[WN] cursus western-instructie helicon

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Vanes_

cursus western-instructie helicon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 17:33

redpebbles

Re: cursus western-instructie helicon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:45

Ja, ik zit er wel aan te denken. Maar het is wel een heel eind rijden met mijn paard. Deurne ligt niet naast de deur.
Weet iemand ook uit ervaring of het een goede opleiding is? Ben je dan ook verzekerd als je lesgeeft?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 17:53

Zoals ik de tekst lees,is dit wel een instructiediploma,wat dus (uiteindelijk) goed is voor de verzekering.
citaat:
De cursus wordt aangemeld bij de Stichting Veilige Paardensport voor erkenning in het kader van het veiligheidscertificaat....maar of dat al 100% rond weet ik dus niet,misschien iets om na te vragen.
Ikzelf zou deze cursus willen doen,vooral voor het didatiek en pedagogiek gedeelte.(En het verzekerings-verhaal!)
Ik weet dat er misschien al 2 andere pro's interresse hebben om mee te doen.
Bij deelname van minimaal 12 personen gaat de cursus door,misschien iets om ons samen te pakken,
zodat we allen een "echt" western-instructie-diploma halen en dus ook goed verzekerd zijn?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 18:06

...heb net een mailtje wegstuurd met een aantal vragen,ben benieuwd wanneer ik antwoord krijg,.................

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:10

Wel interessant, maar ik wil graag nog een paar jaartjes als amateur door het leven gaan, dus nu even niet......

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 19:11

Als je alleen de cursus doet maar geen les gaat geven mag je toch nog gewoon amateur starten toch?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 19:51

Ja weet ik, ach ik heb toch geen €1000 om even een cursusje te doen...... En 1 keer in de week naar Deurne.... dan mag ik eerst zelf mijn rijbewijs halen.......

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 10:03

Hier het antwoord op een aantal vragen die ik gemaild heb over deze cursus.
Wat ik me afvraag is,dat het dus kan zijn dat je 1 jaar of anders ook 3 jaar bezig kan zijn om dit certificaat te krijgen?Of lees ik het fout?
Dus je bent niet vanzelfsprekend in 10 lesdagen klaar?

In antwoord op jullie vragen het volgende:

Het gaat om een officiële, door het ministerie erkende, deelkwalificatie op MBO niveau 3. Deze deelkwalificatie is dezelfde als welke de leerlingen in opleiding volgen gedurende de 2 a 3 jaar dat ze bij ons op school zitten. Deze cursus/deelkwalificatie is tevens aangemeld bij de stichting "veilige paardensport". Dit is een onafhankelijk instituut die paardenbedrijven op veiligheid controleert en een keurmerk uitgeeft wanneer het bedrijf aan de eisen voldoet. Over het algemeen conformeren verzekeringsmaatschappijen zich aan de wettelijk erkende kwalificaties.

De instructeurs die de westernlessen verzorgen zijn Karin van Bekkum en Peter Simons.
Rieky Young en Simone de Geus zitten in de begeleidings en examencommissie, waarbij de examencommissie ook andere leden kent op uitnodiging.

De cursus gaat altijd door omdat in de huidige opzet leerlingen en cursisten gezamenlijk westernlessen volgen. Op deze manier zijn we niet meer afhankelijk van een bepaald aantal deelnemers maar kunnen curisten "aanschuiven". Afhankelijk van het aanvangsniveau sluit de cursist aan bij de 1e, 2e of 3e jaars leerlingen en doet er dientengevolge 1,2 of 3 jaar over om zich voor te bereiden op het eindexamen. De lessen zijn verdeeld over 10 vrijdagen per jaar tussen oktober en mei. De exacte data moeten nog worden vastgelegd.
Eind september vindt de intake plaats, iedereen die zich schriftelijk heeft aangemeld krijgt hierover bericht.

Ik hoop hiermee jullie vragen voldoende te hebben beantwoord
met vriendelijke groeten,

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:48

Wat ik me nu afvraag.. waar hebben Peter en Karin hun diploma gehaald? Was er hiervoor nog een andere instantie die dat soort dingen uitgeeft?
Van Riecky kan ik me bedenken dat die haar 'engelse' papieren heeft, hebben Karin en Peter dat ook?

Die 1000 euro verdien je wel terug als je een goed instructeur bent, toch? (enne, eventjes een cursusje? dat ding duurt max. 3 jaar!)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:53

Zolang ik woon waar ik woon heeft het niet veel zin om les te gaan geven, met Ab op zo'n kleine afstand. Daarbij kan ik heel moeilijk mijn stem verheffen wat zal betekenen dat ik dus over de 2e hoefslag mee zal moeten lopen om mezelf verstaanbaar te maken (dit uit eigen ervaring...) Heel lastig in een grote bak hijg hijg hijg.
Ach wie weet in de toekomst, heb nog alle tijd.......

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 11:30

Cer schreef:
Wat ik me nu afvraag.. waar hebben Peter en Karin hun diploma gehaald? Was er hiervoor nog een andere instantie die dat soort dingen uitgeeft?
Van Riecky kan ik me bedenken dat die haar 'engelse' papieren heeft, hebben Karin en Peter dat ook?

Die 1000 euro verdien je wel terug als je een goed instructeur bent, toch? (enne, eventjes een cursusje? dat ding duurt max. 3 jaar!)

Wat dacht je van de situatie dat de ene pro de andere les geeft om het papiertje??

het gaat erom dat de verzekeringen steeds moeilijker gaan doen,en er steeds vaker ge-eist wordt dat naast de cap die opmoet ,als klanten op JOU paarden zit;ook nog een erkend instructeurs diploma "aanwezig" moet zijn in het bedrijf.
Daarnaast is het natuurlijk mooi ,als de westernsport steeds "volwassener" wordt en dus meer en meer meegaat in de "engelse" eisen.

Maar goed, mooie ideologie-en,hoe haalbaar is het,wat voor mogelijkheden zijn er??
De cursus lijkt me (voor mij ,als niet top-pro) heel interessant,maar wie kan met een eigen bedrijf,vee en kinderen nu zomaar even een opleiding tussen door doen??
Dit probleem hebben meerdere pro's ,die "eigenlijk" hun instructeurs-veiligheids-certificaatje" moeten halen .(de afstand naar Deurne is hierbij ook al aangehaald)

Ik denk dus nog even na hierover,en zal me nog wat verder informeren,maar of het ervan komt,...................

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:59

jessiejanes schreef:
Wat dacht je van de situatie dat de ene pro de andere les geeft om het papiertje??

Dat dacht ik ook al, maar denk je dat er echt lesgegeven wordt? Dat Karin Peter les gaat geven Zou mij wat onhandig zijn.

Ze moeten het wel doen voordat 1 en ander verplicht wordt, want anders staat de 1ste die lesgeeft, zonder papiertje les te geven

Of zouden ze een systeem hebben dat een aantal profs zowieso het papiertje krijgen, zonder de cursus te hebben gevolgd?

Citaat:
Daarnaast is het natuurlijk mooi ,als de westernsport steeds "volwassener" wordt en dus meer en meer meegaat in de "engelse" eisen.

Ben ik helemaal voor!
Voor een aantal bedrijven zou het alleen maar beter zijn dat er iemand met een papiertje lesgeeft, en ik hoop dat diegene niet 'zomaar' dat papiertje gaan krijgen

Citaat:
De cursus lijkt me (voor mij ,als niet top-pro) heel interessant,maar wie kan met een eigen bedrijf,vee en kinderen nu zomaar even een opleiding tussen door doen??
Dit probleem hebben meerdere pro's ,die "eigenlijk" hun instructeurs-veiligheids-certificaatje" moeten halen .(de afstand naar Deurne is hierbij ook al aangehaald)

Nou ja, als t moet dan moet het, toch?
Een aantal vrijdagen tussen okt en mei goed plannen ivm je eigen bedrijf. De personen die les geven zijn daar tenslotte ook en hebben wellicht ook een bedrijf?

Citaat:
Ik denk dus nog even na hierover,en zal me nog wat verder informeren,maar of het ervan komt,...................

Jaaa zeg, als we allemaal zo gaan denken

Hoe zit het dan eigenlijk met al die mensen die het op zich zouden willen nemen om bijv. de beginners les te geven (waar de pro's niet aan willen/kunnen beginnen?). Voor die mensen blijft er weinig instructie over? Of geld het alleen maar voor het bedrijf, dat daar een papiertje moet zijn?
Anders denk ik dat er een hoop instructie wegvalt?

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 13:19

Ik heb mij gisteren opgegeven voor deze cursus. Mede ook vanuit verzekering technisch oogpunt en ik denk ook dat "het kaf van het koren" eindelijk een keertje gescheiden gaat worden. Op dit ogenblijk kan iedereen zich uitgeven voor trainer / instructeur.
Wat ik van Karin het begrepen wordt er veel van de cursisten gevraagd op het van regelkennis, lesgeven en rijden.

Met vr.gr. Johanna Vellinga

ERIC123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:32

Hallo allemaal,
ik wilde ook de cursus en opleidinggaan doen maar ik heb het tijdens het ek in deurne nagevraagd en tegen mij werd verteld dat geen van de westenropleidingen en/of cursussen erkend waren en dat je gewoon zelf een certificaat op je eigen computer kan maken dat dat dan net zoveel "waard" is dus heb het maar niet gedaan , maar als ik t fout heb zou ik t wel graag horen!!! misschien is t ook wel verangerd, was nl t ek van vorig jaar!