[WN] hoe krijg je een goeie lope?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wetsernfriek

hoe krijg je een goeie lope?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 08:57

ben nu al tijdje bezig mijn arabje de pleasure wat bij te brengen en lukt al redelijk goed. de jog hebben we super vast die kan hij enorm aan houden wat in het begin enorm zwaar was. nu de lope kan al redelijk traag gaan maar hoe krijg ik dat beter? oefeningen tips? dat het wat beter verloopt. alles is welkom

Vera

Re: hoe krijg je een goeie lope?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 10:56

Veel overgangen rijden, kleiner circels, etc. Zodra je paard sterker is kan hij ook meer "dragend"l open en kun je daardoor het tempo verlagen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:04

ja, kom maar op met de tips want ik heb het zelfde probleem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:28

Wat bedoel je met beter?

Stabieler?
Conditioneel?
Hoofd/halshouding?
Minder sprong zonder drietactverlies?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:51

Sonja schreef:
Stabieler?
Conditioneel?
Hoofd/halshouding?

nou, als je hier al eens mee begon wat uitleg betreft
is namelijk bij de mijne allemaal nog een probleem

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 14:43

gewoon kan hem traag houden maar dan gaat hij zijn hoofd verhogen en krijg hem niet traag op de rechte lijn constant hij versnelt vaker dan ik het vraag enzo. rij enorm veel overgangen van kei snel naar traag want deed met hem alleen reining maar de meeste zeggen dat hij pleasure ook goed zou aankunnen omdat hij enrom mooi kan joggen en constant blijven dus probeer ik die loop ook te verbeteren maar tis nog niet een echte lope zoals ik het verlang dan dus ja ik wil echte die pleasure lope krijgen zonder dat hij onverzameld blijft dus wil constant houden in tempo en houding welke oefeningen kan ik best doen en hoe trainen jullie de lope dan aan?

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:26

Tegen mij wordt altijd gezegd: hand en been tegelijkertijd gebruiken. Dus als ik in de lope zijn hoofd naar beneden wil en ik gebruik mijn hand om dit te vragen moet ik tegelijkertijd kuit blijven geven om hem niet te 'verliezen'. Hij blijft dan mooi onderin. Ook niet meteen je hand en been lossen, pas als hij terug naar beneden komt onmiddellijk los.
Ik ben uiteraard ook geen trainer en ik weet niet of je hier wat aan hebt maar zo rijden we mijn paardje.Succes ermee!
Contragalop zou een paardje ook sterker maken en de lope verbeteren is mij verteld. Dit vind ik zelf ook nog vrij moeilijk.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:42

tja, dat doe ik al
maar hij blijft dezelfde kracht gebruiken waardoor we wel minder vooruit gaan maar des te meer omhoog

verder gaat hij erg engels lopen zo
de kont zakt wat en het hoofd komt omhoog en in de krul(nouja, overdreven gezegd)

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:49

Mijn paard maakt ook zo'n 'zwanenhals'. Ik blijf gewoon mijn hand en been houden totdat hij nageeft, ook al duurt dat lang en soms is het maar een halve minuut ok en gaat zijn hoofd weer omhoog, dan doe ik hetzelfde. Op den duur merk ik dat hij sneller reageert, ze hebben denk ik ook niet altijd meteen door wat we bedoelen.
Ook moet ik er zelf op letten dat ik niet te ruw ben want dan gaat zijn hoofd nog meer de lucht in, niet in 1 ruk aan de teugel trekken maar rustig handelen. Als ik op 1 hand rij blijft mijn hand ook op 1 plaats in de lucht (als ik zijn hoofd vraag) dus niet op en neer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:33

spatter schreef:
Sonja schreef:
Stabieler?
Conditioneel?
Hoofd/halshouding?

nou, als je hier al eens mee begon wat uitleg betreft
is namelijk bij de mijne allemaal nog een probleem

Tuurlijk, laten we meteen heel het verschijnsel paardrijden hier even uit gaan leggen, want dat is voor nogal wat mensen een probleem
Misschien wat overbodig, maar ik probeerde topicstarter te vertellen dat er meer info moet komen over zowel het huidige niveau, als het 'probleem' als het gewenste niveau.
Snappie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 21:42

Wetsernfriek schreef:
gewoon kan hem traag houden maar dan gaat hij zijn hoofd verhogen

*** Hoe simpel het ook klinkt, maar dan vraag je dus gewoon weer rustig het hoofd omlaag en ontspan je als je krijgt wat je vraagt. Net als bij ELK proces van het rijden. EIGENLIJK moet je blij zijn met zulke foutjes, want elk foutje vraagt om een correctie, en daar leer je beiden van, WANT na een correctie BELOON je het gewenste gedrag...

en krijg hem niet traag op de rechte lijn

*** Klinkt al als een heel ander probleem. Krijg je hem in een wending dan wel traag? En blijft de gang dan ook zuiver? Of gaat hij trager omdat 'ie aan het klauwen gaat? Of versnelt je paard zowiezo makkelijk op de langere lijn?
Deze vragen zul je eerst moeten kunnen beantwoorden voordat je het probleem op kunt lossen. Anders neem je de oorzaak niet weg.

constant hij versnelt vaker dan ik het vraag enzo.

*** En WAAROM doet hij dat dan? Is hij je gewoon 'voor' ( paard denkt "ik weet het hoor baas, komt 'ie!") of is hij bv angstig voor dieren die 'm achterop komen, of heeft 'ie bijvoorbeeld vroeger op de baan gelopen waar het rechte stuk gewoon oerend hard betekende? Of is je paard stomweg niet in balans, waardoor je die rechte lijn er niet uitkrijgt? (zou aannemelijk kunnen zijn in combi met het hoofd omhoog)

rij enorm veel overgangen van kei snel naar traag

*** Zegt me niks want ik zie ook wel mensen die hun paard naar voren schoppen en weer terug trekken en daarna vertellen dat ze zo lekker aan het schakelen geweest zijn... Hoe is je spanningsopbouw erin? Rij je eerst RECHT voordat je naar voren wegrijdt? Kun je in je terugrijden een krappe circel rijden zonder tact- en evenwichtverlies etc etc... ?

want deed met hem alleen reining

*** Hoezo "WANT ik deed alleen reining"?
Wou je daarmee zeggen dat reininggericht trainen kwestie van hard vooruit en snel terug is? Dan heb ik het wederom niet begrepen denk ik...

maar de meeste zeggen dat hij pleasure ook goed zou aankunnen omdat hij enrom mooi kan joggen en constant blijven dus probeer ik die loop ook te verbeteren maar tis nog niet een echte lope zoals ik het verlang dan dus ja ik wil echte die pleasure lope krijgen zonder dat hij onverzameld blijft dus wil constant houden in tempo en houding welke oefeningen kan ik best doen en hoe trainen jullie de lope dan aan?

*** Pffff ik moet zeggen dat ik het persoonlijk al erg zou waarderen als je in ieder geval ENIGE vorm van interpunctie toe zou willen passen...
Zonder verdere informatie is er erg weinig zinnigs te zeggen over jouw probleem. Het probleem is MIJ in ieder geval nog niet duidelijk geworden. Sterker nog; ik weet na je berichtjes ook nog helemaal niet zo zeker of het probleem wel bij het paard ligt, of dat je zelf misschien nog niet helemaal klaar bent om een paard te trainen ipv te rijden...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:47

Sonja, ik kan nou niet bespeuren dat echt een motiverende houding aanneemt als iemand die graag kennis wil overdragen.
Volgens vraagt iemand iets en is daarmee opzoek naar een antwoord, niet naar een terechtwijzing.
Ik vind het knap dat je iemand's inzet en kennis op een dergelijke manier kunt toetsen en ook vind dat je het recht hebt om iemand zo negatief te benaderen.

Als ik haar was zou ik hier op Bokt western niet meer durven zeggen dat ik iets niet snap of kan......lijkt me niet echt de bedoeling van dit forum, toch?

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 12:39

vroeg gewoon een tip niet meer sorry dat ik iets vroeg zal nog eens iets vragen bedankt dat sommige mensen zo cru zijn dan weet je vaak genoeg. vind het straf vraag gewoon wat tips en direct aanval terwijl andere hier leuteren over de stomste dingen eerst kan ik hier niet eens een tip of reactie vragen zonder aanval tsss

mijn paard gaat al geod in lope maar vroeg gewoon tips om die nog beter te maken en hem beter verzameld en vlak te houden das al niet meer niet minder. zoals sommige vragen hoe pak ik dit of dat aan

derbij heb het al opgelost met vriendelijkere mensen dan jou sonja. doet het goed ten eerste hoor no panic. de reining is bijna af en zijn pleasure nu ook bijna das al wat ik vroeg niet meer niet minder.

aan jouw manier geef ik ook geen kritiek hey dus waarom dan jij op de mijne je snapt niet eens de bedoeling waarover het ging.

dus denk na voor je iets zegt dank u

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:48

Wat je niet uit het oog moet verliezen is dat een Arabier van nature zijn hoofd al hoger houdt dan een Quarter. Daarom moet je niet teveel het beeld van een Quarter voor ogen houden maar accepteren hoe je paard loopt. Dat betekend soms bij een Arabier dat je meer sprong krijgt.

En alleen maar trager gaan betekend namelijk niet dat het paard dan ook verzameld is...En om de verzameling te bereiken moet je paard zijn achterhand er meer onder zetten (moet je dus blijven drijven) en de schouders optillen (dan hou je voor wat tegen). Pas later leert het paard om zijn schouders op te tillen zonder dat het hoofd meegaat.

Overigens blijf ik het knap vinden dat je kunt zeggen dat de reining "af" is.
En met een reiner gaan pleasuren is ook een hele opgave. Dat doen weinigen je na.

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 13:24

ja af in mate dat ik voor ogen hou ik train met ann poels en ik kan niet verlangen dat mijn arabier een quarter is hey, maar zei wil dat hij lager loopt zoals quarters en arabieren moeten nu ook eenmaal zo lopen als ze in de western sport draaien zeker als je naar de top duitsland en oostenrijk. dus zeker niet ik .

maar ik bedoel nu stopt hij al mooier stops gaan steeds verder en beter op één hand wissels zijn eindelijk helemaal in orde rollbacks kunnen beter enzo je snaptw el ik bedoel nu is de oefening op één hand ook al bijna kompleet en verfijnen gebeurt steeds hey.

en ja tis gewoon het feit omdat ik de pleasure heb meer leren apprecieren door de jaren. en het met hem dan ook wat geoefend en gelest hebt. dat de meeste mensen zeiden hij kan dat ook aan. gisteren heb ik hele tijd opgewerkt. zijn achterhand is enorm gespierd geworden voor een arabje

en ik oefen die lope van de pleasure in de reining als ik op speedcontrol werk. snel is snel en terug is lope als pleasure. omdat ik niet zo een extra spinner heb en een stopper die meters trekt. moet ik alles uit mijn cirkels enzo halen en mijn spins snap je. en ben nu de hele maand al aan het verfijnen om die terug te krijgen op mijn heupen enzo. daarop wil ik zeggen snap je.

en gewoon de lope vroeg ik mensen hun raad om beter te lope en welke oefingen ik bij kan nemen. snap je niet meer of niet minder.

en ja pleasure kan elk paard aanlereren hoor zelf reiners kunnen dat. en gewoon het feit dat vele paarden all around rijden. doe ik soms ook een pleasure proef erbij. maar als je dan eenmaal meerijdt merk je dat je ook de juiste balans en snelheid moet knn aanhouden en dan werk je steeds meer en meer hey.

af af is hij nooit hey. maar je snapt wat ik bedoel.

wat ann zegt dat ik hem nu moet vooral leren sturen op mijn benen en zit. en dat ik hem op één hand moet vertrouwen. dat hij beter leert ontspannen en dat hij dan zijn hoofd beter gaat plaatsen. daarmee dat ik tips vroeg

zonder iemand aan te vallen gewoon een kwestie van raad.

en ja ik neem les, en ja ik kan nu wel al redelijk rijden en ja ik train hem wel effectief naar resultaat dus daarop geen zorgen.

en het is mijn kwestie ik spreek niet van topstatuut of trainer.
maar gewoon naar kwestie van eigen resultaat en ondervindingen.

wat ik juist ondervind en weet niet hoe ik dat soms behelp is dat hij als hij snel gaat hij zijn lichaam echt schuin houdt en dan kan hij wel is wisselen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:34

Sonja schreef:

Tuurlijk, laten we meteen heel het verschijnsel paardrijden hier even uit gaan leggen, want dat is voor nogal wat mensen een probleem
Misschien wat overbodig, maar ik probeerde topicstarter te vertellen dat er meer info moet komen over zowel het huidige niveau, als het 'probleem' als het gewenste niveau.
Snappie?

haha sonja, ik lach maar met jou reactie want hij slaat lekker nergens op!

ik denk dat western friek en ik het zelfde type paardje hebben
tuurlijk versnelt het paard op de lange zijde want hij vind het nog moeilijk om langzaam te blijven
in de bochten kun je hem terug krijgen maar op het rechte stuk probeert hij het zich makkelijker te maken door te versnellen
door hem als hij gaat versnellen weer op de cirkel te zetten leert hij dat hij op het rechte end ook rustig moet blijven

ik had gehoopt op wat meer technische ideeen als wat beginners geklets
training technisch zijn er natuurlijk een hoop oefeningen om hem mooier en rustiger te krijgen en die had ik graag van jullie gehoord
dus wie weet er een paar goede oefeningen om hem een rustige verzamelde galop aan te leren

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:40

a, ik lees net dat je bij ann lest
heb ik ook gedaan met mijn welsh-cob , ging gelijk een stuk beter lopen
alleen voor spatter vond ik het minder omdat ik ook trail enzo wil rijden en hij werd te heet van de reining-training waardoor ik hem nu eerst rustig wil krijgen voor trail-pleasure en horsmanship

verder is het voor mij ook een pokke end rijden waar ik ook iedere keer tegenop zag

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:43

oke, ik heb het even door gelezen, mijn paard is kreupel geweest en heeft daardoor geen kracht meer in dr achterhand. maar dat compenseert ze door te gaan crossen, wat natuurlijk niet de bedoeling is. als ik dr voor los laat gaat ze rustiger, maar valt ze helemaal uitelkaar. dan moet ik echt weer op zoek naar die verzameling, heb ik die, raced ze weer door de bak.
nu ben ik bezig die achterhand weer aan te sterken, maar dr af is makkelijker dan er weer aan. bij een wissel, lijkt het net of ze achter niet mee neemt, en valt ze na een halve cirkel weer uit de lope.
ik durf het bijna niet te vragen, maar zijn hier ook tips voor?
kritiek mag ook wel, maar daar vroeg ik niet om.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:58

jou paard is als ik het goed begrijp kreupel achter geweest en galopeerd nu op de voorhand
hij is nog niet sterk genoeg om rustig verzamelt te galoperen dus een wisssel is nu nog even teveel gevraagd

om de achterhand sterker te maken kun je veel kleine stukjes achterwaarts doen
zo komt z'n kont eronder en wordt hij sterk en zo kan hij ook rustig de training opbouwen
verder liever korte stukjes galoperen en goed als te lang

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:21

Spieren bouw je niet op door achterwaarts te gaan
Daar moet je kilometers voor maken vooruit wel te verstaan

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:32

Sugarmiss schreef:
Spieren bouw je niet op door achterwaarts te gaan
Daar moet je kilometers voor maken vooruit wel te verstaan

nou, hierin verschillen we dus van mening!
ik spreek uit ervaring dat achterwaarts wel degelijk werkt
misschien beter uitgelegd:
kort achterwaarts en gelijk met power in de vooruit, zonder lomp te worden,hé!
eerst in stap en daarna achteruit en gelijk voorwaarts in draf
dat ze daar sterk van worden
en over kilometers ben ik ook niet blij
liever korte stukjes goed op de achterhand als eindeloos kilometers op de voorhand
een paard wat zwak op de achterhand is kan nog niet veel kilometers achterelkaar aan en vervalt dan snel in op de voorhand
met de oefening vlot voorwaarts en dan terugnemen kan ik ook niets omdat een paard wat zwak van achter is ook gelijk achter minder gaat doen
dus goed verzamelt draven en dan in galop aanspringen met mooie sprongen wordt het minder terug nemen naar draf
en iedere dag verder opbouwen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:40

Op het moment dat het paard op de voorhand valt, heeft de ruiter iets niet goed gedaan. En dan maakt het niet uit of je een kilometer vooruit gaat of maar die vier meter vanuit het achterwaarts.

Ik ben het verder met degenen eens dat een reining paard ook verzameld moet kunnen galopperen. Maar of dat meteen echte pleasure is?
Je zegt dat je op een hand rijdt, hoe reageert je paard als je op twee handen rijdt?

Overigens heb ook ik als enige tip om je paard rustig te krijgen: kilometers maken, juist en vooral in de galop. Het paard moet leren dat de galop niets anders is dan stap of draf. Neem de snelle cirkels vaker mee, ga niet alleen maar hard op de rundown en stop dan niet altijd. Harde stukken op de rechte lijnen kan, maar je paard moet aan het eind van de lange lijn ook terug op je zit.

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 16:54

Ja is nu veel beter hoor gewoon ik vroeg me af om gewoon de lope constanter te houden en beter te trainen dat ik af en toe wat pleasure erbij neem om te showen das men vraag niet meer hoor.

op twee handen is dat veel beter juist het aanspringen is vaak even dat hoofd te hoog en dan is het beter. maar ik moest van ann op één hand nu proberen om meer vertrouwen te hebben en minder alles te controleren met mijn handen.

ben geobsedeerd door dat hoofd als het ware snap je

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:08

Probeer aan het eind van de galop de teugels helemaal te laten vieren. Niet losgooien, maar laat het paard de hals strekken, ook als ontspanning voor de rug. En dan mag hij niet versnellen. Als je dat vertrouwen hebt, heb je ook minder neiging om je aan de teugels vast te willen houden.

On op zijn tijd een zitles is ook niet verkeerd. Ook niet als je western rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:32

vera schreef:
Sonja, ik kan nou niet bespeuren dat echt een motiverende houding aanneemt als iemand die graag kennis wil overdragen.
Volgens vraagt iemand iets en is daarmee opzoek naar een antwoord, niet naar een terechtwijzing.
Ik vind het knap dat je iemand's inzet en kennis op een dergelijke manier kunt toetsen en ook vind dat je het recht hebt om iemand zo negatief te benaderen.

Als ik haar was zou ik hier op Bokt western niet meer durven zeggen dat ik iets niet snap of kan......lijkt me niet echt de bedoeling van dit forum, toch?

Jammer als het zo opgepakt wordt, want dat was absoluut de bedoeling niet. Ik probeer JUIST topicstarter aan het nadenken te zetten over de OORZAAK van het probleem of misschien wel de problemen.
Kant en klaar een stukje theorie tikken kunnen we allemaal (lees maar) maar wie kijkt er daadwerkelijk naar de OORZAAK?

Wat mij betreft geen probleem hoor, als een goede poging niet gewaardeerd wordt. Ik hou met precies evenveel plezier gewoon m'n mond dicht. Delen we gewoon niets met elkaar, blijven we alleen loze kreetjes slaken, en vinden we elkaar altijd even lief en aardig. Even goede vrienden. Alleen jammer dat we daar niet veel van zullen leren met z'n allen.
Maar ach, hebben we wel weer lekker stof tot klagen. En da's dan ook wel weer fijn...

Topicstarter: sorry als m'n (goedbedoelde) stukje verkeerd over is gekomen!