[WN] leeftijd cutting start

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HCRanch

leeftijd cutting start

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 10:49

ik wil geen discussie over hoe oud een paard moet zijn om mee te beginnen daar is al een waslijst over.

MAAR beginnen cutting paarden later? ik kan me nl voorstellen dat het een grotere belasting is en dat er eerst getraint wordt zonder vee? alleen kijken of ze cowsense hebben, maar aan de andere kant moet je ze natuurlijk gelijk laten wennen.

Dus hoe beginnen ze met een cutter?
heb geen idee hoor vandaar de vraag wat is de gemiddelde leeftijd om met het echte cutting werk te beginnen?

crazycactus

Re: leeftijd cutting start

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 11:30

Nee, met cuttingpaarden beginnen ze in Amerika ook vroeg. Je kan namelijk niet eerst een jaar trainen en dan pas het paard op de koeien zetten. Het paard moet eerst de basis kennen (stap, draf, galop, stop, back up en turn) en dan zijn ze klaar om met koeien aan de gang te gaan.

Een cuttingpaard moet zelf denken, zou je hem nu eerst een jaar of zo gewoon rijden leert het paard om op de ruiter te letten. Hij verliesd daardoor een stukje "zelf denken" . Ik zeg niet dat het niet mogelijk is om een wat ouder paard nog cutting te leren, maar je merkt dan dat het veel langer duurt voordat ze zelf het initiatief gaan nemen. Ze moeten dan veel langer gestuurd worden, terwijl je dat met een jong paard wat sneller op de koeien gezet word veel minder hoeft te doen. De cowsense moet het gaan overnemen.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 11:48

als een paard cowsence heeft maakt het niet veel uit hoe oud hij is voor hij aan de koeien gaat.
wij zelf hebben een paard die nu 8 jaar oud is en waar we altijd pleasure mee reden die we voor de lol eens met koeien in contact brachten en binnen een half uur had ze het spelletje door en begon uit zich zelf te cutten.
waar je wel op moet letten is dat je je paard niet zonder begeleiding van iemand die echt verstand van cutting heeft op de koeien zet, als leek kan je een gigantische fout maken waardoor je paard voor eeuwig bang blijft voor koeien.
dus ik zou eerst eens met je paard bij een cutting trainer langs gaan en samen met hem of haar kijken wat je paard kan en wat hij niet kan.
wij zelf gaan met de paarden het liefst op 3½ - 4 jarige leeftijd voor het eerst op de koeien werken.
maar dan wel heel langzaam op bouwen en uitermate voorzichtig want cutting is net als working cow horse niet geheel ongevaarlijk omdat je met 3 levende wezens temaken hebt die alle drie een eigen mening hebben over de situatie. ( mens - paard - koeien )

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 13:33

bedankt voor jullie antwoorden, we zijn nog lang niet zover SPirit is pas 2.5 maar dan kan ik er vast rekening mee houden, ik wil nl heel graag met koeien werken

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 13:39

Kokopelli schreef:
bedankt voor jullie antwoorden, we zijn nog lang niet zover SPirit is pas 2.5 maar dan kan ik er vast rekening mee houden, ik wil nl heel graag met koeien werken

Dat kan ik me heel goed voorstellen , ik zou dat ook heel graag doen... Zo gaaf! Helaas hebben wij die mogelijkheid hier niet...

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 15:40

zonder reclame te maken. ik weet wel een plek waar je met koeien kan komen trainen.
je kan daar zelfs een weekend komen en overnachten.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 22:19

ja dat adres staat ook bovenaan de lijst het slaap verhaal wist ik alleen niet, dat is gunstig want alles is ver hier vandaan.

Dus nog een jaartje en dan here we come

kom eerst afkijken hoe het allemaal gaat dus ik hou de agende goed in de gaten wanneer er weer een cutting demo en/of clinic is