[WN] "Voice Trained?" Werkt goed!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

"Voice Trained?" Werkt goed!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 03:56

Ik heb deze zomer op een zomerkamp voor kinderen gewerkt in North Carolina, USA en ik gaf daar westernles. Pack & Trail om precies te zijn. Maar de paarden daar waren voice getraind. Dat had ik nog nooit eerder gezien. Ik reed dus op een Palomino ruin genaamd Aztec en als ik dus wilde dat ie ging lopen zei ik gewoon: "Walk on, Aztec" en hij ging in een walk. Hetzelfde voor de 'trot' (jog) en de 'canter' (galop). De eigenaren hebben er jaren aan gewerkt maar alle 18 paarden en 1 pony zijn zo getraind. Zo wordt er minder aan de teugels getrokken en geschopt om het paard vooruit te krijgen. We reden wel altijd met 1 hand en ze waren ook gewend aan 'neck reining' of hoe je het ook mag noemen. Als je naar links wilde bracht je gewoon de teugels naar links. Hetzelfde voor rechts. En als je wilde stoppen deed je 'check & release'. Je trok aan de teugels en liet ze weer los. Je trok en liet los en je zei "whooooo". En als je paard dan nog niet echt stil stond zei je "stand" en dat hielp meestal wel. Het was een ervaring die heel uniek was want ik kende deze manier van rijden niet.

Wie kent het en wat vinden jullie ervan?

Ga naar: http://www.campwindinggap.com/program/00horseprog.html voor meer info over wat ik de kids geleerd heb...als je nieuwsgierig bent tenminste...hihi...

supertygetje

Re: "Voice Trained?" Werkt goed!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 04:04

de paarden op onze gehandicapten manege zijn ook zo getraind. Alleen... niet echt goed getraind.
Maar het is wel gaaf! Alleen lijkt me dan wel dat als zo'n beest er geen zin in heeft of schrikt het niet echt werkt, of wel?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 04:12

De paarden zijn eigenlijk nergens meer bang voor omdat ze er al jaren staan en er rijden ook beginners op dus ze moeten wel mak zijn. Soms zitten er wel een paar tussen die lui zijn en dan werkt het niet echt maar dat hou je altijd...Maar ik vind het supergoed want ipv je kuit aanleggen zeg je gewoon dat ie moet lopen. Ik vind deze manier veel vriendelijker...

Ps: En ik zit nog steeds in the USA!! Ik zit nu in een appartement op de campus van de Universiteit van South Georgia...jaja....heel vaag allemaal...ik vlieg 12 september terug naar Nederland...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 08:41

Mja.. ik gebruik ook altijd stemcommando's om te versnellen en af te remmen of naar een lagere gang te gaan. Ik dacht dat toch veel (recreatie)ruiters dat ook deden.

Het heeft zijn voor en nadelen. Voor rijden op stemcommando's, moet je paard van zichzelf al makkelijk ontspannen en dragend lopen. Ik heb het idee dat bij stemcommando's, het ene paard zichzelf wel eens sneller verliest.

Bijv. mijn Haflinger blijft altijd met gebolde rug en wat nageeflijkheid lopen met de overgangen. Mijn Tinker daarentegen verliest gelijk alle aanleuning bij de overgang van stap-draf op stemcommando.

Mijn pony's kennen trouwens ook wel het gewone rijden met benen aanleggen etc. Want niet iedereen is gewend om met stemcommando's te rijden

Nisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 09:53

Toen ik mijn paard net had, heb ik veel grondwerk met hem gedaan en dus ook veel op de stem. Who is stoppen en een kusje is galop. Het is alleen wel eens mis gegaan als iemand in de bak staat te longeren en ik zit op de cirkel eromheen, zit je lekker in galop, roept de longeerder who tegen haar paard, ja das niet fijn . Nu is dat eruit gelukkig en reageerd hij gewoon op mijn been. Wel vreselijk om gelachen toen!!

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 11:42

mijn paard gaat terug van lope naar jog op mn stem , ik gebruik een zacht rollende prrr , je ziet alleen zn oren bewegen. Ik ben dit gaan gebruiken omdat hij niet reageert op mn zit (zal wel aan mij liggen maarja) het ziet er mooi uit , ik hoef verder geen hulpen te gebruiken maar moet opletten dat de jury het niet ziet want stemhulpen zijn niet toegestaan in de plaisure (hahahah niet verder vertellen)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 13:09

Ik ken het wel. Heb op ponykamp op paarden gereden die eigenlijk liepen op stemcommando's (alleen stop kenden ze niet echt )

Op mijn stal rijden ze op geluidjes, maar dat toch wel in combinatie met teugel en been hulpen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 17:46

Wow, niet gedacht dat het zoveel voorkwam...Maar op het kamp reageren ze ook wel op been...alleen niet zoveel want ze rijden ze bijna altijd op stemcommando's...het was wel heel gaaf...ik zal als ik terugben wel foto's plaatsen...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:26

Dit komt toch veel vaker voor. Niet alleen bij western, maar ook bij engelse ruiters, met name bij longeren (want op een wedstrijd mag het weer niet). Maar ik weet niet of je wel eens een dubbel- of vierspan wedstrijden hebt zien lopen? Een heel groot deel gebeurt met stemcommando's. Langzamer, links, rechts, voorzichtig, achtersten duwen etc.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:09

In principe heb ik niets tegen stemcommando's, maar het moet niet zo worden als op een manege waar ik vroeger gereden heb. Als de lesgever zei 'galop' dan had je dus als ruiter niets meer in te brengen qua hulpen; de paarden sprongen gewoon in galop.

Misschien voor beginners wel makkelijk, maar als je wat verder bent is het toch wel handig als je dat ook zelf leert aan te geven.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 20:00

Ja, das ook wel weer waar. Maar wij leerden ze Pack & Trail en meer niet. We leerden ze stappen, draven en galopperen maar voornamelijk hoe ze moeten keren op smalle paden en dus heel dicht langs elkaar moesten lopen. Het is een zomerkamp dat elke paar weken weer nieuwe kids heeft dus je kan niet echt verder gaan met ze...Maar je hebt wel gelijk...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 08:36

Stemhulpen zijn idd makkelijk.... behalve als je een demonstratie rijd en ze Ab een microfoon geven....... Op zijn whoa stond namelijk niet alleen zijn eigen paard stil... Wel een grappig effect want de toeschouwers lagen dubbel maar ik had het niet helemaal verwacht.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:34

crazycactus schreef:
Stemhulpen zijn idd makkelijk.... behalve als je een demonstratie rijd en ze Ab een microfoon geven....... Op zijn whoa stond namelijk niet alleen zijn eigen paard stil... Wel een grappig effect want de toeschouwers lagen dubbel maar ik had het niet helemaal verwacht.
Whoehahahahaha
Dat is wel een beetje herkenbaar; omdat Amigo nogal een drammerd kan zijn, wil ik mijn 'WHOA' nog wel eens een tikje hard roepen .. waarop het quartermerrietje van een stalgenote promt braaf stilstaat! [tot ongenoegen van haar eigenaresse natuurlijk ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 08:49

Voor de basis, beginnende ruiters en/of buitenritten is het handig om er een stemcommando/basis in te hebben. Echter, wel uitkijken dat je wel gewoon met been en bit kunt 'werken', anders krijg je toch echt een probleem met onder andere je verzameling, stelling en buiging, schouder- en heupcontrole etc etc...

Niet zaligmakend dus, maar voor de basis absoluut handig.

Ik verbaas me erover dat mensen zich hierover verbazen want wat is het eerste waar je met een jong beest mee begint... Inderdaad, stemcontrole...

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 19:39

Ja Wranglerbutt ( dat quartermerrietje is mijn Tessa-paardje) en ik vond het inderdaad niet prettig toen ! Zit je lekker in galop en dan ineens, kloenk, stilstand ! Ze reageerd vaak op mensen die hard praten in haar omgeving ze wil zeker niks missen om haar heen ! Ik let nu op haar oren, waar die heengericht staan als er meer mensen in de bak zijn

Ik gebruik verder ook veel stem commando's, zeker met longeren, daar heb ik mijn vaste geluiden voor. Verder voor de Back up... side(zijwaarts)... turn (180 graden om).... kan ze ook op stemcommando, zelfs als ik niet vlak bij haar sta. Ik ben dan ook best wel trots op haar. Verdr is het heel prettig om te gebruiken, je zit inderdaad minder in haar mond te plukken en verder straalt ze ook wel een beetje als ze een commando goed doet, zo van...... dat kan ik toch maar effe he !? Ze vindt het ook leuk om te doen.