Beste mensen,
(Dit is een lang bericht, maar lees hem alsjeblieft helemaal uit)Ik heb een vraag waar ik erg mee zit. Ik weet niet of jullie er antwoord op kunnen geven, maar ik vraag het toch maar. Ik heb namelijk al ruim twee jaar een schat van een pony als verzorgpony. Ik heb haar zelf ingereden, en haar als het ware zien 'opgroeien'. Ze is op een freestyle manier opgevoed, wat ik allemaal van haar eigenaar heb geleerd. Samen met mijn verzorgpony zijn we heel ver gekomen. Nu is ze verkocht. Gelukkig mag ik haar nu wel nog bij haar nieuwe eigenaren verzorgen. De eigenaren is een tweeling van 7 jaar, die niet eens weten wat draf is, die niet weten hoe je een pony moet poetsen, en die niet kunnen rijden. Één iemand moet de pony vasthouden tijdens het stappen, en iemand anders moet het kind vasthouden. In stap. Ze hebben ook geen rijkleren of caps. Ze wisten niet eens wat dat was. Ze kunnen totaal niet met de pony omgaan. Heel haar 'opvoeding' in freestyle is naar de Filistijnen, weg. Ik vind het vreselijk. Ik mag van die mensen ook niet meer verder gaan met mij freestyle trainingen. Ze vinden het geen goede manier, maar weten zelf geen betere manier. Het enige wat ze mij vertelden was dat ik van hen moest longeren, inplaats van loswerken. Ik vroeg of ze een longeerlijn hadden. Nee, ik moest allemaal korte touwtjes aan elkaar knopen die in mijn handen sneden, en de andere kant van het touwd aan het halster van mijn verzorgpony knopen. Die vader van die tweeling deed het longeren voor. Hij werd boos toen mijn verzorgpony het niet begreep. Die man wilde mijn verzorgpony binnen vijf minuten netjes aan het touw zien lopen. Maar zij begreep het niet, want ze werd niet gestraft of beloond, en er werd niet gezegd wat ze moest doen. Die man draaide met een touw dat hij als als zweep gebrook, en mijn verzorgpony deed maar wat zij dacht dat ze moest doen. Die man gaf geen stemhulpen, maakte geen gebruik van lichaamstaal, niks. Mijn verorgpony begreep er niets van. Ik vind het vreselijk om te zien hoe mijn freestyle oefeningen verloren gaan. Ook heeft mijn verzorgpony, door de eenzijdige manier van voeren, en omdat ze steeds in vochtig en hoog gras staat mok gekregen. Dat heeft ze nu al 3 weken. Ik vroeg aan de ouders van de tweeling wat de veearts er over zei. De vader van de meisjes zei onverschillig: "oh, die is niet geweest, die veearts." Ik zit met veel vragen: Wat kan ik voor mijn lieve verzorgpony doen, moet ze afgemaakt worden door de lange tijd dat ze al mok heeft. Ik ben doodsbang dat ik haar verlies. De oude eigenaren kunnen niets doen zeggen ze. Ze geven tips aan die mensen, maar die doen er niets mee. Ik ben zo bang, help me.