[WN] Horse & Dog Trail

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frayba

Horse & Dog Trail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 14:04

Een korte vertaling van de beschijving van H&D Trail volgens de EWU:

Citaat:

Horse & Dog Trail

De H&D Trail is een sterk in populariteit toenemende klasse waarbij een goede samenwerking tussen ruiter, paard en hond verlangd wordt. Dezelfde goede samenwerking is ook belangrijk als men ritten door de natuur maakt en daarbij de hond meeneemt. Bij de EWU wordt deze klasse als "Special Event" sinds 2001 aangeboden.

Deelname is toestaan voor alle ruiters die een wedstrijdlicentie hebben. De kleding van de ruiter en uitrusting van het paard is conform de normale western-regels (of volgens de dressuur-regels bij klassieke rijwijze).

Ieder paard en iedere hond mogen slechts éénmaal starten.

Deelname is toegestaan voor paarden vanaf 4 jaar. Naast Westernzadels, zijn ook vrijetijds-, en endurance-zadels toegestaan.

Deelname is toegestaan voor honden vanaf 2 jaar. De hond moet een normale halsband om. Een halsketting is toegestaan indien de hond niet aan de strop-ring is aangelijnd (strop-werking is dus niet toegestaan). Halskettingen met stekels zijn verboden. De hond loopt tijdens de proef "aan de voet" (links of rechts) als niets anders gevraagd wordt.

De organisator kan verlangen dat bepaalde hondenrassen een muilkorf moeten dragen. In ieder geval dient aan de wettelijke bepalingen voldaan te worden (in DE dienen bepaalde rassen gemuilkorft te worden).

De proef bestaat uit een Trail-parcours dat samen met de hond gelopen moet worden. Alle hindernissen uit een normale Trail kunnen gevraagd worden, maar steeds moet duidelijk zijn wat er van de hond verlangt wordt. De verplichte maneouvres zijn:
- Bij binnenkomst moet de hond aangelijnd zijn. Vóór de eerste hindernis moet de lijn losgemaakt worden, en na de laatste hindernis moet de hond weer aangelijnd worden.
- Een slalom om markers in stap of draf waarbij de hond "aan de voet" moet zijn (dus mee-slalommen).
- Bij het hek moet de hond ofwel "afgelegd" worden, en later geroepen, ofwel gedurende de maneouvre "aan de voet" volgen.
- Bij de brug moet de hond ofwel vóóruit gestuurd worden, ofwel "afgelegd" en later geroepen worden.

De overige regels van de gewone Trail klasse zijn van toepassing. Voor de beoordeling hanteert de EWU het "oude" Trail systeem: per hindernis kunnen hond en paard ieder tussen 0 en 5 punten verdienen (samen 10 punten per hindernis), en aan het eind nogmaals ieder 5 punten voor de totaalindruk (stijl en gehoorzaamheid).

Voorbeelden van proeven: hier en hier.

Happy Trails!

Chris.

spatter

Re: Horse & Dog Trail

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:11

jeetje, dat is moeilijk!
nee, zo ver komen we nooit met die monsters van ons!

dit is dubbel op, getraind paard plus super getrainde hond

mehlika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:15

Potverdikkeme, dit opent perspectieven...Alleen 1 van mijn honden het drijven nog afleren;-)

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:36

wauw, wat geweldig!!!!!!! Nu mijn paard ook nog afleren om de hond te grijpen............

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:42

Gezocht, leasehond

Of wordt dat een extra service van de Together Ranch Chris? Weekeindje met z'n allen op wedstrijd inclusief Goofy lenen?
Dat malle beest zou het nog geweldig vinden ook denk ik

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:55

Heeee, dat is wat voor ons!
Kaatje, Labrador, gaat nu altijd al met me mee aan de lijn en los aan de voet......
Moeten we toch kunnen proberen, nietwaar....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:00

Superleuk!
Ik had vroeger (in mijn vorige leven zeg maar ) twee honden die ook altijd mee op buitenrit gingen. Konden ook als ik te paard zat keurig volgen, voorkomen, aan de voet en down op commando.
Lijkt me erg leuk, een combitrail met paard en hond

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:55

super leuk.

ik weet zeker dat een van onze honden het super zal vinden. die vind het ook leuk om mee te lopen als ik in de weide rij,
dat wordt trainen.

mehlika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 16:56

Goh, Sonja, ik heb 2 australian sheperds die beide erg goed te trainen zijn. Mag je wel komen lenen;-)

calemity_jane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:04

ja dat is ook wat voor mij.
Mexx gaat mee met buiten rijden en blijft me keurig trouw en jim vind het ook wel gezellig z'n hond mee.

Leuk dus

mehlika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:19

Zijn er trouwens nog eisen aan de vaccinaties? Ik weet dat enten tegen hondsdolheid verplicht was maar verder?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:21

ik moest ook meteen aan jou denken Tanja
in de bak loopt Mexx ook vaak achter jullie aan

LittleCyenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:30

Ik heb 2 collie's, dat wordt oefenen!!!!!!

Er mag gerust een hond geleasd worden hoor!

Nu paard nog leren dat de hond er niet is om kaal te plukken :S

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 17:34

Superleuk! Volgens mij kan ik een hond lenen die dat kan leren
Netjes naast het paard lopen doet ze al.

Volgens mij hoef je geen leasecontract voor de hond te hebben Sonja. Een handtekening van de eigenaar volstaat vast wel

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 19:45

geweldig! zodra Nikita niet meer bang is voor paarden gaan we er voor oefenen...

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 20:43

Super leuk.
Alleen had dit 10 jaar eerder moeten plaatsvinden.
Ik heb een Appenzeller Sennenhond die altijd met mij mee ging tijdens de bosritten. Langs de weg aan de lijn, vlak langs het paard en in het bos altijd los.
Ook heb ik met hem altijd behendigheid en GG1 en GG2 getrained. Hij kon dus allerlei hindernissen en perfect luisteren.
Helaas, hij is nu ruim 13,5 jaar oud en is lichamelijk niet meer in staat om dit soort dingen te doen.
Dit had me wel een heel gaaf onderdeel geleken.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 22:27

Wat gaaf!! Dat was inderdaad eerder erg leuk geweest, maar mijn Borders zijn nu echt te oud! (13 en 15) En ik zie het met de Rottweiler en Poedel niet echt zitten..

Maar bedankt dat je dit met ons deelt Chris!

Chantalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:20

Toch maar een Collie aanschaffen

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 23:46

Wel een BORDER-collie dan he?

LittleCyenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 01:18

westerninfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 11:40

Geweldig zeg, heb alleen een jong paardje maar misschien ook een leuk idee om dit te doen bij halteren. Paard aan de ene kant hond aan de andere kant.....
Ga toch maar eens oefenen met onze bordercollie, leert hij gelijk samen te werken met Boris... als dat maar goed gaat ha ha
gr Didy

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:49

Nou lekker dan! Ik heb vandaag voor het eerst getraind maar op het moment dat ik het zadel op m'n hond zijn rug leg blijft-ie op zijn buik liggen........

Ik denk toch dat ik iets niet goed doe! Misschien helpt het als ik een scherper bit in de bek van de hond plaats, ik zal Goofy maar eens anrufen......

Af en blijf lukt trouwens aardig bij de Maflinger (als er maar genoeg hooi op de grond ligt).

Nou Chris bedankt voor de tip, de plannen worden hier alweer gesmeed.

Mummelmann

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:12

Chips, mijn Border Collie krijgt alleen maar vlieglessen als hij bij de paarden komt, mijn mechelaar is helaas verhuist naar Texel om daar de paarden te beschermen, ff weer gaan halen dus.

Mars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 18:43

aaah wat leuk zeg!,
Lijkt me wel heel erg moeilijk. Jammer dat ik geen paard heb...
Hond is helaas ook pas overleden :'( Zal dus wel even duren voor mij,
maarre...trainingsfoto's van jullie zijn natuurlijk méér dan welkom

calemity_jane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 14:21

@ chantalleke: Het kan ook met een echte vuilnisbakkenras hoor luisteren ook goed.