[WN] Van western naar dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ingridnoah

Van western naar dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 12:16

Hallo Western-liefhebbers,

Ik heb een arabisch volbloed paard gekocht waar voorheen altijd western meegereden is.

Zelf heb ik nooit western gereden en mijn vraag is dan ook, wat is het verschil nu precies?

Is de basis een beetje hetzelfde (behalve dan dat jullie met lange teugel rijden)?

Hoe zijn jullie beenhulpen?

Ik weet dus niet of ik nu ineens de teugels op maat kan nemen omdat hij dat natuurlijk niet gewend is. Heeft iemand hier ervaring mee en wie heeft er bruikbare tips?

Groetjes

WormBoy

Re: Van western naar dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 12:41

De basis is denk ik niet zo gek verschillend, naar mijn mening zijn de verschillen tussen de verschillende western "scholen" en de verschillende dressuur "scholen" groter dan de verschillen tussen dressuur en engels an sich. Ik denk dus dat je gewoon met het paardje moet gaan rijden en kijken waar hij je niet meer snapt, en daar rustig aan werken. Niet teveel druk op het paard zetten en niet teveel willen in 1x. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je de teugels op maat neemt?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 12:41

Ik heb gisteren mijn eerste officieel western les gehad, dus misschien kan ik je helpen.
Ik zou zeker niet de teugels met meer druk gaan rijden.

Wat mij opviel is dat bijvoorbeeld de galophulp compleet anders is. Voor de rechtergalop breng je je handen wat naar binnen en spoort aan met het buitenbeen. Dus niet met het binnenbeen zoals bij de engelse stijl gebruikelijk is.

Zo zijn er meer hulpen die precies omgekeerd zijn.

Maar... klein vraagje, waarom koop je een western gereden paard als je er toch engels mee wilt gaan rijden?

ingridnoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 12:55

[quote="wendytjeG"']Maar... klein vraagje, waarom koop je een western gereden paard als je er toch engels mee wilt gaan rijden?[/quote]

Omdat ik het al heel lang een geweldig paard vindt.
Hij is super braaf en ik neem er de tijd voor.
Vindt het wel een uitdaging.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 13:37

@wendy, aangaloperen is bij bijna iedere westernruiter anders. Ik galopeer aan met mijn binnenbeen naar voren en op mijn buitenbeen laat ik hem aanspringen. Maar er zijn ook ruiters die op hun binnenbeen aanspringen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 14:38

oh, weer wat geleerd
Vreemd eigenlijk... dan is het dus gewoon een kwestie van uitproberen wat het paard kent

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:28

Ik heb ook altijd geleerd dat met het buitenbeen in galop aangesprongen wordt en eigenlijk altijd gedacht dat binnenbeen op de singel en buitenbeen erachter en dan aanspringen echt meer de dressuurhulp is. Maar zo worden we weer wat wijzer

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 18:25

We hebben een gezellige western club voor Arabieren hoor!! Weet je het echt zeker dat je voor dressuur kiest??! Jammer hoor Western is veeeeel leuker, echt waar!! Onze voorzitter geeft ook western les aan huis, tis maar dat je het weet!

Einde slijmrondje.....

Groetjes
Nancy

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 23:26

Dit is geen slijm rondje Nancy je hebt goed gezegt vindt ik

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 07:43

Haha, Nancy, dat wilde ik ook al gaan roepen.

Ik ben dus juist met mijn arabier van de dressuur naar de western overgestapt. Hij heeft er veel meer lol in dan in de dressuur, waardoor het automatisch ook goed gaat!

En wat het verschil in hulpen betreft, daar kan ik dus ook wel over meepraten. Wat betreft die galophulp, het is allemaal niet zo verschillend. De ligging van je benen is nl. hetzelfde alleen geef je in de western met je buitenbeen aan en in de dressuur met je binnenbeen. Mijn paard reageert in principe op beide hulpen, maar meestal hoef ik alleen maar te denken dat ik in galop wil
Wat ik in ieder geval gemerkt heb is dat de westernhulpen heel erg logisch zijn voor het paard. De mijne pikte het in ieder geval erg snel op. Ik vermoed dat jij jouw westerngereden arabier ook heel makkelijk op de buitenteugel rond kunt sturen en probeer hem in ieder geval niet vast te houden, maar op een licht contact te rijden. Met wat voor bit is hij eerder western gereden?

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:17

Citaat:
Wat mij opviel is dat bijvoorbeeld de galophulp compleet anders is. Voor de rechtergalop breng je je handen wat naar binnen en spoort aan met het buitenbeen. Dus niet met het binnenbeen zoals bij de engelse stijl gebruikelijk is.

En ik heb juist weer geleerd om met je binnenbeen het paard in de galop te zetten, met als extra hulp nog je binnenteugel iets omhoog brengen.

Maar ik zou goede instructie zoeken die ook wat van western weet en dan kijken hoe je paard reageert. Het ligt er ook aan hoe lang ze al western bereden is en hoever ze doorgereden is.

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:33

Ik heb aan het begin van dit jaar ook een Western bereden Arabiertje gekocht en ben nu helemaal overgestapt naar het Western rijden.. Ik vind het vele malen leuker dan ik het Engels rijden ooit gevonden heb...
Dus gewoon overstappen naar Western...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:01

Dat ben ik helemaal met je eens monsje

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:26

ik heb zelfs in de dressuur geleerd dat het paard moet aanspringen op het buitenbeen
alleen het lukte me toen al niet en nu nog niet
ze springen bij mij altijd aan op het binnenbeen
heb inmiddels verschillende paarden ingereden en allemaal reageren ze op het binnenbeen
en eigelijk is dat niet praktisch als je straks de wissels moet gaan leren
dan is het veel makkelijker als ze aanspringen op het buitenbeen

zeg, wie is die trainer die zelfs aan huis komt, denk dat ik toch ietsje te ver woon

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:16

Tsja... ik heb ook een western arabje (al ruim 7 jaar) en zowel zij als ik hebben nooit anders dan western gereden... maar ook wij gaan de overstap naar dressuur maken (en dat met een dawra wedstrijd op komst op de stal waar mijn pukken staan ), met de juiste begeleiding moet het goed te doen zijn om het paard (en in mijn geval ook amazone ) om te scholen hoor .

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:21

Van western naar dressuur omscholen gaat makkelijker dan van dressuur naar western is mij verteldt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:39

je hoeft eigenlijk niet om te scholen vanuit western

het enige wat anders is is de hoofd hals houding, dus iets meer teugel opnemen

maar een goed geschoold western paard kan ook de dressuuroefeningen in ieder geval tot het Z

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:11

MSQuincyTE schreef:
Van western naar dressuur omscholen gaat makkelijker dan van dressuur naar western is mij verteldt

Dat geloof ik graag inderdaad.

Maar toch vraag me af of dit voor een arabiertje ook op zal ivm "strakkere" teugel. Ik heb onlangs gehoord dat arabieren moeite hebben met een bit en dat dus niet elke arabier de druk hiervan accepteert met als gevolg schudden met het hoofd.

En toen ik daarover nadacht....inderdaad mijn eerste arabier accepteerde dat dus ook niet en ging dan hevig schudden. Die moest je dan dus heeeeel ligt rijden. Iets dat niet iedereen kan.

Eneh hoe zit het met de "discriminatie" van de Arabier in de dressuur?? Daar hebben wij western ruiters volgens mij ook veel minder last van.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:37

Er zijn heel wat verschillen tussen western en dressuur, sommige subtiel andere enorm en het is niet gemakkelijk een paard zo maar om te scholen. Vooral omdat je niks van de western sport weet. Als een western ruiter een western paard onder begeleiding om gaat scholen naar dressuur is dat wel heel wat eenvoudiger.

Ik denk dat je zeker tegen een aantal problemen gaat aan lopen. Vooral het aanleuning verhaal zal inderdaad niet mee gaan vallen, met daar bij in het kielzoog de stuur problemen. Ik heb al menig arabier gezien die niet lekker reageerd op het vragen van constante aanleuning.

Ook Kaunos had hier erg veel moeite mee en werd een stuk makkelijker in zijn mond nadat hij is omgeschoolt. Gevolg was ook dat hij veel makkelijker door zijn lijf ging lopen.

Een andere arabier bij ons op stal die nog steeds dressuur matig wordt gereden laat zo'n zelfde beeld zien als Kaunos voor zijn omscholing. Hij is zeker 100x erger dan Kaunos maar laat in elk geval ook een enorm verzet zien tegen aanleuning aan het bit. Dit paard gaat er zelfs helemaal naar lopen. Is teugel kreupel, drukt zijn rug weg en loopt echt zichtbaar tegen het bit aan te hikken en probeerd als een soort giraffe door de bak te lopen (blijkbaar is het plafond erg interessant).

Neem gewoon eerst eens een paar lessen op een goede western stal met je nieuwe aanwinst. (misschien bij de leraar van de vorige eigenaar van die paard??)
Je leert dan meteen de verschillen herkennen en je voelt hoe dit paard kan lopen onder de voor hem vertrouwde hulpen. Als je dit nl voelt weet je, mocht je toch nog voor omscholing kiezen, (kan ik me niet voorstellen ) in elk geval wanneer je paard jou hulpen gewoon niet begrijpt omdat hij het anders geleerd heeft. Dat scheelt heel wat frustratie aan beide kanten.

Ik denk dat je er het beste aan doet jezelf om te scholen en niet je nieuwe paard

En wie weet wil je na die paar lessen zelf al niet meer anders.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:30

spatter schreef:
je hoeft eigenlijk niet om te scholen vanuit western

het enige wat anders is is de hoofd hals houding, dus iets meer teugel opnemen

maar een goed geschoold western paard kan ook de dressuuroefeningen in ieder geval tot het Z

Waarom zou omscholen van western naar dressuur makkelijker zijn dan van dressuur naar western

Als je een goed getraind wn paard hebt, dan krijg je problemen met bv de keertwending om de achterhand vs spin.

Een goed geschoold wn paard loopt echt niet vlekkeloos een Z-dressuurproef door. Alleen al door de houding die hij voor een goede proef moet laten zien. En dan nog de uitgestrekte draf, keertwending om de achterhand, halthouden vanuit galop.
Ook het oprichtingverhaal is wel ff anders dan alleen de teugel iets strakker nemen

Als je paard druk niet accepteerd heb je gewoon meer dan nodig is. En dat is heel iets anders dan constant licht contact.
Adrienne: Ik vraag me echt af wat voor dressuurinstructie ze daar op stal hebben, maar in ieder geval 1 die niet bij mijn paarden in de buurt komt

Alles staat of valt met goede instructie m.b.t. de western of de dressuur.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:02

Hihihi ik zie het al voor me... halthouden bij X... Slideeeeee. Kom je vlak voor de C tot stilstand...hihihi

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:45

Romkabouter schreef:
Adrienne: Ik vraag me echt af wat voor dressuurinstructie ze daar op stal hebben, maar in ieder geval 1 die niet bij mijn paarden in de buurt komt

Waar haal je die dressuurinstructie vandaan? Waar in mijn text zeg ik iets over de dressuur instructie op stal.

Beetje in de bonen Rom???

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:46

tja, misschien komt het omdat ik rijd met een welsh-cob
die neemt zonder problemen de dressuur houding aan, vind hij makkelijker dan de western houding
en mijn paard zou inderdaad ook gewoon dressuur kunnen lopen
ze hebben wel gevraagd of ik bij de barokkepaarden wilde meedoen

en bij de horsmenship maak je ook geen slidingstop, maar een nette stop
keertwending om de achterhand is ook niet moeilijk, zijn zat horsmenship paarden die echt niet anders doen dan dat

en als je goed dressuur rijd heb je ook niet meer druk op de teugel dan een westernpaard alleen verlang je het hoofd hoger gedragen
het topic gaat hier over een arabier dus die zou daar, mits goed gereden ook geen moeite mee hoeven hebben

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:48

Romkabouter schreef:

Alles staat of valt met goede instructie m.b.t. de western of de dressuur.

hier ben ik het natuurlijk helemaal mee eens!

ingridnoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 21:33

crazycactus schreef:
Hihihi ik zie het al voor me... halthouden bij X... Slideeeeee. Kom je vlak voor de C tot stilstand...hihihi

Hoi hier ben ik weer (topic-starter)
Bedankt allemaal voor de tips.

De rem zit er inderdaad goed op.
Maar ik ben nu een week bezig en ben er achtergekomen dat je met een goede ondersteuning van je benen en een hele stille zachte hand een heel eind kan komen.
Hij gaat heel ontspannen lopen en zelfs al iets afbuigen. Ik heb werkelijk niets in mijn handen en hij accepteerd het bit (dubbel gebroken trens) super goed.
En soms heb ik het idee dat de western juist goed van pas kan komen bij de dressuur. Zijn stelling is super en hij kan wijken als de beste en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Voorlopig gaat het uitstekend.
Het enige wat ik ben tegengekomen tot nu toe is dat als je stelling vraagt en iets teveel met je binnenbeen drukt dan gaat ie een rondje om zijn eigen as heen lopen zeg maar??? Enig idee hoe dit kan??

Nog even een vraag:
Je kan western zeker niet combineren met dressuur?
Want ik vindt het wel super gaaf sommige oefeningen die hij kan.
Eigenlijk jammer dat hij dat misschien gaat verleren