[WN] Paint Hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Paint Hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 18:08

heej,
ik heb een NF merrie, van rond de 1.45
maar nu lijkt het me heel leuk om een Paint Horse Hengst erop te
zetten, met de bedoeling dat er een 'groot' 'bont' veulen uitkomt,,..
dus nu vroeg ik me af of er een hengst is die alleen maar voor bonte
veulentjes zorgt *liefst zwart-donkerbruin bont*
en dan liefst een redelijk hoge stokmaat (met een streven naar de 1.60 of hoger, wat waarschijnlijk niet gaat lukken,,.. )
maar weten jullie een paar hengsten, die dan geschikt zouden zijn?
liefst ook met foto's erbij,,...
verder maakt de wedstrijd-ervaring etc. niet zo uit, als het maar wel
'iets' kan

DubbelFun

Re: Paint Hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:39

Als je 100% bont wilt zul je sowieso een homozygote Tobiano hengst moeten zoeken.
1,60 zal idd wel niet gaan lukken, zo groot fokken de meeste Paints niet nl

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:41

Waarom wil je van een painthengst een veulen en niet van een gewone bonte hengst?
het lijkt je misschien leuk om een bont veulen te fokken, maar bedenk wel dat je hem nergens geregistreerd krijgt behalve in het nps stamboek.
paint hengsten zijn duur in dekgeld, en ik zelf heb een zwartbonte tobiano hengst, maar ik weiger pertinent om er andere rassen mee te dekken dan Quarters en paints.
omdat ik doodsimpel het ras wil verbeteren en ik niet uit ben om te vermeerderen.
kijk het is natuurlijk leuk centjes vangen, maar welke waarde heeft je veulen dan nog als er meerdere halfrassen van rond lopen?
nee persoonlijk zou ik uitkijken naar een niet amerikaans geregistreerde bonte hengst ten eerste is het dekgeld goedkoper en ten tweede loop je dan meer kans om een veulen te fokken die aan jou maat wensen voldoet

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 20:00

Ga helemaal met Piggeljay mee. Bovendien behoor je eerst te kijken of de hengst wel bij je merrie past, het kleurtje erbij is net dat beetje extra dat je krijgt, maar mag niet het eerste kriterium zijn voor de keuze van de hengst. Zoek een correct gebouwd dier, die ook bij je merrie past, en niet een of ander gedrocht van een vaderdier met exterieurfouten en toevallig een leuk kleurtje.

Als je fokt, moet je verbeteren, en niet vermeerderen. Wil je perse een paard met vlekken, doe jezelf een lol en koop een veulen. Dan kun je redelijk voorspellen hoe groot hij wordt,en heb je gegarandeerd het kleurtje en het geslacht dat je hebben wilt.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 13:59

nou het exterieur gaat bij mij ook op de top, maar ik wil juist een
paint hengst, omdat *de goede paints* een hele mooie bouw hebben,
waar ik écht op val.
verder vind ik andere bonten ook leuk, maar niet zoals tinkers, want
ik wil gewoon een leuk, bont veulen, en zelfs als het een bruine zou
worden, zou ik er toch wel gelukkig mee zijn
het gaat mij er alleen maar om, om te kijken of ze bestaan enzo...

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:15

Een homozygote Tobiano hengst is ook niet altijd een zekerheid voor een héél bont veulen. Ik dacht ook dat als ik zo'n hengst zou kiezen mijn veulen héél bont zou zijn. Ok, de kans is uiteraard groter maar er van uit gaan dat je een heel bont paardje krijgt doe ik niet meer. Want er zijn genoeg regular paints die ook maar 1 of 2 kleinere vlekken hebben.
Mijn eerste veulen heeft zelfs geen vlekken op het lichaam! (is volledig zwart met witte benen) En mijn tweede veulen (zelfde merrie/zelfde hengst) is heel bont (veel wit met bruin).
Dus ja...met een paint fokken blijft een verrassing!!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 14:17

het zijn gewoon toverpaardjes

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:20

voor zover ik weet heeft de vader van mijn hengstje alleen bonte veulens...
Hij staat op de Millranch in Ede....Kiblers Avalanche...

www.themillranch.nl

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 18:43

Dark_Bloom schreef:
nou het exterieur gaat bij mij ook op de top, maar ik wil juist een
paint hengst, omdat *de goede paints* een hele mooie bouw hebben,
waar ik écht op val.
verder vind ik andere bonten ook leuk, maar niet zoals tinkers, want
ik wil gewoon een leuk, bont veulen, en zelfs als het een bruine zou
worden, zou ik er toch wel gelukkig mee zijn
het gaat mij er alleen maar om, om te kijken of ze bestaan enzo...

Dus als goede Paints een bouw hebben waar je echt op valt, dan koop je er toch een? Waarom zelf een veulen fokken?
En je spreekt jezelf tegen: je bent nieuwsgierig of ze bestaan en zo? Mighty hier op bokt heeft een kruising Paint/NRPS, die heel erg leuk is. Maar doorgaans ben ik niet zo'n voorstander van kruisingen, omdat je toch heel vaak een wat minder geslaagd fokprodukt krijgt.
Als je alleen deze combinatie wilt maken om te kijken of hij bestaat, zou ik je willen adviseren om een topic te starten op bokt met de vraag naar halfbloed Paints. Dan heb je iig antwoord op je vraag, en zet je niet weer het zoveelste papierloze veulen op de wereld. Niet iedere kruising lukt zo goed als Mighty:

http://img67.exs.cx/img67/7572/IMG_8276.jpg

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 20:52

Waarom zo strak in de leer wat betreft raszuiverheid? TS wil gewoon een [bvk bont] veulentje fokken bij haar NF-merrie en is nogal gecharmeerd van Painthorses. Wat is daar zo verkeerd aan?

@Cassidy: je spreekt over het 'zoveelste papierloze veulen' alsof het een inferieur soort paard is... Er lopen toch genoeg leuke Quarter- en Paint- kruisingen rond om je van het tegendeel te overtuigen?!
Voor een westernruiter die geen overdreven ambities in de westernsport heeft, zijn deze kruisingen uitermate bruikbaar, nog afgezien van het feit dat ze ook nog eens een stuk goedkoper zijn dan een 'volle' Paint of Quarter met papieren.

Ik kan me best voorstellen dat [beroeps] fokkers geen enkel belang hebben bij dit soort kruisingen, niet in de laatste plaats vanwege hun portemonnee...
Ik kan niet in de beurs van TS kijken, maar stel dat zij geen geld genoeg heeft om een Paint met papier te kopen, maar hierbij een kans ziet om bepaalde in de Paint gewaardeerde eigenschappen te verenigen met de kwaliteiten van haar NF merrie?

Ik kan me trouwens wel beroerdere kruisingen voorstellen! Aangezien [ook] ik niet over voldoende budget beschik om een regular Paint of Quarter te kopen, zou ik zeer geïnteresseerd zijn in een dergelijke kruising, mits deze leuk uitpakt. Tja, en dat is iets waarvoor de fokker [prof- of hobby-] gewoon zijn verstand moet gebruiken.... Zat Paints en Quarters in NL met een stamboom van jewelste, maar die er niet rastypisch uitzien of kromme poten hebben.... Schei op, hou uit!

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 23:25

Op de Eagles ranch op Texel hebben ze Dakotas Royal Raven ( oftewel "Raven" ), die is zeker groter dan 1.60 en is zwartbont.
Hij dekt(e) ook andere rassen.
www.eaglesranch.com

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 08:18

Wranglerbutt schreef:
Waarom zo strak in de leer wat betreft raszuiverheid? TS wil gewoon een [bvk bont] veulentje fokken bij haar NF-merrie en is nogal gecharmeerd van Painthorses. Wat is daar zo verkeerd aan?

@Cassidy: je spreekt over het 'zoveelste papierloze veulen' alsof het een inferieur soort paard is... Er lopen toch genoeg leuke Quarter- en Paint- kruisingen rond om je van het tegendeel te overtuigen?!

Ik zie de voordelen niet van een kruising tussen twee rassen, omdat je met een raszuiver dier, helemaal als je zelf geen grote wedstrijdambities hebt, ook heel erg leuk mee kunt draaien. Zelf een bont veulen willen fokken kan weleens heel anders uitpakken (de kleurgerichte fokkerijen komen ook heel vaak met een solid te zitten, en ook daar wordt een match eerder gemaakt op grond van het vachtpatroon dan op grond van exterieur). Ik zie hier weer gebeuren dat er een hengst gekozen wordt op grond van zijn vachtpatroon, en er niet gekeken wordt naar de match tussen de twee ouderdieren.

Als je een paard fokt, en je fokt het voor jezelf, moet je wel bedenken dat er altijd iets kan gebeuren waardoor je het dier niet meer zult kunnen houden. Een papierloos dier zal altijd minder opbrengen dan een dier met papieren (en ook die zijn tegenwoordig niet meer zo snel verkocht). Een minder geslaagd fokprodukt kost in opfok net zoveel als een toppertje.

En omdat er een match gemaakt is met een Paint, heeft het paard bij een eventuele verkoop wel meer kansen? Als er een vlekje op zit misschien wel, een solid wordt al een heel ander verhaal. En dan is het weer de vraag: waarom perse een Paint, en geen Quarter?

Als je op het Fokkerijforum dezelfde vraag zou stellen, zou je overigens heel cru het antwoord krijgen dat je bij het fokken van een papierloos veulen bezig bent met het fokken voor de slacht. Zo hard wil ik het nog niet stellen. Maar ik deel wel de mening dat een paard zoveel meer kansen heeft met een papier erbij, ongeacht de kruising...

Dat er met minderwaardige Quarters gefokt wordt is helaas ook een feit, maar de nakomelingen zijn tegenwoordig ook niet meer zo snel verkocht (of je moet je blind staren op het feit dat het een Quarter is en hem haast kado krijgen). Heel vaak zie ik ook dat de bedragen voor een dekking bij de Paints wat hoger liggen (als ze al buiten hun ras dekken) dan bij de NF. Als de TS voor een papierloos veulen bereid is om deze bedragen te betalen moet ze dat vooral doen.

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:18

Als de TS graag een papierloos veulen wilt fokken, dan mag ze dat toch doen?! Als zij dat graag zou willen.. Ik zie het probleem niet zo. Zij vraagt niet of het mag van de een of niet, maar welke hengst. Dus Cassidy, als jij niet buiten het stamboek wilt fokken, dan is er niemand die jou daar in zou tegenspreken, maar als iemand anders dat wel graag doet, dring dan niet zo jouw mening op. Laat een ieder in zijn waarde.. Je spreekt jezelf ook een beetje tegen door te zeggen dat niet iedere kruising zo goed zou lukken als die van Mighty, dus dat kan wel?

ahintofte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:57

Mighty is inderdaad goed gelukt ja dat komt niet alleen omdat hij mooi gebouwd is maar ook omdat hij bont is....als hij niet bont geweest was...waar was hij dan nu?? begrijp me niet verkeerd Mighty komt uit mijn hengst X een leuke nrps merrie maar zelf zal ik nooit meer met mijn hengsten merries van een ander ras dekken...de kans dat zo,n veulen weer verhandeld word en weer verhandeld word is groot (dit vooral door de prijs) en omdat mensen uiteindelijk toch een echte willen zal zo,n paardje al snel ergens komen waar ik niet voor fok! cassidy heeft wat mij betreft gelijk.Mensen zeggen ook vaak ik fok het paard toch alleen voor mezelf?! ja maar wat als dat paardje wegens wat voor reden dan ook toch eens weg moet?! wie kan echt zeggen dat ie z,n paard tot de dood kan houden en dus echt voor zichzelf fokt? heel weinig mensen denk ik! het wil niet zeggen dat een kruizing minder is maar er zijn al zoveel paarden, daarom is gericht fokken binnen het ras voor het paard denk ik het beste, over beter gezegd het paard heeft meer kans (en ja uitzonderingen daar gelaten!)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:28

Dankjewel Ahintofte! Boldly, iedereen mag wat mij betreft doen waar hij of zij zin in heeft, maar op het moment dat het dier er de dupe van wordt houdt het bij mij op. Daarom ben ik tegen kruisingen, ook als het gebeurt met de beste bedoelingen, en die mening ga ik uiten ook. We leven gelukkig in een land van vrije meningsuiting, en niemand, maar dan ook niemand kan mij de mond snoeren!

@ Dark_Bloom: veel wijsheid toegewenst bij het maken van je beslissing...en de keuze van de hengst.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:35

Hoe kan het dier nou de dupe worden van zijn [bastaard] afstamming? Sorry Cassidy, don't make me laugh!
Het zijn mensen die waarde hechten aan de papieren , niet de paarden zelf!

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 21:15

Ik wil je de mond ook niet snoeren Cassidy, maar jij probeert gewoon heel sterk jouw mening op te dringen. Jij hebt jouw oordeel gegeven, die weten we nu, maar de TS vraagt naar een hengst. Als zij dat wil is dat haar goed recht, we wonen immers in een vrij land (als we het daar dan toch over gaan hebben...)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 09:53

Wranglerbutt schreef:
Hoe kan het dier nou de dupe worden van zijn [bastaard] afstamming? Sorry Cassidy, don't make me laugh!
Het zijn mensen die waarde hechten aan de papieren , niet de paarden zelf!

Juist, het zijn de mensen. En het zijn de mensen die het dier gaan aanschaffen (of ook niet), die er geld voor neertellen om het te stallen, eten geven, die beslissen of ze het doorverkopen, of voor de rest van hun leven bij zich (willen) houden. En aangezien je nooit kunt voorspellen hoe het in het leven gaat lopen, kun je ze gewoon niet garanderen dat ze idd voor de rest van hun leven bij je mogen blijven.
Op het moment dat een paard papieren heeft, heeft het zoveel meer kansen op een goed vervolgadres.
Als je daar niet van overtuigd bent, stel ik voor dat je een keertje gaat kijken op de volgende paardenmarkt. Meer dan de helft van de paarden die daar te koop staat is papierloos.

Voor de rest mag iedereen weten wat hij zelf doet. Ik blijf erbij dat een veulen van een merrie met papieren van een bepaald stamboek, er beter af is als de eigenaar een dekking kiest binnen het eigen stamboek en er niet van buitenaf een hengst op gaat zetten, hoe leuk die match ook beloofd te zijn.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 19:25

*opeens merk ik, dat iedereen nu over mij beslist dat ik NU PERSEE een hengst op mn merrie wil hebben....*
HIER KAN IK ÉCHT KWAAD OM WORDEN!!!!!!!!
wie zegt nou weer dat ik NU PERSEE een hengst erop wil?
ik doe gewoon wat research, omdat ik me wat dingen afvraag, en het is gewoon mijn droom!!!!!!!!!
al zou het een hengst van 100 cm worden, in het oranje met paars!
en afschuwelijk lelijk!!!!! het is toch het veulentje van mijn merrie! en daar ga ik toch van houden!!!!!
sinds wanneer heb ik eigenlijk gezegd dat ik NU een hengst erop wil hebben? ik kijk gewoon wat rond, want het blijft mijn droom, die ik ooit wil verwezenlijken! maar jullie gunnen mijn droom niet eens de kans,,,..weetje! dat vind ik gewoon héél erg associaal van jullie!!!!!!!!!

*KIJKT HÉÉL BOOS!*

heb het veulen van Smoske gezien, dat is míjn droomveulen!
en het is niet bont, maar toch míjn droomveulen!

*stopt met zeiken, want behalve Smoske en nog een paar, luistert de rest gewoon niet,,..*

diegene die wél normaal reageren! héél erg bedankt! dat had ik écht nodig!
Raven vind ik een hele mooie hengst! zoiets ZOU *let op het ZOU woordje!* ik op mijn merrie zetten,,..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 21:12

Mag ik zeggen dat ik vind dat je een beetje heel erg kinderachtig reageerd, en door deze reactie je leeftijd duidelijk laat blijken? Je hebt het wel over een LEVEND wezen dat je de wereld inzet. niemand betwijfeld of en dat je oneindig veel van het uiteindelijke fokprodukt/veulen gaat houden. Maar het toont ook je naiviteit dat je je niet realiseert dat NIEMAND, maar dan ook helemaal NIEMAND TWINTIG JAAR of LANGER in het vooruit kan kijken, en kan voorspellen wat ter gebeurt. En doorgaans kunnen paarden toch echt zou oud worden. En ongeacht hoe lief hij is, een mooi paard heeft nu eenmaal betere kansen op de markt dan een lelijk paard, als je hem eenmaal moet verkopen. En een paard met papier heeft nu eenmaal meer kansen dan eentje zonder. Een goed paard heeft meer kansen dan een wat minder geslaagde kruising.

Jij snapt niet waarom wij er over vallen dat je NU PERSEE die hengst op je merrie wilt hebben? Ik hoop dat begrijpend lezen geen probleem voor je is, dus zou je je eigen eerste bericht, waarmee je dit topic bent gestart, nog even willen teruglezen? Het woordje "NU" heb jij voor het eerst opgenoemd, dus verbaas je niet dat wij dat ook zo oppakken.

In mijn ogen is er absoluut geen reden dat jij nu zo kwaad wordt. Je plaatst iets in een volwassenenforum, en droom of geen droom van je (en dromen mag je, dat doet iedereen, alleen niet iedereen loopt daarmee te koop): je wordt daarmee ook volwassen behandelt. Niet alle mensen kijken bij ieder topic in het profiel van de topicstarter om de leeftijd uit te vinden (als die er al staat), ik iig niet. Maar als jij op een volwassenenforum plaatst en er niet tegen kunt als volwassen persoon behandelt te worden en volwassen tegengas te krijgen, wil je je dan alsjeblieft beperken tot de Jeugdfora?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-09-05 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 21:27

Heb net even het topic doorgelezen en heb niet de indruk dat iemand je ook maar iets wil opdringen. Ik heb eerder de indruk dat Cassidy en ook Ahintofte gewoon op de allereerste plaats het belang van een eventueel toekomstig veulen op het oog hebben, zou je ooit je droom eens willen verwezenlijken.

Ik moet hierbij wel stellen dat ik het volkomen eens ben met de de antwoorden van beiden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:11

weet nogwel een mooie niet te dure correcte gegarandeerd vlekken doorgevende hengst voor je
, alle veulens die die heeft "veroorzaakt"zijn bonte geworden
wel zwart bont maar mooi getekend ! is zelf niet erg groot ..

als je interesse hebt hoor ik het wel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 11:53

Axefield

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 13:00

Beste Dark_Bloom, vijf jaar geleden ben ik tegen een geweldige kruising aangelopen. Het is geen NF/Paint maar een Haflinger/Paint. Nooit van zijn of mijn leven gaan we uit elkaar. Hoewel er een x-aantal personen anti-ras-vermenging is, evenzoveel of nog meer personen zijn er die uiterst gecharmeerd zijn van geliefde Paint-kruisingen. Niet verkoopbaar, papierloos paard????? Er zijn al ettelijke personen geweest die ik heb moeten teleurstellen: "Nee, Rookie is niet te koop, nu niet en nooit niet".

Uiteraard kan niemand je zwart op wit geven dat bont wordt doorgefokt, maar de vader van mijn paardje geeft wel heel veel bont door. Het is geen black-tobiano of overo, maar een red-dun. Ter illustratie hier wat foto's......

De eerste foto is vader en zoon: Red Pebbles (hier ook op Bokt) en Real Pebbles Rookie.
Daarna twee foto's van Rookie in de Showmanship.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In ieder geval, ik wens je veel succes en plezier met jouw keuzes!

Groetjes,
Anja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 13:05

Rookie, vlekken doen veel bij een paard. Probeer je paard eens effen voor te stellen, en vraag je dan af of er nog zoveel interessenten voor zouden zijn.