[WN] Soort schuurplekken van de singel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Soort schuurplekken van de singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 15:18

Bestaan er ook westernzadels waar je niet de singel door middel van een lange riem moet vastmaken?

Mijn fjord krijgt door het aansingelen met de riem ( ook al doe ik het heel voorzichtig ) een soort schuurplekjes lijkt het wel!

Ik had al bedacht dat het verschillende oorzaken kon hebben:

1. Hij kan niet tegen de riem die op zijn huid zit
2. Zadel ligt misschien op een of andere manier te ver naar voren, waardoor de singel te veel in de oksel komt te zitten zeg maar..
3. Hij heeft een heel teer huidje en kan niet tegen neopreen ofzo?

Het gekke is dat het aan 2 kanten is, net achter zijn elleboog/oksel.

Het zadel ligt verder heel goed bij hem, als ik het zadel er af haal na het rijden is hij overal gelijkmatig bezweet.. Het is alleen nog nieuw en wat stug, waardoor het af en toe bij opstijgen nog wat schuift, maar dat is minimaal.

Weet iemand hier een oplossing voor? Ik vind het zielig! Er zijn geen singelbondjes voor ofzo?

Of is er iemand met veel verstand van westernzadels die een keer wil komen kijken? Ik zou er geholpen mee zijn! Anders zal ik een andere oplossing moeten zoeken voor het singel probleem..

crazycactus

Re: Soort schuurplekken van de singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 15:34

Is je singel misschien te kort??? Kun je een foto maken van hoe je zadel ligt?

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 16:10

Ik heb er helaas ook uitgebreid ervaring mee. Mijn tip is om calendulazalf te gebruiken en een tuffy singel te kopen met vilt eronder, ervanuitgaande dat je huidige singel lang genoeg is. Dit is zacht en vrij glad. De wondjes, die eerst niet weg leken te willen gaan, zijn nu bijna dicht! Een paar dagen rust en dan weer beginnen is natuurlijk ook bevroderlijk voor het herstel. Een singelbontje werkt ook wel maar moet je vaak wassen, dan gaat het plokken en is ook zo zacht niet meer. Ook kan je voordat je aansingelt de voorbenen even naar voren trekken zodat de singel zo ver mogelijk naar achteren komt te liggen en glad licht op de huid. Sucses!
Laatst bijgewerkt door meikie op 10-09-05 16:14, in het totaal 2 keer bewerkt

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 16:11

Dat dacht ik ook, dat je singel te kort was.
Ook kunnen sommige paarden niet tegen neopreen wat je al aangaf.
In dat geval kun je een bontsingel proberen.

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 17:37

Wij gebruiken voor onze paarden een kunststof singel met aan de onderkant schapenwol. Let wel op, want er zijn ook singels te koop waarvan de onderkant gemaakt is van fleece. Met de singels met wl hebben wij prima ervaringen.

Succes.

Groetjes,

Monique

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:27

Misschien moet je eens naar singels kijken die voorgevormd zijn. Die zijn bij de oksels ingesneden en liggen dus verder naar achteren. Ook zijn deze singels achter de gesp voorzien van een zachte laag.
Afbeelding

Verder is het materiaal geen neopreen, maar aeropreen; kleine gaatjes zorgen voor meer lucht en dus minder zweet.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 20:03

Mijn oude paard had ook kale plekken van de singel. Ik heb daarom een stuk dik vilt op de singel laten zetten. Hielp geweldig en was niet duur. Het moet wel echt dik vilt zijn; ruim 1 cm.

CCTexanAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 22:28

Mijn paard had er ook last van. Ik ben er nu eigenlijk nog steeds niet goed uit wat nou echt een goede singel is... Ik had/heb een neoprene singel en het leek wel of zijn huid er een beetje aan plakte of zo... Ik heb er nu een singelbondje omheen en ben eigenlijk heel te vreden. Het bondje is iets langer dan de singel zelf waardoor het ook een stukje van de overgang singel naar die riem overlapt. Ik ben er nog niet achter hoe het bondje zich gedraagd na en tijdje maar des noods koop ik een nieuw bondje voor 4 euro Tenzij ik ineen DE singel tegen het lijf loop... Ik heb trouwens wel gedacht aan zo'n bont singel idd maar aangezien m'n paardje zwart is vink dat wit niet zo leuk

spinner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 23:12

heb er ook last van gehad mijn moeder heeft voor 5 euro op de markt een stuk soort wol bont gekocht en heeft er 5 bontjes om over me singel heen te trekken gemaakt.mijn paard is alergisch voor neopreen vandaar

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 23:17

De door SM aangegeven singel bleek voor mijn paard de oplossing te zijn. Ze liep zich soms stuk tegen de singel ondanks benen naar voren trekken e.d. Die voorgevormde singel met uitsparingen werkt super. Als je de goede maat hebt tenminste.