[WN] reining rijden na peesblessure?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperrrPaint

reining rijden na peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 20:58

ik heb een maand geleden een tijd gezeten met een peesbessure bij mijn paard, na veel stapwerk vanuit de kliniek heb ik weer groen licht gekregen en mag ik weer gewoon gaan rijden. Nou ben ik helemaal gek van de reining en zou dit ook graag willen gaan doen samen met me paard, maar ben een beetje bang geworden na die blessure, is dit terecht? of is een pees na een half jaar optimaal genezen??. de blessure is waarschijnlijk gekomen door een te zware en mulle bak(heb ik gelukkig nu geen last meer van). Het was zijn rechter voor been.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:03

Een half jaar is over het algemeen wel het minste wat je kwijt bent met een peesblessure. Maar het is voor ons achter de pc natuurlijk totaal onmogelijk in te schatten of er blijvende schade is, of het herstel 100% was, en of de conditie van het been wel 100% was voor de blessure ontstond.

Ik neem aan dat je bij een goede kliniek geweest bent en vertrouwen hebt in je veearts? Dan zou ik het hem/haar voorleggen, in samenspraak een revalidatieprogramma opstellen, en eventueel een evaluatiemoment inbouwen.

Veel succes!

SuperrrPaint

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 21:15

Sonja schreef:
Een half jaar is over het algemeen wel het minste wat je kwijt bent met een peesblessure. Maar het is voor ons achter de pc natuurlijk totaal onmogelijk in te schatten of er blijvende schade is, of het herstel 100% was, en of de conditie van het been wel 100% was voor de blessure ontstond.

Ik neem aan dat je bij een goede kliniek geweest bent en vertrouwen hebt in je veearts? Dan zou ik het hem/haar voorleggen, in samenspraak een revalidatieprogramma opstellen, en eventueel een evaluatiemoment inbouwen.

Veel succes!

ik was er gelukkig zeer vroeg bij dus er is niet veel schade geweest, ben alleen zelf heel voorzichtig geworden, iedere pas die ik zet denk ik aan zijn been, terwijl de kliniek zij dat het goed is, maar kan ik straks wel gewoon weer reining gaan rijden???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:17

Als de kliniek zegt dat 't kan, dan kan het.

Ik herken het wel hoor, Milena heeft een flinke blessure aan de knie gehad en toen dat helemaal hersteld was heb ik zelf nog weken niet lekker gereden. Bij elke verschoven zandkorrel in de bak kreeg ik stress omdat ik minstens verwachtte dat die knie eraf zou vallen of nog erger....

Slijt wel weer.

Ik zou niet meteen als een idioot gaan stoppen en spinnen, maar gewoon geleidelijk weer opbouwen. Komt vast weer helemaal goed!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:25

Het duurt een jaar voordat het oude weefsel helemaal vernieuwd is. Dus die tijd zul je rustig aan moeten doen. Ben je te vroeg te fanatiek dan kun je het naderhand bezuren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:28

Ik ben eigenlijk niet anders gewend dan dat er na een dergelijke blessure wel een revalidatieplan opgesteld wordt...

SuperrrPaint

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 21:30

bedankt voor jullie reacties, geeft me toch weer even een beeld van hoe iemand anders er over denkt, ik heb nog genoeg te oefenen in de basis dus dat stoppen en spinnen stel ik toch nog wel uit tot over een jaar

SuperrrPaint

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 21:31

Sonja schreef:
Ik ben eigenlijk niet anders gewend dan dat er na een dergelijke blessure wel een revalidatieplan opgesteld wordt...

heb ik inderdaad ook gehad, maar daar ben ik glukkig van af, ze hebben weer een scan van het been gemaakt en toen was die weer helemaal goed, moest wel rustig weer naar me oude ritme gaan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:33

SuperrrPaint schreef:
bedankt voor jullie reacties, geeft me toch weer even een beeld van hoe iemand anders er over denkt, ik heb nog genoeg te oefenen in de basis dus dat stoppen en spinnen stel ik toch nog wel uit tot over een jaar

Zouden meer reiningruiters moeten doen }> Wordt de sport niet slechter van

SuperrrPaint

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 21:35

Sonja schreef:
SuperrrPaint schreef:

Zouden meer reiningruiters moeten doen }> Wordt de sport niet slechter van

nee daar heb je gelijk in hahaha

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 00:13

En doe e.e.a. in overleg met je instructie. Zoek ook instructie die hier voor open staat en niet vol gas aan het werk gaat dan komt het vast wel goed.

Toekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 14:21

Ik raad je aan om erg voorzichtig te zijn, maar dat weet je zelf denk ik ook wel. Mijn paard heeft in april 2004 een peesblessure gekregen in de wei: een scheur(tje) in de oppervlakkige buigpees. Ik heb me toen strict aan het advies van de veearts gehouden. Bonanza heeft 6 weken alleen maar op stal gestaan. Hij mocht er alleen uit om te koelen op de wasplaats. Daarbij kreeg hij een (duur!!) voedingssupplement om de genezing te bevorderen. Na 6 weken kregen we het volgende programma:

2 weken 5 min stappen per dag aan de hand (harde bodem)
2 weken 10 min stappen per dag aan de hand (harde bodem)
2 weken 15 min stappen per dag aan de hand (harde bodem)

En daarna kon ik er voorzichtig mee gaan stappen. Het liefst buiten op het harde, maar dat was echt niet veilig. Daarom dus eerst in de binnenbak. Nou, ik heb het geweten. Alle hoeken van de bak gezien en vooral ook zandgehapt. Maar goed. Ongeveer in november 2004 was ik weer wat reining aan het trainen. Allemaal op advies van de veearts.

Totdat hij na een paar maanden weer wat begonnen te 'knikken'. Hij liep niet echt kreupel, maar meer 'op eieren'. Toen heb ik diezelfde vee-arts er weer naar laten kijken. Ze wilde hem in de kliniek verder onderzoeken, maar ivm de verzekering kon dat niet bij haar kliniek. We zijn dus naar het Veterinair Centrum in Someren gegaan. En GODZIJDANK!! Wat ben ik blij dat we daar terecht zijn gekomen. Na een grondig onderzoek bleek dat de pees nog niet voldoende hersteld was, en dat de revalidatie te snel was gegaan. Mijn bek viel echt open van verbazing en ik was verdrietig, teleurgesteld en boos tegelijk. Ik had me echt strict aan het advies van de vee-arts gehouden en dan krijg je zoiets te horen. Ik vroeg hoe hij (de paardenarts van Someren) over de vorige behandeling dacht. Hij wil zijn collega natuurlijk niet afkraken, maar hij vond die behandeling wel 'een binnenbocht'. Afbeelding

En TOEN zijn we pas echt aan een goede behandeling begonnen. Bonanza kreeg een injectie, direct in de pees, met zogenaamde A-cell. Dat is een middel dat de peesstructuur sneller laat hechten. Die week had hij (natuurlijk) een ontzettend dikke pees, van die behandeling. Ik hing bijna dagelijks aan de telefoon met de arts. Gelukkig begreep hij dat wel.

We zijn toen weer helemaal opnieuw begonnen met revalideren. Elke dag eventjes stappen in de molen. En pas na 7 maanden zat ik er weer op. Als je wilt, kun je het verloop de tweede revalidatie lezen op: http://www.freewebs.com/glflitbarsbonanza/update.htm

Elke 2 maanden gingen we terug voor controle. Dan werd er een scan gemaakt en kregen we uitgebreid te horen wat de ontwikkelingen waren. De arts was elke keer ontzettend tevreden.

Het gaat nu EINDELIJK weer super, maar ik ben me wel rotgeschrokken. Ik ben onwijs voorzichtig. Laatst had Bonanza wat last van mok, waardoor hij niet helemaal lekker liep en hij had vocht op zijn pees (uitgerekend dat been...). Nou, ik zag het alweer helemaal voor me; Terug naar de kliniek, te horen krijgen dat het weer niet goed is en weer maandenlang revalideren. Gelukkig heb ik geweldige kenners om mij heen en bleek het echt door de mok te komen. Het is nu dan ook weer helemaal over. Ik heb besloten dat in minstens nog een jaar blijf pleasure-en. Ik zou heel graag reinen, maar dat durf ik simpelweg niet aan. Het is ook nog veel te vroeg om dat te gaan doen. Bovendien ligt het Bonanza en mij wel, dus het is geen straf of zo.

Nou, het is een heel verhaal geworden. Maar misschien kan je er wat mee.

Ik wens je alle succes!

SuperrrPaint

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 15:25

ik moest ook inderdaad iedere 8 weken een nieuwe scan laten maken, hoop gedoe met erheen komen en dan nog het aan de hand (vliegen!!) lopen

Splash

Re: reining rijden na peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:39

Mijn paard Splash liep ook een pees blessure op in de wei. De onderste buigpees was gescheurt (bijna door). Dit gebeurde vorig jaar in oktober en in juni van dit jaar mocht ik dan, na een heel lang revalidatie programma (op het harde), fysiotherapy, 2 maandelijkse controles en dure voedings supplementen, eindelijk weer heel langzaam beginnen zijn training op te pakken in de rijbak. Bij de eerste keer rijden in het zand kwam zelfs de dierenarts voor de zekerheid kijken of het goed ging. Gelukkig is hij niet meer kreupel geworden en rijd ik hem nog steeds, nu weer in ons oude ritme.
Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn met een pees blessure, voor je het weet kun je weer van voren af aan beginnen.