[WN] Singelsysteem en tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smiley

Singelsysteem en tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 11:28

Sinds kort heb ik een westernzadel zonder horn (endurance idee). Als je voor het paard staat zit er links een "off Billet" en rechts een "tie strap". Dat knopen vind ik echt verrekte lastig, al zal dat natuurlijk ook een kwestie van wennen zijn voor een westernleek

Is er ook een andere mogelijkheid dan knopen, zodat je gemakkelijk aan kan singelen. Heb er al aan gedacht om dan rechts ook gewoon een off billet te bevestigen maar de gaten zitten zo ver uit elkaar.

Verder nog tips, qua pads etc? Ik heb er nu een redelijk dikke pad onder liggen met een soort van nep wol, een standaard pad denk ik . Maar hoe wassen jullie die dingen, volgens mij worden ze niet makkelijk schoon.

DubbelFun

Re: Singelsysteem en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:38

Als er geen gesp aan de ene kant van de singel zit, maar alleen een kale ring, dan kun je beter een andere singel kopen. Dan hoef je niet meer te knopen.

Pad's wassen:
Als je je pad wekelijks stofzuigt op standje 'levensgevaarlijk' dan hoeft hij echt niet zo vaak gewassen te worden. Mocht het toch eens nodig zijn dan is een hogedrukspuit aan te raden en anders in de douchecel de 'druiventrapmethode' toepassen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:22

Hahaha... druiventrapmethode.... mooi woord voor scrabble.....
Maar ehhh volgens mij zit de off bilet rechts en de latigo of tei strap links....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:12

Crazycactus, Smiley kijkt naar het paard zijn hoofd en bedoelt dan die linkse en rechtse kant, je hebt het vanuit rijrichting. Dus ik denk dat haar zadel ook wel goed zit.

Smiley, gewoon een singel met gesp halen, reclame maken mag niet, maar er zijn er meer dan genoeg online winkels te vinden met goede reputaties. Dan is het gewoon net zoals engels, maar dan met 1 gesp, en het uiteinde haal je door de singelkeeper (oid, iig dat flapding met gat aan de linkse kant in rijrichting gezien).

Zelf heb ik de voorkeur voor Toklat Coolback pads, ik heb hem bij de Oregon Track Trail vandaan. Die dingen smijt je in de wasmachine, kwartiertje hangen en hij kan op t paard. Ideaal! En in leuke kleurtjes ook nog Verder als je een wollen pad hebt, ik kam ook vaak de onderkant voor de haren eraf te halen, geregeld stofzuigen idd.

Ik had een pad met nepfleece aan de onderkant, dat is helemaal erg om schoon te krijgen, heb m dan ook vrolijk verkocht Stofzuigen, met de compressor het stof eruit spuiten, kammen (ik gebruik zo'n fijne manenkam), hogedrukreiniger, laten weken, twee weken uithangen...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:22

O... ja ik bekijk het van hoe het zit als ik erop zit.... das lastig....

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 18:49

Bedankt voor jullie antwoorden.

De singel heeft aan beide kanten een gesp. Ik kan dan dus gewoon nog een off billet halen en dan aansingelen, maar de ruimte tussen de gaten van een off billet is erg groot om ermee aan te singelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:51

Waarom zou je nog een off-billet erbij halen ?? Je hebt toch een tiestrap aan de linkerkant zitten. Een off-billet hoort alleen aan de rechterkant te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:04

Kortgezegd, jij wilt het Engelse systeem aan je zadel hebben? Eigenlijk is met die lange leren riem het makkelijker aanzadelen door de hefboomkracht die je kan zetten. Leren singel vanaf ring aan zadel door ring van singel, terug omhoog, en weer door de singel, en dan heb je hem zo aangetrokken en het gaatje van de gesp erdoor geprikt

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:26

het is wel makkelijker te snappen als je het kan zien, niemand bij je op stal die western rijdt en het een keer voor kan doen?

Je moet ook niet 2 off billets aan je zadel hangen, dan heb je veels te weinig speling, omdat die gaten zo ver van elkaar af zitten. Daar is je tie strap voor, daar zitten wel gaten in op kortere afstand.
Je doet het volgende:
Je maakt de singel aan de rechterkant vast aan de off-billet. Vervolgens loop je naar de linkerkant en haal je de tie strap door de singel van binnen naar buiten, dan de tie strap terug omhoog meestal 2 tot 3 keer door de ring waar de tie strap aan vast zit. Dan krijg je dat hefboom effect en kan je aansingelen, dan druk je de pin van de singelgesp door het gat waar je bent en vervolgens het restant van de tie strap door de singelkeeper, linksboven de ring waar de tie strap aan vast zit.

Nou ik hoop dat het duidelijk is, misschien heeft iemand nog een paar duidelijke foto's?? Want ik denk dat het zonder beeldmateriaal erg lastig is. ik heb zelf 10 jaar engels gereden en ik heb echt een stuk of 5 keer mee moeten kijken voor ik het goed door had.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 21:36

Ohh nou snap ik het. Ik dacht dat je een tie strap alleen maar kon gebruiken door te knopen. Morgen ga ik het eens proberen met de gaatjes, bedankt voor de uitleg

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:02

Er moeten natuurlijk wel genoeg gaatjes in je tiestrap zitten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:05

Anders is er altijd nog de oplossing om hem er een paar keer door de ring te halen.
Of gaatjes bijmaken...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:29

Niet in alle singels is het makkelijk gaatjes bijmaken (kunststof bijvoorbeeld) en te vaak door de ring halen vind ik vervelend omdat je dan zo'n dikke laag leer krijgt tegen het paard zijn buik (en onder je fender).

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:23

[edit Romkabouter]je spullen aanbieden kun je op EA[/edit]

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 20:53

Heb het vandaag geprobeerd en het ging super!
Bedankt dus voor jullie tips

Bij deze een foto (singel zit nog met de knoop vast)

Afbeelding

Staat hem wel hé

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:22

Heb je de singel nu 1 keer door de gesp gehaald? En dan vanaf de bovenste ring naar de keeper gestoken? Als ik dat zo doe, dan zit mijn fender gelijk niet meer lekker, ik haal hem zelf dus twee keer door de singelriem, pinnetje door beiden, en dan vanaf daar omhoog door de singelkeeper. Dan zit het allemaal een stuk gladder

Trouwens wel stoer dat je EZ-beugels hebt! Welk merk is het zadel eigenlijk?

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 21:39

Ik haal hem nu door de singelgesp, daarna weer omhoog en er daar weer doorheen en dan beneden erdoorheen en dan vast met de gesp, het einde haal ik dan omhoog. Hoop dat je het zo snapt, ik namelijk niet

Het zadel komt uit Duitsland, het is volgens mij geen mega merk maar het bevalt prima .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:48

Ik snap hem wel, maar vind het gek dat bij jou dan het restant haaks op de buik komt te staan onder de fender. Want ik doe het dus ook zo. Hij lijkt pas omhoog te komen vanaf de pad.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 21:50

Op de foto zit hij nog vast met de knoop (zie omschrijving )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:54

Ik heb niks gezegd... Dacht dat dit een foto van ná dit topic was

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 22:18

Heb je geen riempjes om je fenders zitten ?? Is wel veiliger hoor

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 22:29

Inmiddels wel.
Ik heb mijn sporenriempjes verbouwd als noodoplossing

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:16

Bij de meeste schoenenmakers kun je korte leren riempjes kopen in diverse kleuren. Kost niet zo veel.