[WN] western met fjord

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

western met fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 20:07

Voor degene die met een fjord western rijden.
Hebben jullie fjorden lange manen of geknipte manen.
Ik zit namelijk te twijfelen of ik z'n manen laat groeien.

Cilian

Re: western met fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:11

Mijn fjord heeft lange manen en ik denk er niet over om ze af te knippen. Ik vind persoonlijk lange manen mooier.

Westernfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:24

Mijn fjord heeft dus geknipte manen. Vind ik gewoon het mooist bij een fjord, een reiningfjord zal het nooit echt worden.
En ze loopt ook nog regelmatig in het span met d'r moeder!
Ik zal eens kijken of het mij lukt om een keer een foto te plaatsen!

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:58

Ook ik heb een fjord met lange manen vind dit ten eerste mooier en natuurlijker. iedereen kan wel zeggen je moet ze knippen want dat hoort zo maar in het wild hebben paarden manen niet voor niks gekregen..

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 09:25

In het wild hebben paarden helemaal geen manen....

Kijk maar naar die prezwalskis (als ik het goed typ)

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 09:49

En de mustangs dan? en By de weg przwalski paard heeft wel degelijk manen! id zijn ze kort! maar een fjord en een przwalski hebben niks met elkaar te maken. behalve dat ze kwa uiterlijk wel iets van elkaar weg hebben de przwalski komt uit mongolie! En is voorvader van de arabiesche rassen..
En aangezien de przwalski zijn manen niet langer groeien maar die van een fjord of een ander ras wel... houd dit in dat ze natuurlijk langere manen zouden hebben uitgezonderd de paarden met zomerexeem..
en als je kijkt naar fjorden die in het wild leven hebben deze ook lange manen!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 10:14

ik zou ze lekker laten groeien, hij heeft ze niet voor niets gekregen!

Westernfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 16:21

Je moet gewoon doen wat je zelf het mooiste/ leukste vind. Zo krijg ik regelmatig te horen dat ik de manen moet laten groeien omdat ik Western met haar rijdt
Mag ik dat lekker zelf uitmaken?
In de halterklasse en de pleasure is het ook gebruikelijk dat je de paarden van top tot teen toiletteerd. Maar als je met een fjord Western gaat rijden moet je ineens de manen laten groeien..............?

Zeker doen als je het makkelijk of mooi vindt. Maar mijn advies: doe het niet omdat men het tegen je zegt!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 20:24

Bij de stalling waar ik sta staat ook een fjord met lange manen en ik vind het helemaal geweldig! Echt harstikke mooi die wilde harenbos! Ik zou ze laten groeien.

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 22:22

Tja het is bewezen dat alle paardachtigen die het dichtst bij de natuur staan, korte manen hebben...
Prezwalskis bijvoorbeeld en een mooi voorbeeld zebras,die manen groeien nooit langer.
Alleen maar lastig met dichtbegroeide paadjes ed.
Bij een Fjord groeien de manen wel als je er niets aan doet, maar een fjord staat toch minder dicht bij de natuur dan een zebra of iets dergelijks.

Buiten dat om vind ik lange manen bij elk ras of type paard het mooist.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 12:48

Dit is een persoonlijke smaak vraag.
Mjn fjord heeft gekipte manen vind ik persoonlijk netter staan en zeker als je er ook wedstrijden mee rijd, ik wil er zelf op en top uit zien nou dan moet mijn paard er ook super uitzien.
Maar zoals ik al schreef persoonlijke smaak en dat moet iedereen ook voor zichzelf weten.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 23:42

Ik vindt een fjord met lange manen niks aan

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:11

Mijn fjord met lange manen gaat ook regelmatig mee op wedstrijd en ik heb een aantal keer complimenten gehad dat ze er zo verzorgd uitzag.. Ik denk niet dat dit met geknipt of ongeknipt te maken heeft maar met de manier waarop het algemeene plaatje er uitziet...

http://www.mijnalbum.nl/Foto=A67QBKHE
kijk maar naar de foto! Hier zijn de manen niet zo lang als nu maar ze zijn er langer uit dan normaal

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:21

Ruig man!!!
Echt veel mooier!!

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 08:07

laukjefreak schreef:
Mijn fjord met lange manen gaat ook regelmatig mee op wedstrijd en ik heb een aantal keer complimenten gehad dat ze er zo verzorgd uitzag.. Ik denk niet dat dit met geknipt of ongeknipt te maken heeft maar met de manier waarop het algemeene plaatje er uitziet...

http://www.mijnalbum.nl/Foto=A67QBKHE
kijk maar naar de foto! Hier zijn de manen niet zo lang als nu maar ze zijn er langer uit dan normaal

Zoals ik al zei persoonlijke smaak en dat moet iedereen voor zichzelf weten hoe zijn fjord eruit ziet.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 11:47

Ik ben t met je eens dat het ook aan jezelf licht. Ik vind het trouwens ook verschillen per fjord.
Mijn fjord is stront eigenwijs en nergens van onder de indruk tenzij we op een vreemde plek zijn.
Ik vind geknipte manen bij bv een fjord die echt zoon super mooie bouw heeft enz wel mooier staan helemaal op een keuring natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:04

Die van mij is redelijk kort en gedrongen van bouw. Ik weet zeker dat als ik de manen lang laat groeien, ze er echt niet meer uitziet. Dan valt dat korte halsje helemaal weg en krijg je een enorme buik met pootjes, oortjes en een staart ipv een mooie fjord....

Shadowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:33

Ik vind een fjord heel mooi met lange manen maar ook met korte manen. Je moet zelf doen wat je leuk vind. Het mag allebei in de western. ik luisterde ook altijd teveel naar anderen. Lekker doen wat je zelf het mooiste vind.
Succes, ik hoop dat ik het ooit nog eens mag zien het resultaat.

Groetjes Marja

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:05

@Sonja ik vind die boog bij Milena wel mooi staan!

Jeannet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:11

Ligt ook wel een beetje aan de bouw van de fjord.. bij de ene fjord staan lange manen veeel mooier dan korte en bij de ander weer kort en lang helemaal niet..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 16:10

Nou ik ben er nog niet uit wat ik doe.
Ik heb ze nu al dik 3 maanden niet geknipt maar staan nog steeds rechtop, het ziet er nu niet uit. Ik heb ze al 13 jaar geknipt gehad dus ik ben benieuwd hoe lange manen er bij hem uitzien, maar ik weet niet hoe lang ik dit ga volhouden.

Bedankt voor jullie reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:26

Als je wilt dat ze gaan hangen, kan je ze het beste nu natmaken en er grote vlechten in maken. Dan zakken ze wel plat. Weekje laten zitten en dan komen ze niet lekker meer overeind.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 20:22

Bedankt voor de tip!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 14:20

Dat is een goeie tip idd De manen van mij fjord laat ik ook lang groeien en zijn nu ook op zo'n rotlengte. Ze hangen niet en ze staan niet rechtop, en vallen alle kanten op
Ik ga morgen toch maar is vlechten