[WN] Artikel in Bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolande

Artikel in Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 23:37

Er zijn inmiddels al heel wat discussies geweest over de nadelen van jong inrijden van westernpaarden. Iedere keer als iemand hinte naar dat dit ook bij andere takken van sport voorkomt, was dat niet aan de orde en werd het weggemoffeld als zijnde niet zo erg als bij western. Onlangs had ik hier nog ergens een topic neergezet over een tijdschrift waarin de tests stond van drie jarigen die onder het zadel beoordeeld werden op hun dressuur en springkunde. Ook dit werd als veel minder erg beoordeeld als voor western.
Tot mijn grote plezier ziet het Bit het gelukkig anders voor hun is er geen verschil. Er staat een heel artikel in over ´kinderarbeid´ over dressuur en spring paarden die op hun 2 1/2 al ingereden worden zodat ze bij hengstenkeuringen beter uit de verf komen, over paarden die als ze drie zijn gedurende 72 dagen daaglijks getraind worden voor de keuring waar ik het hierboven over had. Gelukkig attenderen zij wel erop dat dit niet goed is en proberen niet hun kop in het zand te steken.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 00:13

Weet je Jolande. Je moet echt eens beter leren lezen. Natuurlijk gebeurt het ook in de Engelse sport wel dat mensen te vroeg op hun paard gaan zitten. Waar geld voorrang heeft boven het dier, gebeuren helaas nare dingen. Wegmoffelen? Nee hoor. Het betreffende onderzoek waar jij het over had, mag alleen bij drie jarigen. Veel gewone eigenaren fokkers wachten tot het betreffende dier zelfs een jaar ouder is. Maar dan nog: de meeste keuringen voor het KWPN zijn niet onder het zadel. En er zijn geen wedstrijdonderdelen voor veulens. Wel veulenverkopen waar veulens voorgebracht worden. Er zijn ook geen wedstrijdonderdelen voor tweejarigen, zoals op de worldshow. Een paard mag ook niet eerder in de Z starten dan dat het minimaal 5 jaar oud is.

En waar jij op doelt en waar de bit op doelt is de hengstenkeuring.
Enig idee hoeveel paarden er jaarlijks naar de hengstenkeuring van het KWPN gaan? Niet zo heel veel dus. Het is bijvoorbeeld al onbetaalbaar voor een gewone fokker, laat staan voor een funfokker. Er wordt immers maar een heel klein percentage (vaak ook van zeer gerenommeerde fokkers) goedgekeurd.

Dan nog gebeurt het meeste van dit onderzoek niet onder het zadel. Het gaat om foto's (bijvoorbeeld OCD), DNA-onderzoek (erfelijke ziekten), karakter, vrij bewegen en vrij springen. Daarnaast wordt basis gevraagd. Dat wil zeggen: een paar sprongetjes onder het zadel en de drie basisgangen. De hele prodedure is na te lezen op de site van het kwpn.

Dat er gekken zijn die hun paard zwaar aanrijden... ja dat klopt. Die zijn er. Er gaat enorm veel geld in om. Een goedgekeurde dekhengst voor het KWPN is goud waard. Dat komt alleen niet zo heel vaak voor.

Tja en dan het andere deel van het artikel. Daarbij ging het om psychische belasting van jonge paarden. Een terechte constatering vind ik. Immers foto's, maken, dierenartsen die aan je trekken, mensen die zaad afnemen, noem maar op. Niet relaxed voor een paard.

Maar het betreft nog altijd paarden die in ieder geval tenminste drie jaar oud zijn. Dat vind ik persoonlijk te weinig, maar al winst t.o.v. de visie van een flink aantal westernsporters.

Maar begrijp ik nu dat ik in jou een medestander heb gevonden Jolande. Dat je door dit artikel in de bit tot de conclusie bent gekomen dat drie jaar om te starten eigenlijk nog veel te jong is? Zodat met tweejarige leeftijd futurity lopen al helemaal te gek voor woorden is???

Want dan vind ik het een meer dan nuttig artikel.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 00:25

Even om de gedachten te bepalen een verslag van zo'n verrichtingsonderzoek. Dat je een beetje een beeld hebt waar het om gaat. Dit is van de NRPS.
Citaat:

ERMELO - Dat de NRPS-hengsten, die in september de eerste beoordeling van het verrichtingsonderzoek ondergingen zadelmak waren, was boven alle twijfel verheven.
En niet alleen omdat naar verhouding veel deelnemende hengsten ouder zijn dan drie jaar en vaak al het een en ander gepresteerd hebben. Ook de hengsten die op dit moment daadwerkelijk 3,5 jaar zijn, lieten zich gemakkelijk en als vanzelfsprekend rijden en bleven goed onder appèl staan. En dat was ook alles wat ze deze eerste keer hoefden te laten zien.

Bij aankomst keek eerst de hengstenkeuringscommissie en de veterinair of alle hengsten conditioneel en in medisch opzicht in staat waren om aan het verrichtingsonderzoek te beginnen. Daarbij constateerde men bij de exterieurkampioen van januari, (xxx) een veterinaire onvolkomenheid, zodat deze rijpaardhengst onverrichter zake naar huis terug moest. Als hij echter eind oktober bij de tweede beoordelingsdag weer in orde is, kan hij dan met een achterstand alsnog van start gaan met het onderzoek, want één beoordeling missen is toegestaan. Hengsten die dat overkomt, krijgen in februari de gelegenheid om na-examen te doen. De hengsten die wel het groene licht kregen om de drie basisgangen onder het zadel aan de verrichtingscommissie te tonen, waren xxxx

Van de vier hengsten werd in de binnenmanege de drie basisgangen onder het zadel beoordeeld, waarna de jury ze vroeg op de steeplebaan tweemaal rond te gaan in een vlotte galop, zonder dat ze de hindernissen hoefden te springen. Vervolgens kwamen de rijpaardhengsten in groepjes van drie in de dressuurbaan om hun basisgangen te tonen, waarna zij eveneens hun ronden over de steeplebaan dienden af te leggen.

Sommige eigenaren en ruiters kregen wat huiswerk mee van de jury. Het is nu van belang dat iedere deelnemer eind oktober tijdens de tweede beoordeling een bepaalde progressie in de manier van bewegen laat zien. Tevens moeten de hengsten dan voor het eerst onder het zadel een lijntje springen.

Jolande

Re: Artikel in Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 11:54

Bit-januari 2006 schreef:
Vroeg beginnen lijkt het devies, want je mag je paard als 3 jarige al inschrijven in de B-dressuur, tegen de tijddat je paard 5 is mag hij naar de Z2...

...Een competitie waarbij van vierjarigen prestaties van achtjarigen wordt verwacht en waar ze ook nog eens keihard op worden afgerekend door de goegemeente.

Bij handelspaarden kost elke maand in het gunstigste geval €100, Een paard van 4 jaar heeft 500 euro dekgeld gekost en 100 euro keer 48 maanden voor weidegang, voer, dierenarts en hoefsmid. Bij elkaar kost het paard grofweg €5.500. Tel daarbij nog wat trainingskosten, winst en onvoorziene kosten op en het paard moet al snel €7000 euro opbrengen. Deze vierjarige moet al heel wat kunnen wilen we dat geld er voor over hebben.

Anya schreef:
Enig idee hoeveel paarden er jaarlijks naar de hengstenkeuring van het KWPN gaan?

Geen flauw idee, ik weet alleen dat er veel afvallen. Voor mij is het ´het zijn er maar weinig dus dan is het minder erg´ nog steeds geen excuus.

Nog even wat advertenties van www.kwpn.nl
Citaat:
te koop: 2 jr gitzwarte hengt 1,68 eerlijk werkwillig, zadelmak,saros x farmer goed toekomstig drpaard

Citaat:
2 1/2 jarige zwart doorstoken ruin. ... Licht beleerd

Citaat:
2 jarige mooie bruin bles hengst ... Is reeds goed betuigd en pakt prima aan voor de wagen.

Citaat:
Driejarige koffievos, ... fijn te rijden, lichte aanleuning, goed achterbeen gebruik, 6 maanden onder het zadel, gaat correct achterwaarts en kan wijken. Leert snel, kan ook een nette sprong maken, voorzichtig paard.

Maar ja Anya, je hebt gelijk dit zijn typische westernzaken...

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:09

Wat is je doel hiermee Jolande? Dat het 'goed' een dier jonger dan drie te gebruiken voor rijden/beleren?

Wil je een punt maken dat het ook in de Engelse sport gebeurd? Wil je daarmee aangeven dat het dus niet zo erg is wat er in de Westernsport gebeurd???

In mijn beleving gebeurd het in iedere sport, Western, Engels, Aangespannen, Endurance en ga zo maar door. Het maakt het voor de ene sport niet minder erg als de andere het 'ook doet'....

Hand in eigen boezem steken zou ik zeggen en niet zo wijzen met het vingertje naar de ander. Als je doet waar je zelf in geloofd door kennis te vergaren en door schade en schande wijzer te worden, waardoor jij met jezelf door 1 deur kan en het betrokken dier, kan je toch nooit zo slecht bezig zijn dacht ik

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:15

Er ijn gelukkig ook genoeg advertenties te vinden van paarden die met de 3,5/ 4 nog niet zadelmak zijn.

Ja er zijn klojos die denken dat het nu al moet met een 2,5 jarige.
Maar daar zijn de meeste mensen het ook helemaal niet mee eens.

van mij mag wat er gevraagd word op een hengstenkeuring ook ander gedaan worden.
want dat het daar gaat om paardenmensen die het vak goed verstaan, met eigen da's en fiso's word vergeten.
En dat deze mensen direct zien of een paard er klaar voor is, word ook vergeten.
Maar van mj mag het idd wat later op de hengstenkeuring, ook al gaat het maar om een paar paarden.

Hierdoor hoor jr toch mensen zeveren, ja maar die doen het ook, dus het zal wel goed zijn.

Nee, het is niet goed, lekker wat geduld hebben..

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:19

Aan de woorden van Ods kan ik niets toevoegen.
Ik heb nooit ontkend dat het gebeurt. Staat zelfs in het stukje hierboven. Gekken die hun portemonnaie voor het welzijn van een dier laten gaan zijn er in iedere sport. Helaas niet tegen te houden. Maar in de engelse sport bij de gewone ruiters ken ik vooral mensen die hun paard rond hun derde terughaalt van de opfok en er dan mee aan de gang gaat. Geen mensen die hun paard met 1,5 jarige leeftijd al gaan klaarmaken voor de futurity. Maar blijkbaar wil jij gewoon aangeven dat als het in de Engelse sport erg is en in de westernsport erger, dat dat een vrijbrief is om het in de westernsport normaal te vinden.

Betekent dat dat jij ook denkt met je portemonnaie dan? Of moet ik het anders lezen?

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 15:47

Nee, dit probeer ik er net niet mee te zeggen. Ik probeer hier inmiddels al weken op deze site duidelijk te maken dat die problemen met het te jong inrijden niet puur een westernsportkenmerk is, maar in alle takken van sport voorkomt, maar zodra ik een link naar bv. dressuur leg, wordt ik ´teruggefloten´ want neeeeee, dit is een western forum en neeeee, dat is niet het zelfde, want neeeeee in de western is het veel erger. Terwijl ik zoiets heb als, neeeeeee het is precies het zelfde. Daarom draag ik die voorbeelden aan. Maar om een of andere domme reden wil dat bij de mensen op deze site er niet in. Er zijn hier een aantal struisvogels die alleen maar kijken naar de heilige dressuur terwijl het daar precies het zelfde eraan toe gaat. Ze willen gewoon niet zien dat daar ook jonge dieren al belast worden. Maar zodra je dan met een voorbeeld komt willen ze het niet meer weten en komen ze met excuses dat het anders is. Nou dommer kan ik het me niet voorstellen. Het is niet anders het is het zelfde en net zo fout!
En wat ik nog het ergste vind is dat ik elke keer weer als de gene wordt neergezet die het niet goed ziet en zelfs de hand in eigen boezem moet steken. Ik ben niet de gene die dit doet, ik ben alleen de gene die er voor wil waarschuwen dat het niet alleen de western is, maar net zo goed dressuur en springen. Maar ik hou er weer mee op, want schijnbaar wil niemand hier mijn argumenten goed lezen.

Citaat:
Wat is je doel hiermee Jolande? Dat het 'goed' een dier jonger dan drie te gebruiken voor rijden/beleren?

Wil je een punt maken dat het ook in de Engelse sport gebeurd? Wil je daarmee aangeven dat het dus niet zo erg is wat er in de Westernsport gebeurd???

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 15:50

Maar er is echt helemaal niemand die zegt dat het bij de engelse sport niet gebeurt. Er is wel iemand die zegt dat het bij de westernsport veel erger is. Ik dus

Op mijn stal alleen al staat een groepje jong grut (een stuk of 8) op de wei. Allemaal tegen de drie jaar aan. Alle eigenaren hebben het plan ergens eind van de zomer eens voorzichtig te beginnen. Dan zijn ze allemaal RUIM 3. Dat is bij mij de dagelijkse praktijk. Kom daar maar eens om op de GEMIDDELDE westernstal.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 15:53

Er ging wat mis, maar ik was nog aan het wijzigen. Dit zou het moeten worden
Ods schreef:

Nee! Dit probeer ik er net helemaal niet mee te zeggen, dat is Anya die dat doet, zij geeft aan dat het in de dressuur niet zo´n vaart loopt. Ik probeer hier inmiddels al weken op deze site duidelijk te maken dat die problemen met het te jong inrijden niet puur een westernsportkenmerk is, maar in alle takken van sport voorkomt. Maar zodra ik een link naar bv. dressuur leg, wordt ik ´teruggefloten´ want neeeeee, dit is een western forum en hoort hier niet thuis en neeeee, dat is niet het zelfde, want neeeeee in de western is het veel erger en Neeeeeee, ik mag niet met vingertjes wijzen. Terwijl ik zoiets heb als, neeeeeee het is precies het zelfde! Daarom draag ik die voorbeelden hieronder ook aan.
Maar om een of andere domme reden wil dat bij de mensen op deze site er niet in. Er zijn hier een aantal struisvogels die alleen maar kijken naar de heilige dressuur terwijl het daar precies het zelfde eraan toe gaat. Ze willen gewoon niet zien dat daar ook jonge dieren al belast worden. Maar zodra je dan met een voorbeeld komt willen ze het niet meer weten en komen ze met excuses dat het anders is. Nou dommer kan ik het me niet voorstellen. Het is niet anders het is het zelfde en net zo fout! Ze zijn liever bezig de western grondig de grond in te stampen dan verder te kijken dan hun neus lang is.

En wat ik nog het ergste vind is dat ik elke keer weer als de gene wordt neergezet die het niet goed ziet en nu zelfs de hand in eigen boezem moet steken? Ik ben niet de gene die dit hoeft te doen, ik ben alleen de gene die er voor wil waarschuwen dat het niet alleen de western is, maar net zo goed dressuur en springen. Maar ik hou er weer mee op, want schijnbaar wil niemand hier mijn argumenten goed lezen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:20

volgens mij zijn jullie het harstikke eens met elkaar Afbeelding

het gebeurd in alle takken van paardensport en het is voor elk paard even erg!

het enige verschil met de westernsport is, dat er daadwerkelijk rijwedstrijden worden uitgeschreven specefiek voor 2 en 3 jarigen zodat het bijna gestimuleerd wordt en in ieder geval door de organisatoren normaal wordt gevonden
en gelukkig zijn er mensen die daar iets aan willen doen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 17:31

Anya schreef:
Maar er is echt helemaal niemand die zegt dat het bij de engelse sport niet gebeurt. Er is wel iemand die zegt dat het bij de westernsport veel erger is. Ik dus

Op mijn stal alleen al staat een groepje jong grut (een stuk of 8) op de wei. Allemaal tegen de drie jaar aan. Alle eigenaren hebben het plan ergens eind van de zomer eens voorzichtig te beginnen. Dan zijn ze allemaal RUIM 3. Dat is bij mij de dagelijkse praktijk. Kom daar maar eens om op de GEMIDDELDE westernstal.

Hier ben ik het ook wel mee eens, niet dat ik zoveel op western stallen kom, maar wel wat ik er dan van mee pik.

Bij engelse stallen, zijn er idd stallen die eerder dan 3 zadelmak maken.
Zo zijn er ook ruiters prive, die daar het voorbeeld van volgen, met het smoesje, daar doen ze het ook.
Maar zou dat 10% van alle paarden (stallen) zijn?
ik denk niet eens.

Ik heb veel op stalletjes gereden waar zadelmak werd gemaakt.
En daar stond het jonge grut tot de 3 in de wei.
Die er dan volwassen uitzagen werden zadelmak gemaakt.
Anderen bleven staan tot de herfst.

Die zadelmak werden gemaakt met de 3, werd met sommige door gereden, andere die geestelijk niet ver genoeg waren, werden na 2 maandjes rijden ook weer in de groep gezet.
Om in de winter weer op te pakken.

Grote slungels, die werden pas in de lente gepakt als ze 4 waren.

en dit waren echt geen uitzonderings stallan, zo gaat het meestal op engelse stallen.

Er zijn ook geen wedstrijden voor 2 jarige.
Het enige wat er bestaat is een keuring voor het stamboek.
Als ze 3 zijn kan daar vrijspringen bij zitten.
Maar dat is thuis het zelfde lijntje neer zetten en daar je paard 2 x over laten springen.
Dan weet je als stal zijnde goed genoeg of het de moeite is j paard mee te nemen of niet.

Ik denk dat dit dus wel grote verschillen zijn met de gemiddelde western sport, of zit ik daar naast?

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:40

Het komt overal voor.
Maar in de westernsport mag een 2-jarige ook gewoon zadelrubrieken starten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:43

En dat mag engels nergens

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:55

en dat is nou net het verschil.

Een aanlegtest voor 3 jarige vind ik eigenlijk al heel veel. En dan hoeven ze alleen maar een simpel lijntje te springen OF gewoonweg de hoefslag volgen in stap draf en galop.

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:57

runningkawe,ik ben het volledig met je eens.
ik ken weinig quarters die na hun tien jaar nog meedraaien in de sport,hier en daar een enkele (meestal een plesseaur paard of trail)
en er wordt in elke sport tak wel eens vroeg ingereden,maar als een gek gaan spinnen,of kort door de wending rijden,alles dicht gooien enz..
met een jong paard,dat kan ik alleen van de western.

maar men heeft mij ooit vertelt dat de quarter ervoor gefokt is,hij kan het allemaal aan!!
toch ken ik genoeg in de prut gereden paarden(quarters ) die bij een vriend van me in de handelstal terecht komen voor een klein prijsje.ze lopen wat onzuiver,benen vol schiefsels.
Ik wil niet met de vinger wijzen,maar het gebeurt nu eenmaal wel extra veel in de western wereld.
gelukkkig zijn daar ook mensen die wel hun verstand gebruiken.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 02:42

Mijn Quarter merrie is nou 15 jaar en loopt nog als een kieviet.
Ik weet niet hoe oud dat ze was toen ze is ingereden want toen stond ze in Amerika

Cilian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 08:18

Ik vind dat Jolande onterecht aangevallen wordt, wie heeft het nu over goed lezen? Als iedereen goed gelezen had, had de helft van dit topic niet geschreven hoeven te worden.
En dan nog even over het engels rijden. Als je op bepaalde handels/trainingsstallen komt, dan sta je te janken als je ziet wat er gebeurd. Ook met jonge paarden, maar ja dat is vaak alleen zo als er geen bezoekers zijn. Dus zowel bepaalde western als engelse stallen maken zich hier schuldig aan en voor beiden is het even erg.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 09:02

klopt Cilian, vreselijk vind ik dat!! Maar wij schrijven geen wedstrijden uit voor twee jarige. Ik denk ook dat je niet wil weten wat een vreselijke ophef dit zou geven als de ffv, of het knhs zoiet WEL zou doen. Denk dat heel dressuur, springend, fokkend Nederland staat te steigeren (uitzonderingen daargelaten) waar het hier om gaat is dat de futurety voor twee jarige gewoon geaccepteerd is in de westernsport

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 09:10

Idd Kim

verder ben ik op veel handelsstalletjes geweest (lees gereden) en heb daar weinig misstanden gezien.
Natuurlijk gebeuren er wel eens dingen met paarden die niet horen, maar dat is niet met de 2 of 3 jarige.
nee dat gebeurd met 7 jarige, die iedereen particulier al heeft geprobeerd te rijden, maar niet gaat, die dan daar nog ff komen, als laatste redmiddel voor het slachthuis.

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:49

tja wat is het verschil.
een westernpaard dat met 2 jaar wordt ingereden, om met zijn 3e op elke belangrijke wedstrijd te worden in gezet.
of dat je een 2 jarige kwpn(of ander ras) aan de longeerlijn zet, maar dan wel aan de fietsbanden, zodat hij/zij alvast de kop in de krul kan hebben(heb je er tijdens het rijden minder werk mee, want het paard weet al hoe het moet!!!!!!?)
bij beide manieren krijg ik de tranen in mijn ogen en pijn in mijn buik.

Ik denk id dat jolanda en anya een communicatie stoornisje hebben en het eigenlijk helemaal met elkaar eens zijn.

groetjes van sandra

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:54

nee dat er wedstrijden ZIJN voor 2 jarige

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:56

Maar de 2 jarige in fietsenbanden is wel uitzondering en dat doet maar een klein precentage van de mensen.
De rest heeft gelukkig meer verstand.

Op wat mensen na die alles doen om het geld en wat domme prive eigenaren die er als domme dozen achteraan hobbelen, want hun doen dat ook...