[WN] kinketting verplicht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

kinketting verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 09:19

heeel misschien , minimale kans maar je weet nooit
wil ik ooit een pleasure wedstrijdje meedoen

nu werd mij vd week verteld dat een kinketting dan verplicht is
en dat je daar geen rubber om heen mag doen of met een leertje rijden of helemaal zonder iets onder de kin

maar dat dus alleen de ketting is toegestaan

klopt dit?

Romkabouter

Re: kinketting verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 09:25

Nee, een leertje mag ook.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 09:37

Klopt je mag ook een kinriempje gebruiken. Ik gebruik ook nooit kettingkjes.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 09:45

he gelukkig , mijn dame is vrij gevoelig en een kettingkje heb ik gister uitgeprobeerd maar reageerde daar , zoals verwacht eigenlijk , erg verkeerd op

mooi hoef ik haar daar alvast niet aan te laten wennen

bedankt voor de reacties !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:42

Wat voor bit gebruik je? Bij mijn weten moet je met shank met ketting rijden. Bij trens mag de ketting (als curb strap) juist weer niet. Overigens mag een rondgenaaide curbstrap ook niet, hij moet een bepaalde breedte hebben (dacht dat het 1 cm moest zijn, maar regelboek ligt thuis.)

Overigens heb je ook bij de kettingen verschillende modellen, en met een slag in de ketting werkt hij scherper in dan je eigenlijk wilt.

Heza_Yankee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:57

Wat mij is geleerd, is dat je met een trens met kinriem moet rijden en met een shank met een kinketting. Dan mag je ook geen dubbele ketting, maar wel een dubbel gedraaide.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 12:04

Heza_Yankee schreef:
Wat mij is geleerd, is dat je met een trens met kinriem moet rijden en met een shank met een kinketting. Dan mag je ook geen dubbele ketting, maar wel een dubbel gedraaide.

Dat is mij ook geleerd, en volgens mij klopt dat ook. Let hierbij op dat de kinketting niet gedraaid zit!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 12:05

Als we het over de Wran hebben:
Citaat:
401. De volgende optoming is toegestaan:

3, 4 en 5 jarige paarden in "Junioren” onderdelen:
Snafflebit of hackamore; tweehandige teugelvoering

3, 4 en 5 jarige paarden in andere onderdelen:
Snafflebit of hackamore; tweehandige teugelvoering;
òf:
Bit; éénhandige teugelvoering

6 jarige paarden en ouder:
Bit; éénhandige teugelvoering
(voor Beginnersklassen geldt een uitzondering: zie paragrafen 304 en 402).

Bij "tweehandige teugelvoering" wordt aanbevolen beide teugels d.m.v. een zogenaamde "teugelbrug" door beide handen te voeren. Omdat de bewegingsvrijheid van de handen kleiner is en daarmee de moeilijkheidsgraad groter, zullen ruiters die dit advies opvolgen bij gelijke prestatie hoger gewaardeerd worden.

402. In de beginnersklasse (101 t/m 139) is het toegestaan om alle paarden (dus ook de 6 jarige en oudere paarden) uit te brengen met Snafflebit of Hackamore en tweehandige teugelvoering. Indien de deelnemer kiest voor een bit, dan is éénhandige teugelvoering verplicht.
De discipline Cutting wordt volgens de NCHA-regels gejureerd. Dus: 3 jarigen en oudere paarden moeten éénhandig op een bit worden uitgebracht.

403. Als het reglement refereert aan een "hackamore" wordt bedoeld een bosal van ruw of bewerkt leer of van gevlochten touw. Een "hackamore" betekent in geen geval een mechanische hackamore. Metaal, onverschillig met welke bekleding, is niet toegestaan. De hackamore moet zo breed zijn, dat twee vingers tussen het paardenhoofd en hackamore zich bewegen kunnen.

404. Wordt in dit reglement een "romal" genoemd betekent dit een verlenging van de teugels uit gevlochten materiaal. Deze verlenging mag in de vrije hand met minimaal 40 cm afstand van de teugelhand gehouden worden. Deze mag niet gebruikt worden om het paard signalen te geven. De teugelhand moeten om de teugels gehouden worden, er mag geen vinger tussen of in de teugels gehouden worden. Gebruik van de vrije hand om de spanning of lengte van de teugels tussen bit en de teugelhand te wijzigen wordt beschouwd als het gebruik van twee handen.
Bij "split reins" is een (1) vinger tussen de teugels toegestaan als de teugel in verbinding staat met een bit.

405. Wordt in dit reglement een “snaffle bit” genoemd, dan wordt bedoeld een zacht, glad, metalen bit met gebroken mondstuk en O-ring, ovale ring of D-ring, waarbij de diameter van de ring niet groter dan 10 cm mag zijn en de omtrek van de ring vrij moet zijn van verbindingen voor bakstuk, teugel of kinriem/ketting die hefboomwerking kunnen veroorzaken. De verplichte kinriem moet niet te vast zitten (alleen leer of nylon). Teugels moeten boven de kinriem aangebracht zijn.
Wanneer in dit reglement een "bit" genoemd wordt betekent dit een stang of trens met scharen!
Bij een drie-delig mondstuk dient het middendeel een verbindingsring van maximaal 3 cm doorsnede, of een verbindingsstrip met een breedte van minimaal 1 cm tot maximaal 1,8 cm en lengte van maximaal 5 cm te zijn dat plat in mond van het paard ligt.
De teugels aan een snaffle bit dienen z.g. Split Reins te zijn uit eender welk materiaal.

406. Toegestane bitten: Snaffle w/Shanks, "grazer" of "curb" bitten voorzien van kinriem. Maten volgens tekening. Als alternatief voor de kinriem is bij een bit een kinketting toegestaan (hieronder wordt ook verstaan: een samenstel van maximaal twee kettingen waarvan beide kettingen even lang zijn, onlosmakelijk en zonder tussenruimte aan elkaar verbonden zijn over de hele lengte waarover zij op het paard inwerken, en vlak zijn). De kinketting moet tenminste 1,3 cm breed zijn en vlak tegen de onderkaak dan wel in de kingroeve van het paard liggen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 12:48

ok ik heb dus een groen paard van 7 , jaja ze bestaan

maar om daar verder niet over uit te wijden , ik rijd haar nu met een billy allen shank ..

als ik het vorige bericht goed heb begrepen mag ik die dus met leertje
en moet dus niet met kinketting ..
en moet ik wel met 1 hand , nou is met 1 hand geen probleem ..maar maakt het nog uit welke hand en mag je wissellen (ik rij namelijk zoiezo met 1 hand en stuur op de zit ..ivm reuma pak daardoor wel af en toe van hand ..)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 12:57

Je mag tijdens het rijden niet wisselen, maar je kan wel beslissen of je de ene keer met links en de andere keer met rechts rijd. Net wat je beter uitkomt...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 13:08

ok neem aan dat een pleasure proefje ook geen uuur duurt dus ook daar moet overeen te komen zijn..

enige wat ik ivm plesure nog afvraag ia als je met zijn alle tegelijkertijd van hand moet veranderen of dat dan via een mini volte moet of dat dat ook "kleiner"mag 1/2 prioute bv wat hier dus de regels voor zijn ..

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 13:39

Nee het moet dmv de zogenaamde teardrop. een klein volte...

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 16:17

Mij is het ook al heel vaak verteld dat ik met kinketting zou moeten starten. De jury heeft er alleen nog nooit wat van gezegd en dus ga ik er altijd maar van uit dat het gewoon mag. En als ik Romkabouter zijn post lees, mag het inderdaad.

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:31

Kinriem mag!! simpel!

Ben er nog nooit op geattendeerd dat het niet mocht, Rijd alleen reining dus wordt elke wedstrijd gecontroleerd.En nog nooit een op of aanmerking op gehad.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 21:25

jollygood , gaat er om dat ik m liever niet gebruik , vooral omdat mijn paardje nog groen is en erg gevoelig ..vandaar

crazycactus dus wat we in de engelse dresssuur nmoemen van hand veranderen dmv halve volte 10 meter ..als ik het goed begrijp ..

dan weet ik nu genoeg , bedankt alle voor de reacties

oefenen geblazen en misschien tot ooit bij een wedstrijdje

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:31

Ja idd van hand veranderen dmv halve volte... ben de dressuurbenamingen wel eens kwijt. Daarbij stond ik ook nog te koken terwijl ik dit typte....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:33

nee, geen halve volte 10 meter
het lijkt meer op een keert wending
in stap maak je gewoon een keert wending zo dat het paard netjes van hand verandert maar niet groter als nodig is
in jog(draf) maak je hem natuurlijk iets groter

bij de WRAN mag je wel een lerenriempje gebruiken maar bij de reining assosiatie moet je in combinatie met een bit(stang) een kinketting gebruiken waarbij de dikte inderdaad minimaal 1 cm is

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:34

Ja hij mag idd wel kleiner dan 10 meter.. hooguit een meter of 3...(heb koppijn en denk niet helemaal helder geloof ik... )

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 22:00

Wat jullie bedoelen heet rechts- of linksomkeert
Komt ongeveer neer op een reverse idd.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 23:13

ok ze maakt m nu al kleiner dan de 3,5 meter nog net niet op de achterhand enkelt .. dus dat mag danhoef dus niet te oefenen voor groter?
en ga dus enkelt maar bij de wrang starten en niet bij de RA , mag ik weten , dat is als iemand t weet, waarom een martel werktuigje verplicht is ?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 06:07

Welk "martelwerktuig"bedoel je?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 06:16

Ik denk dat ze de kinketting bedoelt.

Nickyu, een shankbit is een gevorderd bit, waar je normaliter naartoe moet en gaat werken om het te gebruiken. Op een WRAN wedstrijd mag je als beginner, ongeacht de leeftijd van je paard, op trens en twee handen starten. Heb jij je paard weleens op een trens gereden? Hoe reageert ze daarop?

Overigens kun je ook een scharenbit scherper of minder scherper instellen door de kinketting wat losser te laten. Zodat niet de kleinste beweging aan de teugel meteen door wordt gegeven op de onderkaak.

Hou er bij een pleasurewedstrijd overigens rekening mee dat er altijd een paard zal zijn die gaat springen en rennen. Als je paard daar gevoelig voor is, zal hij er achteraan willen en is een scharenbit misschien niet de beste keuze.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 06:35

Een scharenbit zonder kinketting/riem heeft geen werking.. althans niet de gewenste. Ik denk dat het zonder riempje meer een martelwerktuig wordt dan met. Zonder zou je het bit wel heel ver door kunnen trekken namelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 07:05

Als je een trens met shanks hebt en geen correctional, is het echt geen martelwerktuig als de ketting wat losser zit. Dan komt hoogstens de druk achter de oren wat eerder dan de druk op de onderkaak. Kwestie van uitproberen hoe het paard daar op reageert. Maar idd niet hoe het bit bedoelt is.

Ik zou toch kijken of het lukt op een gewone trens.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 08:46

geloof me ben begonnen met een normaal (en naar mijn mening ook niet het meest vriendelijkste bit..) enkelgebroken trensje
daar reageerde mevrouw alles behalve positief op

daarna een dubbelgebroken trensje , mevrouw vond dat minstens zo erg

nu met een stang neemt ze die rustig in en blijft rustig liggen
geen gekke bekken geen pogingen met tong om deze hoe dan ook er uit te krijgen geen hoofd schudden geen schuren geen hoofd "werpen"geen bek open sperren en hooft omhoog houden bij de lichtste teugel druk

(en ja de tanden zijn inorde die heb ik direct laten nakijken )

daar ik een paardje inrijden met stang niet zo super idee vond ben ik gaan kijken naar een tussen alternatief

rubber heb ik slechte ervaringen mee en wou iets losser dan compleet vast

ben toen op de billy allen uitgekomen

een kinketting had ik bij mijn anda ook niet op de hack , wel een riempje

ook hij reageerde niet leuk op de keting simpel omdat ook hij erg gevoelig was daar , sommige paarden worden rustig als ze au hebben door de druk vd ketting etc anderen worden gevaarlijk leip , maakte niet uit hoe los of vast ik het deed

zo ook deze appel

met een riempje is de inwerking op de kaak toch wat vriendelijker ..dan velletjes knijpend kettingkje

mijn shet reageerd trouwens ook leip op de ketting , los vast maakt niet uit (had een pelhalmpje voor voor de wagen ..) hij loopt nu op een dubbelgebroken watertrensje daar reageerd hij het beste op

persoonlijk had ik het liefste op een dubbelgebroken trensje gereden ..
maar als je paard het daar uh niet helemaal mee eens is ga je dus andere dingen uit proberen ..