[WN] vraagprijs appaloosa...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chippewa

vraagprijs appaloosa...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 22:04

Hallo,
Even een vraagje...is de vraagprijs van 3000 euro voor een Appaloosa merrie zonder papieren van 2 jaar oud (few spot) teveel geld ?
De vader schijnt wel bekend te zijn, maar er is gewoon geen papier voor aangevraagd, ze zegt dat de merrie nog wel ingeschreven kan worden in het Nederlandse appaloosa stamboek.
maar vanuit gaande dat ze papierloos blijft, vroeg ik het me af....

Neemt niet weg dat ik haar helemaal geweldig vind, maar wil niet door liefde verblind worden en teveel geld betalen, tenzij de prijs volgens de kenners ok is...

Groetjes Jennifer
Laatst bijgewerkt door Chippewa op 14-01-06 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Zazoo

Re: vraagprijs appaloosa...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:05

ik heb een vraagje: WAT IS DE VRAAGPRIJS?!

Chippewa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 22:18

hahahha lekker dom van me...
3000 euro...heb het bericht al aangepast
de vader is overigens
Jokers Turbocat, maar ook daar kan ik niks over vinden

Groetjes

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:51

Beste .......ehhhh...schoenenmerk....(want chippewa is een amerikaans schoenenmerk).

Of € 3000 te veel is voor een paard waar jij blijkbaar helemaal voor valt? Wel, deel van het antwoord is gelegen in de vraag wat je er mee wilt.

Fokken voor het geld? Dan kunnen papieren noodzakelijk zijn.

Om nu van te genieten, straks op te gaan rijden en later een leuk veulen voor jezelf te hebben of te verkopen? Ook dan kunnen papieren hun nut bewijzen.

Puur en alleen voor jezelf en heel misschien later een veulen? Wat heb je dan aan papieren. Op papieren kun je niet rijden is een oud en wijs gezegde. En al die paarden die nu prachtpapieren hebben en tot 10 generaties hun afstamming kunnen bewijzen...rijden die lekkerder....zijn die mooier...liever...prettiger in de omgang?

En wat zegt afstamming. Er zijn ook van goede bloedlijnen k.lotepaarden gekomen terwijl ik ook gezien heb hoe iemand een paard uit de wei trok en er Nederlands Kampioen in een koeienklasse mee geworden is. Kortom, papieren zijn verdomde handig wanneer je op de plee zit en het toiletpapier is op.

En verder is het gewoon gebakken lucht waar alleen die mensen zich e druk om maken en om er later een veel te duur paard mee kunnen verkopen. En onthoud 1 ding...ieder paard met prachtige papieren stamt af van een boerenknol die het ooit in het verleden in Amerika leuk deed.

Soms moet je even de dingen in het juiste perspectief plaatsen. Leuk paard? Jij verliefd.....doen. Wanneer jij er vervolgens 25 jaar plezier van en mee hebt....wat is dan € 3000......En aan het eind van je leven heb je alleen maar je herinneringen......

En dan nog even heel practisch.....bied gewoon een lager bedrag...wanneer de verkoper het paard kwijt wil komen ze je wel tegemoet. Vergeet niet, het is op dit moment een Buyers Market. Een paard zonder papieren raak je aan de straatstenen niet kwijt.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:57

Ik vind Euro 3000 voor een paard zonder papier een hoop geld. Praatjes dat er 'gewoon' geen papier voor aangevraagd is zijn onzinverhalen. Mét papier zou het paard het misschien wel waard zijn, dus het is dom om het dan maar niet te doen.

Een papier van de NL-stippel-club heb je niet zo veel aan als je Appaloosa-shows wilt starten. Dat mag nl alleen met een officieel Amerikaans Appaloosa (ApHC) papier.

Wie is de moeder ?? Want als die ook niet goed geregistreerd is of het is geen Appaloosa en het veulen vertoont niet de verschijnselen van een Appaloosa dan wordt hij sowieso niet ingeschreven.

Een Appaloosa zonder kenmerken is 'gewoon' een paard en gezien de leeftijd zou ik er niet meer voor geven als Euro 1500.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 23:01

dit is turbo toen hij 3 jaar was
Afbeelding
vader turbo: joker l machine
moeder:zips meow

turbo staat nog net over de grens in belgie

jolly, zie mijn profiel is ook van deze amerikaanse appaloosa hengst

ik vind 3000 vrij veel maar het hangt er ook vanaf wie de merrie is en wat ze al kan
edit; zie nu dat ze pas 2 jaar is

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 23:09

SM heeft daar wel een punt....het is dus objectief gezien heel goed mogelijk dat het teveel geld is. Maar soms kun je niet objectief zijn...omdat je subjectief registreerd.

Mijn eigen appy? Heb ik veel te veel voor betaald zelfs in een tijd dat het een 'sellers market' was. Maar ik zou haar nu niet willen ruilen voor whatever geregistreerde Quarter die volgens de eigenaar € 50.000 of meer waard is. Want mijn paard kan gewoon mee het bos in, is Bomb-proof, heeft knalharde hoeven waar nooit geen ijzers onder hoeven en ik kilometers mee over straat kan, waarop ik in galop de krant kan lezen, een sms opstellen of mijn teennagels kan knippen. Kom daar maar is om op zo'n zenuwenlijer...met papieren....die alleen maar mooi kan zijn in een arena...en buiten de stal, rijbak, stapmolen, showarena en inrijbak van z'n lang zal z'n leven nergens komt.....omdat ie zo duur is en oh wee wanneer ie over een boomstronk struikelt. Maar goed, ik ben dan ook gewoon een simpele RR...en ik hoef er niet van te leven....ze leven van mij en ik leef voor hun.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 23:17

iski schitterend onderschrift

het is zoals je schrijft een vraagprijs, dus het is aan jouw om een ander bedrag te noemen
ik heb zelf de nederlandse appie club gebeld wat zo'n beestje waard zou zijn
dat is namelijk de enige plek waar je hem in krijgt en ook al kun je geen western appie wedstrijden rijden, de veulens worden zo wel geregistreed, als je dat van plan was

trouwens in mijn onderschrift staat een verwijzing naar resente foto's van jolly(en spatter)

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 00:00

Vader en moeder van dit paardje zijn beide geregistreerde Appaloosas.
Kun je navragen bij de Woldhoeve. Adres staat hier wel ergens op bokt.nl. In ieder geval hadden of hebben zij Zips Meow in bezit. Als dat allemaal klopt kun je een kopie van de papieren van deze paarden vragen en hulp bij registreren, daar is iemand van de AAHCH beslist wel behulpzaam, indien je dat wilt. Die zullen je ook vertellen wat er nog nodig is.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 00:06

het is niet zo simpel dance!
turbo heeft amerikaanse papieren maar voor zo ver ik weet betalen de eigenaren geen lidgeld aan amerika
er moet tegenwoordig DNA getest worden, van de vader en de moeder
ik weet niet of de moeder van de merrie die ze wil kopen ook een amerikaanse appie is
al met al schijnt het behoorlijk duur te zijn om nu nog papieren bij haar te krijgen uit amerika

er zullen namelijk geen dekbewijzen opgestuurd zijn

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 08:27

Ik kan er niet uit opmaken dat het paard van Amerikaanse of Nederlandse Appaloosa's afstamt en dat maakt heel veel verschil volgens mij. Het Nederlandse stamboek is een kleurstamboek, je komt op shows ook mini t/m grote paarden tegen. Mijn Appaloosa ruin stond in het hulpveulenstamboek ingeschreven, leuk maar wat heb je er aan.
Als beide ouders bekend zijn, kan je daar misschien nog wat mee maar dat zal nog een leuk bedrag erbij gaan geven.
Ik vind het een heel hoog bedrag voor een 2 jarig dier, zonder papieren.......(ik reken trouwens nog steeds alles om naar guldens!). In deze prijsklassen heb je best nog een ruime keuze, bv ook Quarter veulens met papier.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 09:07

Ik vind 3000 euro een te hoge vraagprijs voor een 2 jarige zonder papier.
Spatter geeft hier over al een duidelijk beeld.

@Iski: Ik begin een steeds duidelijker beeld van jou te krijgen.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:35

Ik zou zelf geen 3000 euro overhebben voor dit papierloze paard. Maar ik ben jou niet, dus als jij het geld ervoor over hebt, gewoon kopen

Chippewa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 11:02

Iedereen bedankt voor de tips, adviezen , opmerkingen etc.
Ik moet eerlijk zeggen, dat het bedrag mij te hoog klonk voor een paard zonder papier , ik ga er nog eens goed over nadenken en rustig verder kijken...heb geen haast en wil graag de juiste beslissingen maken.

Groetjes Jennifer

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:59

iski schreef:
...met papieren....die alleen maar mooi kan zijn in een arena...en buiten de stal, rijbak, stapmolen, showarena en inrijbak van z'n lang zal z'n leven nergens komt.....omdat ie zo duur is en oh wee wanneer ie over een boomstronk struikelt.,.

Heb je echt zo'n verknipt beeld van mensen met paarden die papieren hebben en shows lopen?
Mijn paard, die ik toch wel als op en top showpaard mét goeie papieren mag klassificeren denk ik, staat dagelijks in de wei/paddock, weer of geen weer, blub, sneeuw of bevroren ondergrond, doet er niet toe. Ze is kei gezond, fysiek en mentaal, heeft super hoeven waar de smid alleen af en toe een rasp onderdoor hoeft te halen en gaat mee 't bos in en straks als ze onder 't zadel is ook zeker mee op dagtochten, strandritten en andere leuke uitjes... náást het showen, wat ze overigens óók heel leuk vind.
En ik moet me stérk vergissen als niet de meeste 'gemiddelde' eigenaren van paarden mét papieren er zo over denken.

Even on-topic: 'Tuurlijk kun je op de papieren niet rijden en nee, garantie dat'ie iets kan wat z'n bekende voorvader kan is het ook niet, maar of je wilt of niet, ze bepalen wel deels de prijs van een paard. Je kunt je blind staren op het papier en te veel voor een kromme knol met super papieren betalen, maar aan de andere kant, heeft een paard zónder papier gewoon minder waarde en tenzij je geld te veel hebt en niet op een eurotje of 1000 hoeft te letten, is het toch slimmer om prijs/kwaliteit wel in het oog te houden.
Voorbeeldje: Koop jij merkloze TV waarvan je weet dat'ie eigenlijk te duur is als je voor het zelfde geld een TV kunt kopen van een goed bekendstaand merk? Die onbekende kan best heel goed zijn, en die van't goede merk een maandagmorgenmonsten... maar normaal gesproken zul je toch voor het goed bekendstaande merk gaan..toch? Dat merk is n.l. niet voor niets bekend geworden...

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:36

spatter schreef:
turbo heeft amerikaanse papieren

Wat voor papieren? Dekbewijs of registratie?

maar voor zo ver ik weet betalen de eigenaren geen lidgeld aan amerika

Sorry Spatter, maar wat bedoel je hiermee? (zelfde taal andere uitdrukkingen)

Dat klopt, als het betreffende paard geen registratie heeft moet DNA getyped worden (parentage verification).

ik weet niet of de moeder van de merrie die ze wil kopen ook een amerikaanse appie is

Zips Meow is een echte Amerikaanse Appie en ook geregistreerd.

al met al schijnt het behoorlijk duur te zijn om nu nog papieren bij haar te krijgen uit amerika

Hoe ouder het te registreren paard, hoe duurder het wordt. Kijk even op de site van de ApHC

zie mijn eerdere vraag hierboven, wat zijn dat dan voor papieren?

Inderdaad mensen, zelfs op een "goed" papier kan men niet rijden. Men kan het daadwerkelijk zelfs op de toilet hangen indien je geen rol meer beschikbaar hebt. (Als je dus geen rol van dat bewuste toiletpapier meer kunt betalen, zou ik me overigens ook geen paard aanschaffen toch?)

Over het te duur of niet te duur zijn/vinden van een aangeboden paard, kun je dus alleen maar zelf beslissen.

De verkoper vraagt een prijs en de koper is het daarmee eens of niet.
En als de koper van een paard hier alsnog papieren bij wil proberen te krijgen? Ook een eigen, maar wel een beetje dure beslissing voor een driejarige. Het is maar net wat koper er dan mee wil gaan doen. Het is een merrie, ik denk dus misschien wel een leuk veulentje fokken of zo. Of meedoen aan de rassenshows.

@Francis zegt: En ik moet me stérk vergissen als niet de meeste 'gemiddelde' eigenaren van paarden mét papieren er zo over denken.

Nee doe je niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:47

Dance schreef:
De verkoper vraagt een prijs en de koper is het daarmee eens of niet.
Amerikaanse rassen hebben de naam duur te zijn. Als je dus als 'leek' bij zo'n paardje uitkomt heb je dus geen idee wat 'duur' is en wat tè duur is.
Dat is ook de reden waarom dit item door TS gestart is.

Natuurlijk moet iedereen zelf weten hoeveel hij voor een paard betaald, maar als je niet weet wat reëel is kun je je daar ook geen voorstelling van maken.

Ik vind het dus heel logisch dat TS zo'n vraag hier eens stelt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:30

Dance schreef:
spatter schreef:
turbo heeft amerikaanse papieren

Wat voor papieren? Dekbewijs of registratie?

gewoon een amerikaans stamboek papier

maar voor zo ver ik weet betalen de eigenaren
geen lidgeld
aan amerika
turbo is verkocht en de nieuwe eigenaren zijn geen lid geworden van het stamboek
als de hengst niet ingeschreven staat , is er ook geen dekbewijs afgegeven en kun je ook geen papieren namens die hengst krijgen
Sorry Spatter, maar wat bedoel je hiermee? (zelfde taal andere uitdrukkingen)

Dat klopt, als het betreffende paard geen registratie heeft moet DNA getyped worden (parentage verification).

Zips Meow is een echte Amerikaanse Appie en ook geregistreerd.
ik heb alleen de gegevens van turbo gegeven(vader/moeder) niet van de moeder van de merrieal met al schijnt het behoorlijk duur te zijn om nu nog papieren bij haar te krijgen uit amerika

Hoe ouder het te registreren paard, hoe duurder het wordt. Kijk even op de site van de ApHC

zie mijn eerdere vraag hierboven, wat zijn dat dan voor papieren?

als je een merrie laat dekken moet de hengstenboer de dekgegevens opsturen naar amerika
tegenwoordig moet de hengst ook nog ieder jaar op DNA getest worden , net als de merrie trouwens
als dit allemaal niet gebeurd is wordt het dus een duur grapje
]

ik hoop dat het een beetje duidelijk is!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:43

Moet bij de Appi-club de hengst/merrie ELK jaar geDNAt worden ??
Bij de Q-club is dat eenmalig. DNA veranderd niet nl.

Als men vermoed dat er gefraudeerd is wordt er door een onafhankelijke aangewezen persoon nogmaals een DNA-monster genomen en opnieuw DNA vastgesteld.

Wat Spatter probeert te vertellen is dat er alleen veulens geregistreerd kunnen worden als de eigenaar ook op papier de eigenaar is en hij jaarlijks de dekkingen doorgeeft. Als de huidige eigenaar van de hengst dus geen overschrijving op zijn naam heeft laten plaatsvinden, maar er wel mee dekt dan zijn alle veulens die daar uit voortkomen dus niet-registreerbaar.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:48

SM dat bedoel ik!

en mij is vertelt dat er ieder jaar op DNA getest moet worden
ik denk vanwege fraude

inderdaad wat vreemd, als het bij de quarters niet hoeft

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:50

Nou zijn Appies toverballetjes, dat is bekend. Maar het DNA zal echt niet veranderen. Maar het stamboek zal er ongetwijfeld een goede reden voor hebben.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:14

Citaat:
Heb je echt zo'n verknipt beeld van mensen met paarden die papieren hebben en shows lopen?

Ja dus....maar let op....

Wanneer ik een, zoals jij dat noemt, 'verknipt beeld' heb kan dat op 2 dingen duiden!

Of A: Ik ben gek, ik zie dingen die er niet zijn en verzin ze dus... (kwestie van fantasierijke duim),

Of B: Ik benoem dingen die ik zie en dan niet als incident maar als patroon.

Jij mag het zeggen.

Neemt niet weg dat er gelukkig ook mensen zijn die hun paard ongeacht de economische waarde van tijd tot tijd lekker paard laten zijn, niet in een stal van 3 x 3 opsluiten en in een kudde plaatsen.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:15

Sugarmiss schreef:

Ik vind het dus heel logisch dat TS zo'n vraag hier eens stelt.

Trek ik ook absoluut in twijfel

Dat de hengst zowel als de merrie ieder jaar opnieuw een DNA test moeten ondergaan is voor mij ook nieuw. Moet toch weer eens in dat hoofdstukje van het regelboekje lezen. Ik dek namelijk niet met mijn appies Wat voor toverbalkleur ze ook krijgen, DNA verandert toch echt niet. VInd het wel vreemd, maar ja, zal het nakijken.

@Spatter: bedankt het is nu wel duidelijk. Weer wat geleerd

Maar nog even dit. De veulens uit de niet op naam overgeschreven hengst en zodoende de door de hengstenhouder niet ingestuurde dekbewijzen aan het stamboek, zouden toch nog geregistreerd kunnen worden. Echter dat vergt ten eerste alle medewerking van de hengstenhouder die het paard niet op zijn naam heeft laten inschrijven en kost een enorme som geld. Niet alleen het op naam zetten van de eigena(a)r(en) kost geld, maar de hengst moet ook inbetaald worden als hij dekt.
Namelijk alle eigenaren van de het paard zouden achteraf bij het stamboek geregistreerd moeten worden. Dan moeten alle dekkingen geregistreerd worden (data en merries, etc.) Dan moeten er een heleboel DNA tests worden gedaan. Als alles al precies te achterhalen is en je alle medewerking krijgt en je bent gewild er al die tijd in te steken, kost het héél veel dollars. Dan moet je werkelijk bij je zelf te rade gaan of het dat wel waard is.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:25

@Iski: niet van tijd tot tijd, maar zeker iedere dag, of het moest zo erg beestachtig zijn dat je zelfs geen hond meer naar buiten kunt sturen. Je weet best wat daarmee wordt bedoeld.

Voor de rest worden ze "opgesloten" in stallen van 4 x 4 of 5 x 4, dus het valt nog wel mee hoe erg paardonvriendelijk ze hier behandeld worden. O ja, sorry, mijn veulens van nog geen jaar oud, staan ieder voor zich daadwerkelijk in een 3 x 3 boxje als ze voor de avond en nacht binnenkomen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:42

iski schreef:

Ja dus....

maar let op....

Wanneer ik een, zoals jij dat noemt, 'verknipt beeld' heb kan dat op 2 dingen duiden!

Of A: Ik ben gek, ik zie dingen die er niet zijn en verzin ze dus... (kwestie van fantasierijke duim),

Of B: Ik benoem dingen die ik zie en dan niet als incident maar als patroon.

Jij mag het zeggen.

Kan het ook C zijn: Je hebt een te beperkt beeld van eigenaren met raspaarden. Je oordeel is gebaseerd op wat je in je directe omgeving ziet (je staat misschien op zo'n stal?) en daardoor dus vertekend.

Ik zei overigens niet dát je een verknipt beeld had, ik vroeg het... maar je bevestigt nu dus zelf dát je een verknipt beeld hebt... daarmee geef je dus al toe dat je oordeel niet op de werkelijke situatie gebaseerd is.

Overigens vind ik de term 'in de kudde plaatsen' niet synoniem voor een paardwaardig bestaan... Fly stond in een kleine kudde bij de man aan wie ik haar verkocht, maar had een álles behalve paardwaardig bestaan... ik denk dat Dot met alleen haar shetvriendje het dan een stúk beter heeft, ookal staat ze niet in een echte 'kudde'
Ook heel wat opfokveulens die zo fijn 'op het land' gaan komen daar slechter uit dan ze er in gingen...