[WN] vraagje over westernbitten/stangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sidneey

vraagje over westernbitten/stangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 20:32

Hallo,

Ik wil graag weten wat de functie's/inwerkingen van de volgende bitten zijn:

*foto's zijn van www.divoza.com en google

*Westernbit RVS (basismodel)
Afbeelding

*Westernbit Tellington-Jones
Afbeelding

*Westernbit enkelgebroken
Afbeelding

*westernbit met tongboog
Afbeelding

*Watertrens met gedraaid mondstuk
Afbeelding

en nog een paar waar ik geen voorbeeldfoto van heb.

*Westernbit met shanks en koper rollertje in het midden, van black steel. (=dus ongebroken maar wel met beweegbare shanks)

*Westernbit dubbelgebroken (met beweegbare shanks)

------------------------

Ik wil dit weten omdat ik eentje zoek die goed bij mijn paardje past maar ben niet zo thuis in de bitten wereld van het western. Daarom wi ik me er eerst in verdiepen en de werking van de bitten weten.

Alvast super bedankt!!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:57

Wat voor probleem heeft je paard dan (volgens jou) .
Er zitten nogal wat zwaargewichten tussen nl.

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 21:02

Ik heb nu een simpel (dun) watertrensje, echt western bit, van black steel. Het is er zo 1 als die met gedraaid mondstuk maar dan zonder dat gedraaide mondstuk
Nu wil ik heel graag met lekker losse teugel rijden en wat meer controle, want ja je hebt geeen neusriem enzo. Hij loopt een beetje door dat trensje heen en is het tog niet echt het "western gevoel". Heb pas geleden met dat eerste bit gereden, Die werkte nogal heftig, maar gaf wel het gevoel wat ik bedoel. Doch vondt ik hem iets te sterk en wil niet dat ik hem straks helemaal niet meer op trens kan rijden (met dressuur gaat het wel goed hoor, alleen buiten issie af en toe wat fris) Maar daarom wou ik alle inwerkingen van de bovenstaande bitten weten, ofdat er misschien nog een lichtere dan die bij zou zitten.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:43

Paarden zijn buiten wel eens vaker wat frisser

Als je wedstrijdambities hebt kun je het beter rijtechnisch oplossen samen met je trainer/lesgever.
Is dat niet het geval en heb je buiten liever een 'veiliger' bit waar een duidelijker 'stop' in zit, maar toch niet te heftig als het niet nodig is kan ik het 'wonderbit' aanraden.

Dit bit werkt als een trens zolang de teugels met weinig druk gebruikt worden, maar de shankwerking komt er bij als je meer druk zet. het mondstuk loopt dan nl vast tegen het eind van de ring. De shankwerking kun je versterken/verzwakken door je teugels op het laagste, middelste gat of aan de ring zelf vast te maken (geen shankwerking).

Het bit is dus niet showlegal.

Afbeelding

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 08:45

Citaat:
Als je wedstrijdambities hebt kun je het beter rijtechnisch oplossen samen met je trainer/lesgever.
Is dat niet het geval en heb je buiten liever een 'veiliger' bit waar een duidelijker 'stop' in zit, maar toch niet te heftig als het niet nodig is kan ik het 'wonderbit' aanraden.

Dat bedoel ik precies, wedsrtijd rijden doe ik niet. Weet je ook toevallig waar dat bit te koop is, en hoeveel het ongeveer kost?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 09:18

Misschien dat ze bij een westernstore te koop zijn en anders zul je eens op Ebay moeten kijken. Daar komt die van mij ook vandaan en kostte $10 + $5 verzendkosten.

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 09:33

en hoeveel euro is dat sorry ben daar niet zo goed in
En ebay snap ik nix van Zou ik hem dan ook via jou kunnen kopen oid.?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 09:46

Reken maar op €15, de dollar koers is ongeveer 1:1

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 10:38

oke dankje, vlt dan wel mee eigenlijk.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:33

ik rij zelf ook met dit bit , maar noem hem een smiley , werkt een beetje zoals de engelse pessoa

denk wel dat een stang of ba systeem vriendelijker werkt

Brendageene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:23

je kan ook een shank snaffle nemen en dan in de bak op de snaffle rijden en hem toch proberen daar mee toch naar dat gevoel te rijden. En als je dan naar buiten gaat je teugels aan de shanks doen. Je kunt dan het beste 2 klipjes kopen voor aan je teugels, dan kun je ze gemakkelijk verwisselen. (die zijn iets van 2 euro per stuk) en vergeet niet dat bij een shank altijd een kinriempje of kettinkje hoort.

dit is zo'n shanksnaffle, deze is dan met een dubbel gebroken mondstuk, maar je hebt ze ook met enkel gebroken mondstuk of als stang, of het billy allen bit. Op websites van westernstores vind je genoeg bitten en in elke westernstore verkopen ze dit bit wel. Is ook wel een overgangsbit genoemd voor als je overgaat van een snaffle op een shank.
Afbeelding

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 19:33

Hmmz, ja waar zitten deze winkels? Weet je er toevallig 1 in ZH? Og sites (meerdere dan het liefst )

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:30

In Den Haag zit er 1 bij trainingsstal madepolder.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 00:55

Buiten rijd ik met mijn paard op een myler bit.
Die staat wel ergens in mijn profiel

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:38

Ook bij een westernhoofdstel kun je een losse neusriem gebruiken, en dat word door velen ook gedaan, helemaal bij het beleren van een jong paard.

En als je echt wilt weten welke inwerking welke bitten hebben, kun je op de site van Myler bits een boekje vinden dat heet: A whole bit better". Tegenwoordig ook verkrijgbaar als video, maar dan moet je recorder geschikt zijn voor het Amerikaanse systeem.
Ook heb je op de Myler website de mogelijkheid om advies te krijgen bij het kiezen van een bit, met uitleg een soort vragenlijst en een duidelijke verdeling in levels van paard en van ruiter.

website van Myler: http://www.toklat.com/myler/home.html

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 18:16

oke bedankt ik zal eens een kijkje op die site nemen

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 18:32

Ik heb zo'n vragenlijst ingevuld (in mijn beste engels )
Ik krijg het antwoord binnen 10 werkdagen, ik zal hun advies dan wel hier neer zetten, en dan kunnen jullie zeggen wat jullie daarvan vinden

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 19:55

Dit kreeg ik net terug gestuurd, kan er niet helemaal wijs uit worden om dat het in het engels is, misschien iemand dieh em kan vertalen met een programma oid? nouja komt ie, zijn er misschien mensen met 1 van deze bitten?
Citaat:
Hello!

Thank you for writing to Toklat and for your interest in Myler bits. I adore Haflingers, but they can be pretty strong willed! What I would probably suggest for you is to definitely have a stronger bit to ride outside in, and maybe another mild bit to ride with in the ring. Here a few good suggestions for mouthpieces that might work for you:

* Myler Forward Tilt Ported Barrel - MB 36. Curved mouthpiece with upward curve and jointed barrel in the center. Entire mouthpiece is tilted forward. When the horse is not relaxed at the poll, the unique mouthpiece restricts the tongue and puts downward pressure on top of the bars. Once the horse relaxes at the poll, the mouthpiece releases the tongue and works off the bars. Each side of the mouthpiece moves independently. Turns solid when asking for a stop. Level 2.

* Myler Correctional Low Port - MB 27LP Curved mouthpiece with two hinges and upward-curved piece in the center. Port measures 1 1/2" Puts downward pressure on tongue and bars, collapses on outside of bars. Rewards the horse with a “comfort zone” when relaxed at the poll. Good bit for collection and stopping. Works well for spoiled horses and horses who run through the bit. A good choice for horses with low palates.

* Myler Correctional Low Ported Barrel - MB 27PB Curved mouthpiece with two hinges and slightly upward-curved center piece with a barrel. Port measures 1 1/4". Will provide tongue and bar pressure, will collapses on the outside of bars, features Independent Side Movement™. Allows the rider to isolate one side of the bit to lift a shoulder and rewards a horse with a “comfort zone” when relaxed at the poll. A good bit for collection and stopping, as well as for spoiled horses, horses which run through the bit and those which drop a shoulder.

As far as cheekpieces are concerned, this is more preference of the rider than anything else. However, I do recommend something that will give you a little leverage. If you go with a ring bit I definitely recommend getting one with hooks. Hooks provide stationary attachments for the bridle and reins, so when rein pressure is applied there is some poll pressure there to encourage the horse to soften. You can also choose from any of the Myler Shanks, which will also give you some leverage.

Also, be sure to visit our website at www.toklat.com to read more about the Myler bitting philosophy and to view the different mouthpieces and cheekpieces. I also suggest seeing if you have a Myler Rental Dealer in your area. As it can take some time for your horse to adjust to a new bit it can take a few tries before you will find out if it will work for your horse or not. Through a rental dealer you can find out what works for your horse without having to buy an expensive bit that might not be a good fit. You can go to www.rentmylerbits.com to see if you have a rental dealer in your area, if you don’t then you can go to www.horse-rider-etc.com to rent one online.

I hope this information helps, if you have any more questions please feel free tow rite me back and ask!