in plaats van wat die rare prik-ding-sporen doen... Wat jullie??? Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
in plaats van wat die rare prik-ding-sporen doen... Wat jullie???
.
ze schopte echt gewoon de sporen erin... En niet ene keer, de hele tijd echt zielig
crazycactus schreef:Wieltjes zijn (op bepaalde uitzondering daargelaten) altijd zachter dan knopjes. Met ga maar een met een wieltje over de binnenkant van je arm, en ram daarna er eens een knopspoortje in zoals je dat bij een paard doet.... gegarandeerd blauwe plekken.

crazycactus schreef:Wieltjes zijn (op bepaalde uitzondering daargelaten) altijd zachter dan knopjes. Met ga maar een met een wieltje over de binnenkant van je arm, en ram daarna er eens een knopspoortje in zoals je dat bij een paard doet.... gegarandeerd blauwe plekken.
klaske schreef:ach, ik zou gewoon graag willen zien dat iedereen diervriendelijk reed, het makkelijkst is gewoon een paard wat gelijk doet wat je vraagt, zonder het nog 20 x te moeten vragen, maar aangezien die er bijna niet zijn, ben ik niet tegen spoorgebruik.
ik heb vrijdag voor t eerst weer met sporen gereden, ik merkte aan mijzelf dat ik dan automatisch mijn benen stiller hield omdat ik hem geen pijn wou doen. moet zeggen dat het rijden voortreffelijk ging. zonder sporen had hij namelijk helemaal niets gedaan, want dan kan hij er toch iets makkelijker onderuit komen. ik ken het paard niet, maar mijn instructrice wel, en als die mij sporen aanraadt, neem ik dat advies aan. het gaat er puur om hoe je er mee omgaat. met een bosal kan je je paard zijn neus ook breken, dat nog erger dan een scherp bit.
alle sporen kunnen pijn doen, alle sporen kunnen kietelen, t maar net wat de ruiter er mee doet.

jeddah schreef:klaske schreef:ach, ik zou gewoon graag willen zien dat iedereen diervriendelijk reed, het makkelijkst is gewoon een paard wat gelijk doet wat je vraagt, zonder het nog 20 x te moeten vragen, maar aangezien die er bijna niet zijn, ben ik niet tegen spoorgebruik.
ik heb vrijdag voor t eerst weer met sporen gereden, ik merkte aan mijzelf dat ik dan automatisch mijn benen stiller hield omdat ik hem geen pijn wou doen. moet zeggen dat het rijden voortreffelijk ging. zonder sporen had hij namelijk helemaal niets gedaan, want dan kan hij er toch iets makkelijker onderuit komen. ik ken het paard niet, maar mijn instructrice wel, en als die mij sporen aanraadt, neem ik dat advies aan. het gaat er puur om hoe je er mee omgaat. met een bosal kan je je paard zijn neus ook breken, dat nog erger dan een scherp bit.
alle sporen kunnen pijn doen, alle sporen kunnen kietelen, t maar net wat de ruiter er mee doet.
Die paarden zijn alleen wel zo "gemaakt", dat gebeurd niet vanzelf. Natuurlijk is schoppen ook niet de bedoeling maar, imo, indien je concequent je been gebruikt heb je op geen enkel paard sporen nodig en kan je elk paard weer "licht" voor je been maken. Dat kost alleen wel tijd en moeite en dat is iets wat mensen er vaak niet voor over hebben.
Sugarmiss schreef:Je zou je ook eerst af kunnen vragen hoe een paard 'lui' komt; wordt het wel goed gevoerd, mankeert het niets lichamelijks.
Sugarmiss schreef:IkVelen mogen dan zeggen dat sporen gebruikt door een ervaren ruiter bedoeld zijn voor het verfijnen van de hulpen, maar als je op een dier zit wat een vlieg op zijn huid kan voelen, vraag ik me af hoe miniem die hulpen dan wel niet moeten zijn![]()
Niet helemaal mee eens dit keer Iski