[WN] western instructie gediplomeerd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

western instructie gediplomeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 08:56

Ik vraag mij eigenlijk wel eens af of de western instructie tegenwoordig ook gediplomeerd is? of zijn daar bij ons in de sport andere regels over?
En wat is er nu eigen anders als je een gediplomeerde instructeur hebt of als je er een hebt die zelf naar boven is geklommen zeg maar..

charita

Re: western instructie gediplomeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:30

Misschien is het wat voor je om contact op te nemen met Helicon/ Deurne , voor bv verdere info over de regels...wat de voor en nadelen zijn van wel of niet gediplomeerd te zijn...
Succes!!

Dit is de link van Helicon(Deurne) maar misschien ken je die al

http://www.helicon.nl/web/content.jsp?o ... ts=western

Groetjes Charita

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:34

mijn instructrice gaat binnekort de deurne cursus volgen, je kunt dus als westerninstructrice weldegelijk gediplomeerd zijn

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 13:27

mijn vorige instructie *western* was ook gediplomeerd maar had de opleiding op de engelse manier gevolgd. Mijn huidige instructeur *engels* is ook gediplomeerd..

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:16

Ik vind het maar een lastig verhaal. Er zijn weinig cursussen "western-instructie". En die er zijn worden gegeven door niet-gediplomeerde trainers. Bovendien moet die rijstijl van die trainers je maar aanspreken, want ook dat is is westernland toch heel verschillend.

Toch vragen veel verzekeringsmaatschappijen om een instructiediploma, anders kun je je niet verzekeren tegen ongelukken die in je les gebeuren.

In ieder geval is de kwaliteit van de westerninstructie moeilijk te bepalen. Er zijn erbij die waanzinnig rijden, maar absoluut geen les kunnen geven, er zijn erbij die waanzinnig goed lesgeven, maar zelf nooit wedstrijden rijden. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je kijkt naar je eigen visie en kijkt of dat overeenkomt met de visie van je trainer. Ook een proefles nemen en kijken of het klikt. Ik vind bovendien ook dat je als trainer je tekortkomening moet kennen. Als je je lesklant niet verder kunt helpen moet je dit eerlijk kunnen zeggen en de lesklant eventueel een tip geven waar diegene verder kan komen als die dat wil.

Je bent met paardrijden nooit uitgeleerd, dus blijf als trainer ook lekker lessen, clinics nemen om je kijk op zaken te verbreden. Daar kun je alleen maar beter van worden.

Het is dus een lastig verhaal. Alhoewel ik een "lesgeef"diploma wel goed vind om de echte wildgroei aan westerninstructie tegen te gaan.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 07:30

zelf heb ik een aantal jaar geleden de trainers/instructeurs cursus gevolgd in eurne,dit was voordat er de officiele opleiding was. Nu is er een opleiding via Helicon. Zelf vind ik dat er rijtechnisch gezien niet altijd gediplomeerde instructeurs in de arena hoeven te staan als je zelf goed rijdt of ervaring hebt. Op die cursus zaten nl ook mensen die een engelse manege hadden en dit diploma erbij wilden omdat ze western-les wilden geven terwijl ze 0 western ervaring hadden. Die opleidingen van toen zeggen dus niet echt veel....

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 08:30

Ik vind de opleiding persoonlijk nog steeds een wassen neus, 10 dagen..... Terwijl je voor een instructeurdiploma voor het engelse rijden iets van 3 jaar naar school moet. Natuurlijk is het goed dat het er is, maar ik vind dat het nog heel erg in de kinderschoenen staat, en neem de opleiding niet zo heel serieus.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:36

Ik ben het met crazycactus eens, ik denk dat de westernopleiding nog niet zo veel voorsteld. Wat kun je in 10 dagen nou leren? Dit is waarschijnlijk gebaseerd op de gedachtegang dat deelnemers 3jr dressuurervaring hebben en dan in 10 dagen dat westerngebeuren er wel bij moeten kunnen doen. Gevolg is dat je dan weer meer westernlesgevende dressuurruiters krijgt en dat is iets wat ik niet zou willen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:57

crazycactus schreef:
Ik vind de opleiding persoonlijk nog steeds een wassen neus, 10 dagen..... Terwijl je voor een instructeurdiploma voor het engelse rijden iets van 3 jaar naar school moet. Natuurlijk is het goed dat het er is, maar ik vind dat het nog heel erg in de kinderschoenen staat, en neem de opleiding niet zo heel serieus.

de orun is ook maar 12 avonden hoor

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:03

LiSSy schreef:

de orun is ook maar 12 avonden hoor

Maar moet je dan al niet op een bepaald niveau rijden? Dat is bij de westernopleiding namelijk niet zo.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:37

bij western moet dat bij deurne wel... mijn instructrice mag nu in het 3e jaar instromen omdat zij al behoorlijk kan rijden.

bij de orun moet je geloof ik L1 hebben gereden, maar dat stelt ook echt niets voor

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 15:07

Ook in Deurne stelt de opleiding geen snars voor. Je moet het vergelijken met een cursus paarden gebit voor dierenartsen in hun opleiding. Niet bijzonder dus.
Het is een keuze richting en geen volwaardige opleiding.
Maar ik heb gehoort dat er gewerkt wordt aan een gedegen opleiding waarbij aan alle facetten van de sport en de rassen gezondheid enz aandacht wordt besteed.
Maar ja goed werk heeft tijd nodig. Tot dan is het behelpen.
Ik persoonlijk hecht dus ook totaal geen waarde aan het "western certificaat/diploma" wat nu behaalt kan worden. Je kunt beter bij een ervaren western ruiter gaan lessen dan bij een gecertificeerde dressuur ruiter die in totaal misschien 10 weken ervaring heeft binnen de sport.

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 18:36

Je haalt ze er gauw genoeg uit, die western gevende engels ruiters... ???? (rare zin) haha

Ach tja, wat zegt een papiertje nou?? voor mij helemaal niks. Mijn keuze van een instructeur/trice hangt niet af van een papiertje.

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 19:47

Ik rij zelf western, maar heb om verschillende redenen de basiscursus ORUN gevolgd, en dat is beslist geen 12 avonden maar in elk geval 20, van 3 uur lang (Deze cursus is bedoeld voor basisinstruktie engels, B t/m L niveau) ik ben van mening dat een instrukteur zeker iemand moet zijn die weet hoe lesgeven in zijn werk gaat, en dan is het afhankelijk van het niveau van de ruiters die hij/zij lesgeeft al dan niet belangrijk op welk niveau de instrukteur zelf rijdt. In mijn ogen is de basis engels/western niet zoveel verschillend dus wat mij betreft kan iemand die een andere dan de western-opleiding heeft gedaan prima westernles geven. Wat wèl uitmaakt is het vermogen om alles te kunnen zien wat de ruiter al dan niet 'fout' of 'goed' doet; daar herken je een goeie instrukteur aan, iemand die opmerkzaam is en daar naar kan handelen door de juiste adviezen op het juiste moment te geven. Zo zie ik bij mij op stal ook prima instrukteurs die engels lesgeven, en ik ben zelf over mijn western-instrukteur ook erg tevreden, alhoewel ze beiden andere oefeningen geven. Uiteindelijk gaat het erom of ze jouw manier van rijden kunnen verbeteren, daar heb je tenslotte les voor nietwaar?

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 20:01

Loky schreef:
Ik rij zelf western, maar heb om verschillende redenen de basiscursus ORUN gevolgd, en dat is beslist geen 12 avonden maar in elk geval 20, van 3 uur lang (Deze cursus is bedoeld voor basisinstruktie engels, B t/m L niveau)

Ik geloof niet dat zelfs dat voldoende is om instructie te kunnen geven.

Loky schreef:
ik ben van mening dat een instrukteur zeker iemand moet zijn die weet hoe lesgeven in zijn werk gaat, en dan is het afhankelijk van het niveau van de ruiters die hij/zij lesgeeft al dan niet belangrijk op welk niveau de instrukteur zelf rijdt.

Het eerste deel van de zin ben ik met je eens, van dat laatste stuk van de zin begrijp ik niet helemaal wat je bedoeld. Ik neem aan dat iemand niet boven zijn eigen nivo les moet geven en dan ben ik het met je eens

Loky schreef:
In mijn ogen is de basis engels/western niet zoveel verschillend dus wat mij betreft kan iemand die een andere dan de western-opleiding heeft gedaan prima westernles geven.

Daar kan ik het dus echt niet met je eens zijn. Dat blijven hier diverse mensen roepen dat de basis het zelfde is, maar dat is dus niet zo. De enige overeenkomst is dat je op een paard zit en je de hulpen moet aanleren, maar die hulpen zijn al in een aantal gevallen anders. Ik heb meegemaakt bij een vorige stalling waar de pensioneigenaar zelf springt en dressuurt vond dat hij ook wel westernles kon geven aan een van zijn pensionklanten die dat graag wilde leren. Nou ik heb nog nooit zo´n vreemde combi gezien, een westernpaard dat in de krul een stop moest maken Het was heel snel over toen hij zelf voor het eerst een westernles kreeg van een bekende vrouwlijke reiningruiter hier in brabant Hij is hierna gelijk gestopt met zijn ´lessen´ omdat hij toch wel inzag dat het totaal anders is dan hij dacht.

Loky schreef:
Wat wèl uitmaakt is het vermogen om alles te kunnen zien wat de ruiter al dan niet 'fout' of 'goed' doet; daar herken je een goeie instrukteur aan, iemand die opmerkzaam is en daar naar kan handelen door de juiste adviezen op het juiste moment te geven.

Klopt, ben ik helemaal mee eens, maar dan moet je wel precies weten waar je in de western op moet letten, weten waar je mee plust en mint bij een wedstrijd bijvoorbeeld. Weten wat de handhouding van de ruiter is, hoe zijn houding moet zijn, hoe je iets op de westernmethode oplost zonder naar dressuurmaatregelen te grijpen zonder dat het nodig is. enz.

Loky schreef:
Zo zie ik bij mij op stal ook prima instrukteurs die engels lesgeven, en ik ben zelf over mijn western-instrukteur ook erg tevreden, alhoewel ze beiden andere oefeningen geven. Uiteindelijk gaat het erom of ze jouw manier van rijden kunnen verbeteren, daar heb je tenslotte les voor nietwaar?

Klopt, maar ik blijf erbij dat dressuurinstructeurs het bij dressuur moeten houden en western bij westernlessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:27

Jolande schreef:
[ hoe je iets op de westernmethode oplost zonder naar dressuurmaatregelen te grijpen zonder dat het nodig is. enz.
[/quote]

Leg die eens uit?
Als bv mijn paard niet recht is (waar een behoorlijk aantal westerninstructeurs overigens uberhaupt niet op let ) zal het mij toch een zorg zijn of ik dat op een "westernmanier" of op een'"dressuurmanier" oplos?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 11:07

Een papiertje stelt zowieso niet zoveel voor, want wie zegt dat men thuis uitvoert wat men op de cursus geleerd heeft??
Dan moeten er weer controles zijn....

Overigens, is het zo dat je de opleiding alleen met paard kunt volgen?

Citaat:
Als bv mijn paard niet recht is (waar een behoorlijk aantal westerninstructeurs overigens uberhaupt niet op let )

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:52

Sonja schreef:
Jolande schreef:
[ hoe je iets op de westernmethode oplost zonder naar dressuurmaatregelen te grijpen zonder dat het nodig is. enz.
[/quote]

Leg die eens uit?
Als bv mijn paard niet recht is (waar een behoorlijk aantal westerninstructeurs overigens uberhaupt niet op let ) zal het mij toch een zorg zijn of ik dat op een "westernmanier" of op een'"dressuurmanier" oplos?

Er zijn nou eenmaal verschillende manieren van problemen benaderen en oplossen tussen dressuur en western. Maar dat blijf hier praten tegen dovenmans oren! Of beter "schrijven voor de blinde"

Waar het om gaat is dat een dessuur instrukteur totaal de ballen verstand heeft van hoe western gereden wordt waar op gelet moet worden en wat de verschillende onderdelen zijn enz enz.

Het is dus gewoon onmogelijk te denken dat iemand die dressuur les geeft ook zo maar western lessen kan gaan geven ook al heeft die een officieel "dressuur" papiertje.

*Sonja, Ik weet ook niet wat voor "western" instruktie jij dan tot nu toe gekregen hebt als daarbij niet op het recht zijn van het paard wordt gelet.

Misschien waren dat van die gediplomeerde dressuur instrukteurs die van mening zijn dat western alleen aan een los teugeltje rond rakken is en dat je nergens op hoeft te letten.
Ze weten niet eens het verschil tussen een spin en een pirouette!
De grootste problemen worden nl veroorzaakt door dit soort lieden!

Over recht richten geschreven, Antoine de Bodt sprak, toen ik in de pauze van een lesdag van hem mijn paard ging rijden, zijn bewondering uit voor de manier waarop ik mijn paard, zonder aanleuning recht, verzamelt en volledig in balans wist te houden of het nou op een cirkel of een rechte lijn was.
Waarschijn was dit de eerste keer dat hij westernrijden zag zo als het hoort te zijn.

Want helaas wordt er wat af gemodderd juist door halfbakke in 10 weken klaar instrukteurs, die de klok hebben horen luiden maar de klepel echt nooit zullen vinden!

Het wordt de hoogste tijd dat er iets gebeurd.
Het is de hoogste tijd dat de westernsport gerespecteerd wordt.
Dat eindelijk eens door dringt dat het een op zich zelf staande tak van sport is en niet een onderdeel van de engelse dressuur wat je in 10 weken ook nog wel even goed genoeg leert om les te kunnen geven.

Zo lang die instelling niet verdwijnt komt er nooit een echt goede opleiding tot western instrukteur!

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:59

Jolande schreef:
Ik ben het met crazycactus eens, ik denk dat de westernopleiding nog niet zo veel voorsteld. Wat kun je in 10 dagen nou leren? Dit is waarschijnlijk gebaseerd op de gedachtegang dat deelnemers 3jr dressuurervaring hebben en dan in 10 dagen dat westerngebeuren er wel bij moeten kunnen doen. Gevolg is dat je dan weer meer westernlesgevende dressuurruiters krijgt en dat is iets wat ik niet zou willen

Ik moet ervan uit gaan dat bovenstaande opmerkingen gebasseerd zijn op wat er omschreven staat als je bij Helicon gaat kijken op de opleiding. Mensen die het "gewaagd" hebben om zich op te geven hebben namelijk iets anders te horen gekregen. Deze mensen hebben recentelijk een intake gehad waar niet alleen gekeken werd hoe hun theoretische kennis was van alle western onderdelen ( en natuurlijk kennis van het paard algemeen) maar ook naar hun rijvaardigheid op western gebied. Hiervoor heeft ieder zijn eigen paard mogen/moeten meebrengen. Aan de hand van de resultaten van het theoretische en practische gedeelte wordt er bepaald of je in het 1e het 2e of het 3e jaar kunt instromen. Iemand die absoluut geen verstand heeft van western rijden zal dus echt niet in 10 weken klaar zijn. Nu wordt er gesteld dat de Orun opleiding 20 x 3 uur is. Totaal is dit volgens mij 60 uur. De vrijdag dat de western opleiding duurt zijn dagen van ong. 7 1/2 uur. Kom je toch al snel op 7,5 x 10 is 75 uur per jaar. Ben je toch iets meer tijd mee bezig. En je moet het geluk hebben dat je het in 1 jaar klaar speelt. Nu heb ik de mensen gezien die zich hebben opgegeven en hier zaten zeker geen onbekende ruiters bij. Mijns inziens ben ik niet een dressuur ruiter tegen gekomen. Mischien een aantal die vroeger dressuur gereden hebben maar volgens mij was een ieder western ruiter die probeert de sport vooruit te krijgen. Mischien dat men nu een iets andere kijk op de opleiding krijgt, want ik schrok ervan hoe "negatief" er over deze opleiding gedaan wordt. Naar wat ik gehoord heb op de intake zijn ze hard op weg om er een goede, degelijke opleiding van te maken en is men hier mijn inszien erg ver mee. Maar ja dat is mijn mening en wie ben ik om dat voor andere te bepalen. Ik heb er in ieder geval geen spijt van dat ik een poging ga wagen om het deelcertificaat MBO western te gaan halen. En mag ik niet in het derde jaar starten dan maar in het tweede jaar.

Gr

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:17

Hallo,

k ben het helemaal eens met Funnygril. Ik ben afgelopen vrijdag ook op de intake geweest en ik moet eerlijk bekennen dat ik op een toets nog nooit 6 kanjes volgeschreven heb.
Ik denk dat Deurne hard op weg is een goede westernopleiding aan te bieden. Het is niet voor niks dat alom gerespecteerde mensen zoals Karin van Bekkum, Peter Simons, Simone de Geus, Rieky Young en Jan Bogaards hun naam verbinden aan deze opleiding !!

met vr.gr. johanna vellinga

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:17

Ik denk dat nu de MBO opleiding western (4-jaar) en de instructiecursus western (10x) door elkaar gehaald worden. De 4-jarige opleiding: ja, daar ben ik voor, maar de 10x cursus, nee, ik denk dat daar weinig meerwaarde aan zit als instructeur zijnde...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:26

Dat is dan de opleiding waar ik hier op doelde

Adrienne schreef:
Maar ik heb gehoort dat er gewerkt wordt aan een gedegen opleiding waarbij aan alle facetten van de sport en de rassen gezondheid enz aandacht wordt besteed.
Maar ja goed werk heeft tijd nodig.

Wist niet dat hij dit jaar al van start ging. Ik wist wel dat er hard aan gewerkt werd om een goed les programma op poten te zetten voor een volwaardige opleiding.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:28

Rhaïa schreef:
Ik denk dat nu de MBO opleiding western (4-jaar) en de instructiecursus western (10x) door elkaar gehaald worden. De 4-jarige opleiding: ja, daar ben ik voor, maar de 10x cursus, nee, ik denk dat daar weinig meerwaarde aan zit als instructeur zijnde...

Maar waar moeten ,de al praktiserende instructeurs (die heus niet allemaal bagger zijn!) hun papiertjes halen om alles netjes geregeld te hebben wbt verzekeringen en alles naar 1 kwaliteits-nivo te brengen zoals ook bij de engelse sport?
let wel ook deze mensen :
johanna29 schreef:
Het is niet voor niks dat alom gerespecteerde mensen zoals Karin van Bekkum, Peter Simons, Simone de Geus, Rieky Young en Jan Bogaards hun naam verbinden aan deze opleiding !!

...hebben dat papiertje niet,tenminste niet de western-versie,...we moeten toch ergens beginnen? niet dan?
een beetje respect voor de mensen ,die WEL durven de investeren in deze ontwikkeling van de westernsport aub.

..Tis ook nooit goed hier, ,.......

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:51

[quote="jessiejanes]Maar waar moeten ,de al praktiserende instructeurs (die heus niet allemaal bagger zijn!) hun papiertjes halen om alles netjes geregeld te hebben wbt verzekeringen en alles naar 1 kwaliteits-nivo te brengen zoals ook bij de engelse sport?( ,.......[/quote]

Pcies! Dat is dus het probleem.

Als je als instructeur een foute instructie geeft waardoor het "ongeluk" gebeurd, dan ben je door de verzekering gedekt als je een papiertje hebt.

Maar...

De meningen van wat goed of fout is liggen soms heel ver uiteen, zowel in western- als dressuurland.

En als al praktiserend trainer ga je niet instromen in een fulltime MBO opleiding... Maar zo'n cursus, nou, ik geloof niet dat een Walter Bouwmeester bijv. erop zit te wachten "les" te krijgen van Peter Simons?

Dus het is nog een lastig verhaal om dit "papiertjes"-systeem kloppend te krijgen...

Maar dan de grote vraag: Hoe zijn al die trainers die dus geen papiertje hebben, maar wél de cursus/opleiding geven nu verzekerd?

Begrijp me niet verkeerd. Ik vindt het super dat er wat strengere regels komen in de professionele wereld om de wildgroei aan instructie tegen te gaan, maar het is nog wel een warrig en lastig verhaal.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:31

Rhaïa schreef:

De MBO opleiding duurt maar 3 jaar. Men is nu bezig om een niveau 4 te maken maar hiervoor moeten er eerst voldoende mensen zijn die niveau 3 gehaald hebben. Verder is de cursus verweven met de opleiding. Het zit echter iets te lastig in elkaar om dit zo even hier neer te zetten. De meerwaarde trouwens van deze cursus is inderdaad onder anderen het papiertje voor de verzekering. En als je ziet wat voor schadeclaims er kunnen vallen is dit zeker niet "weinig" aan meerwaarde. Verder kan het ook zo zijn dat je de cursus niet in 1 jaar haalt. Dan spreken we niet van 10 vrijdagen maar van 20 vrijdagen van 7,5 uur. Is toch zo'n 150 uur. Hier leer je ook niet het paardrijden. Dit moet je door het doen oefenen. Hier leer je andere zaken die komen kijken bij het lesgeven en de regelgeving van de sport. De cursus is eigenlijk bedoeld voor mensen die een eigen bedrijf hebben, les geven of dit willen gaan doen en die niet de gehele MBO opleiding willen volgen. De stof die in de cursus gegeven wordt is voor het western gedeelte gelijk aan de opleiding. De cursisten gaan op de zelfde dag naar school als de mensen van de MBO opleiding. Daarom krijg je bij de cursus bij slagen ook een deelcertificaat MBO western.

Gr Jolanda