[WN] ikwil western gaan rijden wie heeft tips?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

maja86

ikwil western gaan rijden wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 22:03

hallo,
bedankt voor t lezen alvast,
ik verzorg een arabiertje (pools) van 5 jaar, ze is 1.50 groot, en ik rij met een dressuur zadel.
ik ben helemaal weg van western (cowboys en zo)
nou wil ik een westernzadel gaan kopen, maar ik weet begod niet waar ik op moet letten, (is leer beter of kunststof?) blalabla
ik ben er achter dat ik 16 inch moet hebben, maar kan iemand mij verder advies gven en de voor en nadelen van het western rijden,
mijn verzorgpony is nogal aktief, en schrikachtig (dit is mijn schuld ik moet eer de leider zijn )
maar met western moet je (voor zover ik weet) met vrij losse teugels rijden,
heb je dan niet eerder kans dat het paard er vandoor gaat in mijn geval?
misschien zijn dit wat domme vragen,
maar ja ik weet er echt niks vanaf en dalijk koop ik een zadel dat niet past of wat dan ook,,,,
please help me

heel erg bedankt voor de reacties alvast

plutolover

Re: ikwil western gaan rijden wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:27

heey kijk in het western forum hier op bokt. Kom je veel over te weten. Zelf wil/rij is ook western.

Heb al een zadel maar de buegels zijn nog te lang moeten nog gaten in om op mijn maat te krijgen

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:52

Een zadelmaker kan wel bepalen welk zadel jouw paardje nodig heeft, verder zijn lessen natuurlijk onmisbaar als je wat nieuws wil gaan leren.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:03

Misschien kun je eens gaan kijken bij een westernstal in de buurt, en eens een lesje nemen, daar kun je vast met al je vragen terecht, en kunnen ze ook meteen alles goed uitleggen en laten zien, en kun je ook de rijstijl en t zadel enzo eens proberen.
Western rijden is inderdaad met lossere teugels, en dat is natuurlijk weer iets heel nieuws voor je paardje, maar zodra hij doorheeft wat de bedoeling is zal dat snel goed gaan hoor. Veel actieve paarden worden juist braver met western rijden heb ik wel eens gehoord
En verder ligt het niet aan het zadel of hoofdstel, maar aan de manier van rijden, western rijden kan ook gewoon met een engels zadel, en omgekeerd.
Het is wel zo dat je beter een tweedehands merkzadel kunt kopen, dan een nieuw goedkoop zadel, die hebben een betere pasvorm.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:22

Ik ben zelf nog niet zo lang geleden overgestapt van engels naar western, voordeel dat ik geen eigen paard heb want ik moet het eerst zelf goed leren. Ieder heeft zijn eigen ding, wanneer het engels versus western is heeft iedereen zijn eigen voor- en nadelen.
In het begin mag je best met kortere teugels rijden, want net als bij engels is het belangrijk dat je altijd controle hebt. Dus niet er van door gaan. Rijdt ander eerst door met het zadel wat je nu hebt maar rijd meer op controle en ontspanning. UIteindelijk kan je het paard meer loslaten.
Wat ik vooral heb geleerd met western is om beter en meer gebruik te maken van zit en gewicht. Daardoor kan je al snel met minder druk rijden. Van les leer je natuurlijk het meeste, want dan heb je iemand die goed let op wat je doet.
Zadels moeten net als andere zadels goed passen en dat is moeilijker te zien en te voelen dan bij een engels zadel.
Misschien is er een westernmanege in de buurt waar je een keer kan gaan kijken en vragen??

Vind een arabier onder een westernzadel trouwens super om te zien! Veel succes.

Heike
Mede-oprichtster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 08:12

VMR --> WN

maja86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 11:07

heel erg bedankt voor de tips, ik zal zeker eens naar zon stal gaan of manege, om te kijken of ik daar een keer een lesje kan nemen
groetjes maja

CounTree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:35

Leuk weer iemand die met een arabier western gaat rijden!

Ik heb je inmiddels een mailtje gestuurd!

Groetjes en hopenlijk gauw een keertje tot ziens op 1 van de dawra evenementen!

gr. nancy

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:57

Zoals de rest ook al gezegt heeft een zadelmaker kan je helpen met het vinden van een passend zadel. Verder kom je met les al heel ver. En over de losse teugels: ik rijd nu nog niet met losse, dat zal mijn pony eerst moeten snappen, dus dat zijn we aan het opbouwen.

Verder is di evan mij er braver door geworden. Bijv met springen, dan werd ze super heet en was het stuur een stuk minder. Ik kan nu bijna met losse teugels gaan springen En buiten merk ik het ook.

maja86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 11:57

heel erg bedankt, dat met losse teugels rijden zou niet zon succes worden voorlopig, ik hoor heel veel dat paarden braver worden met western rijden, hopelijk word het rijden tussen mij en nesty ook beter,(niet meer zo schrikachtig)
ik vraag me af of ik met een westernzadel ook naar de les kan, ik les 1x in de week opde manege, voor zo ver ik weet word er geen western les bij onze manege gegeven (duikse hoef in kaatsheuvel)
ik ga nog eens rondneuzen op internet waar dat in de buurt gegeven word

groetjes maja

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:42

kijk eens bij de sticky boven aan western staan adressen voor les

verder rijdt ik ook sinds kort western met een arbier maar les is daarbij wel erg belangrijk hoor!
leuk misschien idd tot op een dawra wedstrijd

Boyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:57

maja86 schreef:
hallo,
bedankt voor t lezen alvast,
ik verzorg een arabiertje (pools) van 5 jaar, ze is 1.50 groot, en ik rij met een dressuur zadel.
ik ben helemaal weg van western (cowboys en zo)
nou wil ik een westernzadel gaan kopen, maar ik weet begod niet waar ik op moet letten, (is leer beter of kunststof?) blalabla
ik ben er achter dat ik 16 inch moet hebben, maar kan iemand mij verder advies gven en de voor en nadelen van het western rijden,
mijn verzorgpony is nogal aktief, en schrikachtig (dit is mijn schuld ik moet eer de leider zijn )
maar met western moet je (voor zover ik weet) met vrij losse teugels rijden,
heb je dan niet eerder kans dat het paard er vandoor gaat in mijn geval?
misschien zijn dit wat domme vragen,
maar ja ik weet er echt niks vanaf en dalijk koop ik een zadel dat niet past of wat dan ook,,,,
please help me

heel erg bedankt voor de reacties alvast

hoi,
Ik rijd zelf Western op een heel rustige Tinker...
Maar ik weet echt niet hoe jouw paardje zal reageren als je Western gaat rijden...!Het valt meestal wel mee hoor !
Ik zou zeggen vraag mensen om veel info en dan kom je er wel...!
groetjes van mij

Njen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 16:14

Ik heb vandaag voor de lol de neusriem eraf gehaalt en met lange beugels gereden op een engels zadel, mijn verzorghaf snapte er echt niks van, ze zwalkte van de ene naar de andere kant en wist niet meer wat ho betekent, terwijl ze normaal op de stem goed reageerd. Het was trouwens wel grappig en een ervaring opzich. Jammer dat westernzadels zo duur zijn, ik denk dat ze het geweldig zou doen met een beetje les.

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 16:50

MysticTinker schreef:
Misschien kun je eens gaan kijken bij een westernstal in de buurt, en eens een lesje nemen, daar kun je vast met al je vragen terecht, en kunnen ze ook meteen alles goed uitleggen en laten zien, en kun je ook de rijstijl en t zadel enzo eens proberen.
Western rijden is inderdaad met lossere teugels, en dat is natuurlijk weer iets heel nieuws voor je paardje, maar zodra hij doorheeft wat de bedoeling is zal dat snel goed gaan hoor. Veel actieve paarden worden juist braver met western rijden heb ik wel eens gehoord
En verder ligt het niet aan het zadel of hoofdstel, maar aan de manier van rijden, western rijden kan ook gewoon met een engels zadel, en omgekeerd.
Het is wel zo dat je beter een tweedehands merkzadel kunt kopen, dan een nieuw goedkoop zadel, die hebben een betere pasvorm.

idd dat over acieve pony's die rustiger worden, ben ik het mee eens, de mijne was letterlijk een racebeest, en super schrikachtig en rennerig enzo. sindat ik nu een paar maandjes met NH en western bezig ben is dat enorm veranderd