[WN] spinnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_mistique_

spinnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 19:42

Ik rij op een arabiertje vd manege.
Maar die is erg lui.
Hij kan heel erg goed spinnen maar na een aantal rondjes stopt die ermee.
Ik heb al advies gehad van 3 mensen en ben hiermee gaan oefenen maar het lukt me nog steeds niet.
Ik rij wel met sporen.

Het advies:
de ene hand tegen de hals andere hand uitsteken welke kant je opwil.
zodra hij spint je hand in het midden doen (gewoon neutraal zeg maar)
en met je buitenbeen aandrijven en klikken(dat klik geluidje)
Als die daar niet op reageert een rukje aan de teugel geven naar de kant waar je opwil en daarna je handen weer neutral als die weer spint.
Ik heb dit geprobeerd ook om hem een tik met de teugel te geven.(en te gelijk aan te drijven en klikjes geven)
Maar hij blijft steeds maar stoppen.

Wie heeft er nog meer advies?

Groetjes,
Mariëlle

Anoniem

Re: spinnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 20:25

Misschien is het een idee om je af te vragen waarom je uberhaupt meer dan een paar rondjes zou WILLEN spinnen, als die goed gaan
Tuurlijk mag een paard niet stoppen als hij dat zelf wil, maar ben je zelf redelijk in je eisen?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 20:57

Te veel achter elkaar spinnen is toch ook niet goed?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 21:07

TE VEEL spinnen is NOOIT goed....
Afbeelding

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 21:24

en spinnen lijken weer op teken en die zijn gevaarlijk.....

Maar zonder gekheid. Ik ben geen expert, maar ieder figuur, dus ook spinnen zou uit een voorwaartse beweging moeten voortkomen. Je schrijft dat je paard lui is... is dat een ander woord voor niet aan het been wellicht? Dan zou ik dat eerst met goede les proberen op te lossen en pas daarna weer eens aan spinnen proberen te denken. Los daarvan is teveel tevaak altijd TE.

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 04:46

Anya schreef:
en spinnen lijken weer op teken en die zijn gevaarlijk.....

Maar zonder gekheid. Ik ben geen expert, maar ieder figuur, dus ook spinnen zou uit een voorwaartse beweging moeten voortkomen. Je schrijft dat je paard lui is... is dat een ander woord voor niet aan het been wellicht? Dan zou ik dat eerst met goede les proberen op te lossen en pas daarna weer eens aan spinnen proberen te denken. Los daarvan is teveel tevaak altijd TE.

Hij reageert wel goed op mijn been.
Maar soms stopt die daar ineens mee en doet die alles zoals hij wil.
De ene keer is die erg voorwaarts en schrikt die overal van.de andere keer doet die niets, wil die niet spinnen , niet zijn normale tempo van galop doen. en kan ik zelfs op hem doorzitten in draf (normaal niet want daar gaat die veels te hard voor)

En wat betreft de reacties hierboven.
Ik wil hem gewoon leren te stoppen wanneer ik wil.
Meestal na 4 a 5 rondjes stopt die er al mee (waarneer die goed en mooi draait stopt die omdat , hij geen zin heeft om moeite te doen)

Groetjes,
Mariëlle

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 05:19

zoals het klinkt denk ik dat je eerst meer op de basis zult moeten trainen en toch ook voor zoveel mogelijk afwisseling zult moeten zorgen en af en toe bijv lekker buitenrijden zodat ie zich niet gaat vervelen in t werk en zelf allerlei dingen gaat verzinnen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 08:29

_mistique_ schreef:
[Hij reageert wel goed op mijn been.
Maar soms stopt die daar ineens mee en doet die alles zoals hij wil.
De ene keer is die erg voorwaarts en schrikt die overal van.de andere keer doet die niets, wil die niet spinnen , niet zijn normale tempo van galop doen. en kan ik zelfs op hem doorzitten in draf (normaal niet want daar gaat die veels te hard voor)
Groetjes,
Mariëlle

Dat is niet voorwaarts, dat is wegrennen. En zoals je het beschrijft klinkt het in ieder geval of de basis niet in orde is. Daar zou ik mee beginnen.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 09:12

je moet er voor zorgen dat jij stopt met spinnen voordat hij stopt met spinnen, op die manier sluit je het goed af en is het voor hem een positieve ervaring, dus niet te lang doorgaan, van daaruit kan je de spin weer gaan uitbouwen, dus langer doorgaan...

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 09:50

_mistique_ schreef:
Maar die is erg lui.
Ik heb al advies gehad van 3 mensen en ben hiermee gaan oefenen maar het lukt me nog steeds niet.
Ik rij wel met sporen.

Het advies:
Als die daar niet op reageert een rukje aan de teugel geven naar de kant waar je opwil en daarna je handen weer neutral als die weer spint.
Ik heb dit geprobeerd ook om hem een tik met de teugel te geven.(en te gelijk aan te drijven en klikjes geven)

Groetjes,
Mariëlle

Het advies klinkt prima, het enige wat ik er aan toe zou voegen is: geduld is een schone zaak. De manier waarop je het aan het leren bent aan je paard is heel paardvriendelijk, rustig enz maar heeft gewoon wat meer tijd nodig omdat je je paard het laat uitvogelen. Maar als het kwartje echt valt heb je er alleen maar voordelen van. Dit lijkt op de Dell Hendriks methode. Dus mijn advies: doorgaan, vooral doorgaan

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 10:10

Misschien kun je hem voor het spinnen eerst even met de basis van de spin beginnen. Dus een klein rondje stappen, dan langzaam de buitenteugel oppakken en met je buitenbeen je paard de cirkel in laten stappen. Met je binnenteugel zorg je ervoor dat de cirkel rond blijft, en zo maak je het cirkeltje steeds een klein beetje kleiner tot je echt een spin maakt, gaat het 1 keer rond helemaal goed dan stap je weg en ga je weer opnieuw de cirkel stappen enz enz.

Succes!!!

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 11:05

jouw arabier is denk ik familie van de mijne lol haha

die van mij doet dat ook soms en dan doe ik gewoon een paar moeilijke oefeningentjes en dan weet hij wel wat te doen

gewoon als hij dat doet geef ik beiden been en dan moet hij eruit gaan al duwend van uit de achterhand en dan zet ik hem er terug in en weer spinnen en telkens opnieuw leert hij meer vanuit de achterhand en dan meer duwen en meer snelheid. (kleine sprong bijna)

voor te draven gewoon doe ik veel pleasure oefeningen verzamelen en gewicht op achterhand brengen en dan gewoon benen geven dat hij doordraft en dan gewoon zitten dan leert hij meer en meer duwen achteraan.

hij was al zacht maar nu is hij nog zachter. en spinnen gaat al vlotter maar ze zijn slim hoor en die van mij in zijn spins gaat hij ook liever trager dan sneller hoor. maar tgaat steeds beter. telkens in en uit maar 2 of 3meter draven en weer spinnen maar één of 2toertjes geen 60toertjes spinnen want ze zijn ook soms moe en zijn het beu van telkens dit en dat daarmee veel afwisseling en soms vb in plaats van te rolbacken doe je een volledige spin naar binnen enzo

of wel hoofd nemen en cirkeltje draven, hoofd naar buiten en naar binnen draven dat hij zijn schouders verplaatst enzo en dan teugel er tegen en spinnen enzo.

deze oefeningen hebben bij mij enorm vrucht afgeworpen

neem nu elke maand clinic met poels en haar techniek gaat ons beiden goed af.

ook hoe meer je paard verzameld en meer uit de achterhand gaat duwen, vele paarden trekken vanuit de voorhand ipv te duwen uit de achterhand hoe beter ze gaan hoor.

en de mijne is ook zo éné dag verschiet hij niet en dan op een dag weer wel tja hij is zo kan je niet veranderen hoor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 13:01

_mistique_ schreef:

Is het dan een lespaard??
Want is het de bedoeling dat je een lespaard gaat scholen?
(en wie weet hoeveel rondjes hij al gedraaid heeft voordat jij erop gaat zitten?)

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 15:45

Sassy77 schreef:
zoals het klinkt denk ik dat je eerst meer op de basis zult moeten trainen en toch ook voor zoveel mogelijk afwisseling zult moeten zorgen en af en toe bijv lekker buitenrijden zodat ie zich niet gaat vervelen in t werk en zelf allerlei dingen gaat verzinnen

Ik doe ook allerlei dingen slidingstops,daarna weer even stappen, dan spinnen,dan galopperen,spinnen,stap,draf,slidingstop,halt houden paar pasjes achterwaarts dus er zit wel afwisseling in.
Helaas kan ik met hem niet naar buiten.
Dat heeft hij nooit geleerd en hij is gek buiten.
En ik mag dat niet vd manege eigenaresse omdat ik nog geen ruiterbewijs heb.

Groetjes,
Mariëlle
Laatst bijgewerkt door _mistique_ op 21-08-05 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 15:48

Cer schreef:
_mistique_ schreef:

Is het dan een lespaard??
Want is het de bedoeling dat je een lespaard gaat scholen?
(en wie weet hoeveel rondjes hij al gedraaid heeft voordat jij erop gaat zitten?)

Niemand rijd op hem daarom ben ik hem ook gaan leasen (ook omdat ik gek op hem was )

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 16:19

geen foto van het arabiertje? en voor die pad die je zoekt op lokale wedstrijden staan die meestal in promotie en zeker dat kleurtje zie je nu vaak voorkomen is zowat trendsetter voor vrouwen die kleurtjes alst maar flasht

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 20:24

Jolande schreef:
_mistique_ schreef:
Maar die is erg lui.
Ik rij wel met sporen.

Het advies:

Groetjes,
Mariëlle

Het advies klinkt prima, het enige wat ik er aan toe zou voegen is: geduld is een schone zaak. De manier waarop je het aan het leren bent aan je paard is heel paardvriendelijk, rustig enz maar heeft gewoon wat meer tijd nodig omdat je je paard het laat uitvogelen. Maar als het kwartje echt valt heb je er alleen maar voordelen van. Dit lijkt op de Dell Hendriks methode. Dus mijn advies: doorgaan, vooral doorgaan

Ja, dat zeker
Geduld word beloont

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 20:27

Wetsernfriek schreef:
jouw arabier is denk ik familie van de mijne lol haha

die van mij doet dat ook soms en dan doe ik gewoon een paar moeilijke oefeningentjes en dan weet hij wel wat te doen

gewoon als hij dat doet geef ik beiden been en dan moet hij eruit gaan al duwend van uit de achterhand en dan zet ik hem er terug in en weer spinnen en telkens opnieuw leert hij meer vanuit de achterhand en dan meer duwen en meer snelheid. (kleine sprong bijna)

voor te draven gewoon doe ik veel pleasure oefeningen verzamelen en gewicht op achterhand brengen en dan gewoon benen geven dat hij doordraft en dan gewoon zitten dan leert hij meer en meer duwen achteraan.

hij was al zacht maar nu is hij nog zachter. en spinnen gaat al vlotter maar ze zijn slim hoor en die van mij in zijn spins gaat hij ook liever trager dan sneller hoor. maar tgaat steeds beter. telkens in en uit maar 2 of 3meter draven en weer spinnen maar één of 2toertjes geen 60toertjes spinnen want ze zijn ook soms moe en zijn het beu van telkens dit en dat daarmee veel afwisseling en soms vb in plaats van te rolbacken doe je een volledige spin naar binnen enzo

of wel hoofd nemen en cirkeltje draven, hoofd naar buiten en naar binnen draven dat hij zijn schouders verplaatst enzo en dan teugel er tegen en spinnen enzo.

deze oefeningen hebben bij mij enorm vrucht afgeworpen

neem nu elke maand clinic met poels en haar techniek gaat ons beiden goed af.

ook hoe meer je paard verzameld en meer uit de achterhand gaat duwen, vele paarden trekken vanuit de voorhand ipv te duwen uit de achterhand hoe beter ze gaan hoor.

en de mijne is ook zo éné dag verschiet hij niet en dan op een dag weer wel tja hij is zo kan je niet veranderen hoor.

Bedankt voor je advies
Ik ga meestal ook eerst cirkeltjes lopen paar de ene kant op , paar de andere kant op,. met hoofdje naar binnen en recht.
Maar dan begint die meestal uitzichzelf te spinnen en druk ik hem er dus weer uit omdat die op de cirkeltjes moet blijven lopen van mij dan.

Ook is het probleem.
Als ik 3 rondjes heb gemaakt gaat het nog steeds niet goed 4de rondje gata perfect.
Zodra het perfect gaat stopt hij
Wat kan ik hieraan doen om hem iig nog 1 rondje langer perfect te laten lopen zodat hij merkt dat hij voortaan zo moet spinnen?

Groetjes,
Mariëlle

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:31

_mistique_ schreef:
Meestal na 4 a 5 rondjes stopt die er al mee (waarneer die goed en mooi draait stopt die omdat , hij geen zin heeft om moeite te doen)

In Amateur proeven hoef je nooit meer dan 4 achter elkaar. Dus als je soms vier doet is dat goed. Als je stopt na drie in de training dan leer je dat ie stopt op je teken, dan komt dat ene rondje er ook wel bij

Het nut van 5 of 6 spins achter elkaar zie ik niet zo. Beter 3 goed en stoppen op je teken dan hem door te laten gaan tot ie zelfs stopt en hem dan afstraffen.

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 21:00

Romkabouter schreef:
_mistique_ schreef:

In Amateur proeven hoef je nooit meer dan 4 achter elkaar. Dus als je soms vier doet is dat goed. Als je stopt na drie in de training dan leer je dat ie stopt op je teken, dan komt dat ene rondje er ook wel bij

Het nut van 5 of 6 spins achter elkaar zie ik niet zo. Beter 3 goed en stoppen op je teken dan hem door te laten gaan tot ie zelfs stopt en hem dan afstraffen.

Ik rij geen wedstrijden of proeven.
Doe het puur voor de lol
Maar wil graag dat hij goed kan spinnen (als die 3 rondjes draait zijn ze niet goed 4de gaat goed en dan stopt hij)
Hij kan goed spinnen dat weet ik wel.
Wil alleen de handig heid leren dat die , dat bij mij ook doet
Ook al moet ik veel oefenen en geduld hebben dat heb ik er wel voor over

Groetjes,
Mariëlle

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 07:42

Volgens mij is er geen enkele pattern waar meer dan 4 spins in zitten rom...(op die ene ik geloof pattern 10 na dan, daar zit een 4 en een kwart spin in)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:33

Romkabouter schreef:

Je moet altijd meer spins in de training doen dan de 4 of 4 en een kwart die in de wedstrijden gevraagd worden, zodat je paard niet kan gaan anticiperen. Dus niet iedere keer 4 spins in de training en dan stoppen, want dan stopt je paard bij 4, of soms zelfs eerder.

In het geval van de TS zou ik toch een zweepje erbij nemen, en het paard aantikken als hij na de vierde denkt te kunnen stoppen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:42

ik denk dat als hij de vierde goed doet hij aan het eind van die spin niet weet hoe hij verder moet, z'n voeten zitten vast zeg maar

waarschijnlijk heeft hij bij deze spin eindelijk zijn binnenachtervoet netjes vast in de grond gezet en nu weet hij niet verder

ten eerste zou ik hem ook eerder eruit halen om hem te leren op jou kommando te stoppen
verder blijven oefenen totdat hij handiger wordt
kwart en halve spinnetjes die gelijk goed zijn, draai met één voet vast aan de grond

bedenk nog één ding
mijn paard wordt draaierig van spinnen, zeker als hij het rommelig doet
ook jou paard zou daar last van kunnen hebben
dus niet te veel cirkeltjes en spinnen dezelfde kant op
steeds beide kanten afwisselen

verder mis ik in jou hulpen verhaal dat je je binnenbeen van het paard af doet, die kant moet open blijven zodat hij die kant op kan
dat doe je waarschijnlijk wel maar misschien niet meer genoeg na een paar spinnen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:45

Ook een paard dat draaierig wordt van het spinnen zal er aan moeten wennen, dus moet je de grens steeds weer verleggen, net als bij jezelf. Dus voorkomen dat het paard draaierig wordt gaat hem er nooit aan laten wennen.

Maar bij een jonger paard, dat het nog moet leren, begin je idd eerst met een paar pasjes overstappen, en er dan weer uit. Ik heb alleen de indruk dat de Arabier van de TS geen jong paard meer is.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:02

tuurlijk moet je paard wennen aan het draaerig worden daarom zei ik ook niet steeds dezelfde kant op
maar natuurlijk wel blijven oefenen anders leert hij het nooit

als hij al kan spinnen maar hij doet het niet bij haar/jou dan zul je hem wat strenger aan moeten pakken
maar let dan wel op of jij de hulpen goed (blijft) geven