[WN] starten op een hengst, split uit leadline klasse

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rob_H

starten op een hengst, split uit leadline klasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 09:40

johanna29 schreef:
Regel 302 is in het nieuwe regelboek veranderd

Het voor-of uitbrengen van hengsten is UITSLUITEND toegestaan aan deelnemers die zijn ingedeeld in de catogorieen "A" ( amateurs ) en
"P" ( professionals ) ( volgens artikel 300 ) en BOVENDIEN AAN OP 1 JANUARI VAN HET LOPENDE JAAR 19 JAAR OF OUDER HEBBEN.

Niet om te katten hoor maar dan vraag ik mij toch af hoe oud Ilona Vet is. Ze reed op het afgelopen federatie NK in de jeugd mee met een merrie en in de amateurklas met een hengst. Let wel haar prestatie s doen er niet voor onder !!

met vr.gr. johanna vellinga

Als het niet om te katten is en haar prestatie er niet voor onder doet wat is dan de toegevoegde waarde om je dit af te vragen??

Als ze nog geen 19 zou zijn dan is er iets over het hoofd gezien en tja dat gebeurt wel eens vaker op wedstrijden.
Maar gelukkig hebben we daar regel 170 voor

PeterV

Re: BIT en Lead Line classe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:03

johanna29 schreef:
Niet om te katten hoor maar dan vraag ik mij toch af hoe oud Ilona Vet is. Ze reed op het afgelopen federatie NK in de jeugd mee met een merrie en in de amateurklas met een hengst. Let wel haar prestatie s doen er niet voor onder !!

I Love Dutch’s Western.

Regelgeving, is soms om gek van te worden. Het is niet de eerste keer dat wij als het ware de boot in gaan, op dit gebied. Conform het officiële regelboek van de Wran, had zij een hengst in de A klasse mogen starten, maar conform de nieuwe aanvulling op dit boek, niet.
Ilona is op 01-08 van dit jaar 18 jaar geworden, en mag een hengst starten in alle klassen behalve bij de jeugd, dacht ik!

Af gelopen jaar in Haaksbergen, hadden wij ook al zoiets bij de hand. Ilona bracht Jacs Fistful of Gold uit, bij de DRHA/NRHA in de jeugd klasse. Omdat deze nog een beetje onstuimige geruinde in zijn hoofd nog als een hengst dacht, starten zij deze op twee handen met een trensje. Tenslotte was hij nog niet ouder dan zes, dus mooi mee genomen, dacht ik!
Maar helaas, dit was niet toegestaan bij deze organisaties.

Het werkt dus een beetje twee ledig, als je, je niet houd aan de regelgeving.
In het geval van Haaksbergen, confronteerde Ilona de jury met het feit dat zij op twee handen de bak in kwam. Van jury, Jan van de Bogaard, mocht Ilona gewoon haar kunstje doen, en fluisterde na afloop tijdens het bit controle in haar oor, dat zij een mooie proef reed, maar toch een DQ had.

Vlak na haar gereden proef op het Federatie NK, confronteerde iemand mij met deze nieuwe regel, en natuurlijk verklaarde ik die volledig voor gek, en ging vervolgens door met de werkzaamheden die ik op mijn genomen had, en stond bij het volgende onderdeel, een beetje verward de linten uit te delen, omdat het toch nog door mijn hoofd spookte wat mijn was mede gedeeld.

Ha, ik weet toch wel waar ik mee bezig ben, dacht ik. Anders had ik haar toch niet kunnen inschrijven, dacht ik. Volledig was ik er toen nog van overtuigd, dat als het niet gemogen had, dat zij een DQ om de oren gehad had.

Daags daarna, dus na het hectische, want de show ging gewoon door, heb ik het Ilona pas durven te vertellen, dat zij eigelijk helemaal geen hengst mocht starten.

Haar reactie hierop was in eerste instantie oeps!!! En daarna was het nou en!!!
Okie komt van ver, hij is aan allerlei zaken behandeld, en omdat hij zo goed ging, hebben wij veertien dagen voor het NK besloten om hem mee te nemen. Nooit hadden wij durven dromen, dat amateur rijdend Nederland, het voor de tweede achter één volgende jaar, wederom een jeugd ruiter, niet van de 1e plaats konden afhouden. Nooit hebben wij durven dromen, dat zij het een jaar later weer zou doen, en zeker niet met Okie.

Ben mijn bewust, gezien de positie die ik met name steeds meer in neem binnen de organisatie, waar deze fout heeft kunnen plaats vinden, dat het één en ander eigelijk nog pijnlijker is, dan als het een buiten staander had over komen. Ik wil mijn daarom ook niet op regel 170 beroepen, omdat juist van mijn zijde, beter verwacht had mogen worden.

Na de behaalde titel op het NK, kon en wouw ik er gewoon niet aan, omdat mijn vaderlijke gevoelens het mijn anders ingaven, dan ik uiteindelijk had moeten handelen (ik ben ook net een mens)
Ik weet zeker dat mijn dat gesierd zou hebben, als ik dit wel had kunnen opbrengen, dus ben ik als nog bereid, deze titel af te staan.

Schroom er niet voor, om u hierover uit te spreken op dit forum, daar ik het zelf bij de eerst volgende bestuursvergadering, op de agenda zal laten zetten.

Vr Gr Peter Vet.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:23

Ik kan niet anders dan respect hebben voor het bovenstaande epistel van Peter. Two thumbs up!!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:33

Zonder enige pet op: reactie als Anya.

Ik zou zelf niet beter weten als je mag vanaf 18 op een hengst starten. Die aanvulling op het regelboek, waar de leeftijd kennelijk omhoog gegaan is, is bij mij niet blijven hangen (wellicht omdat ik geen hengst heb).

Hoe dan ook. Er is een jury. Die wordt geacht dat te zien. En er is een regel dat protest ingediend kan worden. Dat is geloof ik niet gedaan.

En Ilona liet een prachtig stukje rijkunst zien, dus ze kon haar hengst wel aan.

Ik zie het een beetje hetzelfde als wat ik eerder over een van de pleasure-onderdelen schreef. Sommige paarden liepen in mijn optiek veel te diep. Maar ik ben geen jury. En er is ook geen protest ingediend. Dan moet je het er in mijn optiek ook gewoon bij laten.

Nou ja zoiets.

Als Peter dit onderwerp in het bestuur brengt, zal ik naar eer en geweten mijn bestuurspetje opzetten.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:41

PeterV schreef:
Ik wil mijn daarom ook niet op regel 170 beroepen,

Klinkt heel mooi, maar dat heb jij niet meer in de hand. Regels 206 en 207 regelen hoe de uitslagen tot stand komen, en als iemand het daar niet mee eens is, biedt regel 170 nog wat protest-mogelijkheden. Op dit moment is de protest-tijd echter voorbij, zodat de uitslag, inclusief alle eventuele fouten, gewoon definitief is.

@Anya: Het is overigens niet de jury die de leeftijden van deelnemers en paarden controleert. Daarvoor hebben we een secretariaat die (al dan niet met een computer) een startlijst samenstelt, een doorman die de juiste deelnemers binnenlaat, en een ringsteward die controleert of de deelnemers van de startlijst idd. in de ring zijn en bij all-ages klassen controleert of de juiste optoming gebruikt wordt (indien de startlijst voorzien is van de juiste leeftijden van de paarden...).

Groeten,

Chris.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:43

@Chris: excuus, ik zal even bijlezen in de taakverdeling
Maar de basis van mijn verhaal blijft staan: iemand van de organisatie had dat moeten zien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:57

Ik gun Ilona haar overwinning ook van harte, dat staat zeker voorop. Maar ik vind wel dat je van een 18 jarige mag verwachten dat die de regels kent en weet te interpreteren OOK als er aanvullingen zijn. Deed zij tenslotte ook niet die paardenopleiding waar buiten het rijden ook niet een groot deel management om de hoek komt kijken (dus lezen).

Dat het bovenstaande de WRAN in een slecht daglicht stelt is jammer, maar wederom een leermoment, waaruit o.a. maar weer blijkt dat als er familiebanden zijn (al dan niet met een 'echte' opa ) dat je extra voorzichtig moet zijn. Hoge bomen vangen nu eenmaal meer wind.

Dat er niemand een officiële klacht in heeft gediend is niet zo verwonderlijk, ik zal niet de enigste zijn die niet dagelijks met Euro 100 op zak loopt en er gebeuren wel ergere dingen om je druk over te maken.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 12:15

Sugarmiss schreef:

Dat er niemand een officiële klacht in heeft gediend is niet zo verwonderlijk, ik zal niet de enigste zijn die niet dagelijks met Euro 100 op zak loopt en er gebeuren wel ergere dingen om je druk over te maken.

Blijkbaar zijn er toch mensen die zich 14 dagen na de *misdaad* druk gaan maken
Maarja dat is dan weer de Bokt underground

Ben in elk geval blij met het geschrevene van Chris.
Ilona heeft het verdient (mijn mening)en er is niets meer tegen te doen.(constatering door Chris)

Misschien kunnen we ons nu weer druk gaan maken over hoe we walk and jog en lead line binnen de federatie kunnen krijgen

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 12:18

Sugarmiss schreef:

Ik gun Ilona haar overwinning ook van harte, dat staat zeker voorop. Maar ik vind wel dat je van een 18 jarige mag verwachten dat die de regels kent en weet te interpreteren OOK als er aanvullingen zijn. Deed zij tenslotte ook niet die paardenopleiding waar buiten het rijden ook niet een groot deel management om de hoek komt kijken (dus lezen).

Ik ben 43 en weet ook dat je niet mag starten met een foutief startnummer
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 11-10-05 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:20

Haha en dat maakt je behoorlijk BlonT (maar het zal wel komen door Barbie).

*zoekt vast flesje blondeermiddel voor mezelf*

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:20

Blaze schreef:
Maarja dat is dan weer de Bokt underground

Dat is natuurlijk niet waar, alleen kan je het nu hier lezen. Maar er zal best in kantines over gesproken zijn, alleen is dat dan achter de rug om. Dat ligt echt niet alleen aan bokt hoor. Sterker nog, dit is in weze eerlijker omdat je weet dat degene wie het betreft, het ook nog kan lezen.

De gewone 'underground' is vele malen valser hoor

Persoonlijk heb ik me nooit bezig gehouden met de regels jeugd/hengst. Toen ik nog reed mocht jeugd niet op een hengst. Punt. Ook niet in een andere klasse. Heeft me wat shows gekost helaas.

Hoe je een Bit/LeadLine op een show krijgt, weet ik niet, maar het is wel een extra dimensie, om eerder genoemde redenen, denk ik?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:23

Sugarmiss schreef:

Ach ja Sugar, de ene verdiept zich wat meer in regelgeving, bloedlijnen, of weet ik niet allemaal wat, en tja, Ilona steekt al haar tijd in het rijden van paarden, en dan lees je wel is wat over hoofd.

Sugarmiss schreef:
Dat het bovenstaande de WRAN in een slecht daglicht stelt is jammer, maar wederom een leermoment, waaruit o.a. maar weer blijkt dat als er familiebanden zijn (al dan niet met een 'echte' opa ) dat je extra voorzichtig moet zijn. Hoge bomen vangen nu eenmaal meer wind.

Mijn inzien is hier de Wran juist niet in een slecht daglicht gesteld, want duidelijk worden hier kromme dingen, niet recht gepraat. Duidelijk is wel dat je het dus nooit goed doet.

Sugarmiss schreef:

Denk dat er zat mensen geweest zouden zijn, als het geroepen was op het NK, dat je €100,00 nodig had voor dit., het uit hun zak hadden getrokken.
Sterker nog, ik denk dat de 100€ je om de oren hadden gevolgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:28

@Blaze: Het geheel kwam naar boven nav een serieuze vraag.
Het antwoord daarop is dus:
Nee het mag officieel niet, maar als er niemand over valt kun je het gewoon doen. Op eigen risiko dus.

Of dat na deze 'heisa' nog zo werkt??? Hopelijk niet. Vandaar het 'leermoment' voor de WRAN.

Qua leadline/walk-jog: heel simpel gewoon uitschrijven als blijkt dat er genoeg animo voor is.

@Blaze: ook voor jou geldt dus mijn gegeven antwoord op de serieuze vraag

Hopelijk wordt dat echter geen trent, want de vrijwilligers zijn nu al niet dik gezaaid en als er straks geselekteerd moet worden op HBO denkniveau

Citaat:
Mijn inzien is hier de Wran juist niet in een slecht daglicht gesteld, want duidelijk worden hier kromme dingen, niet recht gepraat.
Het gaat er niet om dat kromme dingen recht gepraat worden. Het gaat erom dat er op diverse niveau's fouten zijn gemaakt die niet alleen vermeden maar ook voorkomen moeten worden.

In het verleden zijn er al eerder dingen (op Bokt) aan de orde gekomen waaruit bleek dat het uitvoerend committee blijkbaar niet op de hoogte was van de geldende regels. Men heeft toen Mea Culpa gezegd en beterschap beloofd. Misschien dat er op dat bewuste punt aandacht is gegeven, maar het kan toch niet zo zijn dat dit bij elke regel apart moet gebeuren ??

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:29

Nou ik zou het er niet voor over hebben hoor Peet, maar ja ik heb dan ook geen reining gestart . Ze heeft gewoon goed gereden, en dat had ze ook wel gedaan als ze 19 was geweest.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:36

Er zijn zeker fouten gemaakt. Bij de federatie overigens
Waarvan de WRAN wel een onderdeel is. Dus ik denk dat los van deze situatie er nog eens goed moet worden gekeken naar mogelijkheden om controles in te bouwen voor dit soort dingen. Of een extra check als die controle er al in zit. Met een gemiddeld computerprogramma moet daar een query voor te maken zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:38

Dat bedoel ik dus ook Anya. Zulke fouten kun je gewoon met een goed programma uitsluiten. Overigens kunnen die nooit de mens vervangen

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:58

Frayba schreef:
Klinkt heel mooi, maar dat heb jij niet meer in de hand. Regels 206 en 207 regelen hoe de uitslagen tot stand komen, en als iemand het daar niet mee eens is, biedt regel 170 nog wat protest-mogelijkheden. Op dit moment is de protest-tijd echter voorbij, zodat de uitslag, inclusief alle eventuele fouten, gewoon definitief is.
Chris.

Ik zal de laatste wezen die jou hierop durft tegen te spreken, en misschien moet mijn rug inderdaad nog wat breder worden, voor dit soort van zaken waar je mee te maken krijgt, zoals eerder al werd op gemerkt dat hoge bomen veel wind vangen.
Daar waar wij, ons steeds meer proberen te ontplooien in deze sport, krijg ik er steeds meer het idee van, dat andere die waarschijnlijk niks anders te doen hebben, steeds meer op ons gaan letten. Voorbeeld,
Ilona heeft een nieuwe vriendinnetje, die toevallig ook paard rijd, en als die bij ons te logee is, rijden zij natuurlijk ook samen. Hier schijnen ook alweer mensen problemen mee te hebben, en met name omdat de vice voorzitter van de Wran, dit oogluikend zou toe laten dat Ilona haar vriendin tijdens het samen rijden, van aanwijzingen voorziet.
Ik denk dat zij beter kan onder duiken, of geen vriendinnen moet maken binnen de sport.
Of ik kan mijn beter gaan bezig houden, met andere zaken dan voor paarden sport organisaties, daar het er nu naar uit ziet, dat zij of ik echt op onze tenen moeten gaan lopen, bij alles wat zij of ik doe.
Dus met het vanmorgen geschreven epistel, probeer ik, mijn stand punt duidelijk te maken, dat wat bij ons recht is, ook recht is, dus daar ook naar handel.
Kromme dingen blijven er genoeg over, en die laat ik ook maar krom, dus mag mijn dochter haar vriendinnetje gewoon haar aanwijzingen blijven geven, als deze samen paard rijden.
Zo kan ik vele dingen op papier zetten, die te zot zijn om over te praten, waar door, het zin hebben aan, het leuk blijven vinden, er vanaf gaat.

Peter Vet

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:04

Flauw hoor, maar als mensen daar over vallen (over die aanwijzingen) dan zeg je maar dat amateurs wel les mogen geven en paarden mogen trainen zolang ze het maar gratis doen....

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:04

mehlika schreef:
Ik kan niet anders dan respect hebben voor het bovenstaande epistel van Peter. Two thumbs up!!!

Dank je Mehlika, als wij elkaar weer is tegen komen, drinken wij wat, en nemen er een nootje bij

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:06

en nemen er een nootje bij [/quote]

Grapjas

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:14

PeterV schreef:
Hier schijnen ook alweer mensen problemen mee te hebben, en met name omdat de vice voorzitter van de Wran, dit oogluikend zou toe laten dat Ilona haar vriendin tijdens het samen rijden, van aanwijzingen voorziet.

Maar dat mag toch? Lekker laten kletsen die lui..

Overigens, ik weet niet hoe het zit als je familie een paardenbedrijf heeft. Ik dacht dat je dan als kind of echtgenoot ook de amateurstatus niet meer aan kan vragen?
(aangezien het toch niet meer over leadline gaat )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:21

zal ik bij hoge uitzondering dit topic dan maar even spitten in twee topics? Eentje over de leadline en eentje over starten op een hengst?

Ik ga mijn best even doen.

Anya

Re: starten op een hengst, split uit leadline klasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:33

Grr. Ik haat bokt af en toe. Split is gelukt. Er staat één post van Vera apart. Zal zo een linkje maken. En de oorspronkelijke post van Johanna is verdwenen. Zucht. Maar de quote is er nog wel. Met excuus.

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 13:45

He he,

Ik ben even weg en half "bokt" is van de leg !!
Ik zal vanavond mijn reactie geven op bovenstaande opmerkingen want ik moet nu de trein halen om op tijd op mijn werk te komen.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 14:07

Wat kan een 19 jarige wel, wat een 18 jarige niet kan?
Wat is de reden waarom ze die leeftijd een jaar hoger hebben gemaakt?