[WN] Ehhh die schroefjes van je hoofdstel he... :o

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ehhh die schroefjes van je hoofdstel he... :o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:33

Die schroefjes he, die ehhhh tja hoe ga ik dit zeggen zonder voor aap te staan.... Hmmm waarschijnlijk gewoon NIET.....

Die schroefjes, die moet je dus regelmatig controleren Anders zou het zo maar kunnen dat je bijvoorbeeld op een niet nader bij naam te noemen vierjarig fris beest zit en je voelt na een half uur rijden ineens dat het bit begint te zakken en het hoofd van je paard niet..... Gelukkig bleek knopje HO nog redelijk te werken en kon ik afstappen en 'm gauw bij het neusriempje pakken. Hoofdstelletje pleurde namelijk vormeloos op de grond....
Achterkant van het schroefje lag trouwens keurig in de hoek waar ik opgestegen was, dus ik heb ruim een half uur gereden, in 3 gangen, met slechts een half schroefje in m'n bakstuk.

Ehhhhh zullen we 't maar op een beginnersfoutje houden?
Ik heb het voor mezelf minder bl0nt proberen te maken met de positieve opmerking dat ik 'm dus in ieder geval niet aan de kop getrokken heb, want dan was het wel eerder uit elkaar gevallen

Moraal van 't verhaal: leer van mijn totale stupiditeit en check e.e.a. regelmatig....

Monnik

Re: Ehhh die schroefjes van je hoofdstel he... :o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:44

Uhhh dat is mij dus een keer gebeurd midden op een (vreemde) hei, toen we foto's gingen maken voor de westernkalender van 2005. We stonden juist op het punt met de hele groep aan te draven en ik kon iedereen nog net op tijd laten stoppen. Wil niet weten wat er gebeurd was als dat niet gelukt was!!
Het kan dus nog erger en ja ook ik weet dat je die rotschroefjes regelmatig moet controleren. Waarom doe ik dat dan niet gewoon wat vaker......

Blij dat het goed afgelopen is Sonja. Fijn dat je paard het commando HO beheerst .

jeanette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:49

hihihihi.

Ik wou dat ik het gezien had. Nu maar hopen dat mij voorlopig niet het zelfde overkomt, want de schroefjes controleren doe ik ook bijna nooit

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:50

Als ik er 2 seconden later achter was gekomen had 'ie dat niet meer gedaan.... Hij vond het niet zo grappig....

(blij dat ik niet de enige ben die zoiets stoms is overkomen trouwens )

curly2day

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:52

Herkenbaar verhaal.............. rijd geen western mar heb wel zo'n hoofdstel.
Weet iemand waar je trouwens die nieuwe schroefjes kan bestellen ??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:54

Volgens mij heeft iedereen die die hoofdstellen verkoopt ook wel een zooitje reserveschroefjes. Anders zouden ze doodziek worden van iedereen die die dingen altijd kwijt is

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:07

*grin* ik heb een zakje reserveschoefjes (heten volgens mij chicago srews of zo) standaard in mijn poestbak zitten. Tijdens een buitenrit ook al eens een verloren (stukje touw werkt in een noodgeval ook ) regelmatig controleren is inderdaad de boodschap. Het helpt ook wel ze aan te tippen met nagellak (dat gaat nog wel los, in tegenstelling tot locktie (of hoe heet dat spul?)

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:08

ik heb ook een hoofdstel met schroefjes(heel irritand) maar wat ik doe is ze insmeren met doorzichtige nagellak
of vastlijmen met secondelijm

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:11

Uhhh ja je kunt ze wel op allerlei manieren helpen om langer en beter vast te blijven zitten, maar ik heb een hoofdstellen tic...... Ik wissel graag van hoofdstel en heb (in tegenstelling tot het aantal hoofdstellen) maar een bescheiden aantal bitjes waarmee ik rij. Ik zal dus gewoon goed moeten blijven controleren!!

Ik heb ook zo'n zakje chicago crews in mijn poetskist en in het handschoenvakje van mijn auto liggen. Zekerheid boven alles!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:16

Ik heb ook niet zo'n bittenverzameling, dus wissel wel eens van hoofdstel. Moet dus regelmatig los. Ook met poetsen (ehhhh ) gaat trouwens alles los. Maar ach, die ene keer in de tig jaar....

Toekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:20

Ik heb ook nog een tip:

Check af en toe of je beugels nog goed vast zitten.

hallow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:23

Toekie schreef:
Ik heb ook nog een tip:

ervaring mee toekie?

Toekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:28

hallow schreef:
Toekie schreef:
Ik heb ook nog een tip:

ervaring mee toekie?

Ik zal maar niks zeggen.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:33

ik heb die schroefjes er na de eerste blunder / bijna ongeluk uitgesloopt en ze vervangen voor leren touwtjes...
zit veel beter vind ik...af en toe even de knoopjes aantrekken en klaar!

hallow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:35

hmm das nog eens een idee BB

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:41

Die leren veters moet je ook regelmatig controleren, die kunnen ook doorslijten. Wil je zo safe mogelijk, dan kan je denk ik het beste van die teugels met zo'n metalen dingetje aan het eind (hmmm...hoe leg ik dat nu weer duidelijk uit?) nemen

Toekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:44

Of gewoon zorgen dat je paard ook zonder hoofdstel goed te besturen is.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:48

@SuzanneAAHC: bedoel je zo'n oogje waar je de teugels doorheen rijgt zeg maar?

Heb ik al aan gedacht namelijk maar dat werkte niet...

hallow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:49

SuzanneAAHCH schreef:
Die leren veters moet je ook regelmatig controleren, die kunnen ook doorslijten. Wil je zo safe mogelijk, dan kan je denk ik het beste van die teugels met zo'n metalen dingetje aan het eind (hmmm...hoe leg ik dat nu weer duidelijk uit?) nemen

ja met dingetje komen we niet zo ver

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:51

Of je naait er gewoon musketons of een ander soort clipjes aan....ben je ook klaar (vind het alleen niet zo mooi)

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:53

Ik bedoel inderdaad zo'n oogje, een vierkant ringetje, met in het midden een dwarsbalk met een doorn (zoals een gesp, maar dan vastgelast aan die dwarsbalk) de teugel heeft twee gaatjes, een vlak bij het uiteinde, en een ietsje verderop. De teugel rijg je door het ringetje (onder de eerste ringrand door, over de dwarsbalk, gaatje over het pinnetje, en dan terug onder de tweede ringrand door). Dan om je bit heen en op dezelfde manier terug....wordt het al duidelijker? Ik ga denk ik een plaatje zoeken....

Mijn moeder heeft zo'n teugel, is echt heel stevig!

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:55

ik snap het (echt!)

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:57

Ik bedoel dus dit (bij ons zit dit systeem aan een leren teugel) Afbeelding

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:58

Sonja Sonja tog! en ik maar denken dat DAT soort dingen jou niet overkomen
hehe Ik heb t met Laukje tijdens een buitenrit gehad.... zo had ik een bit en zo hing die aan 1 kant... en dna ben je halverweg... hehe tja.. BonDT he:P

hmm in mijn teugels heb ik zoon lederen draadje

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:04

Laatst ook al op m'n bek gegaan omdat iemand zo lollig was geweest om iemand uit te leggen hoe die fenders nou versteld moesten worden. Mijn zadel even voor gebruikt. Alleen vergeten het ijzer weer terug te schuiven..... Erreg fijn als dat met opstijgen ineens uit elkaar klapt. Kwam 't beest niet eens van onder de indruk trouwens...