[WN] Reacties op zadel topics

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sablou

Reacties op zadel topics

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 10:07

Omdat ik nog al wat - persoonlijke- reacties heb gekregen n.a.v. van een aantal topics met daarbij foto's van -vermeende niet correct passende- westernzadels en westernzadels van - vermeende- matige of slechte kwaliteit even het volgende:

Ik ben van mening dat het niet mogelijk is om van een foto aan te geven of een zadel wel of niet goed past. Hoewel sommige foto's (sterk) anders doen vermoeden, kunnen de omstandigheden (niet juiste ligging, verkeerd pad, onjuiste foto) de situatie vaak aardig beinvloeden en dus ben ik van mening, dat het "gevaarlijk" is om een hard oordeel te geven op basis van iets dat "net niet genoeg bewijs is".

Ik val dus terug op al oude stelling:
"....meet het en je weet het..."

M.b.t. de kwaliteit van westernzadels, denk ik dat het wel goed mogelijk is om gefundeerde opmerkingen te maken, vermits er sprake is van een duidelijke foto.

Tenslotte nog dit;

Ik geef mijn reacties op dit soort topics niet, in de hoop weer een zadel te kunnen leveren, want de meeste bokkers met een dergelijk topic zitten niet in mijn klanten segment en kopen dus hun zadel ergens anders. Ik heb altijd getracht een zo eerlijk en objectief mogelijke reactie te geven. Dat daarbij de reactie niet altijd een strelende is, moet met de plaatsing van zo'n topic verwacht worden (tenzij we allemaal watjes zijn en alleen maar stroop gesmeerd willen krijgen).

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden (ook wel "sores" genaamd).

MVG Louis

Vera

Re: Reacties op zadel topics

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:10

sablou schreef:
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden (ook wel "sores" genaamd)

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:06

volgens mij kun je zonder meten met het blote oog toch wel een paar dingen zien (of het nu western of dressuurzadels betreft).

1. Een zadel waarvan de boom op of vlak boven de schoft ligt past niet.
2. Een zadel kan duidelijk kiepen en het kan duidelijk heel erg veel te krap zijn bij de schouders

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:47

Anya, ook met het blote oog van een kenner valt het láng niet altijd te zien en kiepen, naar achter schuiven, of wat voor rare dingen er ook gebeuren, kunnen diverse oorzaken hebben... een zadel kan voorover kiepen omdat het te breed is, maar 't kan bijv. ook komen doordat een paard overbouwd is en het zadel door de lendenen opgedrukt wordt... het kan zelfs aan de plek waar de singel aan't zadel bevestigd zit liggen. Je moet al flink wat kijk op een westernzadel én bouw van een paard hebben wil je de juiste oorzaak te pakken hebben. En als dan zelfs de erkende kenners er nog wel eens naast zitten, dan raad ik 'leken' toch echt aan héél goed te zoeken naar iemand die óf met een mal past, óf met kale boom.

Ik heb het al eerder verteld, Fly's zadel zou volgens een zeer goed bekendstaand zadelverkopend persoon nog minimaal een half tot 3/4 jaar moeten voldoen, zadelmak maken met dat zadel zou geen probleem zijn.
Na een week rijden met hoogstens een kwartiertje per dag, weigerde Dot al het ene been voor de ander te zetten en had ze een zere rug met een bult op d'r ruggewervel.

Toen ik dus eerder dan gepland een ons aller bekend zadelbouwer bij Dot liet komen heeft hij een zelfde boom (maar dan de kale boom dus) op Dot gelegd. 't Was echt schrikken hoe droevig slecht het zadel paste! Ik schrok er van!

Zonder meten met een mal óf passen met een kale boom, kún je't gewoon niet 100% zeker zeggen omdat je er doodgewoon niet onder kunt kijken.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:16

Ja tuurlijk Francis. Dat bedoel ik ook niet. Je kunt met het blote oog erg niet passende dingen wel zien. Dat bedoel ik. En of het dan kiept wegens te breed of kiept wegens singel of overbouwd.... in alle gevallen kun je een ernstig kiepend zadel wel met het blote oog zien. En een boom die teveel op de schoft ligt helemaal.

Een stuk moeilijker wordt het dan iets passends te vinden. Dat is weer een vak apart. Een stuk moeilijker is het ook van een ogenschijnlijk passend zadel iets te vinden. Dat moet je idd meten.

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:22

Tsja, ik ben ook van mening dat je het niet altijd kunt zien.

Laatst was er een vrouw die dressuur rijdt die ging vertellen dat het westernzadel van iemand niet goed lag, want het lag op de nieren of zoiets. Dus ik nog tien keer naar de foto kijken.... Ik dacht, volgens mij ligt dit zadel net zoals alle westernzadels..... die zijn toch altijd iets langer dan een dressuur zadel?!

Maar de manier waarop het dan kenbaar gemaakt wordt, vind ik af en toe storend.... Tuurlijk feedback geven mag, daarom plaatsen mensen het vaak ook, maar doe dat gewoon op een rustige manier... opbouwend.... want als je iemand even ronduit gaat zeggen hoe het zit, blokkeren mensen vaak en luisteren ze helemaal niet meer....

Met vriendelijkheid wordt meer bereikt dan met botheid..... (en ja ik ben zelf ook nog aan het oefenen om dingen minder bot te zeggen) (ik ben zelf ook zo dat ik meestal alles ronduit vertel, maar je bereikt er vaak niets mee)

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:09

Anya schreef:
Een stuk moeilijker is het ook van een ogenschijnlijk passend zadel iets te vinden. Dat moet je idd meten.

Dat bedoel ik ja... Een zadel wat zo voor't oog slecht ligt herkennen de meesten wel, maar juist een zadel wat voor't ook redelijk tot zelf góed ligt is veel moeilijker te beoordelen, terwijl die dus juist ook heel slecht kunnen passen. Daar gaat het dus ook zo vaak mis...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:40

Francis schreef:
. Een zadel wat zo voor't oog slecht ligt herkennen de meesten wel..
Vreemd is dan wel dat juist hierop zoveel kommentaar komt.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 29-12-05 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:51

Misschien komt dat omdat er mensen zijn die van mening zijn dat zij dat van 1 foto kunnen zien?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:54

En komt dat omdat iemand dat toevallig redelijk kan inschatten of omdat anderen het gewoon niet (willen) zien

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:55

Ik denk dat Sablou al duidelijk genoeg uitgelegd heeft dat je dat niet vanaf een foto kunt zien. Maar ja..... hij heeft er waarschijnlijk ook geen verstand van......

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:09

Ik reageer eigenlijk nooit op foto's van mensen met een dergelijke vraag.
Maar ik heb toch zeker een keer of 10 een zadel gezien op een vaak KWPN-achtig paard of een pony met hoge schof. Waarvan je aan de foto al kon zien dat er echt onvoldoende ruimte zat tussen schoft en boom. Ook met een cutbackpad zou daar geen ruimte zijn. Tja ik reageer dan niet, maar ik blijf van mening dat ik dat wel kan zien van af een foto.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:08

Amen, Louis!!!

Derhalve plaats ik dus geen foto's van mn nieuwe aanwinst (jammer want ik ben er supertrots op en blij mee) want die zal voor velen een te wijde boom hebben zo op de foto. Echter wat je op de foto niet ziet is dat poownie zich ala bodybuilder gigantisch oppomt tijdens het werk en dat het zadel derhalve weer netjes recht komt te liggen. (een smallere boom zogt dat deze zich dan lekker in de spiermassa graaft met alle gevolgen van dien, die fout heb ik eerder gemaakt).
Ik ben er iig superblij mee want hij zit als een huis en poownie loopt er superblij mee weg en ook na een uur rijden en flink doorstampen is ze nog happy en zijn er geen rare plekken op dr rug (wat ze bij dr vorige zadels wel had).