[WN] Osteopaat nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke

Osteopaat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 12:13

Aangezien er hier op western aardig wat mensen uit de regio utrecht en omstreken komen zet ik deze vraag toch ook maar even hier neer.

Bij mij komt morgen vanuit Belgie een zeer goede Osteopaat mijn paarden behandelen. Heb jij hem mischien ook nodig voor je paard? Hij komt niet al te vaak deze kant uit, dus grijp je kans als je hem nodig hebt.
Zijn naam is Stefan Alen www.icreo.com
Kosten zijn 80 euro per paard, geen voorij kosten.

Laat maar weten of het wat voor je is, dan geef ik dat aan hem door en doet hij dan een rondje hier in deze omstreken. Btw, hij komt vanuit Hasselt, dus onderweg van Belgie naar Amersfoort (of terug) kan hij natuurlijk ook een stop maken lijkt mij.

Ik zweer echt bij een Osteopaat. Hij kan echt een wereld van verschil maken.

_Vanes_

Re: Osteopaat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:38

Nou ,bedankt voor deze tip!
ik heb hem (nog) niet nodig,maar het is goed te weten en Hasselt is ook niet zo ver weg van hier!
Hij staat bij de favorieten.
Thanx!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:43

Ik heb net Steffi langs gehad, maar anders had ik zeker interesse gehad.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:29

Steffi is the BEST!!!!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:54

Het is dat ik het met mn werk niet kan regelen, maar anders was het een goed alternatief geweest!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:50

ik ga nou een 'domme' vraag stellen, wat doet een osteopaat en hoe weet je wanneer je er eentje nodig hebt? (let wel, ik ben blond!)

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 17:18

Hier staat wel een aardig uitleg.

http://www.icreo.com/Nederl/behandeling.htm

Ik geef je nog een voorbeeld van een vraag en antwoord uit het blad de bit.

Vraag:
Mijn paard heeft een tongprobleem. Aanvankelijk stak hij af en toe zijn tong naar buiten, inmiddels laat hij zijn tong in zijn geheel uit de mond hangen. We rijden L1-dressuur en hebben tot dusver nog geen commentaar gekregen op wedstrijden, maar dit zal niet lang duren. We hebben verschillende bitten geprobeerd en zelfs een nylonkous om zijn mond gesnoerd. Waar komt dit probleem vandaan en hoe los ik dit op?

Antwoord:
het naar buiten steken van de tong betekent meestal dat het paard een unilaterale (éénzijdige) spanning heeft ter hoogte van het tongbeen. Dit is een ingewikkelde combinatie van een aantal botjes die men gedeeltelijk kan voelen aan de onderzijde tussen de twee onderkaken. De hele configuratie ziet er een beetje uit als een schommel die is opgehangen aan de onderzijde van de schedel en voornamelijk door middel van verschillende spieren op zijn plaats wordt gehouden. Sommige van deze spieren zijn zelfs afkomstig van de borstkas van het paard. Door deze ingewikkelde structuur en de vele verbindingen kan het probleem vele oorzaken hebben. Dit is het leuke aan de osteopathische aanpak: op zoek gaan in het paard naar de verschillende oorzaken die aan de basis kunnen liggen van de afwijking. We denken aan de nekwervels, de ribben, de tanden, de schedel…. Het tongbeen heeft ook een nauwe relatie met de schildklier, we zien dan ook vaak metabole stoornissen zoals te mager of dof in het haar en gedragsproblemen zoals angst, overdreven gespannen en schrikkerig of net het tegengestelde. (Stefan Alen, osteopaat)

Ik behandel mijn paarden met regelmaat.
Voor morgen heb ik een paard met een probleem. Hij staakt tijdens het rijden. Ik weet zeker dat het een lichamelijk probleem is. Of het komt uit zijn rug of bekken, of hij heeft last van zijn maag, maar er is iets met hem aan de hand.

Mijn andere paard (highpoint) behandel ik gewoon om te kijken of alles nog oke is. Hij is een sportpaard, ik spring met hem en ik wil hem gezond houden.

K@rin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:29

Ik zweer ook bij de ostheopaat. Ken Stefan zelf niet, maar zijn collega Frank Dirckx wel. Zowel voor mijn paarden als mij zelf. Het kan een wereld van verschil maken in de beweging en het algehele welzijn van een paard.
Andere voorbeelden: bijvoorbeeld als een paard altijd zijn staart scheef draagt, bij blokkades in de rug door een verkeerd zadel. Blokkades na een flinke schuiver of val in de wei bij een potje stoeien. Maar ook bij maag/darmproblemen, doffe vacht, slechte uitscheiding van afvalstoffen.
Aanrader bij problemen.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:42

Marieke, gaat hij vaker komen? Op deze korte termijn kan ik niets meer regelen, maar ik heb zeker interesse in de toekomst.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:06

K@rin schreef:
Ik zweer ook bij de ostheopaat. Ken Stefan zelf niet, maar zijn collega Frank Dirckx wel. Zowel voor mijn paarden als mij zelf. Het kan een wereld van verschil maken in de beweging en het algehele welzijn van een paard.
Andere voorbeelden: bijvoorbeeld als een paard altijd zijn staart scheef draagt, bij blokkades in de rug door een verkeerd zadel. Blokkades na een flinke schuiver of val in de wei bij een potje stoeien. Maar ook bij maag/darmproblemen, doffe vacht, slechte uitscheiding van afvalstoffen.
Aanrader bij problemen.

Dan hebben wij dezelfde. Wat knapt een paard er van op he!! Ongelooflijk. Toen ik zag hoe mijn paard opknapte, ben ik zelf ook maar eens een osteopaat hier in de buurt gaan zoeken voor mijzelf. Was geen overbodige luxe. En weet nu meteen ook hoe een mens ervan op kan knappen. Toeval wil dat een fysio collega in het zelfde gebouw weer een leerling is van Frank. It's a small world.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 07:12

Ook bij mijn paard is een aantal keren een osteopaat geweest, en ik heb er binnenkort weer 1 nodig. Inderdaad, voor mezelf zou ook niet verkeerd zijn

Vanwege de manier waarop paarden gebruikt worden is het zeker van belang dat hun lichaam gezond is. Heeeeel veel gedrags- en rijproblemen waar het paard de schuld van krijgt, worden veroorzaakt door lichamelijke klachten.. met alle gevolgen van dien...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 07:46

Even voor een dom blondje?? Hoe verloopt de behandeling van een osteopaat? Ik heb er wel vanalles over gehoord, maar geen idee wat ik me er bij voor moet stellen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:46

thanks Marieke, ik vat m!
Mijn stalgenootje heeft waarschijnlijk een rugprobleem met dr paard ik zal haar even op dit topic wijzen...Ik weet waar je zit dus als ze interesse heeft laat ik dr wel even contact opnemen voor een volgende keer...

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 12:39

Nou de Osteopaat is gisteren geweest.

Zoals ik al vermoede had het ene paard een echt probleem. Zijn onder rug wel te verstaan. Stefan kon mij precies vertellen wat hij doet tijdens het rijden. Hij denkt wel dat het goed komt, maar het gaat minstens 3 maanden duren. Ik heb hem 2 maanden geleden gekocht en heb vanaf het begin al problemen met hem, maar hij is zo leuk en kan zo gruwelijk goed lopen, dat ik hem steeds maar niet terug wil geven. Hij staat bestempeld als een levensgevaarlijk paard (bij de vorige eigenaar) en ik ben bang dat als ik hem nu terug geef en niks aan zijn probleem doe, zijn leven niet meer goed komt. Dus, die 3 maanden kan ik ook nog wel wachten

Stefan werkte wel anders als dat ik gewend was bij mijn oude Osteopaat. Dit was nl Domenique Gineaux. Hij was de eerste paarden osteopaat ter wereld. Hij was echt geweldig, maar is tot mijn grote verdriet 1 1/2 jaar geleden overleden.
Wanneer Domenique aan mijn paarden werkte, dan was hij binnen 10 minuten klaar ongeveer. Hij kon het paard in allerlei bochten wringen zonder dat het paard maar enige weerstand gaf. Hij kraakte heupen ruggen halsen echt alles. Ik was altijd zwaar onder de indruk van hem.

Stefan werkt anders. Het is bijna niet uit te leggen wat hij doet. Hij frummeld een beetje, laat hem af en toe eens door zijn rug zakken, frummeld dan weer, houdt zijn handen erop, frummeld dan weer etc Mijn paard viel bijna in slaap, dus wat hij deed was wel lekker. Hij moet nu bijna 2 weken rust, Highpoint een week. Dan duurt het nog 6 weken voordat ik schijnbaar het echte resultaat kan zien. Ook dat is anders wat betreft met Domenique. Daar had ik al een verschil na de 2 dagen rust. Het paard liep dan echt veel beter.
Mischien is dat ook met Stefan zo hoor, maar dat kan ik je dan pas volgende week vertellen ..

Ik hou jullie op de hoogte of het geholpen heeft of niet

Stefan heeft ook mij behandeld. My god, wat een gekraak. Het was geen overbodige luxe, ik was nog erger dan mijn paarden...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:51

Fijn dat hij behandeld is en dat het er weer positief uitziet!!

Toch wel leuk om te lezen hoe ze allemaal anders doen. Rodinde heeft Jeddah met behulp van hamers (rubberen!) gekraakt, en daarna acupuntuur gegeven. De neck doet ze trouwens niet met hamers. Daarna mocht ik juist geen rust geven, maar moest ik verplicht elke dag 20 minuten fietsen of longeren, als er maar fikse beweging was (draven) en geen belasting op haar rug.

Hoe dan ook, het heeft enorm geholpen! Ze loopt als een trein en is super lenig nu! Ik ben ook van plan haar minimaal 1 keer per jaar te laten doen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:22

hij doet dus ook mensen?
ik heb hem in ieder geval in mijn favorieten gezet!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:18

jeddah schreef:
De neck doet ze trouwens niet met hamers.

Ik blijf dat een beetje een eng verhaal vinden, je kunt toch nooit de kracht goed inschatten?!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:23

Ja ik vind het ook een beetje eng. Mijn vriendin had een draver die ook behandeld is en die had de dag erna ineens een zwellig op zijn ruggegraat. Dat is toch helemaal niet goed?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:43

Ik heb het ook niet zo op hamergebruikende 'krakers'. Ik heb me eens laten vertellen door iemand die er voor doorgeleerd had , dat de uitsteeksels op de ruggegraat heel makkelijk kunnen breken als je daar met een hamer op gaat meppen (ook al is het een rubberen) .

Steffi duwt gewoon met haar handen de boel weer op de goede plaats.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:33

Hmm, zet me nou niet aan het twijfelen mensen !! Niet dat ik er geen vertrouwen in heb hoor ! Ze "doet" veel top paarden die heel hoog in de sport lopen (endurance, koersdravers, dressuur), het lijkt me dat men haar niet zou vertrouwen als ze verkeerde dingen gedaan zou hebben. Zij zegt juist dat je met je handen de kracht nooit kan opbrengen als een rug vast zit. Ze gebruikt ook 2 hamers en "slaat" indirect dus op de rug.
Ze heeft er overigens ook voor doorgeleerd , is ook regulier DA. Nou ja, ik ga haar natuurlijk niet verdedigen , Jeddah loopt beter dan ooit......

Toch even gegoogled om jullie meer info over haar te geven:
Citaat:
Rodinde Hoogenraad, werkzaam in Rodinde Hoogenraad dierenarts BV, is afgestudeerd als dierenarts in 1995. Zij verbleef een jaar in China waar zij Traditionele Chinese Geneeskunde studeerde en volgde in Amerika de opleiding van de International Veterinary Acupuncture Society.Daarnaast deed zij vele opleidingen in manuele therapie en kruidengeneeskunde. Zij heeft een praktijk voor acupunctuur, manuele therapie en sportbegeleiding voor paarden en werkt vanaf diverse locaties in het land. Zo is er een praktijkpunt in Beers (NB), Kootwijkerbroek en in Vinkega. Voorts geeft zij les op het gebied van rugproblematiek, acupunctuur en manuele therapie op de Faculteit Diergeneeskunde en diverse andere instituten. Beide dierenartsen zijn erkende paardendierenartsen en lid van de Nederlandse en Amerikaanse Groep voor Paardenpraktici.

Bron: http://www.paardenkliniekvinkega.nl/

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 17:34

En Jive gaat maandag weer! Of er een kans bestaat op schade door die hamers zou ik niet durven zeggen maar ik vermoed ook dat het anders heel moeilijk is om wervels met blote handen terug te duwen.
En net zoals Jeddah heb ik ook een grenzeloos vertrouwen in haar. Ze behandeld ook paarden die echt op hoog niveau lopen en springen.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 19:33

Ik heb niks met hamers....

Ik hoor wel goede dingen over Rodinda. Ook zij kende Domenique. Het klopt dat ze bij goede ruiters de paarden behandeld, want ik weet ook bij wie. Ze heeft absoluut resultaat en toch heb ik niks met hamers. In mijn ogen sla je nl geen wervel terug met een hamer. Een osteopaat (iig Domenique) beweegt het hele lichaam zodat de wervel zich weer aanpast aan de rest. De ruggenwervel neemt in de beweging de wervel die niet op zijn plek zit mee.

Ik moet zeggen dat de rug van het paard vandaag onder mijn handen super los was trouwens

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 06:54

7september komt hij ook tot bij ons op stal, en ben eens benieuwd sinds een week of twee schudt mijn paard gigantisch met zijn hoofd, gaat met me lopen en dat is ontzettend lang geleden dat hij dat gedaan heeft..
Ben echt benieuwd of het iets gaat helpen ik heb er iig vele goede verhalen over gehoord

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 16:46

Mijn oude paard had een wervel zo scheef en zo vast, dat ze t na tig keer proberen toch echt met de (rubberen...kan me ook niet voorstellen dat er mensen zijn die daar een "gewone" voor gebruiken, maar goed) hamer hebben gedaan... Ik zie ook liever gewoon handenwerk!

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 12:41

Sinds gisteren zit ik na een week rust weer op Highpoint. Nou wat mij betreft laat ik het tel nr van Stefan mooi in mijn telefoon staan!
Sjonge jonge wat is hij los en loopt hij lekker zeg. Alles gaat hem super makkelijk af. Als hij kon fluiten galopeerde hij fluitend door de bak
Fijn hoor

Vanaf maandag mag ik op die andere gaan zitten. Spannend!!!