Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Boghy schreef:Ik ben bezig met mijn welsh pony western om te scholen hierbij heb ik hulp.Maar nu stoppen lukt bijna niet.
***Kom ik weer met m'n 100 tegenvragen....![]()
(alvast voor wie denkt dat dat weer negatief is: NEE dat is niet negatief bedoeld maar juist om eerst eens meer info te krijgen voordat er goedbedoelde adviezen het internet over geslingerd worden)
Kun je wat specifieker zijn met 'het lukt niet'?
Oftewel: WAT lukt niet? Gaat hij niet stilstaan, of pas na 100 meter? Of bedoel je dat hij niet RECHT stopt? Of ben je al zo ver met je omscholing dat je het al hebt over stoppen en glijden; dat hij dus wel stil gaat staan maar niet met een dusdanige techniek dat je daar een slidingstop van zou kunnen gaan maken?
Onze manier:Whoa handen ligt optillen en de handen naar voren iets dieper gaan zitten.
*** Aangezien je het hier al hebt over handen optillen in de Whoa, krijg ik het vermoeden dat je al echt met 'technisch' stoppen bezig bent. Oftewel je bent de schouder aan het liften tijdens je stop, om zo ruimte te maken de rug rond te trekken en de achterhand sterk tot extreem onder te laten treden en straks glijden.
Kijk hier eens heel kritisch naar? Is je voortraject hiervoor echt al dusdanig bevestigd dat je hier al mee bezig moet zijn, of komt het probleem JUIST uit het voortraject en zouden we dus een stapje terug moeten? Dus eerst weer die basis van het stoppen onder de loep nemen en verbeteren, en daarna weer verder richting het 'technische' verhaal van de voorbereiding tot slidingstop?
Dit begrijpt hij dus niet.
*** Hier refereer ik weer even naar mijn eerste vraag. WAT begrijpt hij niet? Hebben we het heel basaal over commando Whoa, of begrijpt hij het liften van je handen niet? Of treedt de achterhand niet genoeg onder op commando van jouw kantelende bekken?
Aan de hand stopt hij wel als ik Whoa zeg.
*** En dit doet me dan weer vermoeden dat het echt basaal om stilstaan gaat. Oftewel zoals ik het meestal heel oneerbiedig zeg: gewoon vier poten tot op de grond laten hangen en verder helemaal niks :S
Neemt hij me nu gewoon in de zeik of begrijpt hij het echt niet?
*** Meestal (!) het tweede.
)
Ik zie er het nut niet van in, en gebruik dit liever pas als het WEL nut gaat hebben. Dus als ik daadwerkelijk die schouder wil gaan optillen.
maar I-net komt vaak harder over dan Face tot Face... 

Boghy schreef:De pony is trouwens al 4.
Boghy schreef:We zijn al langer bezig met het western

Boghy schreef:En om nu iedere keer aan de teugels te gaan hangen om hem stil te zetten vind ik geen optie
Cassidy schreef:
Ik krijg zomaar de indruk dat je te zacht voor hem bent. Soms moet je een keertje in de teugels "gaan hangen" om reactie te krijgen. En dat hoeft dan echt niet iedere keer. Maar helemaal bij het inrijden van een pony moet je DUIDELIJK zijn, en niet subtiel gaan beginnen met kantelen van bekken en optillen van handen. Dat snapt zo'n dier nog niet.