[WN] tips voor demonstratie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RedKing

tips voor demonstratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 15:58

Ze hebben mij gevraagd of ik op een dressuurstal een demonstratie wil geven om te laten zien wat het westernrijden precies inhoud. Wie heeft dit al eens eerder gedaan en heeft er tips voor mij over wat ik kan vertellen of kan laten zien.

crazycactus

Re: tips voor demonstratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:01

Met de basis kom je al een heel eind. Het ligt er natuurlijk voornamelijk aan wat jij en je paard kunnen. Trail is wel leuk om naar te kijken maar niet te lang, reining doet het altijd goed, barrel race als je het kan en het leuk vind.... en zo kun je nog wel wat verzinnen.

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 18:07

Ik zou een soort versateille laten zien, dus een stukje van alles. Wat je niet kan laten zien vertel je erbij of zoek een paard en ruiter die het wel kunnen en je wil helpen

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:41

vraag eens aan peppy san hier op bokt
zij heeft kort geleden een demo gegeven en daar ook foto´s van geplaatst op bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 22:01

Johanna Vellinga en ik hebben het nu een paar keer gedaan voor 'dressuurpubliek' en hebben daar hele leuke reacties op gehad. Johanna rijdt, en ik praat e.e.a. aan elkaar.
Wij beginnen met het verschil in optoming van paard en ruiter. Kleding, zadel en natuurlijk meteen de bitten maar. Hebben we dat meteen gehad. Scheelt weer meteen gezeur en gespeculeer over de scherpte
En vanaf dan maak ik eigenlijk bij alles een vertaalslag naar de Engelse paardensport. Dus we vergelijken gangen, en maken verschillen EN overeenkomsten duidelijk in bv verzameling, rechtrichten, soepelmaken etc.
Dan nog een paar trailoefeningen om een stukje beheersing en gehoorzaamheid te laten zien, en je hebt een schitterende show gegeven.

Zorg dat je het samen doet met iemand die weet wat je wilt laten zien, en die de vertaalslag kan maken. Zo wordt het herkenbaar voor ruiters vanuit een andere tak van de sport, wek je de nieuwsgierigheid, en vergroot je het wederzijdse begrip.

Succes, en veel plezier gewenst!

Sonja

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 22:08

Wat ik doe is op de middellijn een stuk of vier trail hindernissen neerzetten. Bijvoorbeeld een hek, een L met een vierkant, een T en indien aanwezig een brug of anders een zijl (moet je wel zeker weten dat je paard(en) het zijl over willen. En aan de kant zet ik 5 pionnen op een rij tegen de kant aan.
De hindernissen staan op zo een manier opgesteld dat het midden vrij is en ik vanuit het midden om 1 hindernis heen een kleine cirkel kan rijden en om 2 hindernissen heen een grote cirkel kan rijden.
Ik kom dan meestal binnen en stel mij en mijn paard voor. Dan begin ik langs de kant met een stuk pleasure (ook leuk voor de paarden, dan kunnen ze de boel verkennen) tijdens dat deel vertel ik wat pleasure is, hoe de westernsport ontstaan is en welke rassen er gebruikt worden.
Dan verder met de trail. ik doe wat hindernissen en vertel gelijk waar die hindernissen een nabootsing van zijn en hoe trail ontstaan is.
Heb ik de trail gehad ga ik langs de kant, met behulp van de pionnen een horsemanshipproefje rijden. (bijvoorbeeld van 1 naar 2 in walk, naar 3 in jog, kleine cirkel in jog, lope naar 5 en stop en back up) Ondertussen vertel ik wat hms is en dat er op de ruiter gelet wordt en minder op het paard enz.
Na het hms proefje ga ik verder met western riding (maar dat moet je paard ook kunnen natuurlijk) en rijd ik een slangenvolte tussen de hindernissen door met wissels en ter hoogte van de pionnen langs de kant wissels in een slaomlijn. dan houd ik halt op het midden en ga ik reining doen. Ondertussen uitleggen wat reining is en grote snelle cirkels, kleine langzame cirkels, run downs, stops, rollbacks en op het midden de spins. je kan een complete reining proef rijden tussen die hindernissen.
Omdat mijn paard niet moeilijk doet om zonder hoofdstel ook nog wat te laten zien doe ik dan vaak het hoofdstel uit en rijd met een halsring wat trailhindernissen en wat reiningfiguren om te laten zien dat we het bit niet nodig hebben en deze alleen is om de hulpen te verfijnen. Maar ook dat moet je paard wel kunnen en zich niet van de wijs laten brengen door het publiek.

Wat het aller belangrijkste is, is een goed verhaal. Mensen uitleggen wat ze zien en vooral zorgen dat er geen stiltes vallen. Goede vergelijkingen maken met de dressuur en ook voor de paardenleek termen uitleggen en vertellen waarom dingen zo gedaan worden.

leuke weetjes zijn bijvoorbeeld dat een westernpaard zijn hoofd geacht wordt laag te dragen omdat de cowboy dan zijn lasso eroverheen kan gooien, of dat de L achteruit een nabootsing is van een smal bergpad waar je achteruit weer af moet zonder in het "ravijn" te storten.
Dat westernpaarden zonder neusriem geshowed worden en dat trekken dus uit den boze is omdat dan de mond open gaat en je minpunten krijgt.
Dat er 2 stromingen zijn ontstaan vanuit de cowboy's die hun kunnen willen meten. In de ene tak meten de cowboys hun kunnen door op bokkende paarden te zitten en kalveren te vangen met de lasso (wat in nederland niet toegestaan is in de wedstrijdsport door de dierenbescherming) de zgn rodeo.
En in de andere tak meten ze de africhting van hun paarden waar dus het western rijden uit is ontstaan.

Zorg ervoor dat wat je laat zien goed is. Ga een L achterwaarts niet op wedstrijdmaat leggen maar wat groter zodat je er feilloos doorheen komt. De niet westernruiter, waar de demo voor bedoeld is, zal het verschil niet zien, maar die ziet wel als je een balk aanraakt.
Als je western riding laat zien, zorg dat je paard de wissels beheerst, of laat het achterwege.
Voer een perfecte hms proef uit, geen contra galop erin want dan denken ze dat je verkeerd zit, maar wel bijvoorbeeld een kleine cirkel in galop.

Ik hoop dat ik je zo een beetje op weg heb kunnen helpen, als je meer wilt weten gil je maar.

ps: we verwachten wel een verslagje met foto's hier op bokt!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 23:32

@PeppySan: Ik weet wie ik moet hebben als hier uit de buurt eens de vraag om 'n westerndemo komt...
Klinkt super!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 08:24

Peppysan heeft al heel veel verteld.

Ik heb gemerkt dat minder meer is... Goede uitleg (van iemand die weet waar hij/zij het over heeft), gecombineerd het een aantal dingen heel netjes laten zien, werkt beter als proberen alle disciplines even langs te gaan met 5 ruiters in de bak. Het wordt al snel onduidelijk en onoverzichtelijk.

Bij niet paardrijdend publiek: hou het heel simpel. Je gebruikt meer paardentermen dan je denkt.

Bij paardrijdend publiek dat engels rijdt: zoek ook de overeenkomsten. Als je je publiek kunt betrekken en het eigen referentiekader kunt gebruiken blijven er veel meer dingen hangen. Anders kijken ze naar een exotische sport met paarden

oh ja.. en heel belangrijk: ga rustig in op vooroordelen. Laat ze sporen voelen bijvoorbeeld. Laat ze een bit zien en hang er geen correctional in als je een demo rijdt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:10

he peet, heb je nog een medestander nodig? Ik wil wel met je meedoen hoor...

RedKing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 12:27

Bedankt alvast voor jullie tips, hier kan ik echt wat mee. Zodra ik de demo heb gereden zal ik een verslagje geven. Dan horen jullie wel hoe het is gegaan. Ik zou graag wat tekst oid op papier gehad willen hebben, zodat ik wel de goede uitleg geef. Mocht iemand nog tips hebben of wat op papier hebben staan dan hoor ik het wel.