[WN] Spli van leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gianlucka

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 17:18

Oh dat geloof ik ook zeker, ik zal mensen die niet kunnen rijden zowiezo afraden om zelf hun paard in te rijden.... maar bij ons wordt niet lichtgereden bij het inrijden van een paard

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:47

gianlucka schreef:
Oh dat geloof ik ook zeker, ik zal mensen die niet kunnen rijden zowiezo afraden om zelf hun paard in te rijden.... maar bij ons wordt niet lichtgereden bij het inrijden van een paard

sorry voor de dubbelpost..

Maar hoezo doen wij niet aan lichtrijden? Wanneer ik train rijd ik licht totdat mijn paard soepel en warm is...dan ga ik pas zitten.
En volgens mij ben ik niet de enige.
Maar wat is het nut ervan om niet licht te rijden bij het inrijden van een paard? Volgens mij is het geen blonde vraag want het lijkt mij allemaal een beetje sterk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:56

Bij een jong paard wat nog weinig balans heeft en zich nog niet draagt in een jog kun je maar beter wel lichtrijden.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:06

dat dacht ik dus ook...Maar aangezien ik daar niet honderd procent zeker van was heb ik maar niet te snel geoordeeld.

En met het rijden van een ouder paard? direct doorzitten of eerst lichtrijden in de warming up?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:26

Ik rij ook licht hoor!! De jog sterk maken doe ik juist door ook voorwaarts de draven en veel overgangen en tempo wisselingen te maken, ook in de draf, en dus ook lichtrijden.

Ik rij elk paard eerst lekker voorwaarts tijdens de warming up, en ook tijdens de cooling down. Ik vind het zelfs een beetje "sneu" wanneer ze altijd maar langzaam moeten.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:42

Denk ook wel dat een verzameling een beetje zwaar is om mee te beginnen.
Maar ik denk dat ik dan ongeveer dezelfde warming up en cooling down methode als jij gebruik....toevallig!

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 07:29

Kijk, Ik rij zelf geen paarden in want zover ben ik nog lang niet.
Maar bij ons rijden ze nooit licht. Niet bij inrijden, niet bij het warmrijden van oudere paarden. Ik las een paar berichten terug wel iets over tempowisselingen, dat doen wij ook en we doen bij het warm rijden ook veel oefeningen met schouders inbuigen en de kont naar binnen en naar buiten enzo, maar ik heb al een paar keer gezien dat ze een paard zadelmak gingen maken en ik heb ze nog geen 1 keer zien lichtrijden.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:49

Vind ik niet echt een goede manier dan...(no offence) maar het lijkt mij niet meer dan normaal om je paard eerst even warm te laten lopen voordat je het zwaarder voor hem maakt.
Ik rij zelf een NRPS merrie die redelijk hoog opgooid dus ik rijd wel even een poosje licht hoor tijdens te warming up...is ook fijner voor mij!

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 10:02

Tsja wat ik zeg, ik ben zelf nog lang niet zover dat ik een paard WIL inrijden. Ik vind zelf dat mijn niveau daarvoor nog te laag is. Ik heb geen idee of het beter is voor je paard om eerst licht te rijden of niet, dus ook daarover ga ik niets zeggen, ik weet alleen dat zij dat niet doen. Ik heb zelf eerst jaren dressuur gereden en als mijn paard hoog opgooit dan wil ik inderdaad wel eens gaan lichtrijden anders krijg je zo'n buikpijn
Maar als het inderdaad zo is dat het beter is, ook bij een nieuw in te rijden paard, om licht te rijden, is het goed dat jullie dat wel doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 10:20

Lichtrijden is idd uitgevonden voor het comfort van de ruiter. Voor het paard is het een ongelijke belasting. Reden waarom je ook regelmatig 'van hand' moet wisselen.

Nu kun je je dus afvragen waar het paard meer last van heeft; een in balanszijnde ruiter die het paard wisselend belast of een bonkende ruiter omdat het paard niet lekker doorzit.

Mijn paarden geven aan voorkeur te hebben voor het eerste

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 10:49

Ja tuurlijk als je paard niet lekker zit is het voor je paard waarschijnlijk prettiger als je gaat lichtrijden, nou moet ik zeggen dat wij niet echt knollen hebben die rot zitten. We rijden voor namelijk op quarters een haflinger en een tinker en eerlijk gezegd zitten ze allemaal als een huis!!! maar ik heb nooit anders geleerd bij de western om gewoon door te zitten, bij de dressuur uiteraard niet!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 10:59

Niet alle Quarters zitten lekker, ik ken er genoeg waar ik blij ben dat ik kan lichtrijden .
Citaat:
bij de dressuur uiteraard niet!
Wat denk je dat Anky doet tijdens warmlopen; lichtrijden dus en waarom niet tijdens een wedstrijd/proef; omdat het daar niet toegestaan is.

Dat is met western dus niet anders.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:30

Ik heb begrepen dat licht rijden bij de warming up van toepassing is en als de spieren warm zijn en de rug losser, het beter is om door te zitten. Bij lichtrijden is alles uit balans. Althans volgens de NH.
Ik zelf rij nooit licht echter doe het paard inwerken op de grond met zadel. Zo zet zich het zadel goed en is het makkerlijker bij te spannen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:34

Ik denk dat we afdwalen van het onderwerp

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 11:51

Je hebt gelijk dat anky niet lichtrijdt tijdens de proef omdat dat niet mag, maar zo hoog ben ik niet gekomen in de dressuur hoor, ik ben blijven hangen in de L en daar is het gewoon lichtrijden tenzij doorzitten wordt gevraagd, vandaar.... ik rij nooit wedstrijden verder dus ben ik nooit verder gekomen......

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:45

we dwalen inderdaad af...

iemand nog reacties dan op mijn eerder genoemde Rieky uitspraak??

even ter opfrissing van het geheugen.
Mijn buurjongen heeft zijn merrie op anderhalf beleerd en ken nu ze ruim 2 is al bijna alles.
Rieky vond dat hij laat begonnen was...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 22:32

Ben het helemaal met je eens brendageene..
heb alleen vraagje..
Waarom ben je er voor het eerst op gaan zitten terwijl hij vaststond? Lijkt me nogal link namelijk!

Ben benieuwd naar je uitleg...vraag me namelijk serieus af waarom je dat gedaan hebt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 06:46

Exact die vraag had ik ook. Het lijkt mij nl. ook gevaarlijk. Ik probeer altijd iemand mee te laten lopen. Meestal gebeurt er niets, maar als er toch een bokje of zo komt, dan heb je die persoon op de grond hard nodig om het voorwaarse er even in te houden.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 20:55

nou de aller- allereerste keer dat ik op zin rug zat stond hij niet vast maar werd vastgehouden door een stalgenoot, wel alleen een halster om. Ik heb het gewoon spelenderwijs gedaan. Eerst naast hem gaan springen, dan eens naast hem gaan staan op een speciekuip, met mijn bovenlijf over hem heen hangen, er helemaal op gaan hangen. En ik heb een paard wat echt van haast niks onder de indruk is, ik vertrouwde erop dat hij niet gek ging doen. Misschien wel gevaarlijk ja, maar dat is dan mijn risico. Er zijn zat paarden waarbij ik de eerste keer er wel alleen met zadel op zou gaan zitten. Ik heb bij mijn paard gewoon gedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld was en dat vond hij dus ook, want dat wat ik doe is goed (hier ging dus wel bijna een jaar lang grondwerk aan vooraf ) De eerste stukjes stappen en sturen gingen ook zonder zadel, op het erf alleen dan wel met hoofdstel. Dit omdat ik vind dat je zonder zadel veel beter kan voelen wat het paard doet. En ik heb heel veel zonder zadel gereden, dus ik ben iemand die er niet zomaar afvalt als het paard een onverwachte beweging maakt.

Ik weet dat een hoop mensen wel liever alles 100% veilig doen, maar ik ben best een durfal in dit soort dingen. Zo ging ik ook bijna gelijk met hem naar buiten, en ook hier bewees hij zijn vertrouwen in mij want het enige wat hij eng vond waren de koeien in de wei

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 21:08

Vind jouw manier een beetje onortodox en wat link, maar als het bij jou heeft gewerkt heb ik daar geen problemen mee.
Dit is zeker niet de manier waarop ik het ga aanpakken, maar ik denk dat iedereen een andere manier heeft.

Maar ik vind wel dat je het beste in de bak kan zijn wanneer je voor het eerst op een paard gaat zitten. Dit omdat je dan zelf zachter valt als je valt. en al helemaal omdat je paard dan zacht valt mocht hij helemaal flippen!
En je paard kan er niet echt vandoor gaan als je eraf gevallen bent.
Dit is allemaal voorzorg! en dat zijn wel dingen om serieus bij stil te staan.

DubbelFun

Spli van leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:20

Heb je al eens uitgerekend wat een jong paard je kost aan stalling, DA-kosten, verzekering etc tot je hem kunt berijden

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:32

Dat is wel zo, maar bij mij is het meer om mijn ouders om de tuin te leiden....
Een paard wat in 1 klap een kapitaal kost had ik er nooit door kunnen drukken.
+ dat ik mijn merrie Kimberley ook nog heb en Travis wordt haar opvolger..tot die tijd heb ik Kim nog.
Wil hem ook graag helemaal naar mij eigen hand zetten...en als ik dan begin met beleren doe ik dat onder begeleiding van een goede instructeur.

Stalling kost me trouwens niks...ik heb zelf stallen.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 18:54

Dinopino schreef:
Het gevaar van een jong paard kopen is toch dat je er te jong mee begint.
Ook al heb je stallen zelf thuis, daarom blijft de verleiding toch groot om er vroeger mee te beginnen. En reken maar na wat een paard per jaar kost ook al heb je eigen stallen. Al die tijd betaal je voor een paard waar je niet volop kan rijden. En wat heet beginnen. Stel ik heb een zwakke enkel door iets. De dokter zegt langzaamaan beginnen. Ik heb nog nooit gehoord dat een dokter zei een maand voorzichtig beginnen en dan een paar maanden rust. Wat ik wil zeggen, wanneer je op een paard gaat zitten wat nog niet uitgegroeid is, ook al is het maar een kwartier. Wanneer die dat gewicht nog niet kan dragen, is het dan de bedoeling pocomiss dat ie het jaar daarna volledig herstelt op de wei. Een paard een paard laten is wel leuk en aardig maar je moet hem ook eerlijk voorbereiden zodat zijn rugspieren en pezen je ook goed kunnen dragen.

Maar wie zegt dat als ik een paard heb, ook wil rijden?? Voor mij is een paard hebben niet alleen rijden. Wat ik het belangrijkst vind is Liefde, omgang, er zijn meer dingen dan alleen rijden!!

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 10:35

Anya schreef:
Maar het is wel waar dat je jezelf een bepaalde datum hebt gesteld Klaas. Ik heb mezelf altijd voorgenomen om met Wiz te beginnen als hij drie is. Maar nu hij bijna drie is en zo ontzettend groot wordt en duidelijk nog heel slungelig is, denk ik dat hij in ieder geval de zomer en waarschijnlijk de winter ook nog wel als 'nietsnut' in de wei mag doorbrengen. En alhoewel ik best bereid ben te wachten, is dat toch een beetje een teleurstelling.

Goed besluit Anya; je kan er 25 of zelfs 30 jaar plezier van hebben als je de boel goed opbouwt in plaats van 15.
Vorig jaar les gekregen op een camargue-anda ruin van 33 en die was soepel als een jonge paardengod.
Halfgod Alexander bracht Bucaephalus op diens 7de onder het zadel en dit paard sneuvelde in volle bloei met 26 tijdens de veldslag voor de oversteek naar India.
Echt, twee jaar wachten levert er niet alleen veel méér op maar ook de jaren dat je rijdt is het paard geestelijk evenwichtiger.
Goede beslissing!

Mijn compacte campocrosser-hengst heb ik gekocht met 1½ en is nu 4½, geen slungel, geestelijk en lichamelijk enórm goed voorbereid.
Ja, hij is ook al onder het zadel gebracht maar ik ríj er vrijwel niet mee.
Ik stop er zéker 5 uur per week in, soms 15 en we hebben de grootste lol samen maar ook komend jaar gaat hij nog niet vol aan de bak onder het zadel. Leerblokken met gróóóte 'pauzes', meer niet.
2007 gaat hij onder het zadel door de molen maar dan nóg wil ik hem leerpauzes geven. Dan is hij 5½ richting 6.

Je kan zát doen met een paard zonder er op te hoeven ziten. Alle tijd die je er vanaf de grond in steekt is pure winst later onder het zadel.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:54

Volgens mij hebben jullie wel gewoon paarden om ernaast wel volop te rijden. Maar stel iemand die niet beschikt over eigen stallen en zijn eerste paard zelf wil beleren en die op een pensionstal staat waar de andere ruiters vrolijk naar wedstrijden gaan of aan gemeenschappelijke buitenritten deelnemen. Het lijkt me stug dat die vrolijk 4 of 5 jaar haar of zijn paardje op de pensionstal bezoekt en voorbereid om te gaan inrijden en daardoor toch echt wel 4 jaar rijplezier misloopt. Die zou dan het best voor die periode een paard kunnen huren of lenen dan zou het kunnen. Wanneer dat niet het geval is denk ik toch echt dat er een grote kans bestaat dat deze ruiter iets te vroeg met longeren en de rest zal beginnen.( ik heb het niet over rechtuit naast de fiets of naast een persoon )