkheid van de deelnemer?
Worden er al papiertjes ondertekent waarin iemand afziet van aansprakelijkheid, zoals ik dat laatst bij een ZZproef zag, waar men met hoedje rijdt, ipv met cap?

Best allemaal belangrijke en interessante dingen om helder te krijgen, toch? en niet strakjes, maar nu, omdat deze dingen nu gebeuren en er nu problemen kunnen komen, of niet? Is er een overgangsregeling oid?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 10:16

Nou, hier ontgaat mijn totaal iets, maar naar mijn weten, zet ik het zelf recht, in mijn antwoord op jou reactie nadat ik dit topic begin, en daarna, zet Halloway het recht.
Had natuurlijk ook niet kunnen reageren, waarna het één en ander weer een eigen leven had kunnen gaan leiden. Had natuurlijk ook per pb kunnen reageren, om het via een achter deurtje het te camoufleren, dus als het ware de dingen die zijn gezegd of zijn beschreven, met de mantel de liefde te bedekken. Best leuk, dat ik van mijn zelf weet, dat ik er ook een nachtje over geslapen heb, over, hoe ik hierop zal reageren. Dacht na mijn wel verdiende nachtrust, ach ons kent ons, dus opende ik een topic, in de hoop dat andere hier misschien wat van zouden kunnen leren. Door dit soort van topics ben ik van mening dat de sport wel volwassen wordt, omdat ik weet, dat er zaken zijn die besproken worden op dit forum,… ach je gaf er eigelijk al zelf het goede antwoordt op,

Jos schreef:
op een forum heb je niet zelf in de hand wanneer iemand iets zegt.
dit was dus duidelijk verouderde informatie, en daardoor krijgen lezers weer een verkeerd beeld.

maarja dat is BOKT.

Hum is het gek, dat ik dacht, Jos, Halloway en Peterv, kaarten in dit geval, de zere plek aan, zoals het niet moet gaan met een spiegel naar hun zelf gericht, het grote probleem op bokt aan.. Maar jammer, het blijkt niet zo te zijn, kan ik nu lezen want zie hoe onprofessioneel wij met dit probleem omgaan, waar ik dacht, dat wij het voorbeeld hadden kunnen geven.

Doch zal het mijn instelling op dit gebied, niet veranderen, maar zoals Jos en Jessiejans zich nu opstellen, zal het probleem op bokt nooit veranderen.

Moeilijk hè bokker en tegelijk professioneel proberen te zijn.

Vr gr Peter Vet

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:19

Hm, dan heb ik het idd ook niet gesnapt.. bij voorbaat excuses voor mn post dan... (zo, doe ik lekker hip mee )

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 10:28

Cer schreef:
Hm, dan heb ik het idd ook niet gesnapt.. bij voorbaat excuses voor mn post dan... (zo, doe ik lekker hip mee )

Nee hoor, je snapt het wel, en kaart de goede dingen aan.
Wat ik nu schreef ging effe over iets anders.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:32

Oh okee, dat was dan een mazzeltje

Nou ja, ik vraag me gewoon dingen af maar eigenlijk gaat t me niet aan...
met die nieuwe regelgevingen worden er wel heel wat dingen een stuk ingewikkelder... en vooral voor een sport in ontwikkeling kan het lastig zijn. Gecertificeerde mensen zijn erg belangrijk, maar hoe komen die er , en wat doe je tot die tijd?