[WN] Basis western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Basis western

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:08

Ik kan ook op internet gaan zoeken, maar ik wilde het graag even van jullie horen

Wat is de basis van Western?
Met welke oefeningen begin je?
En welke stijlen zijn er?

Mijn verzorgpony is enorm dwars in de dressuur de laatste tijd, en ik kreeg van mijn instructrice aangeraden om eens wat anders te doen.
ik dacht dus aan western.

Nu wilde ik dus graag wat basis oefeningen oefenen en evt opbouwen naar hoger niveau.

Kom maar op

crazycactus

Re: Basis western

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:16

Er zijn veel stijlen in het westernrijden maar de 2 grootste zijn de texaanse en de californische. De texanen rijden met splitreins (2 teugels) en de californiëse stijl is met een romal. Hierbij horen nog een heleboel andere dingen, maar dat is vrij ingewikkeld om zo even uit te leggen......

Het sturen is een van de eerste dingen waar je mee kan beginnen. Meer op je zit, en een beetje richting geven met je teugels... Maar ook dat kan ik niet zo even uitleggen

Zoek een goede instructeur dan komt het vast goed...

Succes.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:20

de basis leer je bij een western trainer, als je zelf niets van western weet kan je beter eerst eens bij een training op een western manege langs gaan of een afspraak maken met een western trainer en aan hem of haar vragen waar je mee moet beginnen.
het eerst wat ze je zullen leren is alles wat er aan je paard hangt er af te halen en met de basic te beginnen en dat is je paard los laten en hem op eigen benen te leren lopen.
maar net wat ik zeg ga daar niet mee expirementeren als je niet weet hoe het westernrijden in zijn werk gaat en neem wat westernlessen met je pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:44

Of wat misschien prettig kan zijn, is om eerst eens een aantal lessen te nemen op een goed westerngereden paard, zodat je eerst zelf 'het westerngevoel' een beetje te pakken krijgt, en daarna pas met je eigen paardje te gaan beginnen. Samen tegelijk omscholen is moeilijker dan dat je zelf al wat beter weet waar je mee bezig bent.

Wat ik me wel af zou vragen, is WAT je paardje dan precies tegen dressuur zou hebben, wat je in de western denkt te gaan vermijden. Als dat namelijk nagefelijkheid of verzameling is, dan gaat het denk ik tegenvallen want de weg naar deze beide onderwerpen aan een mooie lange teugel, is een best wel lange.

Laat je anders eens lekker uitnodigen door een Westernbokker bij je in de buurt. Ik weet zeker dat er een heel aantal is dat jou best eens iets wil laten zien (en misschien wel voelen).
Je woont bepaald niet bij me in de buurt; anders was je van harte welkom geweest.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:11

Misschien vind je het leuk om een keer een echte western les te volgen? Aankomende zondag 18 september is in Nuenen een clinic van Wendy v. Osch. Zij kan al je vragen prima beantwoorden en je kunt het gelijk uit proberen in de les Nuenen ligt in elk geval niet zo ver van Veldhoven en er is nog 1 plaatsje vrij .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:15

Kijk, da's dus spijkers met koppen slaan daar hou ik wel van. Dus HUP Noedel, spijkerbroek aan en genieten maar! Enjoy!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 12:58

Helaas is nuenen geen mogelijkheid, om naar nuenen te gaan zonder trailer is namelijk wel erg lastig

Ik ga zeker eens kijken bij de westernmanege 2 dorpen verderop!

Ik wil met western bereiken dat hij meer attent op mij is. Dat hij bij mijn zit begrijpt wat ik bedoel. Ik merk dat hij dat oefenen leuker vind dan dressuur..

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 14:02

uhm is dat niet ook een basisprincipe in de dressuur?

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 14:20

noedel schreef:
Helaas is nuenen geen mogelijkheid, om naar nuenen te gaan zonder trailer is namelijk wel erg lastig

Ik ga zeker eens kijken bij de westernmanege 2 dorpen verderop!

Ik wil met western bereiken dat hij meer attent op mij is. Dat hij bij mijn zit begrijpt wat ik bedoel. Ik merk dat hij dat oefenen leuker vind dan dressuur..

Jammer. Maar je kunt natuurlijk altijd komen kijken mocht je dat leuk vinden. Bp me dan maar voor het adres.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 14:43

susan schreef:
uhm is dat niet ook een basisprincipe in de dressuur?

Ik heb jammer genoeg niet al te goede begeleiding gekregen (blijkt achteraf) met het inrijden van paco.
Vandaar..

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:23

crazycactus schreef:
de californiëse stijl is met een romal.

Misschien stomme vraag, maar met een romal kun je toch alleen maar op 1 hand rijden? En bij splitreins kan het toch allebei?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:27

Ja maar aan een bit zou je eigenlijk met 1 hand moeten rijden. De echte cowboys (vaquero's) begonnen hun paarden op een sidepull, daarna op een trens, daarna de bosal en uiteindelijk een bit. Tussendoor gebruiken ze ook combinaties van bosal en trens, of sidepull en trens.

Princes2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 08:33

Hoi Noedel,

Ivm stijlen in het western moet je even met wat basisoefeningen van western rijden via een instructeur kijken voor welke stijl jou pony geschikt is. Je hebt Reining (spins, sliding stops, roll backs), je heb Pleasure (de gangen goed beheersen, ontspannen en gecontroleerd lopen) trail (natuur opstakels, balkjes, poord, achterwaarts)
Op 1 hand rijden komt pas als jij en je pony de basis door hebben, in het begin rijd je altijd met 2 handen,

een goede western instructeur zal beginnen met de oefeningen op het sturen vooral veel kleine voltes, en het leren werken met je benen.

Veel succes!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:41

noedel schreef:
Ik heb jammer genoeg niet al te goede begeleiding gekregen (blijkt achteraf) met het inrijden van paco.
Vandaar..

Ga eerst eens na waarom je pony dwars is met dressuur. Blijkbaar kom je er met je huidige instructie niet goed uit. Je kan een keer bij iemand anders een les nemen om te kijken wat hij/zij er van zegt.

Je basis is niet goed in de dressuur. Dit zal dan in western niet anders zijn.
Dus voordat je allerlei dingen anders wilt gaa doen, zoek eerst het probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:25

Romkabouter schreef:
Ga eerst eens na waarom je pony dwars is met dressuur. Blijkbaar kom je er met je huidige instructie niet goed uit. Je kan een keer bij iemand anders een les nemen om te kijken wat hij/zij er van zegt.

Je basis is niet goed in de dressuur. Dit zal dan in western niet anders zijn.
Dus voordat je allerlei dingen anders wilt gaa doen, zoek eerst het probleem

Omdat hij dressuur niet meer leuk vind.
Mijn huidige instructrice zegt dat ik eens een andere stijl moet proberen. Aangezien springen hem totaal niet ligt, en met buitenrijden alleen je er niet komt wil ik dus western gaan proberen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 14:29

Ik begrijp dat hij dressuur niet meer leuk vindt
Maar de vraag is: WAAROM vindt hij dat niet meer leuk?

Een andere vraag: op welk niveau zit je met dressuur?
Als je zover bent dat je tegen oprichting aan hikt kan ik me voorstellen dat je iets anders wilt zoeken. Bij western sla je dan een andere weg in.
Als je bij de basis bent en bezig bent met verzameling en de verbetering daarvan.... dan is overschakelen naar western geen oplossing.
Dan zul je in western tegen hetzelfde probleem aan gaan lopen. Misschien niet meteen, maar na een tijdje wel.

En dan? Weer iets anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:26

Ik loop idd vooral tegen de oprichting op.
De verzameling etc gaat juist heel er goed. Zn reactie op mn hulpen ligt ook vrij hoog (vanuit stap naar galop, van draf naar halt etc)