[WN] barrel races....hoe gaat dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femie

barrel races....hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 13:35

hej,

ik ga van de zomer naar me tante toe en die fok quater horses. ze rijd er ook barrel races mee. als ik daar heen ga ik ook barrel races doen(deze zijn wel speciaal voor de beginnende ruiter). maar ik weet wel wat het ongeveer inhoud maar niet wat het precies is daarom vraag ik of er hier misschien mensen zijn met ervaring en die mij er wat over kunnen vertellen.

ik ben ook op zoek naar een boek erover.

dus weet jij nog een goed boek of heb je info voor me. reageer.

groetjes femie

iski

Re: barrel races....hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:46

femie schreef:
hej,

ik ga van de zomer naar me tante toe en die fok quater horses. ze rijd er ook barrel races mee. als ik daar heen ga ik ook barrel races doen(deze zijn wel speciaal voor de beginnende ruiter). maar ik weet wel wat het ongeveer inhoud maar niet wat het precies is daarom vraag ik of er hier misschien mensen zijn met ervaring en die mij er wat over kunnen vertellen.

ik ben ook op zoek naar een boek erover.

dus weet jij nog een goed boek of heb je info voor me. reageer.

groetjes femie

Beste Femie,

Barrelrace...heel simpel en dus, zoals altijd, buitengewoon ingewikkeld.
Het simpele verhaal? Over een startlijn en dan volgens een vastomschreven parcours om 3 tonnen (barrels) heen en dan weer terug over de startlijn die dan, hoe verzin je het, finishlijn heet.

Het ingewikkelde aan dit alles? Het moet uiteraard zo snel mogelijk, niets aanraken of omver kegelen (da's namelijk weer een geheel andere sport). Ik heb het afgelopen zomer in de US gezien....pffffff vliegende start (alsof ze de trein moeten halen) vanonder de tribunes vandaan in een arena van zo'n 150 bij 70 meter....en dan moet je goed kijken want het is voorbij voor je er erg in hebt. Zit je op de 12e rij voel je nog de wind voorbij suizen.

Boek erover? Kijk eens op: http://www.westernhorseman.com/products/books.shtml

Daar vindt je allerlei boeken over de westernsport. Betaalbaar en online te bestellen.

femie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 14:00

hejz bedanmkt voor de info. ik zal zeker ff een kijkje nemen op de site.

gr femie

AAW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:18

Beste Femie,
Wij geven deze zomer een barrelrace clinic, misschien vind je het leuk om te komen kijken??
Klein beetje advies: begin op een paard dat het al kan en doe het in het begin rustig aan.
Kijk voorbij de barrels en niet naar de barrel, geheid dat je paard er anders tegenop loopt.
Mocht je het voordat je naar je tante gaat alvast een keer willen proberen dan moet je het me maar even laten weten... we geven er namelijk ook les in.
groetjes Peggy Edit Shadow0: tel.nr verwijderd, graag via PB

Shadowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:06

Hee bij Peggy,
dat is een goeie, lijkt me ook erg leuk een keer te doen, heb er alleen geen paard voor. en met shadow moet het maar niet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:16

Ik denk dat wij hetzelfde 'probleem' hebben Marja, als we dat 1x doen met onze knollies, dan gaan we volgende keer in de pleasure waarschijnlijk net zo hard

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:18

Wow lijkt me gaaf

AAW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:33

Ik heb twee paarden beschikbaar om dit op te doen. Deze kunnen allebei al barrelen, maar ik heb ook nog een hele rustige die niet harder wil dan een "lope". Maar is wel lekker om het een keer op te proberen.
We zijn de site aan het aanpassen, kijk daar van de week even op voor data etc. (zie evt. ook onder 'western' --> clinics bij all around western.
groetje peggy

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 23:29

IK denk idd dat AAW wel gelijk heeft dat je het rustig aan moet doen en langzaam opbouwen. Niet ieder paard is er qua bouw voor geschikt. Niet voor niets worden in de US paarden speciaal voor gefokt. Maar feitelijk geld dit voor veel disciplines. Alleen vraagt Barrelracing veel van de pezen en het explosievermogen van je paard.

Ook ben ik van mening dat de gemiddelde arena niet groot genoeg is voor deze tak van sport. Uiteraard moet een paard kort om de barrels heen maar aangezien wij geen specifieke barrelsport afdeling hebben (vaak is het tijdens wedstrijden een extraatje) zijn er hier ook weinig speciaal voor dit doel toegeruste paarden.

Maar het blijft een leuk en spectaculair onderdeel waarvoor het goed is om een clinic te organiseren. Techniek is belangrijk..

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 23:49

Citaat:
het explosievermogen van je paard

.... Afbeelding ?

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 09:17

Wranglerbutt schreef:
Citaat:
het explosievermogen van je paard

.... Afbeelding ?

Weinig aan toe te voegen....op deze manier raak ik wel af en toe mijn krant kwijt (zie bijdrage in topic 'vraagprijs appaloosa).

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:07

Ik vind Barrelracen een vaak onderschatte sport.
Zoals zo vaak wordt de technische training vooraf over geslagen en ragt men het paard rond de tonnen. "Leuk om erbij te doen".
Het resultaat is dan iets wat grenst aan dierenmishandeling en menig paard is niet voor niets 'over de zeik'.
Misschien dat het voor de ruiter leuk is en voor het publiek, maar voor het paard zeker niet.

Shadowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:55

Zeker weten sonja, wel gezellig als we 4 rondjes meer doen dan de rest hahahaha

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:26

Als je de pure barrelrace paarden ziet in amerika, zijn die inderdaad helemaal hyper op die barrels, en nee daar hoef je niet meer mee te proberen te pleasuren ofzo.
Maar afhankelijk van hoe cool je paard is kan je best een eind komen zonder dat je paard "over de zeik" gaat. Ik heb met Jane, ons lespaard, waar we beginners en kinderen op kunnen zetten en die de rust zelve is (nu nog steeds dus), vorig jaar flink barrelrace geoefend. Met behulp van een goede serie over barrelrace techniek en trainingsmethoden in de Quarter (jaargang 2002) en van Martina.

En dat ging erg goed (ik moest op de NK04 alleen Peggy voor me laten. Dit jaar niet meegedaan, beetje druk met ranch opbouwen). Als Jane de tonnen ziet wordt ze nog steeds wel sneller, maar ze blijft prima beheerst en controleerbaar, en dat moet m.i. juist in een barrelpaard, anders vliegen ze alle kanten op behalve de goeie. En ze wisselt steeds vanzelf op tijd naar de goede galop joepie.

Dus, je kan best leuk barrelen zonder je paard voor altijd te verpesten ofzo, tenzij je paard uit zichzelf al een beetje stuiterig is.

Caballo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 05:02

Sugarmiss schreef:
Ik vind Barrelracen een vaak onderschatte sport.
Zoals zo vaak wordt de technische training vooraf over geslagen en ragt men het paard rond de tonnen. "Leuk om erbij te doen".
Het resultaat is dan iets wat grenst aan dierenmishandeling en menig paard is niet voor niets 'over de zeik'.
Misschien dat het voor de ruiter leuk is en voor het publiek, maar voor het paard zeker niet.

Ik geloof niet dat jij wel eens de barrelraces van dichtbij mee hebt gemaakt...
Ik heb verschillende barrelraces bijgewoond en heb nog nooit zoiets wat jij beschrijft mee gemaakt. Er gaat wel degelijk een training aan vooraf en de paarden gaan niet helemaal over de zeik. De paarden weten vooraf wat er gaat gebeuren en dat er snelheid van ze verwacht wordt. Daarom lijkt het alsof ze over de zeik zijn. Twee tellen na de race is het paard weer zichzelf en is de kalmheid zelve. En zonder training kan je zo'n paard niet vlak langs de tonnen laten rennen. Ik heb het allemaal van dichtbij mee gemaakt.

AAW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:39

Ben het met Caballo eens....

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:43

Leuk verhaal van Caballo wat voor Amerika geldt, maar hoeveel Nederlanders heb je hier in NL op een verantwoorde manier zien Barrelen ??

Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:44

dan moet je slalommen wij doen het ook 1 keer in het jaar met onderlinge wedstrijd het is vet gaaf en dan zo snel mogelijk

AAW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:50

ik weet niet of je mij met Zee the Wind wel eens gezien hebt???
Zee staat in de line up op rust...
Kom anders maar een keertje kijken bij mij thuis dan laat ik je zien hoe je een barrelpaard kan laten racen en vlak daarna weer rustig krijgt...
Het probleem is meestal dat je het paard hyper moet hebben voor de race maar daarna moet hij weer tot rust komen. Als je hem dit aanleert door niet te vaak echt te racen en altijd als je het doet maar 2 keer. leert hij dat het hierna over is.
Ik vind het jammer dat er vaak verkeerd hiervoor getraind wordt, en barrelracing dus een slechte naam krijgt. Ik zou graag iedereen het tegendeel willen bewijzen....
groetje peggy

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:03

AAW schreef:
Ik vind het jammer dat er vaak verkeerd hiervoor getraind wordt, en barrelracing dus een slechte naam krijgt. Ik zou graag iedereen het tegendeel willen bewijzen....
groetje peggy

Dat bedoel ik dus ook, ALS er al getrained wordt.

AAW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:13

hoeveel mensen zien we verkeerd trainen voor bijvoorbeeld de reining?? of de pleasure?? of dressuur?? of springen?? of uberhaupt hun paard niet begrijpen??
Mensen doen toch wel wat ze doen...
Voor iedereen die dit leest: ik zou dolgraag wat meer barrelracers in Nederland zien.. maar zoals voor elke sport geldt: een goede opbouw en balans in het werk is essentieel!!!
Voor wie meer info over barrelracing wil... kom naar de clinic die wij geven op 16 juli

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:35

hallo,
wij doen barrelrace just for fun en hebben 26 februari onze 2de editie (wel in België, Leopoldsburg). Zijn met een groep mensen die onze zondagmiddag wat wouden opvullen in de koude dagen en zijn ermee begonnen. De eerste editie is prima verlopen en hopelijk gaat het met de volgende ook zo. Buiten barrelrace hebben we ook slalom en bierrace (dat onderdeel sprak natuurlijk het meeste aan). Stonden 3 pinten bier eentje op 80 cm van de grond eentje op 60 cm en eentje op 30 cm. Het is de bedoeling om zo snel mogelijk de pint te nemen, leeg te drinken, terug te zetten en verder te gaan. Maar die op 30 cm van de grond is heel laag en moet je dus echt naast je paard hangen (en dat na 2 pinten snel leeg te drinken) echt geweldig is dat.
We hebben ook een site http://www.barrelrace.be kan je eens kijken naar foto's, filmpjes,...
Veel plezier met je tante.
groetjes

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:51

Ik doe met Jae zowel Trail als Barrel race en ik ondervind daar weinig problemen mee. Zowiezo is de Barrel race meestal de afsluiter van de dag dus je hoeft niet daarna nog te pleaseren, en als je de techniek thuis rustig trained en het racen bewaart voor de wedstrijd arena zal je paard er ook niet gekker van worden.

Op www.barrelhorses.com staan filmpjes van een beroemde barrelracer. Heel interessant en leerzaam.

femie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 12:06

hejz,

ik zal zeker op de site's kijken. ik heb nu ook een boek gekregen van me tante over barrelraces. het is van Charmayne James. dus die ben ik nu aan het lezen.

ik begin er steeds meer zin in te krijgen.....

groetjes femke