[WN] Western rijden !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kleiine_Kiim

Western rijden !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 14:25

HeeJ Mensen ,
ik wil heel graag western lern rijden en nou wilde ik vragen of jullie mij messchien de "Bassis'' stappen wilde uitlegge
en jullie ervaring met het rijden ( bijv. of het leuk is wat er zo0 anders aan is )
alvast bedankt ,
xxX kiim

MSQuincyTE

Re: Western rijden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 14:48

Zoek iemand die zelf les geeft dat vindt ik het belangrijkste

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:33

Ik adviseer je eens naar een goede trainer te zoeken. Iemand wil je daar vast wel mee helpen, want er zijn helaas altijd engelse intructeurs die zeggen dat ze ook wel western kunnen. Als je die mensen les ziet geven en dat paard in zijn mond ziet trekken dan vind ik dat echt beschamend want zulke mensen geven de tak western ook geen goede naam. Ik ken helaas wel een paar van zulke mensen.
Dat vind ik erg belangrijk, een goede trainer. Ik heb zelf les van Petra Rosler. Een super leuke manier van lesgeven en erg professioneel. Kijk eens op:

www.paardvriendelijkrijden.nl

Verder ben ik van mening dat ik niet in een paar zinnen uit kan leggen wat westernrijden in houd. Dat is helzelfde met alle andere takken van sport. Je legt bijvoorbeeld niet iemand even snel uit hoe je dressuur moet rijden.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 10:58

eigenlijk ben ik er ook wel benieuwd naar, maar ik ga western rijden puur voor de lol en eigenlijk meer voor buitenritten niet echt om te trainen.
maar wat ik niet begrijp heb je bij western ook de aanleuning nodig als bij dressuur, want ik neem aan dat bij western met een losse teugel word gereden, of zie ik dat verkeerd

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:02

In het begin moet je wel met enige (lichte) aanleuning rijden natuurlijk, het paard doet het niet zomaar uit zich zelf . Maar naar mate de training vordert laat je wel steeds meer los.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:05

Westenrijden is vreselijk leuk om te doen. Maar zoals al eerder gezegd is goede instructie ontzettend belangrijk.

Een overzicht van westerntrainers in Nederland vindt je o.a. in de sticky op bokt-western en op www.wransite.nl.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 17:14

mariz schreef:
eigenlijk ben ik er ook wel benieuwd naar, maar ik ga western rijden puur voor de lol en eigenlijk meer voor buitenritten niet echt om te trainen.

Als je het maar goed doet.. (ook als je alleen maar voor de lol rijdt)

Veel mensen kwakken alleen een westerzadel op hun paard en verklaren dan meteen dat ze westernrijden. Kan ik erg slecht tegen.

Het is niet alleen het tack maar ook de techniek en het rijden zelf. Alleen helaas vergeten mensen dat nog wel eens.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 17:56

ik begrijp wat je bedoeld Yank, daarom vroeg ik er ook naar
en ik ben al wat van mijn paardenboeken aan het uitpluizen en op internet aan het surfen.
mocht het nu echt slagen met de merrie dat ze het leuk vind en ik ook, dan kan ik eventueel wel een keer met haar gaan lessen natuurlijk

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:03

probeer het boek Go West! van Antje Holtappel te pakken te krijgen (bieb of lenen), daarin vindt je al heel wat over de basis van het westernrijden (geloof dat ie weer gedrukt gaat worden vanwege de enorme vraag?)
Of het boek van Rieky Young-Burgmeijer.
Beide boeken vertellen al een heleboel, of ga een keer kijken op een westernmanege? (die je in de sticky's bovenaan kunt vinden).

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:10

Om echt western te leren moet je een train(st)er zoeken

Ben zelf 3,4/4 jaar geleden ook overgestapt naar het Western, en kom hier nooit meer vanaf

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:46

klaasjuhhh schreef:

Ben zelf
3,4/4
jaar geleden ook overgestapt naar het Western, en kom hier nooit meer vanaf

wanneer ben je nu overgestapt
even kijken, 3 jaar en 4 vierde jaar dus dat is ook een jaar, dus je bent 4 jaar geleden overgestapt

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 07:31

Ik zie in je profiel dat je in Eersel op de manege rijdt, daar worden toch ook westernlessen gegeven? Je mag daar vast wel een keer kijken, neem ik aan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:31

Wat ik er zo leuk aan vind is dat je het paard op zijn eigen benen laat lopen, en dat het veel ontspannener is en niet zo stijf.
De westernruiters proberen ook de paarden te laten verzamelen, maar pakken dat wat anders aan. De kunst bij het westernrijden is het loslaten. Verder onloopt het elkaar niet zoveel.

sjoukjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:41

ik vind western eigelijk veel diervriendelijker dan dressuur..
bij dressuur trekken ze paarden zo in de bek....
en bij western heb je je teugels veel losser en dat is voor het paard zelf ook veel en veel leuker om te rijden..
bij western heb je wat meer in team dan dressuur of springen..
en dat is natuurlijk ook veel en veel gezeliger..
dat wou ik ff zeggen ...

xxxxxxxxxxxjes sjoukje hoefjes frico-pleasure

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:55

sjoukjuuh schreef:
ik vind western eigelijk veel diervriendelijker dan dressuur..
bij dressuur trekken ze paarden zo in de bek....
en bij western heb je je teugels veel losser en dat is voor het paard zelf ook veel en veel leuker om te rijden..
bij western heb je wat meer in team dan dressuur of springen..
en dat is natuurlijk ook veel en veel gezeliger..
dat wou ik ff zeggen ...

xxxxxxxxxxxjes sjoukje hoefjes frico-pleasure

Gut en dit vind ik dan zo jammer he.. ik rij dressuur maar denk je dat ik mijn 'paard 'in zijn bek trek' ?? In iedere takken van de sport zul je mensen tegenkomen die hun tak niet kundig beoefenen, maar om ze allemaal over 1 kam te scheren is wel een beetje een oogkleppen mentaliteit als je het mij vraagt.

Je vergeet even dat je bij western in het begin ook aanleuning moet bewaren, je moet je paard immers ook trainen zodat ie jou kan dragen als je de teugels loslaat, dat doe je met dressuur ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:58

Juist Starbreeze, in het begin. Later wil je verzameling aan een losse teugel, en bij de dressuur blijf je rijden met constante aanleuning. In het ideale geval miniem, maar geen waslijden van teugels.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 00:38

Klein vraagje:
Is 'elk' paard geschikt om basis western te leren rijden?

Mijn paardje (1m58) is bijvoorbeeld erg wendbaar en soepel,
blijft zelfs in galop op kleine voltes...
maar ze is wel erg vooruit en vaak moeilijk in te houden buiten.
Ik kan het me echt absoluut niet voorstellen dat ik haar ooit aan een losse teugel zou kunnen laten galoperen... (dan gaat ze er gewoon vandoor...
daar ben ik dus nu op aan het oefenen... heb haar nog niet zo lang.)
vandaar mijn vraagje even...

Of heb je zelfs voor het recreatief western-rijden een specifiek soort paard nodig?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 09:09

In pricipe kan elk paard western bereden worden. Ook voorwaartse paarden kunnen leren om aan een los teugeltje te werken, mits je het ze goed en consequent leert.... In hoevere je paard gaat uitblinken in een bepaald onderdeel ligt dan weer aan de bouw, en het talent wat je paard heeft.

Sunshine4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:22

Hoi, ik heb een draver van ongeveer 1.53m en ik zit er ook over te denken om western te gaan rijden...Ik heb m alleen nog niet zo lang, dus kwil eerst even afwachten of het wat wordt samen voordat ik naar western over ga...kWeet trouwens ook niet of er in de buurt van Midwoud (NH) wel westernles gegeven wordt...

@ crazycactus: bedankt voor doorgeven van de link voor dit topic

Lasago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 10:14

Ik heb eig. eenzelfde vraag. Mijn pony (1,51m) is ook erg voorwaarts maar als ik het voor elkaar kan krijgen om haar met zo'n los teugeltje te kunnen draven(dat is al een hele overwinning) dan zou dat echt geweldig zijn. Probleempje echter: als ik haar in de draf een los teugeltje geef dan zit ik na één lange zijde in rengalop. Ze is een arabier en echt ongelooflijk voorwaarts, ik schuif mijn benen een tikkie naar achter en ze maakt al een overgang. Nu is ze ook erg licht in de mond, ik hoef haar nauwelijks vast te houden(sterker nog; als ik haar per ongelijk te lang vastpakt dan gaat ze omhoog) dus een klein beetje contact en alles gaat prima. Voor dressuur.
Heeft iemand dus tips zodat ik haar ontspannen kan laten draven mét losse teugel(of zelfs galop) zonder alle hoeken van de bak te zien? Ik rijd btw ook een western paard bij (sinds kort) dat af en toe ook erg voorwaarts is. Niet zo extreem als mijn eigen, maar toch. Ik weet hoe ik overgangen rijd, maar ik heb snelheidswisselingen binnen één gang nog niet echt in de hand, iemand daar misschien tips voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:55

Topic is bijna 8 jaar oud. Is het een idee om zelf wat te openen?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:43

Oud topic, dus een slotje.