leuke 'western'oefeningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

leuke 'western'oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 20:13

Tja ik en me hafje rijden niet echt western. Wel hebben we een western (met enkel gebroken bitje) hoofdstel en een westernboomloos zadel.

Het was de bedoeling om met dit zadel lekker de buitenritten te maken enz. alleen nu gaan we de winter in en tja worden er niet zo veel buitenritten gemaakt. dus om nu de hele winter me zadel op de zadelsteun te laten hangen is ook weer wat.

Nu lijkt het leuk om dan soort van western oefeningetjes toen. Dus wat zijn leuke oefeningen voor een haf wat niet echt western beleerd is.

Ik heb wel eens een keer bijv een balkje op de grond neer leggen en dan moet hij in draf ofzo en dan in 1x stil staan. En het balkje moet dan onder hem liggen, dus voorbenen over de balk en de achter benen nog achter de balk.

Ook had ik een keer de balkjes in een L vorm gelegt en dan in z'n achteruit. dat hij ook dus een bocht moet maken.

Maar wie weet er nog meer van zulke western oefeningetje. Of een website waar het uitgelegt staat.

Wel ben ik van plan om in de toekomst (als vriendin van me eindelijk een keer JA zegt, want zei wilt wel echt graag western leren rijden) om westernlessen te nemen of paarden die het wel kunnen.

Maarja wat zijn dus leuke oefeningen?

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: leuke 'western'oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:32

In het boek 'Go West' van Antje Holtappel staan hele leuke oefeningen, van basis tot gevorderd :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:41

Er zijn zoveel oefeningen :D Persoonlijk vind ik het leuk om wat vierkantjes te rijden, dus als je het zijwaarts langs de wand/balken onder controle hebt kan je datzelfde proberen maar dan in het midden van de bak om er vervolgens een 4-kantje van te maken :j

Ook is het leuk om achterwaarts voltes en achtjes te rijden of slangenvoltes met het hoofdje naar binnen waarbij je op het midden steeds omstelt en dit kan je uitbreiden door ze steeds kleiner te maken totdat je aan het slalommen bent met denkbeeldige pionnen. Voor de rest is het boek Go West inderdaad een aanrader. Deze kan je goed op weg helpen met oefeningetjes en de basis van western enzo.

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:11

Er zijn ook twee boeken verkrijgbaar met leuke oefeningen en horsemanship proefjes. De ene heet 101 arena exercises en de ander heet 101 horsemanship & equitation patterns. Ze zijn allebei geschreven door Cherry Hill. (te koop bij onder andere mediaboek)
Ze zijn erg handig in ringbandvorm en op elke bladzijde staat een proefje/oefening. Je kunt het boek zo open aan bijv. de bakrand hangen en er staat goede uitleg bij ook!

Zo kom je de winter echt wel door ;)

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:30

Miss_Montana schreef:
Er zijn zoveel oefeningen :D Persoonlijk vind ik het leuk om wat vierkantjes te rijden, dus als je het zijwaarts langs de wand/balken onder controle hebt kan je datzelfde proberen maar dan in het midden van de bak om er vervolgens een 4-kantje van te maken :j

Ook is het leuk om achterwaarts voltes en achtjes te rijden of slangenvoltes met het hoofdje naar binnen waarbij je op het midden steeds omstelt en dit kan je uitbreiden door ze steeds kleiner te maken totdat je aan het slalommen bent met denkbeeldige pionnen. Voor de rest is het boek Go West inderdaad een aanrader. Deze kan je goed op weg helpen met oefeningetjes en de basis van western enzo.
Moet je paard wel lekker soepel zijn!

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:05

SusanW schreef:
Er zijn ook twee boeken verkrijgbaar met leuke oefeningen en horsemanship proefjes. De ene heet 101 arena exercises en de ander heet 101 horsemanship & equitation patterns. Ze zijn allebei geschreven door Cherry Hill. (te koop bij onder andere mediaboek)
Ze zijn erg handig in ringbandvorm en op elke bladzijde staat een proefje/oefening. Je kunt het boek zo open aan bijv. de bakrand hangen en er staat goede uitleg bij ook!

Zo kom je de winter echt wel door ;)


Is dit een engels of nederlands boek? :) Klinkt namelijk wel érg leuk!!

Edit: Heb al even gegoogled, engels! :)

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:20

Ja ze zijn inderdaad wel in het engels, maar erg duidelijk en bondig. Dus als je enige kennis van de engelse taal hebt, moet het wel lukken ;)

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: leuke 'western'oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 17:21

Dat is inderdaad geen probleem! Heb ik nog iets om op mijn lijstje te zetten als ik weer loon heb gekregen :') (Eerst nog een rood Hamilton halstertje :D)

juffie69

Berichten: 40
Geregistreerd: 23-07-09

Re: leuke 'western'oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:47

SusanW: Ik zag dat ze die boeken ook bij bol.com hebben maar zijn niet echt goedkoop € 26,99. Weet je of die goedkoper is bij mediaboek? Het lijkt me een leuk boek.

Miryamk

Berichten: 5247
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: DPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 23:11

SusanW wat een goeie tip! Ik ga er ook achteraan! :D

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 23:55

Ik denk dat ze daar hetzelfde kosten. Ik vind ze het wel waard in elk geval ;)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: leuke 'western'oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 01:10

Ik heb het boek 101 arena exercises, als je interesse hebt, doe maar een bod.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:56

cassidy anders heb ik wel intresse

suzan wat een leuke boeken, kende ik nog niet

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Re: leuke 'western'oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:01

Je hebt een hele reeks van Cherry Hill; ik heb de reeks 'Western Excercises' van beginners tot advanced. Staan dus alleen maar oefeningen in, hartstikke leuk en ook handzaam om mee de bak in te nemen.

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:07

Heeft iemand het boek ''Beginning Western Exercises '' van Cherry Hill?

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:20


YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: leuke 'western'oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:46

Haha daar had ik 'm dus ook gezien toen ik op Cherry Hill zocht! :P

Blaze1
Berichten: 13
Geregistreerd: 13-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:48

De oefeningen van mark Shaffer zijn leuk

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Re: leuke 'western'oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:32

Die heb ik (nog) niet binnen, haha! Maar ben heeeeel benieuwd...

Miryamk

Berichten: 5247
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: DPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:01

Ik heb ook gelijk maar even een boekje van Cherry Hill besteld :D

Clovertje
Berichten: 833
Geregistreerd: 01-05-06

Re: leuke 'western'oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:38

*schrijft op kerstkadoo-wenslijstje*

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:44

haha :D , dat had ik ook al gedaan, ben ook nog jarig in december dus dat moet goed komen :P

trickywonder

Berichten: 1065
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: Op activiteitenboerderij "Het feestvarken"!!!

Re: leuke 'western'oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:36

zoo das een goeie tip susan W. ga ik ook achteraan haha


nou leuke oefeningen te over binnen de trail:
-plastic zeil op de grond leggen en je paard eroverheen laten gaan.
- pick up: iets neerleggen op de bakrand of een olievat. je paard netjes parkeren en het oppakken en ergens anders weer neerleggen. (ook leuk met een jas en dan aan en uittrekken)
- de slalom om pionnetjes voor en achteruit
- balkjes: in een rij of in een waaier vorm. stappen, draven of zelfs in galop. (let wel op de afstanden die je nodig hebt. dan is een waaier erg handig)
achterwaarts tussen balkjes
zijwaarts bij de balkjes
een vierkant van balkjes waar je ook weer van alle kanten in stap draf of galop doorheen kan, zijwarrts gaan langs de rand van het vierkant of een draai maken in het vierkant of aankomen rijden in draf en stilstaan in het midden van het vierkant enzenz.
- het hek: openen en dichtdoen vanaf je paard. ook goed te maken met 2 springstaanders en een touw ertussen.

tip kijk anders ook eens op youtube bij trailfilmpjes krijg je vast genoeg leuke ideetjes!

of ga een horsemanship proefje oefenen ook altijd leuk.
pionnetjes in de bak. en dan bijv. van pion 1 naar 2 in stap, bij 2 in draf bij 3 een cirkel links bij 4 een cirkel rechts en bij 5 stoppen en achterwaarts. (ik bedenk maar iets hoor kan je zelf vast ook! haha)

een keertje barrel racen met 3 olievaten in de bak. (kan ook heel goed met voertonnen ;) of pionnen)

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:41

Wat leuk dat zoveel mensen enthousiast raken over die boeken! Ik hoop dat ze jullie net zo bevallen als mij :j
Met de kleine boekjes van haar ben ik niet bekend trouwens. Dus ben benieuwd naar de ervaringen van degenen die ze nu besteld hebben ;)

YildizArabs

Berichten: 3246
Geregistreerd: 10-10-07

Re: leuke 'western'oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:04

Ik heb ze wel in huis en zoals ik al zei; heel handzaam en er staan leuke oefeningen in (met een test aan het eind). Ze kosten niet veel, zijn ook maar heel dun; staan tien oefeningen in, maar zeker hun prijsje wel waard.