[WN] snaffle-bit of shanks of combinatie??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

V_Max_cowboy

snaffle-bit of shanks of combinatie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 17:36

Hoi,
Ik heb een 5-jarige quarter merrie gekocht, en ze rijdt echt zalig. Toen ik ze kocht werd ze gereden met een snaffle-bit. Aangezien ze volgend jaar zou moeten overstappen op shanks, denk ik er aan om eventueel over te gaan op een combinatie snaffle+shanks.
Heeft er daar iemand ervaring mee? Trainen de meesten met hetzelfde bit als met dewelke ze bijvoorbeeld wedstrijden rijden? Als ik een ander bit koop zal ik vanzelfsprekend op de hardheid en maat letten, maar zijn er nog zaken waarop zou moeten gelet worden?

crazycactus

Re: snaffle-bit of shanks of combinatie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:39

Hoe bedoel je??? Afwisselend??? Dat kan namelijk makkelijk, geen enkel probleem.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 23:12

Ik wissel het ook af hoor eerst een gewoon bit een paar weken later weer de shank snaffel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 07:28

Waarom zou je niet beginnen met een overgangsbit? Of een babyshanks?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 07:54

Trainen doe ik op een snaffle, af en toe een keer de shanks in om daarmee alles te bevestigen, maar de shanks werken puur op hefboom in en daardoor is het niet echt mogelijk om lekker te flexen en te buigen, met shanks krijg je vaak paarden met een valse knik of die die het hoofd gaan kantelen.

Ik zou geen shanks kopen die ook nog gebroken zijn (shank-snaffel/Tomb-thumb). Men denk vaak dat het een mooie overgangs bit is van snaffel naat shank, maar het heeft juist een dubbele inwerking en is daardoor juist veel scherper dan een gewone shank, daar zijn een aantal artikelen over geweest jaren geleden en een aantal prominente Amerikaanse vakbladen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 08:02

@V_Max_cowboy: ik weet niet hoe goed/lang je al westernrijdt, maar als je beginner start hoef je nog niet op 1 hand met shank te starten ook al is je paard geen junior-paard meer.

Verder is het zo dat je paard rij-technisch al klaar moet zijn om de overstap naar een shank te maken; dus de teugels gebruik je al met neck-reining. Inbuigen gebeurt al op zit/benen, net als de stop e.d.

Eigenlijk moet je paard dus feilloos op 1 hand met een snaffle te rijden zijn.

Ineens overstappen van een snaffle naar een shank omdat je paard een jaartje ouder is geworden is iig niet de juiste insteek.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 11:24

jeddah schreef:
Trainen doe ik op een snaffle, af en toe een keer de shanks in om daarmee alles te bevestigen, maar de shanks werken puur op hefboom in en daardoor is het niet echt mogelijk om lekker te flexen en te buigen, met shanks krijg je vaak paarden met een valse knik of die die het hoofd gaan kantelen.

Misschien moet je toch nog eens opnieuw gaan kijken naar de werking van verschillende bitten. Want wat je nu schrijft klopt echt niet.
Een paard wat zijn hoofd kantelt onder invloed van shanks die enkel handig gereden worden, heeft niks te maken met het bit!
Zo'n paard is gewoon nog niet goed genoeg geschoold. Het begrijpt dan totaal niet dat het de schouder moet verplaatsen. Met andere woorden het woord neck reining komt nog niet voor in zo'n paards woordenboek De teugel druk zit bij zo'n paard gekoppelt aan de mond ipv de schouders.

Een valse knik heeft ook niks met een bit te maken maar met het niet nageeflijk zijn maar in de krul getrokken worden van een paard. Iets wat je vaker ziet in de dressuur helaas.

Ik rij mijn paard al jaren op shanks en die kan ik met dat bit alle kanten op flexen als ik dat zou willen/moeten.

De verschillende bitten horen nou eenmaal bij de verschillende africhtings graden en nog zeker zo belangrijk bij de ervaring van de ruiter.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:12

toen ik de overstap ging maken heb ik een tijdje met shanksnaffle gereden met dubbele teugel, zodat ik bij calamiteiten op de bovenste teugel kon terugvallen. Ze reageerde ook veel te heftig op die shanksnaffle dus die werd al gauw vervangen door een billy allen met dezelfde lengte scharen, ook dat werkte niet en toen werd het een billy allen met korte scharen
afijn, nu loopt ze helemaal super op een correctional, die is wel effe scherper maar ze reageert er vele malen beter op en ik hoef er niet 'aan te zitten'... zij blij ik blij.
Je zult het moeten uitproberen (in overleg met je trainer) of je er al aan toe bent en je paard ook om de overstap te maken en misschien heeft je trainer wel diverse bitten om uit te proberen.
Ik rij overigens met hetzelfde bit in de training als op wedstrijden, ik pak wel af en toe de gewone snaffle om even terug te gaan naar de basis en als check.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:13

Mijn shank snaffel is een myler.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 15:04

Adrienne schreef:

Misschien moet je toch nog eens opnieuw gaan kijken naar de werking van verschillende bitten. Want wat je nu schrijft klopt echt niet.
Een paard wat zijn hoofd kantelt onder invloed van shanks die enkel handig gereden worden, heeft niks te maken met het bit!
Zo'n paard is gewoon nog niet goed genoeg geschoold. Het begrijpt dan totaal niet dat het de schouder moet verplaatsen. Met andere woorden het woord neck reining komt nog niet voor in zo'n paards woordenboek De teugel druk zit bij zo'n paard gekoppelt aan de mond ipv de schouders.

Een valse knik heeft ook niks met een bit te maken maar met het niet nageeflijk zijn maar in de krul getrokken worden van een paard. Iets wat je vaker ziet in de dressuur helaas.

Ik rij mijn paard al jaren op shanks en die kan ik met dat bit alle kanten op flexen als ik dat zou willen/moeten.

De verschillende bitten horen nou eenmaal bij de verschillende africhtings graden en nog zeker zo belangrijk bij de ervaring van de ruiter.

Precies!! Je slaat de spijker op zijn kop! Want veel mensen rijden met 2 handen op een shank en gezien de hefboomwerking van het bit zijn paarden sneller geneigd in de krul te lopen en/of hun hoofd te kantelen. Natuurlijk komt het door de ruiters hand, in samenwerking met het bit.

Wat jij doet en kan is geweldig, maar iedereen heeft zo zijn eigen ideeen, en zo zijn er mensen/(top)trainers/ruiters, zoals ik, die vinden dat je traint op een snaffel, showt op een bit. Niks op tegen als je het anders doet of kan of vind, iedereen zijn eigen manier, en het kan natuurlijk ook heel erg prima per paard verschillen.